Gå til innhold

Er ikke dette slemt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal kunden egentlig si "tusen takk" til den personen som står i butikken / bak kassa-apparatet?

De ansatte gjør vel bare jobben sin?

Anonymkode: fabc8...946

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mysticgirl

Hvorfor ble du ikke opplært til å si takk for ting du får? Det er jo litt rart . Men man sier jo ikke takk til noe man selv kjøper for egne penger.

Men å takke for maten, takke for kort og hilsninger man får eller gaver er jo en selvfølge å si takk for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal kunden egentlig si "tusen takk" til den personen som står i butikken / bak kassa-apparatet?

De ansatte gjør vel bare jobben sin?

Anonymkode: fabc8...946

Jeg, gjør det, men det er mange som ikke gjør det. Jeg tror ikke at dette er en "regel" i Norge, men i USA så er man mye strengere på det. De som jobber innen service skal være ekstra blide og hjelpsomme, og kundene skal si takk osv. I tillegg er det forventet at kunder tipser for alt mulig. Frisør, levering på døren osv. 

Jeg liker at vi har et mer avslappet forhold til service i Norge. Så lenge jeg får det jeg ber om uten at noen er frekk mot meg, så er jeg fornøyd. 

Anonymkode: 9a574...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mysticgirl skrev:

Hvorfor ble du ikke opplært til å si takk for ting du får? Det er jo litt rart . Men man sier jo ikke takk til noe man selv kjøper for egne penger.

Men å takke for maten, takke for kort og hilsninger man får eller gaver er jo en selvfølge å si takk for!

Jo eldre jeg blir jo mer tror jeg at mine foreldre var litt spesielle. 

Jeg fikk ikke alt jeg pekte på, men jeg hadde egentlig få grenser å forholde meg til. Ingen regler. De sjekket ikke om jeg gjorde leksene mine eller noe ting.

Jeg er ikke noe vill person, jeg er veldig høfflig, og jeg gjør det veldig bra på universitet og sånn, men jeg føler ikke at det er takket være mine foreldres "oppdragelse" akkurat. 

Jeg fikk mye kjærlighet og de lærte meg å være snill mot andre da. Men å takke for ting og sånn kan jeg ikke huske at jeg ble oppdratt til. Jeg er den som kan finne på å si "Du kunne sagt takk" til mine foreldre fordi jeg syns ikke de er noe flink til det. 

Anonymkode: 9a574...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er amerikansk og tror du ser alt for mye på amerikansk tv. 

Anonymkode: ec0e5...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal kunden egentlig si "tusen takk" til den personen som står i butikken / bak kassa-apparatet?

De ansatte gjør vel bare jobben sin?

Anonymkode: fabc8...946

hvorfor skal man si hei eller god morgen til bussjåføren når man stiger ombord bussen, han/hun gjør vel bare jobben sin? Hmm, kan det hende at man bare vil være høflig og anerkjenner at det faktisk sitter et menneske bak skranken?

Anonymkode: 4efba...083

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å takke koster ingenting, men det gir den som får takk noe verdifullt. 

Men det er grenser for i hvilke sammenhenger man deler ut takk. Og tusen takk er nihundredeognittini for mange takker i de fleste tilfeller. 

Takk skal ikke komme på kommando, men fordi man får noe, er høflig og vennlig mot den som tilbyr enten nei eller ja kommer i tillegg til takk. Litt høflighet skader verken ts eller andre i møte med mennesker. 

Anonymkode: 751fa...806

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er absolutt ikke slemt i en verden der barna får gjøre hva pokker de vil! For foreldrene ikke tørr noen ting. Synes det var bra gjort av moren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasker meg ikke hvorfor deres barn er noe av de mest uhøflig, respektløse bortskjemte drittunger i hele verden. Det er ikke bare amerikanere som lærer barna å være høflig, de fleste land gjør det. Men her, herregud, så lite service innstilt dere norske er. Nesten at du tror du skal få et dødelig sykdom hvis du sier takk for noe.   Hvorfor tror du at svenskene er så populære i mat og serverings bransjen? 

