Gå til innhold

Steforeldre på foreldremøter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldremøte her er møter med alle foreldrene samlet. Når det kun er mor/far og lærer kalles det foreldresamtale hos oss 😊

 

Ts 

Anonymkode: 30905...784

Samme her :) og jeg ser ikke noe problem i at du og far drar sammen når mor velger ikke delta.

Anonymkode: c4d18...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er opp til hver familie.  

Jeg er med på alt med barnet og har også gått på foreldrekonferanse alene da det har passet best sånn. Blir kanskje litt annerledes i vårt tilfelle da vi har 100% og mor egentlig ikke er i bildet.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det må være helt naturlig at ei som er i hverdagen til barnet og som er aktiv i forhold til skolen hans, hjelper med lekser, baker kaker til tilstelninger, leverer/henter på SFO, er med på dugnader etc også hører hjemme på foreldremøter. TS høres ut som en som er forelder i praksis, og har da i stor grad noe å gjøre i foreldremøtet til stebarnet sitt.

Anonymkode: 70636...04c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det eneste du skal bry deg om er hva mor og far synes om det - det er ingen andre som har noe med det.

Anonymkode: 642ff...6ed

Enig.

 

Hadde jeg vært på foreldremøte, og det hadde vært en steforelder der, så hadde ikke jeg reagert eller tenkt noe over det, siden det tross alt er en sak mellom mor, far og eventuelle steforeldre. :)

Anonymkode: d69ac...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det at det er mye bedre der en stemor dukker opp, enn de foreldrene som aldri dukker opp...

Anonymkode: 70636...04c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaveret

I TS sin situasjon synes jeg det er flott at hun stiller opp. 

Generelt synes jeg man skal ha vært steforeldre i mange år før en stiller på foreldremøte. Man må selvsagt også være seriøst engasjert i barnet og helst ha fått godkjenning fra begge foreldrene (noen ganger kan jo det av ulike årsaker være vanskelig).

En steforelder i beste form er en ekstra ressurs for barnet, og jeg synes det er noe de fleste er tjent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her "låser jeg meg litt" da det virker som mange lærere i tillegg til deg har dette synet der de mener og tror at møtene er ren formidling av skolens ståsted mens det tvert imot burde være en arena for kommunikasjon og tilbakemelding begge veier - og i en slik setting syns jeg skolen bør strekke seg langt dersom en elev har "to sett foreldre" å forholde seg til.

 

-ut over det syns jeg det virker som om TS (og andre steforeldre som engasjerer seg) gjør dette mtp barna sitt beste :) 

Anonymkode: c4d18...7af

Som lærerstudent forstår jeg godt reaksjonen din. Men vil si at jeg ikke har opplevd den holdningen på de skolene jeg har hatt praksis. De fleste lærere er frustrerte over at så få foreldre er med. De synes det er supert når steforeldre også er med. Det er jo viktig å bli kjent med alle omsorgspersonene til barnet.

Og av egen erfaring er det ikke bare å gi informasjon videre. Er man to eller fire tilstede har man bedre grunnlag til å diskutere informasjonen etterpå. Bare gi beskjed til læreren, så det kan planlegges i forhold til plass.

Anonymkode: 8a6a9...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det greit. Hvis det er deg barnet har som "hovedforelder" er det jo åpenbart. Ville kanskje syns det var litt rart med en far og en stemor og en mor og en stefar på samme møte, men er du f. eks. den moren som har barnet mest så er det vel helt naturlig å være involvert.

Anonymkode: 96f8b...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det greit. Hvis det er deg barnet har som "hovedforelder" er det jo åpenbart. Ville kanskje syns det var litt rart med en far og en stemor og en mor og en stefar på samme møte, men er du f. eks. den moren som har barnet mest så er det vel helt naturlig å være involvert.

Anonymkode: 96f8b...5af

Ser det kan misforstås, men vi har ikke barnet mest. Benet er hos mor 60% og far 40%. 

Ts 😊

Anonymkode: 30905...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser det kan misforstås, men vi har ikke barnet mest. Benet er hos mor 60% og far 40%. 

Ts 😊

Anonymkode: 30905...784

Men igjen, det er irrelevant for oss andre foreldre. Er du en person som man ser ellers i skolesammenheng, som har nytte av å være på foreldremøte selv og barna våre/vi kan slumpe til å møte hjemme hos dere eller på skolen, eller hos oss, så har du noe på et foreldremøte å gjøre for mitt vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lou Salome skrev:

Men igjen, det er irrelevant for oss andre foreldre. Er du en person som man ser ellers i skolesammenheng, som har nytte av å være på foreldremøte selv og barna våre/vi kan slumpe til å møte hjemme hos dere eller på skolen, eller hos oss, så har du noe på et foreldremøte å gjøre for mitt vedkommende.

