Gå til innhold

Prolaps! ..eller ikke?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere!

Altså, for en måneds tid siden begynte jeg å få intense smerter i korsryggen som spredte seg både oppover i ryggen og nedover i beina. Det var så vondt til tider at jeg et par kvelder gråt meg i søvn (og jeg skal ha relativt høy smerteterskel).

Gikk omsider til legen, fordi jeg ikke lenger greide den fysiske delen av jobben. Alt gjorde vondt, og allerede etter en halvtime på jobb hadde jeg stivnet såpass at jeg knapt greide å røre meg. Måtte stå oppreist på legekontoret, for å sitte var et sant mareritt.

Hadde aldri hatt slike smerter før, men trodde likevel det kunne være noe muskulært. Legen fastslo ganske raskt at dette må være prolaps. Hun henviste meg til MR, og jeg har fått time denne uken. Det er nå halvannen uke siden jeg var hos legen, og ryggen er allerede mye bedre. Det er fortsatt vondt, men mer levelig nå, om man kan si det sånn.

Derfor vil jeg føre meg som en tosk som drar på MR nå, med moderate smerter i ryggen. Kan det ha vært noe helt annet enn prolaps, og at jeg bare kan avbestille den timen? Er jo helt idiotisk å ta opp plass i køen tenker jeg, i og med at det er bedre. Trodde prolaps varte i uker, månder og kanskje til og med år, jeg?

Anonymkode: 6b691...78c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel uansett greit å få det konstatert eller utelukket.Men gjør som du vil...

Anonymkode: ce59d...d47

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du er ikke en tosk som får tatt MR selv om du føler deg bedre. Dette synes jeg du bare skal legge fra deg. Jeg forstår tankegangen din, men jeg synes du absolutt ikke skal avbestille timen. 

MR er et viktig trinn i diagnostiseringen. At det ikke viser avvik er like betydningsfullt som at det gjør det. Det gjør at man blant kan utelukke flere tilstander. 

Anonymkode: 9b8dc...bfb

AnonymBruker
Skrevet

Prolaps varer til prolapsen enten sklir på plass helt eller delvis, eller blir ordnet kirurgisk. Hvor lang tid det tar for en prolaps å ordne opp selv, er umuligå svare på. 

Dra på MR noe annet vil være dumt av deg. Har du hatt disse enorme smertene i forbindelse med mens? 

Anonymkode: d8944...a85

Skrevet (endret)

En prolaps, altså en utposning - sklir vel ikke på plass? (den trekker seg tilbake evt, altså krymper på en måte.) Når det er sagt trenger ikke en prolaps være ensbetydende med intense smerter heller - det er som regel hvis den presser på nerver eller lekker at den gir irritasjon i så stor grad.

Sånn ellers tenker jeg at det å få tatt den MR undersøkelsen er en fin start siden ryggsmerter ofte kan komme i perioder, og det kan være slitasje, forskyvninger, diagnoser som scoliose, bekhterev osv som kan gi tilsvarende / lignende type smerte også - ikke nødvendigvis prolaps alene.

Endret av Carrot
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar.

Smertene kom ikke i forbindelse med mens, og de har vart en måned ca. Mye av grunnen til at det er bedre kan jo være at så snart legen sa det var en prolaps tok jeg de forhåndsreglene jeg kunne. Har behandlet ryggen veldig pent siden da, og har gjort alle tingene man bør gjøre. I ukene før det har jeg bare trosset smertene, fordi jeg har trodd det var muskulært.

Jeg får vel ta denne MR'en, men det føles så rart å gå dit når smertene er så mye bedre som de er. Kjenner jo fortsatt at noe ikke er helt som det skal, men nå fungerer jeg i det minste godt, og jeg ønsker meg ikke rullator lenger :-)

Skrevet

Ta den MRen :) Er det en prolaps som har trukket seg tilbake på egenhånd så får du i det minste vite det slik at du kan ta forhåndsregler til senere :)

Skrevet

Ta en MR, enkelt og greit. Jeg har selv en prolaps, og en prolaps blir du aldri kvitt, med mindre du blir operert. Men det går fint og leve med en moderat prolaps. Og man må ikke nødvendigvis opereres. Jeg klarer meg fint med jevnlig og riktig trening. Men tunge løft over lengre perioder, det knekker meg dagen etter. Da er jeg stiv som en pinne. 

Men uansett hva du gjør eller føler, ta din MR time og få undersøkt det skikkelig. Har du ikke prolaps er det bra, og du kan slappe av sånn sett. Har du prolaps er du glad du tok MR uansett, og kan planlegge videre og ta dine forhåndsregler.

Skrevet

At du aldri blir kvitt en prolaps er ikke alltid riktig, noen typer og steder gjør at de vanskelig trekker seg tilbake osv, de kan forkalke seg og for alltid være der osv - det er riktig, men de kan også minke og gå tilbake av seg selv. Det er også som personen over her skriver fint mulig å leve med prolaps, både små og store - jeg har fire, tre store og en mindre hvor to er nå "forkalket" og en "lekker" og presser på nerver - men jeg er likevel i full jobb og klarer meg relativt greit med enkelte forhåndsregler og smertelindring på veldig dårlige dager. I tillegg til andre ting som har gitt meg muligheten for å gå på ryggskole og vært hos smerteklinikk for å lære leve med smerter føler jeg egentlig jeg har et helt greit nivå og en aktiv hverdag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...