Gå til innhold

Jeg blir kvalm av det meste av svin

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner ikke hvorfor, jeg er en kjøtteter og liker kjøtt. Jeg har nada problemer med å ete kylling, kjøper dog fra gårder som behandler dyrene ok, og ku/okse synes jeg bare er litt ekkelt. Ikke veldig. Men svin? 

Jeg vet ikke hva det er, men jeg holder på å kaste opp. Hele kroppen min skriker bare at det er feil å spise svin. Jeg prøvde meg på eggerøre og spekeskinke til frokost, men nå sitter jeg og holder på å kaste opp. Måtte kaste skinken, jeg klarer ikke å spise den. 

Kan det være noe fysisk "galt" med magen min f.eks? Svin kan vel være litt tøft. Men jeg tror egentlig ikke det heller. 

Er jeg skapveggis? Jeg er allergisk mot alskens matvarer, så jeg kan aldri bli veganer. Jeg tåler ingenting av "kjøtterstatningene", jeg blir syk. Nøtter dør jeg av. Det andre får jeg bare magasjau og dårlig helse av. 

Men noen som har hørt om det før, at man "tåler" å spise kylling, men ikke gris? Åh, herlighet, kjenner jeg holder på å kaste opp bare av å skrive det. Pølser, skinke, kjøttdeig... æsj, æsj.. :kvalm:

Det har ikke kommet over natta, men gått gradvis, jeg fikk meg nok en støkk i går kveld da jeg satt og så på en serie og det kom masse griser i en binge på tven :sjokkbla: HVA FEILER DET MEG.

Anonymkode: 47806...f8f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er sprø. Du kan prøve å snakke med en psykolog, eller bare la være å spise griser.

Anonymkode: 47c26...6aa

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er sprø. Du kan prøve å snakke med en psykolog, eller bare la være å spise griser.

Anonymkode: 47c26...6aa

Det kvalifiserer ikke til udiagnosen "sprø", sorry. Kom med noe bedre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men.. kan du ikke bare la være å spise svin, da..? Det er millioner av muslimer som helt lar være å spise svin. Jeg spiser lite svin selv, jeg foretrekker kylling, sau og ku. Det er ikke unormalt å ha mat man bare ikke orker. Noen brekker seg av tanken på stangselleri, noen får grøssninger av yoghurt, noen hater alt med frø i. Bare la være å spise det, da vel?

Anonymkode: 31e71...a94

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men.. kan du ikke bare la være å spise svin, da..? Det er millioner av muslimer som helt lar være å spise svin. Jeg spiser lite svin selv, jeg foretrekker kylling, sau og ku. Det er ikke unormalt å ha mat man bare ikke orker. Noen brekker seg av tanken på stangselleri, noen får grøssninger av yoghurt, noen hater alt med frø i. Bare la være å spise det, da vel?

Selvsagt kan jeg la være å spise det?
Du forstår ikke at tråden handler om at jeg spør om hvorfor jeg plutselig ikke orker tanken på svin? 

Jeg liker pølser. Og salami, egentlig. Og koteletter. Og ribbe.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan jeg la være å spise det?
Du forstår ikke at tråden handler om at jeg spør om hvorfor jeg plutselig ikke orker tanken på svin? 

Jeg liker pølser. Og salami, egentlig. Og koteletter. Og ribbe.

Det kan være hormonforandringer, eller at du har sett/hørt noe som gjør at du synes det er ekkelt plutselig. Det trenger ikke være noe du bevisst husker engang, du kan ha hørt noe i forbifarten som du ikke har tenkt over, men som underbevisstheten din har fått noia av. Eller du kan være gravid ;)

Det kan også være medisiner som gjør at smaken endres. 

Det er ikke unormalt å endre matpreferanser når tiden går. Noe man likte som ung er motbydelig som voksen, og omvendt. 

Skrevet

Tipper dette er psykisk.  Aldri hørt om svinekjøttallergi.  Men sier som folk over her, kan du ikke bare la være å spise det?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være hormonforandringer, eller at du har sett/hørt noe som gjør at du synes det er ekkelt plutselig. Det trenger ikke være noe du bevisst husker engang, du kan ha hørt noe i forbifarten som du ikke har tenkt over, men som underbevisstheten din har fått noia av. Eller du kan være gravid ;)

Det kan også være medisiner som gjør at smaken endres. 

Det er ikke unormalt å endre matpreferanser når tiden går. Noe man likte som ung er motbydelig som voksen, og omvendt. 

hormonforandringer? Jeg er ikke gravid nei, hehe.. Ja, sikkert noe psykisk med at de stakkars grisene er for like mennesker, for smarte, for søte og at jeg ikke unner dem et slikt liv de fleste grisebonder tilbyr. 

Jeg har ikke startet på andre medisiner enn allergitabletter, kan de påvirke slikt? Når du sier det, så ble jeg undervektig en periode av livet og da gikk jeg på de samme pillene, ble kvalm av mat, hmmmmmmmm.......

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, DreamOn skrev:

Tipper dette er psykisk.  Aldri hørt om svinekjøttallergi.  Men sier som folk over her, kan du ikke bare la være å spise det?

Jo. Problemet er ikke å unngå svinekjøtt.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg aner ikke hvorfor, jeg er en kjøtteter og liker kjøtt. Jeg har nada problemer med å ete kylling, kjøper dog fra gårder som behandler dyrene ok, og ku/okse synes jeg bare er litt ekkelt. Ikke veldig. Men svin? 

Jeg vet ikke hva det er, men jeg holder på å kaste opp. Hele kroppen min skriker bare at det er feil å spise svin. Jeg prøvde meg på eggerøre og spekeskinke til frokost, men nå sitter jeg og holder på å kaste opp. Måtte kaste skinken, jeg klarer ikke å spise den. 

Kan det være noe fysisk "galt" med magen min f.eks? Svin kan vel være litt tøft. Men jeg tror egentlig ikke det heller. 

Er jeg skapveggis? Jeg er allergisk mot alskens matvarer, så jeg kan aldri bli veganer. Jeg tåler ingenting av "kjøtterstatningene", jeg blir syk. Nøtter dør jeg av. Det andre får jeg bare magasjau og dårlig helse av. 

Men noen som har hørt om det før, at man "tåler" å spise kylling, men ikke gris? Åh, herlighet, kjenner jeg holder på å kaste opp bare av å skrive det. Pølser, skinke, kjøttdeig... æsj, æsj.. :kvalm:

Det har ikke kommet over natta, men gått gradvis, jeg fikk meg nok en støkk i går kveld da jeg satt og så på en serie og det kom masse griser i en binge på tven :sjokkbla: HVA FEILER DET MEG.

Det er noen som reagerer på svin, som altså får en allergisk reaksjon. Det du opplever kan være helt reelt. Er du allergisk mot katt? Har lest en plass at det kan ha sammenheng. Jeg har ikke svinekjøtt på 15 år selv, men det er av andre grunner. Aldri savnet det..

Anonymkode: 33150...837

Skrevet

Kjenner noen som reagerer på samme måte med fårekjøtt. Selvom de virkelig vil spise det, får de det fysisk opp igjen med en gang.

AnonymBruker
Skrevet

Svin har mange likheter med mennesket, også når det kommer til kjøttet. Dette er ikke den beste kilden, men du kan jo lese litt om det her eller google selv: http://www.bechen.no/artikler/svin.php 

Anonymkode: 33150...837

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det forresten slik med skjell. Før likte jeg godt skjell, men nå brekker jeg meg omtrent bare ved tanken. Plutselig er konsistenten helt uutholdelig. Jeg er ikke allergisk. Jeg tror kanskje det begynte etter at jeg ble syk etter å ha spist kamskjellsuppe en gang, når jeg tenker meg om. 

Skrevet

Jeg er sånn med krabber og spesielt reker. Jeg likte det før, men nå brekker jeg meg bare ved tanken på det. Bare jeg ser reker i butikken, kjenner jeg meg dårlig. Jeg vet ikke hvorfor. Jeg tror ikke det er smak eller konsistens det går på. Det er bare... vel, ekkelt. Ikke spiselig, i mine øyne. 