 

Takk for at du deler dine tanker! Det er godt å høre 😊 

Det er akkurat slik du beskriver. 

 

Ts 😊

Anonymkode: 30905...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stemor. Har ikke vært på stedatter foreldremøter, men på utviklingssamtaler sammen med far og noen ganger med både far og mor. Dette er avklart med mor. Det har vært nødvendig pga div utredninger vedr lærevansker,  tilretteleggingen på skolen og hjemme og drøfting av observasjoner. Nyttig for alle parter og til barnets beste. Far syns det er greit å ha noen å drøfte med etterpå, og det er langt fra alltid mor stiller på møter selv om hun sier hun skal komme.

Jeg syns at din deltakelse på foreldremøter er helt ok og tydeligvis avklart med barnets foresatte. Men enig med dem som sier at steforelder må unngå å 'breie seg' så det blir en belastning at de er der fremfor en ressurs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer best at du er med på steforeldremøter

Anonymkode: 7a5d8...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere må selv finne ut hva som funker hos dere.

Jeg jobber selv i skolen, og vi har flere eksempler hvor en av steforeldrene stiller istedenfor en av foreldrene. Dette er da i tilfeller hvor den ene forelderen virker å ikke prioritere dette. Ingen av oss synes det er rart overhodet!

Jeg er selv stemor. Foreldremøter og konferansetimer har mor eller far gått på. Dersom ting har kræsjet (jeg har tre stebarn) og det har vært flere ting på samme dag, har de spurt meg om jeg kan gå på det ene, og da har jeg selvfølgelig gjort det med glede. Etter hvert har stefar også gjort det, men det virker som om de "foretrekker" meg fordi jeg visstnok husker mer ;) 

Dette er selvfølgelig ikke noe jeg ble spurt om det første året. Nå har jeg vært stemor i 14 år, og da blir det selvfølgelig mer naturlig etter hvert. 

Juleavslutninger osv har jeg vært med på fra ganske tidlig, men foreldremøter osv har jeg holdt meg unna med mindre de har bedt meg gå. Barna har to foreldre som stiller opp på alle måter begge to, og da trenger de ikke flere! Unntaket er så klart dersom noen ikke stiller opp eller ting kolliderer.

Hvordan dere skal legge opp dette vet bare dere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott at steforeldre engasjerer seg, særlig der foreldrene ikke gjør det. Og i mange tilfeller kan det jo også være slik at ting kolliderer, og man får kun vært ett sted som forelder.

Hos oss har far aldri vært med på et foreldremøte eller utviklingssamtale siden han flyttet ut for 11 år siden. Før jeg traff min mann, var ofte min mor den som stilte opp om ting kolliderte. Etter at jeg flyttet sammen med min mann har han vært med på alle samtaler og møter på skolen. Har vært ekstra med møter pga lærevansker hos den ene av barna. Far har ikke engang svart på spørmål fra meg om han synes det er greit. Har alltid sendt informasjon om alle møter og annet fra skole og barnehage, men han har som skrevet aldri møtt opp. Derfor har jeg ikke hatt dårlig samvittighet om andre har vært med eller stilt opp i mitt fravær. 

Og det eneste jeg tenker om steforeldre på foreldremøte er: Flott! De ungene er heldige som har voksne som bryr seg.

Har til dags dato aldri vært på et møte i barnehage eller skole hvor det ikke har vært godt om plass. Det er heller for få enn for mange som møter opp. På siste foreldremøte nå i våres møtte foreldre fra 14 av 29 elever, og det var et møte om overgangen til ungdomsskolen. Snakk om engasjement. 😐

 

Anonymkode: 2dea6...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg det er en god ide at du stiller opp. Som lærer er jeg rett nok litt lei av nybakte steforeldre, som ønsker å ta over hele showet nesten før de kjenner barna. Har en stefar i klassen jeg har nå, som er så brautende at jeg er imponert over barnets ekte far. (Far er stille og forsiktig). Kunne han ikke heller prøvd å skape en god relasjon til barna? I stedet for å belære alle oss andre om hvor mye mer perfekt han kunne fikset ting.

Så stå på. Ikke tenk på hva andre sier/tenker/mener. Flott at mor ikke føler seg truet av deg :)

 

 

 

Anonymkode: f0de2...daa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...