Anonymkode: ec0e5...9a5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er amerikansk og tror du ser alt for mye på amerikansk tv. 

Anonymkode: ec0e5...9a5

Jeg har ikke TV, men jeg ser av og til på YouTube. 

Jeg har også bodd i Tennessee over en lengre periode. 

Anonymkode: 9a574...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor skal man si hei eller god morgen til bussjåføren når man stiger ombord bussen, han/hun gjør vel bare jobben sin? Hmm, kan det hende at man bare vil være høflig og anerkjenner at det faktisk sitter et menneske bak skranken?

Anonymkode: 4efba...083

Nesten ingen nordmenn sier noe til bussjåføren. :P Det er fint at noen gjør det, men det er ikke normen.

Men når jeg bodde i England så sa alle takk til sjåføren da de gikk av. 

Anonymkode: 9a574...59e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overrasker meg ikke hvorfor deres barn er noe av de mest uhøflig, respektløse bortskjemte drittunger i hele verden. Det er ikke bare amerikanere som lærer barna å være høflig, de fleste land gjør det. Men her, herregud, så lite service innstilt dere norske er. Nesten at du tror du skal få et dødelig sykdom hvis du sier takk for noe.   Hvorfor tror du at svenskene er så populære i mat og serverings bransjen? 

Anonymkode: ec0e5...9a5

Enig. Blir flau over å se hvor uhøflig og frekke mange norske barn er. Er så mye bedre å komme til andre land. I mitt fødeland er barna mye mer høflig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hilser alltid på bussjåføren, sier hei til de i kassa og hade når jeg går og takker for det meste.
 Tror til og med jeg smiler når jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor jeg skal takke for noe jeg betaler dyrt for. Hvis jeg/ungene får noe derimot, takker både jeg og ungene selvfølgelig. 

Anonymkode: 527a1...74d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her. Jeg sier alltid "ja takk" og "nei takk". Jeg er en veldig høfflig person, men jeg er ikke oppdratt til å si det. Jeg gjør det fordi det er viktig for meg. Jeg har liksom bare kommet på det selv at det er sånn jeg vil være. Hvis noen spør om jeg vil ha pose eller kvitering så sier jeg "ja, takk."

Jeg passer også på å si "tusen takk for hjelpen" hvis jeg har spurt om noe. 

Poenget mitt er at disse barna var 5, 7 og 8 år... Du trenger ikke kaste iskremen deres i søppelet fordi de ikke sa takk. Du kan si "Husk å si takk til damen" eller noe i den duren. Du må gi dem en sjanse å gjøre "det rette". Jeg tolket det som at de fikk isen og bare ikke sa noe, og derfor tok moren og kasten den. Hun kunne heller prøvd å minne dem på at de burde si takk. 

Jeg er ikke for noe agressiv oppdragelse. Barna hennes er sikkert livredd for henne. Hun burde bli kalt ticking bomb mom. 

Anonymkode: 9a574...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sløvete foreldre du har som ikke lærte deg å si takk. Ikke rart de yngre generasjonene er en gjeng selvopptatte frekke drittunger som tar alt som en selvfølge og heller naver enn å gjøre noe fornuftig og bra for samfunnet. 

Anonymkode: 5154b...381

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sløvete foreldre du har som ikke lærte deg å si takk. Ikke rart de yngre generasjonene er en gjeng selvopptatte frekke drittunger som tar alt som en selvfølge og heller naver enn å gjøre noe fornuftig og bra for samfunnet. 

Anonymkode: 5154b...381

Unskyld meg, men du virker ikke som den perfekte borger heller. :roll:  Jeg tviler på at du er noe særlig bra for samfunnet. 

Foreldrene mine er i alle fall hyggelige mennesker som er godt likt av andre. I tillegg syns jeg det er idiotisk og generalisere en hel generasjon. Du vet ingenting om hvor "selvopptatt" jeg er, for eksempel. 

Anonymkode: 9a574...59e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...