Anglofil Skrevet 27. oktober 2004 #21 Skrevet 27. oktober 2004 Selv er elev siste året på vgs og her er det et eget opplegg for de som ikke vil. Skjønner uansett ikke problemet ditt, dette går jo til å støtte ett prosjekt som hindrer at mennesker gjør fæle ting om igjen. Synes det er bra jeg.. Mvh Yvonne
Gjest Valhalla Skrevet 27. oktober 2004 #22 Skrevet 27. oktober 2004 Jeg jobbet på OD dagen en gang. De andre gangene nektet jeg å gi noe penger.
Anglofil Skrevet 27. oktober 2004 #23 Skrevet 27. oktober 2004 Én ting har jeg å utsette på OD; det burde være frivillig. Mvh Yvonne
Gjest Valhalla Skrevet 27. oktober 2004 #24 Skrevet 27. oktober 2004 Ja misliker tvungen veldedighet og derfor boikottet jeg det.
Gjest 1111 Skrevet 28. oktober 2004 #25 Skrevet 28. oktober 2004 Igår fikk jeg et helt annet inntrykk av hva pengene gikk til, i og med at elevene hadde et opplegg og viste noen filmer og holdt foredrag som traff i hjerterota.
Ingeborg Skrevet 28. oktober 2004 #26 Skrevet 28. oktober 2004 Om tvang eller ikke: Dette skrev OD-leder Andreas Delsett på nettmøte i VG i går: OD driver ikke med tvang. Det er frivillig å jobbe på OD-dagen. Dette er et bærende prinsipp i OD, nettopp fordi det er en solidaritetsaksjon. Solidaritet under tvang høres unektelig litt rart ut. Når du, og flere andre, har opplevd OD som tvang, beklager jeg det på det sterkeste. I alt informasjonsmateriell fra OD, står det at OD er frivillig, og prinsippet som ligger til grunn for dette, forklares i et eget hefte som skal deles ut til alle elever og lærere på deltakende skoler. Når dette prinsippet likevel brytes på noen skoler, er det nok fordi OD ikke har kontroll på alle skolene. Det er opp til skolene selv å arrangere OD, med vår støtte. Hvis noen skoler bryter med det prinsippet, vil vi gjerne vite om det, og ta det opp med skolen. Det har vi også gjort ved flere anledninger i høst. Hele nettmøtet finnes her: http://tpn.vg.no/view.jsp?Inr=223
Dagensdiva Skrevet 28. oktober 2004 #27 Skrevet 28. oktober 2004 Od er da abs FRIVILLIG..jeg tviler egentlig på at rektoren på skolen din har innført Obligatorisk OD..for det har de ikke lov til. Sikker på at du ikke har misforståt?Kan hende OD komitèen ikke har gått ut med informasjon om et alternativt opplegg, for å forhindre at mange velger nettopp dette..for å slippe styret med å skaffe seg jobb?Skolen har lov til å delta i OD, og eleven plikter å bli med på det opplegget skolen har for dagen, likevel hvis eleven av div. grunner ikke kan/ønsker å delta, skal det være mulig å sette inn et alternativt opplegg/vanlig skole. Det skal verken være belønning, eller straff.
Gjest 1111 Skrevet 28. oktober 2004 #28 Skrevet 28. oktober 2004 Od er da abs FRIVILLIG..jeg tviler egentlig på at rektoren på skolen din har innført Obligatorisk OD..for det har de ikke lov til. Sikker på at du ikke har misforståt? Dette er jeg helt sikker på.
Gjest Gjesta Skrevet 28. oktober 2004 #29 Skrevet 28. oktober 2004 Dette er jeg helt sikker på. Jeg tviler ikke på at Mylian har rett, det er ikke akkurat noe sjokk at skoler pålegger obligatorisk OD,... (og så skryter skolene etterpå hvor flinke og "frivillige" var på OD til aviser etc,...)
Gjest 1111 Skrevet 29. oktober 2004 #30 Skrevet 29. oktober 2004 Er visst flere som har reagert, bare se her. Disse fikk i alle fall et annet opplegg om de ikke ville. her ble det fravær
aline Skrevet 29. oktober 2004 #31 Skrevet 29. oktober 2004 OD var obligatorisk når jeg gikk på ungdomsskolen, deltok vi ikke da, så fikk vi også fravær og hadde ingen oppgaver vi kunne gjøre på skolen istedenfor. :-? jeg tror dessverre det er flere skoler som fremstiller OD som obligatorisk, det skaper jo bare missnøye. Hadde det vært valgfritt om man ville jobbe for OD eller om man ville hatt oppgaver på skolen full dag, så hadde de som ble med antagelig sett på det som mer positivt.
Gjest gjest1 Skrevet 29. oktober 2004 #32 Skrevet 29. oktober 2004 Ja faen der glemte jeg det også. Lurer på om jeg skal bare si til læreren at dette støtter jeg ikke, om det er sant at det går til voldtektsmenn. Men til oss sa de at det gikk til fattige barn i afrika. Og de sa også at 2/3 gikk til å betale for organisasjonen. Synes det er litt mye, jeg. Men, men, det er vel bare min mening.
aline Skrevet 29. oktober 2004 #33 Skrevet 29. oktober 2004 .... Og de sa også at 2/3 gikk til å betale for organisasjonen. Synes det er litt mye' date=' jeg. Men, men, det er vel bare min mening.[/quote'] i går på TV sa de at 10% går til informasjons-kampanjen, 90% går direkte til saken. Og de sammenlignet da med andre org. der det ofte er 30% til adm. og 70% til saken. Så det er i følge dem kun 10% som går til annet en saken.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå