Gå til innhold

4 åringen vil ikke spise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en 4 åringer som spist ALT fram til han var litt over året. Fisk, kjøtt, alt av grønnsaker. Alt. 

Så fikk han omgangssyken og etter det så vil han kun spise brød, makrell i tomat, leverpostei, smoothies og grøt. I begynnelsen var det KUN brød han ville spise. 

Jeg har jo ett eldre barn som alltid har spist alt og har/hadde stor tro på at om jeg bare serverte det samme så ville det ordne seg. Det har det ikke gjort. Jeg serverte det samme til alle sammen i ca 9 mnd. Da klarte jeg ikke mer for middagstiden besto kun av hyling, skriking og til slutt spying. Han taklet ikke å ha mat (fisk, kjøtt, varm mat) på et fat foran han. Fikk han det så spydde han helt til vi tok det vekk. Rundt 10 min FØR middag så sa vi det, at det er middag snart. Gjorde han forberedt på hva som skulle skje. Han har også fått vært med å lage middag. I begynnelsen ville han ikke det, men det kom seg etter et år ca. 

Etter ca 9 måneder med dette "servere det samme som alle andre får" som HS anbefalte så klarte jeg ikke mer som sagt. Jeg så at eldste barnet mitt grudde seg til middag, for hun viste at det ble hyling og kasting av tallerken og bestikk. Og til slutt spying. Ikke akkurat appetittelig. 

Så da prøvde vi å fjerne han fra bordet og la han hyle ferdig på romme sitt. Men det fungerte heller ikke noe særlig bra. Han hylte og skrek under heleee middagen + ei stund etterpå. Noen ganger sovnet han mens vi spiste og da fikk jo ett sant "H" til natten. 

Så etter mange samtaler med HS så ble vi enige om å servere han brød mtp situasjonen. Litt etter litt har han ville hatt leverpostei, makrell i tomat, cottage cheese osv. Til og med smoothies kan han få i seg. Men jeg syns det er ufattelig slitsomt. Vi kan jo ikke dra noen steder uten å ha matpakke med. Samme med bursdager og andre tilstelninger. Tror det er ganske slitsomt for han også stakkar. 

Men nå har vi altså prøvd å få han til å smake på ting, bare ta f. eks penne pasta på tunga, for han spiser jo spagetti. Men NEI.. 

Nå per dags dato så får han brød først, to skiver også prøver vi å få han til å smake på det vi har spist. 

Han er ved godt hold så det er virkelig ikke farlig om han ikke spiser mer enn to skiver altså..

 Nå i dag ville han ha mer enn to skiver så jeg prøvde meg på at han får ei skive til, men da måtte han smake på penne pastaen. Bare ta den på tunga. Dette resulterte i hyling og skriking i 30 minutter. 

Jeg er så sliten og jeg er så lei. Dette tar så stor plass i livene våre som er negativt. Og faren hans jobber jo hele tiden så jeg er alene med begge ungene. Har vurdert å skille meg, for da får jeg ihvertfall ei uke fri. Jeg vet det er stygt å tenke sånn. Men jeg blir sprø av dette. 

 

:( 

Anonymkode: a9dd4...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke bekymret meg eller presset i det hele tatt. 

Anonymkode: dde26...410

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nei, det er ikke bare bare å være mamma. Det er ingen 8 timers jobb altså, har hatt det slik selv og du har mange med deg med akkurat det der. Ho fikk det ho ville spise i alle fall og vi lirket med maten slik som det ble sagt, men tok lang tid og var veldig slitsomt som du skriver. Det gikk til slutt bra, er nå godt voksen dame. Det går over, det er en periode som alle foreldre kjenner igjen, vær du trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 4 åringer som spist ALT fram til han var litt over året. Fisk, kjøtt, alt av grønnsaker. Alt. 

Så fikk han omgangssyken og etter det så vil han kun spise brød, makrell i tomat, leverpostei, smoothies og grøt. I begynnelsen var det KUN brød han ville spise. 

Jeg har jo ett eldre barn som alltid har spist alt og har/hadde stor tro på at om jeg bare serverte det samme så ville det ordne seg. Det har det ikke gjort. Jeg serverte det samme til alle sammen i ca 9 mnd. Da klarte jeg ikke mer for middagstiden besto kun av hyling, skriking og til slutt spying. Han taklet ikke å ha mat (fisk, kjøtt, varm mat) på et fat foran han. Fikk han det så spydde han helt til vi tok det vekk. Rundt 10 min FØR middag så sa vi det, at det er middag snart. Gjorde han forberedt på hva som skulle skje. Han har også fått vært med å lage middag. I begynnelsen ville han ikke det, men det kom seg etter et år ca. 

