Nella Skrevet 26. oktober 2004 #1 Skrevet 26. oktober 2004 To ting på en gang det.. Men er det noen som har en oppskrift på suksess kake ( sånn med gul krem oppå) som er god og grei å lage. Ellers lurer jeg på glasur til sjokoladekake. Har fått servert sjokoladekake der det er kremaktig glasur. Tipper det kanskje er med noe smør, melis og kakao bla ?
Gjest Zim-zum Skrevet 26. oktober 2004 #2 Skrevet 26. oktober 2004 SUKSESSTERTE Mandelbunn: 5 eggehviter 250 g malte mandler 150 g melis Stekes i 175 grader C i ca. 15 min. Krem: 5 eggeplommer 1 1/2 dl fløte 150 g melis 125 g mykt smør Eggehvitene piskes stive. Bland melis og mandler og ha forsiktig oppi eggevitene. Tegn 2 sirkler på ca 27 cm i diameter på bakepapir,og bre røra utover disse. Stekes på midterste rille i 15 min. Fyllet: Varm eggeplommene, fløte og melis på svak varme, rør hele tiden. Må ikke koke. Avkjøl i kaldt vann. Rør smøret mykt. Rør inn eggekremen litt om litt. Bre kremen mellom bunnene og oppå terten. Ved frysing bør bunnene og eggekremen fryses hver for seg, kaken bør altså ikke gjøres ferdig før frysing. En liten kuriositet til slutt: I mammas gamle kokebok står den beskrevet som svensk suksesstårta. Det er kanskje der terte-navnet kommer fra. Ellers blir den kalt både suksessterte og -kake.
Gjest Zim-zum Skrevet 27. oktober 2004 #3 Skrevet 27. oktober 2004 Her kommer en sjokoladekrem til å pynte kaken med: 100 g kokesjokolade 150 g mykt smør 150 g melis Smelt sjokoladen.. Rør sammen mykt smør og melis og bland i sjokoladen. Bre glasuren over kaken.
Gjest Lady-M Skrevet 27. oktober 2004 #4 Skrevet 27. oktober 2004 Glasur: 1 dl kremfløte (kokes opp, bare så vidt oppkok) 150 g kokesjokolade (smeltes i fløten) Kjempegodt på sjokoladekake!! :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå