Gå til innhold

krav 3000 meter vgs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, noen som vet hva kravene er for 3000 meter på videregående for jenter. Altså hvor rask må man være for å få 6, 5, 4, 3 osv...? 

Anonymkode: 4a279...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet at for 6 er det 12 min. Husker ikke de andre. 

Anonymkode: 0c30a...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Så unødvendig at man skal gradere hurtighet på denne måten. Alle har ikke de samme forutsetningene for å løpe raskt, uten at det dermed betyr at man er i dårlig form. Det burde bare være "Godkjent" for å fullføre 3000 m innenfor 20 min eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir vurdert utelukkende etter din evne til å løpe 3000 meter så ber du først om begrunnelse for karakteren og så klager du. Ingen av kompetansemålene i faget sier noe som helst om å løpe 3000 meter. Når de avslår går du til media og fylkesmannen fordi de ikke følger lærerplanen og ikke vurderer karakteren slik de skal.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nanne70 skrev:

Så unødvendig at man skal gradere hurtighet på denne måten. Alle har ikke de samme forutsetningene for å løpe raskt, uten at det dermed betyr at man er i dårlig form. Det burde bare være "Godkjent" for å fullføre 3000 m innenfor 20 min eller noe slikt.

Nå er ikke 3000m på 12min raskt. 3000m krever kondisjon, ikke hurtighet. 12min er også ikke i nærheten av det man kan kalle godt trent heller.

Anonymkode: 82328...cde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke 3000m på 12min raskt. 3000m krever kondisjon, ikke hurtighet. 12min er også ikke i nærheten av det man kan kalle godt trent heller.

Anonymkode: 82328...cde

Jeg synes uansett at det er unødvendig å gi karakterer for løping på denne måten. Holder med et "godkjent".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke 3000m på 12min raskt. 3000m krever kondisjon, ikke hurtighet. 12min er også ikke i nærheten av det man kan kalle godt trent heller.

Anonymkode: 82328...cde

Joda, 12 min er veldig bra for normale jenter :) Da jeg var 15 løp jeg 3000 på 13 blank og fikk vel en 5 i karakter. Det ble sett på som veldig bra. 

Ikke lek så kjepphøy kjære deg. Du trenger ikke prøve å trøkke andre i gjørma. 

Anonymkode: f1cc4...6a5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke 3000m på 12min raskt. 3000m krever kondisjon, ikke hurtighet. 12min er også ikke i nærheten av det man kan kalle godt trent heller.

Anonymkode: 82328...cde

Klart det ikke er dårlig! De aller best trente gutta i klassen min husker jeg løp på 9-10 min. De var godt innafor hva som kan kalles godt trent på vgs. En av de mest gjennomtrente jentene jeg kjente (spilt fotball i en evighet, danset i tillegg, og løp mye utenom) løp på 12-noe, og fikk 6. Var raskest av jentene i klassen vår. Jeg løp vel på 14, og fikk 5. De som var dårligst trent, nærmet seg 20 min.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke 3000m på 12min raskt. 3000m krever kondisjon, ikke hurtighet. 12min er også ikke i nærheten av det man kan kalle godt trent heller.

Anonymkode: 82328...cde

3000 m på 12 minutter er en veldig bra tid.

Det er 4 min/km, eller 15 km/t i snitt, noe som er innenfor hva de fleste godt trente mosjonister bør klare.

(2700 m på 12 minutter var kravet for jenter for karakteren 6 på min skole)

 

 

Anonymkode: f4a17...03d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig hele greiene. Da kan man likesågodt ha karakter på smak på retter man lager i hjemmekunnskap.

Ikke alle har forutsetninger for å løpe fort, og da blir det feil å legge det som karaktergrunnlag. Er helt for å ha karakter på teoretisk del, men praktisk del burde vært godkjent/ikke godkjent. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke 3000m på 12min raskt. 3000m krever kondisjon, ikke hurtighet. 12min er også ikke i nærheten av det man kan kalle godt trent heller.

Anonymkode: 82328...cde

12 min er et godt resultat, og du er absolutt godt trent om du klarer det. Kunnskapsløs uttalelse.

Anonymkode: b4bee...aa0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk VG3, hadde gymlærer fått for seg at han skulle karaktersette 3000 meteren, og han hadde valgt å følge karakterskalaen til befalsskoleopptaket. Den skalaen ble forkastet da han så de elendige resultatene. Halve klassen hadde endt opp med strykkarakter. :ler: 

https://forsvaret.no/karriere/krav/fysiske-krav

Anonymkode: 82016...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, RompeRusk skrev:

Latterlig hele greiene. Da kan man likesågodt ha karakter på smak på retter man lager i hjemmekunnskap.

Ikke alle har forutsetninger for å løpe fort, og da blir det feil å legge det som karaktergrunnlag. Er helt for å ha karakter på teoretisk del, men praktisk del burde vært godkjent/ikke godkjent. 