Etter ca 9 måneder med dette "servere det samme som alle andre får" som HS anbefalte så klarte jeg ikke mer som sagt. Jeg så at eldste barnet mitt grudde seg til middag, for hun viste at det ble hyling og kasting av tallerken og bestikk. Og til slutt spying. Ikke akkurat appetittelig. 

Så da prøvde vi å fjerne han fra bordet og la han hyle ferdig på romme sitt. Men det fungerte heller ikke noe særlig bra. Han hylte og skrek under heleee middagen + ei stund etterpå. Noen ganger sovnet han mens vi spiste og da fikk jo ett sant "H" til natten. 

Så etter mange samtaler med HS så ble vi enige om å servere han brød mtp situasjonen. Litt etter litt har han ville hatt leverpostei, makrell i tomat, cottage cheese osv. Til og med smoothies kan han få i seg. Men jeg syns det er ufattelig slitsomt. Vi kan jo ikke dra noen steder uten å ha matpakke med. Samme med bursdager og andre tilstelninger. Tror det er ganske slitsomt for han også stakkar. 

Men nå har vi altså prøvd å få han til å smake på ting, bare ta f. eks penne pasta på tunga, for han spiser jo spagetti. Men NEI.. 

Nå per dags dato så får han brød først, to skiver også prøver vi å få han til å smake på det vi har spist. 

Han er ved godt hold så det er virkelig ikke farlig om han ikke spiser mer enn to skiver altså..

 Nå i dag ville han ha mer enn to skiver så jeg prøvde meg på at han får ei skive til, men da måtte han smake på penne pastaen. Bare ta den på tunga. Dette resulterte i hyling og skriking i 30 minutter. 

Jeg er så sliten og jeg er så lei. Dette tar så stor plass i livene våre som er negativt. Og faren hans jobber jo hele tiden så jeg er alene med begge ungene. Har vurdert å skille meg, for da får jeg ihvertfall ei uke fri. Jeg vet det er stygt å tenke sånn. Men jeg blir sprø av dette. 

 

:( 

Anonymkode: a9dd4...849

Jeg tror min mor ville sagt til meg som barn at jeg fikk spise det jeg fikk servert til middag, viss ikke fikk jeg gå sulten. Barnet er nok litt traumatisert etter omgangssyken, det hater jo de fleste, men nå er det nok for denne gang. Høres ut som han har blitt vant til at å skape seg= oppmerksomhet og å få ting som han vil. Sett han ned og si hvordan ting kommer til å bli og at han må spise det han får, og så gjennomfør det. Server skiver til frokost etc, og vanlig middag til middag. La han være med å lage det slik at han ser hva som er inni og kjenner gode lukter osv. Kanskje begynn med ting som pølse i brød, lasagne, spagetti, noe med potetmos, ting som barn liker og som lukter godt. Kokt torsk og erter er ikke noe å begynne med for eksempel ;)  (unngå det barnet spiste når han ble syk selvfølgelig).  Viss han ikke vil ha noe så ta bort fatet og si han skal sitte med middagsbordet til alle er ferdig å spise og vær streng og sett en stopper for skriking og hyling og å kaste rundt på bestikk og slikt. 

Anonymkode: 192b0...f7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på høy tid at dette barnet blir henvist videre til utredning og hjelp! At ikke helsesøster har gjort no mer på nesten et år er for meg en gåte. 

Bestill time hos fastlegen og begynn der. Barnet kan ha dårlig lukkemuskel f.eks. og mat som går i retur med svining i spiserøret og dermed "fobi" mot mat som han tror eller husker å ha erfart at han får dette av eller andre fysiske problemer eventuelt kun en psykisk redsel for mat og oppkast. Den beskrevne måten å håndtere dette på som mamma synes jeg ikke er ok, all den tid barnet ikke er utredet hos lege og man har utelukket all form for fysisk sykdom. Jeg blir sint av denne måten å håndtere barnet på, kjenner jeg. Kom deg til lege! 

Anonymkode: 62727...88e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil og tro at det ligger noe mer bak enn bare oppmerksomhet! Dette har uansett gått for langt og dere trenger ordentlig hjelp utenifra.. Kontakt lege!

Anonymkode: 06a79...8ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har vært hos lege 5 ganger ang dette. Han kaster ikke bestikk nå, men som skrevetså gjorde han det når han var 1-2 år. HS mener at dette kommer til å gå seg til mtp at han spiser makrell, spagetti, leverpostei, grønne smoothier, pannekaker og slikt. Men jeg syns dette er rart når første spiser alt. Jeg har ikke gjort noe annerledes. Og jeg tror han ble skremt av omgangssyken for han sier han tror han får vondt i magen av å spise laks, kjøttdeig osv. 

Jeg tror heller ikke det er oppmerksomhet da han faktisk spiste alt før han fikk omgangssyken. 

Anonymkode: a9dd4...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke ta en pause fra matstyret og la han spise skiver? Han får jo i seg det meste av næringsstoffer når han spiser både makrell, leverpostei og smoothie. Ta pause et år, slapp av, la han spise skiver. Så får du også samlet deg litt angående dette. Om et år er han større og dere kan ha en skikkelig samtale om dette, og bli enige om hvordan dere skal jobbe med det. 

Anonymkode: f6152...221

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er litt der dere er, bare at vi ikke tilrettelegger i form av å tilby brødskiver eller alternativ til middag. Femåringen vår har nesten ikke spist en normal porsjon middag siden han var ett år. Han får ikke noe alternativ til middag så i praksis spiser han nesten ingenting mellom lunsj og kvelds. Å gi brødskiver er ikke noe alternativ for oss så lenge han utvikler seg og vokser som han skal og alt er normalt ellers. Vi tar ikke med matpakker til noe som helst, han får spise det som serveres eller la være og han tar ikke skade av det. Han er veldig kresen på maten utenom middag også, så han spiser generelt lite variert, men sånn får det bare være. Det er stadig museskritt framover. Nå har vi kommet dit at han kan smake på det meste som serveres til middag og ofte finner han i allefall én ting han spiser en del mer av, så selv om det fremdeles er sjelden han spiser en normal porsjon så venner han seg stadig til nye smaker og konsistenser. Våre to andre barn spiser alt og vi har ikke noe inntrykk av at det er en bestemt situasjon som har forårsaket kresenheten.

Jeg ville bare slappet av og latt ting ligge. Så lenge han vokser som han skal og har det bra ville jeg ikke bekymret meg. La måltidene være hyggelige. Ikke mas om at han skal spise, ikke snakk om eller fokuser på spising i det hele tatt, bare prat om andre ting og prøv å ha det hyggelig rundt matbordet. Jeg vet alt om hvor slitsomt det er, men det blir ikke bedre hvis dette er en stor sak som tar mye plass i hverdagen deres, så jeg tror det beste er å bare skifte fokus og la dette med maten være som det er så lenge han har det fint ellers.

Endret av Arkana
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vært hos lege 5 ganger ang dette. Han kaster ikke bestikk nå, men som skrevetså gjorde han det når han var 1-2 år. HS mener at dette kommer til å gå seg til mtp at han spiser makrell, spagetti, leverpostei, grønne smoothier, pannekaker og slikt. Men jeg syns dette er rart når første spiser alt. Jeg har ikke gjort noe annerledes. Og jeg tror han ble skremt av omgangssyken for han sier han tror han får vondt i magen av å spise laks, kjøttdeig osv. 

Jeg tror heller ikke det er oppmerksomhet da han faktisk spiste alt før han fikk omgangssyken. 

Anonymkode: a9dd4...849

Bele gamilien høres ut til å være i behov for en innleggelse og vurdering på BUP. Når du skriver hovedinnlegget for så å endre på innholdet i neste svar fordi vi reagerer så er dette enten en tulletråd eller en ts som har vridd av seg sin frustrasjon uten å tenke seg helt om. 

Når du har vært hos legen hvordan har du da fremstilt saken? Hvorfor har dere ikke vært i kontakt med lavterskeltilbud som helsestasjonspsykologen? Her er litt for mange ting som ikke henger på greip her, ts! 

Anonymkode: 62727...88e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært til din fastlege 5 ganger?  Selvfølgelig går det ikke bedre, de er ikke spesialister. Jeg ville ha rett og slett ikke dratt fra legekontoret uten henvisning til en barnelege og ernæringsfysiolog.  Riksen har de flinkeste hvis du er på østlandet.  Har du prøvd å spørre han rett ut hvorfor han skriker og vil egentlig ikke ha mat som dere lage?  Har du spurt om han får vondt?  Det er ikke lett for en 4 åring å finne riktig ord for hva problemet er.  Men jeg ville ha spurt for en henvisning til en spesialist. 

