Gå til innhold

Smerter etter hormonspiral (Jaydess)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg satte inn hormonspiral for første gang for to måneder siden. Det gikk greit å sette den inn, men dagen etter ble jeg sengeliggende med helt grusomme magesmerter og kramper. Det var bare den dagen det var så ille, men siden det har jeg hatt maks èn smertefri dag i uka:( Har noen av dere opplevd det samme? Smertene kommer sent på dagen/kvelden, og er ikke konstante heldigvis. men de kommer som "stikk" eller kramper, og er veldig smertefulle der og da! Noen ganger må jeg bare ligge i sengen med varmeflaske. Jeg har prøvd ulike kombinasjoner av Paracett og Ibux, samt Naproxan men ingenting biter på disse smertene...

Jeg lurer på deres erfaringer med hormonspiral? Vil smertene gå over helt? Jeg blør også en del, nå er det mest blodblandet utflod, men den uka jeg har mensen tar det aldri slutt :ohmy: Har lagt på meg 3 kg, vet ikke om dette skyldes hormonspiralen, men de kom etter at den var satt inn. Føler meg bare så ekkel og oppblåst, og disse smertene og alt blodet gjør at jeg ikke orker tanken på sex... Håper noen her har samme erfaringer og kan fortelle meg at det går over!

Anonymkode: fbe1c...447

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom deg til gynekolog for å sjekke at den ligger riktig (jeg ringte og fikk time noen dager etterpå, trengte ikke ny henvisning).

Min var ikke like vond som din, men en daglig plage i nesten et halvt år før jeg gav opp og fikk den fjernet.

Skrevet

Du bør oppsøke legen/gynekologen som satte inn spiralen og fortelle om problemene du opplever. Du skal ikke ha smerter i to måneder etter innsettning.

Jeg har også spiral (Mirena), og hadde en del smerter de første dagene, men så gav det seg. Klart jeg kan kjenne noe "murring" innimellom, men ikke skikkelige smerter, slik at det er behov for smertestillende. Det høres ikke normalt ut. Kommer smertene helst når du beveger deg? Det er mulig at spiralen kan ha sklidd ned i livmorhalsen (såkalt cervixutglidning), men det er bare mulig å se med ultralyd.

Som sagt  kom deg til gynekolog. Du må jo ha time for å se at spiralen sitter riktig uansett, det skal man egentlig få etter 6 uker... 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde menssmerter hver eneste dag i over 3 mnd og jeg orket ikke det lenger, så jeg valgte å få den fjernet. Gynekologen sjekket at spiralen lå som den skulle, så det var ihvertfall ikke mitt problem..

Anonymkode: 9429c...423

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, lingua franca skrev:

Du bør oppsøke legen/gynekologen som satte inn spiralen og fortelle om problemene du opplever. Du skal ikke ha smerter i to måneder etter innsettning.

Jeg har også spiral (Mirena), og hadde en del smerter de første dagene, men så gav det seg. Klart jeg kan kjenne noe "murring" innimellom, men ikke skikkelige smerter, slik at det er behov for smertestillende. Det høres ikke normalt ut. Kommer smertene helst når du beveger deg? Det er mulig at spiralen kan ha sklidd ned i livmorhalsen (såkalt cervixutglidning), men det er bare mulig å se med ultralyd.

Som sagt  kom deg til gynekolog. Du må jo ha time for å se at spiralen sitter riktig uansett, det skal man egentlig få etter 6 uker... 

Smertene er der både når jeg beveger meg og ligger stille. Takk for svar:) Det var fastlegen min som satte den inn, så det er den kontrollen jeg har neste uke- da har jeg hatt spiralen i akkurat to mnd!

Anonymkode: fbe1c...447

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk satt inn Mirena for to uker siden. Innsettingen gjorde ikke vondt i det hele tatt men jeg hadde mensaktige smerter på dag to og tre. Kan fortsatt få murringer et par ganger om dagen men de varer bare et par sekunder og er kjempesvake. Jeg fikk den satt inn hos gynekolog og han sjekket med ultralyd at den satt riktig. Jeg fikk time til etterkontroll om seks måneder, ikke uker :klo:

Anonymkode: 00617...50c

Skrevet

Hun,  etterkontroll ble ikke jeg kalt inn på, ikke fikk jeg beskjed om at noe slikt var vanlig heller.

Skrevet

Jeg har Jaydess, satte den inn på sykehuset og han sjekket med ultralyd at den var på plass. 

Håper jeg slipper etterkontroll egentlig. 

Uansett, hadde en del murringer og kramper like etter, men så avtok det veldig gradvis. 

Nå er det nesten ingenting!! :)

Håper de finner ut av det for deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...