Gå til innhold

Sunny Beach, Bulgaria


zebb

Anbefalte innlegg

Neste sommer har vi tenkt oss til Bulgaria, i en ferieby som ligger ca. 10 km. fra Sunny Beach.

Noen som har vært der?

Iberostar Elenite Holiday Village heter det, og består av tre "all inclusive" hotell.

Zebb :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei, Zebb! Jeg har faktisk bodd og jobbet på Elenite - som reiseleder. Det er ti år siden, og jeg har vel ikke så mye å bidra med, alt er sikkert forandret, men det var nå artig å høre igjen navnet og mimre litt.

Da jeg var der var det engelskmenn, tyskere og nordmenn som bodde der. Det gikk villsvin der, og leilighetene var ganske store. Men det er Bulgaria, rimelig, men slitt. Man har ingen kultur for vedlikehold som vi, så ting blir stort sett slitt ned til det er så ødelagt at man må ha nytt. Det gjelder alt fra vask til tapeter og servise. Fordelen på Elenite, i forhold til andre hotell, er at de har hadre gulv. Husker ikke om det var fliser eller belegg. Men ikke tepper som blir rengjort med feiekost og brett i hvert fall :P Maten i Bulgaria var kjøttbit med sopp, eller kjøttbit uten, det var et Østblokkland, men likevel skjedde det massevis bare det året jeg var der. Maten på Elenite var også bra, bedre frokost fx enn andre steder jeg var. Stranden var ikke noe særlig, steinete, men de kan jo ha gjort noe med det. Ellers er det alltid Sunny Beach da - med en fantastisk strand!

Da jeg kom ned dit var det ikke noe å få kjøpt av tannkrem og hårspray etc. - vel, sånn som vi vil ha da. Men dette kom på markedet etterhvert - og det ble mye å få kjøpt etterhvert. Nå er det vel enda mer, ville jeg tro.

Bulgaria er et nydelig land, med et nydelig folk. Det er imidleritd høy fattigdom der, og derav en del kriminalitet. Gå ikke alene i Sunny Beach, og har du drukket, ta en drosje. Skjønt det må du i alle fall, ut til Elenite. Innpå området er det vel trygt og greit også.

Forresten - da jeg var der for alle de årene siden, så var det bare én ferieby som het Elenite, det kan jo utmerket godt ha endret seg - kanskje vi ikke snakker om samme sted i det hele tatt - kanskje dette er nytt og mye flottere enn der jeg var?

Nuvel - fikk mimre litt i hvert fall - det er et lavkost ferieland - men ikke alt er som hjemme.

God ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei.

Jeg har vært der tre ganger. Hadde det kjempegøy to av gangene, den ene gangen lå jeg syk nesten hele 14 dagers perioden. :( Folkene er hyggelige og turistvennlige, men gateselgerne er så inn i granskauen slitsomme. Maten er billig og kjempegod, og det er mye å se og oppleve. Prisene har tatt seg opp de senere år, men det er fortsatt billig.

I og med at jeg har vært der tre ganger, tror jeg ikke jeg reiser tilbake en fjerde gang. Det finnes så mange andre reisemål som også må utforskes. :)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...