Anonymkode: f7d17...995

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke bekymret meg eller presset i det hele tatt. 

Anonymkode: dde26...410

Ikke jeg heller.

Dette er jo veldig typisk for alderen.

Det er mer slitsom enn helsefarlig ihvertfall. Bare et eksempel av mange på hva man skal igjennom som småbarnsforelder ;) Man må nesten bare stå det igjennom. Lite å gjøre... Det går jo over av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må roe deg ned og ikke prøve å presse barna dine så mye. Har sett mange foreldre som gjør barna til roboter pga de blir presset til ting uten at det kommer helt naturlig. Det er klart man kan prøve litt forsiktig, men aldri legge press! Press lager jo bare mer problemer for barnet nå og senere i livet. 

Jeg ser jo at barn utvikler seg i forskjellig tempo på alle områder i livet, og da må vi som foreldre legge til rette heller enn å presse dem.

Anonymkode: cea66...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er på høy tid at dette barnet blir henvist videre til utredning og hjelp! At ikke helsesøster har gjort no mer på nesten et år er for meg en gåte. 

Bestill time hos fastlegen og begynn der. Barnet kan ha dårlig lukkemuskel f.eks. og mat som går i retur med svining i spiserøret og dermed "fobi" mot mat som han tror eller husker å ha erfart at han får dette av eller andre fysiske problemer eventuelt kun en psykisk redsel for mat og oppkast. Den beskrevne måten å håndtere dette på som mamma synes jeg ikke er ok, all den tid barnet ikke er utredet hos lege og man har utelukket all form for fysisk sykdom. Jeg blir sint av denne måten å håndtere barnet på, kjenner jeg. Kom deg til lege! 

Anonymkode: 62727...88e

Helt enig! Dette er jo ikke "vanlig" kresenhet, dette er jo et barn som plages med noe! Stakkars liten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har vært til din fastlege 5 ganger?  Selvfølgelig går det ikke bedre, de er ikke spesialister. Jeg ville ha rett og slett ikke dratt fra legekontoret uten henvisning til en barnelege og ernæringsfysiolog.  Riksen har de flinkeste hvis du er på østlandet.  Har du prøvd å spørre han rett ut hvorfor han skriker og vil egentlig ikke ha mat som dere lage?  Har du spurt om han får vondt?  Det er ikke lett for en 4 åring å finne riktig ord for hva problemet er.  Men jeg ville ha spurt for en henvisning til en spesialist. 

Anonymkode: f7d17...995

Selvfølgelig har jeg spurt han! Og vi presser han ikke, om han ikke spiser så er det helt ok. Vi spør ikke om han skal ha mat hundre ganger, vi sier at nå er det middag. Begge ungene kommer og setter seg og vi prater i vei. Eneste er at han spiser brød med cottage cheese og makrell i tomat, fiskepudding, kalkunpølse, gulrøtter og generell mat som er kaldt/romtemperert. Men problemet er at han ikke vil smake på varm mat, altså lunken for de som må ha det inn med teskje at jeg ikke vil at ungen skal spise rykende varm mat... Det er slitsomt når vi skal ut på noe, på middag hos andre, bursdager osv for vi vet at vi må ha med matpakke. Han hyler og skriker IKKE, men han sutrer. Noe jeg skjønner for man blir jo sur når man er sulten. Og jeg skjønner også at dette ikke bare kan være trass. 

 

Han smaker noe nytt med maaaange uker i mellom. Han smakte på en penne pasta med litt ostesaus på for ett par måneder siden. Altså, tok den såvidt på tungen. Men har ikke ville smakt noe "nytt" (ting som han ikke spiser til vanlig) på ei stund. Og sånn har det jo vært lenge. Han smaker på noe, enten så spiser han det ellers så brekker han seg. Da kan det gå noen dager før han vil ha det igjen. 

Jeg var forferdelig sliten i går, og lei over at denne matkampen går sååååå sakte fremover. Jeg vet jo at sånt som dette tar tid, men jeg blir sliten av det. Og ja, jeg vet at guttungen også blir det. Den siste tiden har det vært mye bursdager og da blir jo dette problemet fremhevet noe veldig for vår del. 

Anonymkode: a9dd4...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...