Gå til innhold

lege eller gynekolog

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal til legen for noe helt annet. Men ønsker å sjekke meg for livmorhalskreft, og regner med jeg får time hos gynekolog. Samt har jeg en føflekk på min indre kjønnsleppe jeg aldri har turt å si noe om til legen. Er det mulig for gynekologen å sjekke dette? Eller er dette legens oppgave? Jeg vet ikke hvorfor, men det føles så ubehagelig om legen min skal sjekke meg nedentil. Selv om de sikkert det 10 forskjellige underliv iløpet av en dag.

Anonymkode: 99dc7...25a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke like greit å spørre legen på legetimen?

Og uansett kommer du til å trenge henvisning til gynekolog.

Anonymkode: 1e1c5...cf1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen din kan ta celleprøve, evt kan du be om en annen lege ved samme kontor.

Anonymkode: 02b23...a0a

Skrevet

Fastlegen kan ordne alt dette, men hvis du ikke vil kan du spørre om henvisning til gynekolog. Usikker på om gynekologen vil sjekke føflekken da, men det spør du fastlegen om når du er der :)

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal til legen for noe helt annet. Men ønsker å sjekke meg for livmorhalskreft, og regner med jeg får time hos gynekolog. Samt har jeg en føflekk på min indre kjønnsleppe jeg aldri har turt å si noe om til legen. Er det mulig for gynekologen å sjekke dette? Eller er dette legens oppgave? Jeg vet ikke hvorfor, men det føles så ubehagelig om legen min skal sjekke meg nedentil. Selv om de sikkert det 10 forskjellige underliv iløpet av en dag.

Anonymkode: 99dc7...25a

Gynekoolger skalmta seg av kvinner med kvinnesykdommer, fastlegen skal ta seg av  alt annet av rutineoppdrag. Celleprøve er en fastlegeoppgave, med mindre du vil betale fullt ut og gå privat. Nå var det nettopp ett innslag i kveld på nyhetene at noen fastleger henviser alt for mye i forhold til andre fastleger. Det kommer nok snart til å bli en innstramming på å henvise for ting det ikke er nødvendig å henvise på. Dette er typisk en slik ting. Skal syke mennesker måtte vente lenger fordi du skal til gynekolog når du ikke trenger det? Ville du selv syntes det er ok dersom du selv feilte noe som hastet og kunne utvikle seg til noe alvorlig? Tenk litt før dere opptar verdifulle timer hos spesialister. 

Anonymkode: b7ed9...faf

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville nok besøkt gynekologen først og spurt mens hun allerede er "der nede". Om hun sier det er noe jeg bør spørre legen om, så gjør jeg det når jeg skal dit for å få sjekka det andre.

Eventuelt kan du ta bilde av den og vise legen det, så kanskje du slipper å kle av deg :) 

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg signert av helsepersonell.

Alice i Eventyrland, mod

AnonymBruker
Skrevet

Spør legen din når du er der for det andre, h*n kan avgjøre om du får henvisning eller ikke :) 

Syns heller ikke noe om at folk tar opp tiden til spesialistene fordi de syns det er ubehagelig å la fastlegen sjekke det. Hilsen en som har ventet 5 måneder i gynekologkø for noe viktig som fastlegen ikke kunne hjelpe til med. Blir litt furt når jeg tenker på at jeg måtte vente så lenge på grunn av andres "ubehag". Livet blir ubehagelig noen ganger, vil man unngå det får man betale for det selv privat. 

Anonymkode: f5e9f...b6d

Gjest Magnifiq
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør legen din når du er der for det andre, h*n kan avgjøre om du får henvisning eller ikke :) 

Syns heller ikke noe om at folk tar opp tiden til spesialistene fordi de syns det er ubehagelig å la fastlegen sjekke det. Hilsen en som har ventet 5 måneder i gynekologkø for noe viktig som fastlegen ikke kunne hjelpe til med. Blir litt furt når jeg tenker på at jeg måtte vente så lenge på grunn av andres "ubehag". Livet blir ubehagelig noen ganger, vil man unngå det får man betale for det selv privat. 

Anonymkode: f5e9f...b6d

Hvorfor går du ikke privat? Da får du jo time med en gang.

Gjest Magnifiq
Skrevet

Alt som har med underliv å gjøre tar jeg med gynekolog.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Magnifiq skrev:

Hvorfor går du ikke privat? Da får du jo time med en gang.

Ikke alle som har råd til det. Feks. jeg har ikke råd til privat, og jeg velger fastlegen de gangene fastlegen kan hjelpe. Fastlegene skal egentlig kun henvise til gynekolog om det er nødvendig med spesialist, noe det stort sett ikke er. Man drar ikke rett til øre-nese-hals-spesialist om man har halsbetennelse eller ørebetennelse heller. Det er å utnytte systemet. 

De som ønsker å bruke spesialist på noe allmennleger kan utføre får betale privat, så kan vi som har rett til gynekolog fra det offentlige få dette. 

Anonymkode: a0e78...bba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...