Gå til innhold

Å felle: hekling

Ellen26

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til å tolke denne oppskriften: 

Når arb (som har 74 staver) måler 16-17-18-19-20 cm felles det til ermhull i hver side på hver rad - les Felletips: 4 st 1-1-1-1-2 ganger, 2 st 1-2-3-4-4 ganger og 1 st 1-1-1-2-2 ganger = 54-56-60-62-64 st. Når arb måler 26-27-28-29-30 cm hekles det 1 rad over kun 19-20-21-22-23 st i hver side (det hekles ikke over de midterste 16-16-18-18-18 st = halsringning). Videre felles det i hver side mot halsen på hver rad - les Felletips: 2 st 2 ganger og 1 st 3 ganger = 12-13-14-15-16 st tilbake på hver skulder. Klipp tråden når arb måler 43-45-47-49-51 cm.

Felletips: Fell slik på beg av raden: Erstatt 1 st med 1 kjm. Fell slik på slutten av raden: Snu arb når det gjenstår det antall st som skal felles og hekle tilbake.

Jeg prøver og prøver, men det ser bare ikke riktig ut. Det blir hakkete og ikke likt på begge sider. Får heller ikke anall staver til å stemme (å gå fra 74 staver til 56 staver i str medium.) Kan noen hjelpe med forklaringen? Må visst ha det inn med teskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beskrivelsen gjelder bare ett ermhull, du skal lage to. På hver av de feller du 9 staver.

9 X 2 = 18. 74 - 18 = 56.

Så det stemmer.

Ja, det blir kantete/"trappetrinn". Dette fikser du når du enten syr genseren sammen (om du skal sy i ermer), eller med å hekle en omgang krepsemasker rundt ermhullet for å avslutte plagget.

På den andre siden må du invertert fellingene, så om du starter ytterst på den ene siden må du gjøre det på den andre siden også.

Hvis dette er ryggstykket på en genser, så ville jeg startet med å bryte garnet, hoppe over fire staver og starte derfra, på slutten av omgangen snur du arbeidet når det fortsatt er fire staver igjen, her hopper du over den første staven og lager fastmaske i neste stav, på slutten av omgangen snur du når to staver gjenstår. 

Fell sånn en gang til (to mindre staver på hver side), deretter en gang til hvor du hekler en stav mindre på hver side.

Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du tok deg tid til å hjelpe! 

Jeg tror jeg forstår, men har ikke hatt tid til å hekle denne uka. Skal prøve din metode i helga. (det er forresten forstykket på en heklet ermeløs topp jeg prøver meg på) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, Corine skrev:

Jeg tror jeg forstår, men har ikke hatt tid til å hekle denne uka. Skal prøve din metode i helga. (det er forresten forstykket på en heklet ermeløs topp jeg prøver meg på) 

Er du to brukere :klo: 

Anonymkode: d89e4...daa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Corine skrev:

Spør igjen om det skulle være noe. Slik jeg skrev det ut tok utgangspunkt I din størrelse og dette mønstret.

Det fine med hekling er hvor enkelt det er å rekke opp om det blir feil :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...