AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #1 Skrevet 25. april 2016 Jeg føler meg alltid stresset. Det gjelder både for små og store ting. Daglige gjøremål og ting jeg skal. Jeg er generelt bare en veldig stresset person. Jeg klarer sjeldent å kose meg i nuet og slappe av og dette tapper meg enormt for energi. Jeg har lest at mindfulness skal være bra for å bedre stress og/eller for å lære seg å takle stress bedre. Men er det komplisert å lære seg mindfulness øvelser? Er det andre ting som har en god effekt på stress? Tips tas i mot med stor takk Anonymkode: 9752a...b46
Gjest Hapi Skrevet 25. april 2016 #2 Skrevet 25. april 2016 Nei det er ikke så vanskelig, men som med alt annet må man bruke tid på å lære det. Det beste er kanskje å gå på et kurs så man kommer igang, og så man kan spørre om ting underveis om man får problemer. Det finnes gratismeditasjoner på YouTube, blandt annet av Jon Kabbat Zinn som har skrevet flere bøker om mindfulness:https://www.youtube.com/watch?v=daU-xneLA0g Det finnes også guidede meditasjoner på norsk om du søker på YouTube, f.exhttps://www.youtube.com/watch?v=bdsCJSevOW0 Eller du kan kjøpe en CD eller DVD, sikkert til og med finne en på biblioteket, mindfulness er veldig "in" nå
Sulosi Skrevet 25. april 2016 #3 Skrevet 25. april 2016 Det finnes også mindfulness apper, kjekt å ha når man sitter på bussen eller har noen minutters venting. Hilsen hun som også stresser.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #4 Skrevet 26. april 2016 Mindfulness er kjempeenkelt. Det finnes kurs, eller du kan kjøpe deg en bok, eller bruke en av de ørten appene som florerer omkring. Om du googler "mindfulness based stress reduction" får du opp masse ressurser du kan bruke. Jeg har merket stor bedring etter jeg begynte å meditere. Jeg er også blitt flinkere til å ta en ting av gangen, og ikke la meg bli overveldet av "nå må jeg gjøre dette, og så må jeg huske å gjøre slik, og så må ditten og datten og fandens oldemor gjøres før helgen, og så..". Nå tenker jeg heller Nå skal jeg gjøre dette. Bare dette. Så når jeg er ferdig, gjør jeg neste ting. Jeg skriver to-do-lister med en ting på hver lapp, så jeg aldri ser hele listen. Jeg sorterer listen etter hva som må gjøres først, og så gjør jeg bare den ene tingen, og tenker ikke på det andre. Multitasking fører til mer stress for meg. Anonymkode: 4dfad...6c1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #5 Skrevet 26. april 2016 Tusen takk, alle 3! Jeg har lastet ned et par apper. Er egentlig mindfulness og meditasjon det samme? Jeg har prøvd å google forskjellen, men ble ikke så mye klokere. For meg virker det som om det er to sider av samme sak, bare at mindfulness er et nyere og mer fancy begrep - mens meditasjon alltid har eksistert og derav kanskje ikke høres like spennende ut? Anonymkode: 9752a...b46
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #6 Skrevet 26. april 2016 Jeg sliter med det samme. Nå er jeg i en situasjon der det er veldig mye som tapper meg, men jeg merker at det går utover nattesøvnen og at jeg hele tiden har mindre ting som kan gi meg "angst". Iblant er det litt som om jeg leter etter problemer. Når det ene er ute av verden tar det andre over. Det er aldri bare helt bra. For formen har søvn utrolig mye å si. Har man sovet dårlig så går man alltid litt i høyspenn, irriterer seg lettere og stresser lettere. En skikkelig treningsøkt med styrke OG kondisjon gjør at jeg blir trøtt kl. 20 og sover tungt. Neste dag blir alltid bra. Jeg er også en stor fan av lister. Jeg skriver ned alt, selv mindre ting og det hjelper meg at jeg kan stryke det ut underveis og føle at ting faktisk kommer unna. Og så planlegger jeg selvsagt alltid ting som er hyggelige og, som jeg kan glede meg til. Anonymkode: 4c358...c55
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #7 Skrevet 26. april 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk, alle 3! Jeg har lastet ned et par apper. Er egentlig mindfulness og meditasjon det samme? Jeg har prøvd å google forskjellen, men ble ikke så mye klokere. For meg virker det som om det er to sider av samme sak, bare at mindfulness er et nyere og mer fancy begrep - mens meditasjon alltid har eksistert og derav kanskje ikke høres like spennende ut? Anonymkode: 9752a...b46 Mindfulness og meditasjon er ikke det samme. Mindfulness meditasjon er en type meditasjon. Det er mange ulike typer meditasjon, noen som fokuserer på at man skal gjenta et mantra, noen som går ut på å se på en gjenstand og konsentrere seg om den, osv. Mindfulness meditasjon går ut på oppmerksomt nærvær. Man skal konsentrere seg om egen kropp og tanker, her, i nuet. Man kan fokusere på pusten, på fysiske følelser i kroppen, observere tanker som flyr gjennom hodet, på hvordan emosjonelle følelser føles i kroppen (type stresset -> pulsen går opp, svetter, varm, puster raskere, spenner muskler, etc). Mindfulness er også mer enn "formell" meditasjon. Det går rett og slett ut på å være oppmerksom på hva som skjer her og nå, du trenger ikke sitte på en pute i et stille rom for å gjøre det. Du kan utøve mindfulness når du går, fokuser på hvordan kroppen jobber, hvordan det føles når føttene treffer bakken, etc. Når du vasker opp kan du ha fullt fokus på følelsen av det varme vannet mot hendene, teksturen på fatene du vasker opp, lukten av vaskemiddelet, osv osv osv. Ha fokus på én ting, som knytter sammen kropp og tanke i nuet. Det være seg fysiske følelser, lukt, lyd, syn, hva som helst som forbinder sansene dine med tankene dine. Anonymkode: 4dfad...6c1 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #8 Skrevet 27. august 2017 Positive tanker og følelser og vær tilstede i situasjonen som skjer. Boka av Victor Hagen har hjulpet meg veldig, tror den heter Presence and Positivity the new energy sources of the 21st century. Noe med "eckhart tolle" i undertittelen. Tror den er på amazon. Alle burde lese denne. Løser masse annet stress også Anonymkode: dc77b...e2c
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #9 Skrevet 28. august 2017 Vær obs på at du ikke, under noen omstendighet, skal meditere uten kvalifisert tilsyn dersom du har ikke-bearbeidede traumer. Mang en person har fått seg en smell, for under meditasjon kan grums du ikke kan håndtere komme opp. Anonymkode: d09fb...4a7
Eneri Skrevet 28. august 2017 #10 Skrevet 28. august 2017 Jeg har perioder jeg stresser for 'alt', selv bagateller. En unødvendig energityv. Har ikke prøvd mindfullness/ meditasjon. Hjelper med regelmessig trening og nok søvn, samt et ok josthold. Tror årsaken til at det hjelper er todelt; er man uthvilt og opplagt blir man mer robust overfor tidspress og krav, dessuten gjør mer energi at du blir fokusert og mer effektivt får unna ting. Skrive lister funker også litt for meg; da prøver jeg på jobb å starte dagen med å få unna den 'verste' oppgaven. Skriver også opp småtteri både for gleden av å stryke gjøremålet fra lista, og for å kunne si til meg selv ved dagens slutt at NOE har jeg da fått gjort av det som var planlagt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå