Gå til innhold

Tråden for oss som sliter med prokrastinering


Perelandra

Anbefalte innlegg

Kjære alle med-prokrastinatører! Vi trenger en tråd hvor vi kan støtte og inspirere hverandre til å få kontroll over utsettinga. Stadig vekk lover jeg meg selv at nå skal det bli slutt på all somlinga, men like ofte faller jeg tilbake i gamle synder. Følelsen av å være i rute er herlig, og det burde jo være god motivasjon, men like fullt så fortsetter jeg å prokrastinere. "Ånden er villig, men kjødet er skrøpelig!"

Endret av Perelandra
Endret på grunn av skrivefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Antar du mener prokrastinering?

Anonymkode: 9e2ac...3a0

Ja, selvsagt. Jeg skal rette opp feilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobb er stort sett det eneste som fungerer for meg er å bruke Pomodoro-metoden (for de uinvidde: 4 20-25 min arbeidsbulker med 5 min pause mellom hver bulk. Etter arbeidsbulk 4 tar man 15 min pause). 

Når jeg har et fast, kort intervall å jobbe i, klarer jeg holde fokus gjennom intervallet. Det at det er statistikk som viser hvor mye man har jobbet hver dag, hjelper også på motivasjonen. 

Problemet er å komme i gang. Både om morgenen, og etter lunsj. Om jeg får i gang appen, og kommer i gang med intervallene mine, så går det greit. Men så må jeg stoppe den for lunsjpausen på 30 min passer ikke inn, og da må jeg starte igjen etter lunsj..  Blir skammelig fort mye surfing på begynnelsen av dagen, og etter lunsj, før jeg kommer igang igjen. 

Når det gjelder prokrastinering av ikke-jobb-ting som "kjøp presang til Torstein, ta backup av pc'en" og slike ting, er det verre. 

Heldigvis hater jeg rot og skit, så rydding og vasking har jeg ikke problemer med å få unna. 

Anonymkode: cb4a4...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergtekjen
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På jobb er stort sett det eneste som fungerer for meg er å bruke Pomodoro-metoden (for de uinvidde: 4 20-25 min arbeidsbulker med 5 min pause mellom hver bulk. Etter arbeidsbulk 4 tar man 15 min pause). 

Når jeg har et fast, kort intervall å jobbe i, klarer jeg holde fokus gjennom intervallet. Det at det er statistikk som viser hvor mye man har jobbet hver dag, hjelper også på motivasjonen. 

Problemet er å komme i gang. Både om morgenen, og etter lunsj. Om jeg får i gang appen, og kommer i gang med intervallene mine, så går det greit. Men så må jeg stoppe den for lunsjpausen på 30 min passer ikke inn, og da må jeg starte igjen etter lunsj..  Blir skammelig fort mye surfing på begynnelsen av dagen, og etter lunsj, før jeg kommer igang igjen. 

Når det gjelder prokrastinering av ikke-jobb-ting som "kjøp presang til Torstein, ta backup av pc'en" og slike ting, er det verre. 

Heldigvis hater jeg rot og skit, så rydding og vasking har jeg ikke problemer med å få unna. 

Anonymkode: cb4a4...c3e

Har du forsøkt dette ved skriving av artiklar o.l.? Eg sliter nemlig med prokrastinering no når eg skriver på artiklar og det er noko drit! Og tingen med artikkelskriving er at ein gjerne er inne i ein tankeprosess og denne blir kanskje avbrutt og vanskelegare å komme seg tilbake inn i ved hyppige pauser. Derfor eg er litt usikker på denne metoden, ellers høyrest den bra ut.

Det morosame er at eg fann denne tråden mens eg prokrastinerte :fnise: Hjelpes, eg held på å prokrastinere akkurat no!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Karou skrev:

Har du forsøkt dette ved skriving av artiklar o.l.? Eg sliter nemlig med prokrastinering no når eg skriver på artiklar og det er noko drit! Og tingen med artikkelskriving er at ein gjerne er inne i ein tankeprosess og denne blir kanskje avbrutt og vanskelegare å komme seg tilbake inn i ved hyppige pauser. Derfor eg er litt usikker på denne metoden, ellers høyrest den bra ut.