For alle har forutsetninger for å gjøre det godt teoretisk? 

Anonymkode: ec43a...8f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det å løpe under 12 er bra, vil det ikke si at man ha er godt anlegg for å klare det. Selv løp jeg på 12.20 og fikk en femmer, og jeg har på ingen måte anlegg for idrett. Jeg er lav med brede hofter, og har absolutt ingen løpekropp. Jeg har typisk alltid vært ganske dårlig i idrett, og har bli valgt sist på alle lag osv. For å få grei gymkarakter la jeg inn litt innsats og trente mer. Man blir jo ikke god i gym av å ligge på sofaen, og i likhet med alle andre fag er gym et fag man må jobbe med. Jeg trente noen ganger i uka og tenkte på det som gymleksene mine. De fleste kan trene seg opp til å løpe hvertfall under 14, med mindre man har en sykdom eller andre hindringer så klart.

Dessuten er det ikke alle som har et godt språklig anlegg heller, men hører ikke mange kreve godkjent/ikke godkjent i språkfag. Gym er et fag hvor mange som ikke er så teoretiske anlagt opplever mestringsfølelse, det bør man huske på. Det er nok ikke like lett å bli god i lagidretter og andre idretter som krever at man får trene med andre, noe krever mye mer planlegging. Løping er en individuell idrett, og ved å legge inn noen intervaller og langkjøringer noen uker før testen kan man forbedre seg mye.

Anonymkode: b4bee...aa0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, 12 min er veldig bra for normale jenter :) Da jeg var 15 løp jeg 3000 på 13 blank og fikk vel en 5 i karakter. Det ble sett på som veldig bra. 

Ikke lek så kjepphøy kjære deg. Du trenger ikke prøve å trøkke andre i gjørma. 

Anonymkode: f1cc4...6a5

12min er på ingen måte en god tid på 3000m. Nå sier ikke jeg at det er en dårlig tid, men den er IKKE GOD. Alle, så vist man ikke er funksjonshemmet eller lignende kan løpe 3000m på 12min. 12min er ikke i nærheten av raskt nok til å skylde på genetikk. Hvis du har ambisjoner om å løpe under 8min kan man begynne å snakke om hvorvidt man er genetisk betinget for å klare det.

Anonymkode: 82328...cde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, Nanne70 skrev:

Så unødvendig at man skal gradere hurtighet på denne måten. Alle har ikke de samme forutsetningene for å løpe raskt, uten at det dermed betyr at man er i dårlig form. Det burde bare være "Godkjent" for å fullføre 3000 m innenfor 20 min eller noe slikt.

Alle har ikke de samme forutsetningene for å lære seg algebra heller. Men noen holder seg i god løpeform, mens andre driver dank og drikker alkohol. På samme måte som noen er flittige å gjør leksene sine i matten, mens noen er mer knteressert i sosiale begivenheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

12min er på ingen måte en god tid på 3000m. Nå sier ikke jeg at det er en dårlig tid, men den er IKKE GOD. Alle, så vist man ikke er funksjonshemmet eller lignende kan løpe 3000m på 12min. 12min er ikke i nærheten av raskt nok til å skylde på genetikk. Hvis du har ambisjoner om å løpe under 8min kan man begynne å snakke om hvorvidt man er genetisk betinget for å klare det.

Anonymkode: 82328...cde

Husk at dette er snakk om vanlige jenter på vgs/ungdomskolen, og ikke jenter som driver med friidrett på høyt nivå. Med tanke på at det er i skolesammenheng vil jeg si 12 er bra. Ellers er jeg enig med deg.12 er på ingen måte bra nok til at man kan skylde på genetikk. Det virker ikke helt som om folk forstår at man faktisk må jobbe for å bli god i gym, i dette tilfellet 3000 meter, og at man ikke automatisk er genetisk betinget til det. 

Anonymkode: b4bee...aa0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70
7 timer siden, King in the North skrev:

Alle har ikke de samme forutsetningene for å lære seg algebra heller. Men noen holder seg i god løpeform, mens andre driver dank og drikker alkohol. På samme måte som noen er flittige å gjør leksene sine i matten, mens noen er mer knteressert i sosiale begivenheter.

Jeg synes ikke det er sammenliknbart i det hele tatt. Matematikk er kunnskap, løping er en ferdighet. Poenget mitt er at jeg synes det er unødvendig å gradere løpingen fordi den ikke sier noe om faglig nivå, i motsetning til for eksempel algebra. Husk at vi snakker om karakterer på videregående her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

For alle har forutsetninger for å gjøre det godt teoretisk? 

Anonymkode: ec43a...8f2

I større grad, ja. Som @Nanne70 poengterer, teori er kunnskap, løping er ferdighet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...