Svin kan for øvrig være hardt for fordøyelsen. Jeg har IBS, og enkelte ganger blir jeg dårlig av svin. Annerledes enn deg, men kanskje det har noe for seg. 

Skrevet

Er vel ikke noe problem å la være å spise svin, jeg gjør det selv. Prøvde meg som veggis i ni måneder, så aksepterte jeg å spise kylling og fisk, så har jeg prøvd å smake på svin igjen og har funnet ut at det ikke egentlig er noe godt :P og man trenger jo ikke å stappe i seg ett bestemt kjøttslag for å leve liksom, hadde jo vært verre hvis det gjaldt alle typer grønnsaker f.eks. Tror det bare er noe kroppen bestemmer seg for noen ganger, sånn "nei, den maten der skal du ikke ha!" Selv om man hverken er allergisk eller intolerant. Er jo det som skjer når man bare absolutt ikke liker noe. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Sasandra skrev:

Er vel ikke noe problem å la være å spise svin, jeg gjør det selv. Prøvde meg som veggis i ni måneder, så aksepterte jeg å spise kylling og fisk, så har jeg prøvd å smake på svin igjen og har funnet ut at det ikke egentlig er noe godt :P og man trenger jo ikke å stappe i seg ett bestemt kjøttslag for å leve liksom, hadde jo vært verre hvis det gjaldt alle typer grønnsaker f.eks. Tror det bare er noe kroppen bestemmer seg for noen ganger, sånn "nei, den maten der skal du ikke ha!" Selv om man hverken er allergisk eller intolerant. Er jo det som skjer når man bare absolutt ikke liker noe. 

Det høres veldig merkelig og ulogisk ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, lunamuna skrev:

Jeg er sånn med krabber og spesielt reker. Jeg likte det før, men nå brekker jeg meg bare ved tanken på det. Bare jeg ser reker i butikken, kjenner jeg meg dårlig. Jeg vet ikke hvorfor. Jeg tror ikke det er smak eller konsistens det går på. Det er bare... vel, ekkelt. Ikke spiselig, i mine øyne. 

Svin kan for øvrig være hardt for fordøyelsen. Jeg har IBS, og enkelte ganger blir jeg dårlig av svin. Annerledes enn deg, men kanskje det har noe for seg. 

Ja, mulig det altså.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det forresten slik med skjell. Før likte jeg godt skjell, men nå brekker jeg meg omtrent bare ved tanken. Plutselig er konsistenten helt uutholdelig. Jeg er ikke allergisk. Jeg tror kanskje det begynte etter at jeg ble syk etter å ha spist kamskjellsuppe en gang, når jeg tenker meg om. 

Ja, jeg kan ikke drikke mozell etter jeg fikk omgangssyke de lux etter inntak en gang. Men ikke opplevd noe slikt med svin.

Jaja.. bye bye pølser. Usunne er dere uansett. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er fullt mulig å få svinekjøttallergi eller intoleranse. Eller man kan bare slutte å like noe. 

Jeg reagerer sterkt på lukt og smak på noe svin. Noen mener det er den såkalte rånesmaken (kjøtt fra kjønnsmoden, ukastrert hanngris), noen har påstått at det kommer av at grisen har vært stresset under slakting, eller at kjøttet ikke er behandlet riktig etter slakt. Ikke vet jeg, men det er endel svinekjøtt jeg ikke klarer å spise (selv om jeg i utgangspunktet er glad i gris). Ikke alle kjenner denne smaken/lukten heller.   

Anonymkode: 77ab4...4ca

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres veldig merkelig og ulogisk ut. 

Sånn jeg har forstått kroppen så er det hjernen som sender ut signaler til resten av kroppen. Så ved enkelte matvarer, så sier hjernen at "den matvaren skal du ikke ha, den er ikke bra for deg", selv om det strengt tatt er helt trygt og ikke noe galt med å spise maten. Man får bare signaler fra kroppen om at det er feil å spise, kanskje fordi det er ekkelt eller andre slike grunner. Det er ihvertfall sånn jeg opplever å virkelig ikke like noe, ikke at jeg er allergisk, men jeg liker det ikke, klarer ikke å spise det uten å bli kvalm. Det er jo kroppen som bestemmer det på et vis. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...