Gå til innhold

hvordan plassere bilsete og bilstol?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie på 4,snart 5, men lurer på hvordan vi løser det med bilstol til barna.

Mamma og pappa sitter foran.den ene bilstolen står nå bak førersetet,til vår 17mnd jente.

Så har vi gutten vår på 7år som ikke har bilstol,men sitter bak. Og et nytt medlem kommer om 1mnd.

Hvis vi plasserer den minste bilsete bak og i siden,blir det vanskelig for 7åringen å komme inn og ut av bilen. Så,vi tenker å plassere bilsetet ved siden av bilstolen,slik at den blir plassert i midten. Er dette mot reglene og ev fornuften? Ev hvilke valg har jeg?bilen har isofix,det har også bilstolen og bilsetet,men vet ikke om plassen i midten har isofix.

Anonymkode: b9c95...359

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør trygg trafikk. :) De kan sånt. Skriv hvilket bilmerke du har og..

Anonymkode: 671cf...354

Skrevet

Vi har ei jente på snart 6 år som sitter i beltestol, hun sitter bak førersetet. Lillebroren på snart 2 år har besafe izi plus bakovervendt stol, han sitter i midten. Babyen som kommer snart skal sitte bak passasjersetet. Nå er kun basen montert.

har hatt det slik i en måned for å teste, og det funker supert. 

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge setet som står i midten er riktig montert så er det helt fint. Sjekk bruksanvisningen eller få hjelp av en forhandler. Jeg tror de fleste stoler med isofix også har en mulighet til å festes med belte?

Anonymkode: b1f26...da2

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er en familie på 4,snart 5, men lurer på hvordan vi løser det med bilstol til barna.

Mamma og pappa sitter foran.den ene bilstolen står nå bak førersetet,til vår 17mnd jente.

Så har vi gutten vår på 7år som ikke har bilstol,men sitter bak. Og et nytt medlem kommer om 1mnd.

Hvis vi plasserer den minste bilsete bak og i siden,blir det vanskelig for 7åringen å komme inn og ut av bilen. Så,vi tenker å plassere bilsetet ved siden av bilstolen,slik at den blir plassert i midten. Er dette mot reglene og ev fornuften? Ev hvilke valg har jeg?bilen har isofix,det har også bilstolen og bilsetet,men vet ikke om plassen i midten har isofix.

Anonymkode: b9c95...359

Først må du finne ut om bilen kan ha bilsete i midten bak, så må du finne bilsetet som er tillatt montert i midten. 

7 åringen sitter vel på pute? Ikke alle biler kan ha tre barnesete-produkter i bredden. På Naf.no finner du test av biler beregnet for tre barn i bredden bak. Ellers ville jeg satt babyen fremme og en voksen bak. Det er ikke forbudt det er bare blitt en sedvanesak at barn skal være bak. 

Vi har av helsemessige årsaker fått anbefalt av barnelege å ha et av våre barn i fremsetet når vi bare er en voksen i bilen. Men koble ut airbagen!

Anonymkode: cd4da...1d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først må du finne ut om bilen kan ha bilsete i midten bak, så må du finne bilsetet som er tillatt montert i midten. 

7 åringen sitter vel på pute? Ikke alle biler kan ha tre barnesete-produkter i bredden. På Naf.no finner du test av biler beregnet for tre barn i bredden bak. Ellers ville jeg satt babyen fremme og en voksen bak. Det er ikke forbudt det er bare blitt en sedvanesak at barn skal være bak. 

Vi har av helsemessige årsaker fått anbefalt av barnelege å ha et av våre barn i fremsetet når vi bare er en voksen i bilen. Men koble ut airbagen!

Anonymkode: cd4da...1d8

Jeg håper 7-åringen sitter i en skikkelig beltestol, og ikke bare pute!

Ellers enig i at det går fint å ha baby foran med avslått airbag dersom det er trangt bak. Sikkert kjipt for den voksne, men sikkerhet før komfort!

Anonymkode: b1f26...da2

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde baby i midten da hun satt i babysete, og av og til foran hvis det bare var én voksen. Basen stod i midten bak og stolen ble da festet med belte de turene hun satt foran. Da hun gikk ett hakk opp i størrelse var eldste stor nok til å sitte uten sete og fikk dermed plass i midten, men satt ofte foran med pute(selv om hun var over 135) når det bare var én voksen. Mellomste satt da i beltestol og det gikk greit å klatre forbi...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...