Det morosame er at eg fann denne tråden mens eg prokrastinerte :fnise: Hjelpes, eg held på å prokrastinere akkurat no!

Ja, jeg synes som regel den fungerer ypperlig ved slike ting også. I appen min kan jeg velge lengde på pausene, så om jeg holder på med noe hvor jeg føler jeg får best flyt (og er motivert til) å holde på lenger, setter jeg kanskej opp etappene på 30-45 minutter i stedet for bare 20-25. Men aldri lenger enn 45. Litt av greien er at man SKAL ta pause når klokken ringer, for å gi hjernen pause. Om du synes det er kjipt å måtte ta pause, er du gjerne ekstra motivert til å begynne på'an igjen etter pausen, og da lærer hjernen seg at hey, nå blir hun glad av å få jobbe, og så former du hjernen til å ha lyst til å sette igang jobbingen. 

Det er jo bare å prøve. Det er ikke sikkert det passer for deg, men for meg har det gjort underverker for produktiviteten på jobb. Skulle bare ønske jeg hadde hørt om teknikken da jeg var student.. bare mangelen på smarttelefon gjorde at jeg kom meg gjennom i det hele tatt, tenker jeg :P 

Anonymkode: cb4a4...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bergtekjen
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg synes som regel den fungerer ypperlig ved slike ting også. I appen min kan jeg velge lengde på pausene, så om jeg holder på med noe hvor jeg føler jeg får best flyt (og er motivert til) å holde på lenger, setter jeg kanskej opp etappene på 30-45 minutter i stedet for bare 20-25. Men aldri lenger enn 45. Litt av greien er at man SKAL ta pause når klokken ringer, for å gi hjernen pause. Om du synes det er kjipt å måtte ta pause, er du gjerne ekstra motivert til å begynne på'an igjen etter pausen, og da lærer hjernen seg at hey, nå blir hun glad av å få jobbe, og så former du hjernen til å ha lyst til å sette igang jobbingen. 

Det er jo bare å prøve. Det er ikke sikkert det passer for deg, men for meg har det gjort underverker for produktiviteten på jobb. Skulle bare ønske jeg hadde hørt om teknikken da jeg var student.. bare mangelen på smarttelefon gjorde at jeg kom meg gjennom i det hele tatt, tenker jeg :P 

Anonymkode: cb4a4...c3e

Takk for raskt og utfyllende svar! :blomst: Då skal eg nok få prøvd ut det :) Kva heiter appen du brukar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Karou skrev:

Takk for raskt og utfyllende svar! :blomst: Då skal eg nok få prøvd ut det :) Kva heiter appen du brukar?

Jeg har brukt Clockwork Tomato, og vært veldig fornøyd med den. Nå prøver jeg ut Productivity Challenge, som er litt mer gamefisert med at man kan nå diverse achievements og slikt etter hvor mange jobb-intervaller (pomodoroer) man får gjort på en dag. 

Anonymkode: cb4a4...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Perelandra skrev:

Kjære alle med-prokrastinatører! Vi trenger en tråd hvor vi kan støtte og inspirere hverandre til å få kontroll over utsettinga. Stadig vekk lover jeg meg selv at nå skal det bli slutt på all somlinga, men like ofte faller jeg tilbake i gamle synder. Følelsen av å være i rute er herlig, og det burde jo være god motivasjon, men like fullt så fortsetter jeg å prokrastinere. "Ånden er villig, men kjødet er skrøpelig!"

Tror det er litt sånn at når man først har kommet i rute igjen, det er da det er lett å bli fornøyd å begynne å utsette igjen.

Sjekk ut denne (lang men bra), http://waitbutwhy.com/2013/10/why-procrastinators-procrastinate.html

En del tips her også http://enkeltmannsforetak.nyttiginfo.no/prokrastinering/

 

Anonymkode: 1523f...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har følgende oppgaver som må gjøres:

  • Bestille time hos bilverkstedet for service på bilen. Jeg utsetter det stadig fordi jeg er redd det skal bli dyrt, men det kan jo bli enda dyrere hvis jeg utsetter. Det er viktig å følge opp servicekontrollene.
     
  • Bestille time hos legen. Det er ikke noe alvorlig, men jeg trenger en samtale angående faste medisiner jeg bruker. Siden det ikke haster, utsetter jeg det stadig. Jeg må sannsynligvis ta blodprøve, og går med en liten uro for at legen skal finne hittil uoppdaget sykdom.
     
  • Skrivearbeid for en frivillig forening. Jeg går hele tida med en prestasjonsangst for at arbeidet mitt ikke blir bra nok. Tenk om de andre slakter arbeidet mitt fullstendig? Jo mer jeg utsetter, desto større blir prestasjonsangsten
     
  • Betale regning hos Falck Redning. Jeg har hatt flere større utgifter i det siste og kvier meg for å gå inn på nettbanken. Tenkt om jeg er blakk! Jeg vet at jeg ikke er det, men frykten er der likevel. Fristen gikk ut for tre dager siden, så jeg er ikke så mye på etterskudd, men uansett haster det å få betalt.
     
  • Betale regning for et nettkjøp. Jeg føler dårlig samvittighet for å ha gjort et forholdsvis stort kjøp, men det er for varer jeg bruker mye av. Alternativet er å kjøpe i butikk, noe som blir dyrere i lengda. Fristen er ikke før i neste uke, men jeg vil gjerne få betalt i god tid. Bortsett fra disse to regningene, har jeg kontroll på økonomien. Har avtalegiro på de fleste faste utgiftene. 

Et gjennomgående tema når det gjelder utsettinga mi, er at jeg sliter med angst og uro. Som oftest har jeg ikke noe å frykte, men samtidig er ikke angsten helt ulogisk. Det kan jo for eksempel henda at bilverkstedet finner feil på bilen min.

Jeg vet ikke om det hjelper å bruke app, men det er jo verd et forsøk. En app kan ikke fjerne angsten, men kanskje hjelpe meg til å få bedre oversikt? De gode gamle huskelistene kan også fungere fordi de synliggjør arbeidsoppgavene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jeg på en arbeidsoppgave til som må gjøres: Jeg må rengjøre sluken på badet. De tre siste dagene har jeg merka at vannet renner ut sakte når jeg dusjer. Det er ikke noen stor jobb, men fryktelig ekkel! :spy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Gretchen Rubin har en del gode råd angående å utsette slike "småoppgaver". 

Om det tar mindre enn 5 minutter, gjør det med en gang. Tving det gjennom som en vane. 

Ha en fast "power hour" i uken, hvor du gjør alt av slike ting som må gjøres, men som du aldri får gjort. For eksempel hver torsdag kl 19-20 setter du av til ting-som-må-gjøres. Har du et fast tidspunkt, er det lettere å forholde seg til. Du MÅ gjøre det innenfor den rammen. 

Anonymkode: cb4a4...c3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og der var regningene mine betalt! :duskedame:
Ingen grunn til panikk, det var god dekning på kontoen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer tilbake hit senere, nå må jeg gjøre det jeg egentlig skulle gjøre akkurat nå :P 

ps. Hvorfor heter det "Pomodoro metoden?" jeg mener, tomat metoden liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det her er absolutt tråden jeg trenger. Gode tips det med Pomodoro-metoden!

Og, Perelandra: Stå på! Når du er ferdig med en oppgave, kan du jo oppdatere med en smiley foran oppgaven. (Prøvde å se om det var en "check"-smiley her..).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tekopper skrev:

Kommer tilbake hit senere, nå må jeg gjøre det jeg egentlig skulle gjøre akkurat nå :P 

ps. Hvorfor heter det "Pomodoro metoden?" jeg mener, tomat metoden liksom?

Fordi den opprinnelige oppfinneren av metoden brukte en sånn kjøkkenklokke som er formet som en tomat når han tok tiden på intervallene. Faktisk :P 

Anonymkode: cb4a4...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergtekjen

Det som som regel funkar for meg, er å gjere det du har minst lyst til fyrst og så belønne deg sjølv med det som er meir moro. F.eks. eg treng å kjøpe mat og eg må ta oppvasken. Då går eg på butikken fyrst fordi når eg tar oppvasken kan eg høyre på musikk og synge. Eg kunne sikkert gjort det på butikken også (nei), men eg vil ikkje tiltrekke meg for mykje oppmerksomhet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...