AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #1 Skrevet 24. april 2016 http://www.dagbladet.no/2016/04/24/nyheter/utenriks/folkeskikk/barneoppdragelse/43986445/ Personlig så tenker jeg at det var waste of money, men fin måte å lære ungene takknemlighet på. Anonymkode: b26f0...921
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #2 Skrevet 24. april 2016 Tenker at noen gjør hva som helst for likes på FB. Anonymkode: 71b0b...a8f 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #4 Skrevet 24. april 2016 Ville nok bedt barna gå tilbake å si takk. Anonymkode: c0c3e...87d 3
dillyduzit Skrevet 24. april 2016 #5 Skrevet 24. april 2016 Syntes hun høres ut som en mor som setter et jævlig godt eksempel på folkeskikk. Tipper at ungene har lært til neste gang. 11
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #6 Skrevet 24. april 2016 Å be de å gå tilbake og takke viser seg jo gang på gang å ikke hjelpe. Da får betjeningen et surt takk og det er ikke mye bedre. Jeg vil si dette var svært effektivt. Selv om det virker litt overkill så glemmer ALDRI barna å takke igjen, og mor slipper å be de takke flere ganger. Mye tid spart og ungene har garantert lært. Anonymkode: b2622...29f 4
Cathrine88 Skrevet 24. april 2016 #7 Skrevet 24. april 2016 Jeg synes det er litt spesielt at hun har hatt åtte år på å lære ungene folkeskikk uten å klare det og nå høster applaus for å dumme dem ut offentlig. 25
Try2 Skrevet 24. april 2016 #8 Skrevet 24. april 2016 Kjempebra - men unødvendig å legge det ut på nettet
ops2 Skrevet 24. april 2016 #9 Skrevet 24. april 2016 Artikkelen nevnte ikke med et ord at hun hadde snakket med de om å si takk før denne episoden. Hvis hun hadde tatt det opp gang på gang og sagt at de hadde fått siste beskjed nå, neste gang ble maten kastet hvis de ikke sa takk så hadde det vært ok. Men hun virker som totalt uforutsigbar, bare WHAM! I dag skal jeg gi ungene en lærepenge. 3
Hengebuksvinet Skrevet 24. april 2016 #10 Skrevet 24. april 2016 Fantastisk 👍 Og utrolig spesielt at noen får seg til å slakte reaksjonen hennes. Hadde bare flere lært barna folkeskikk. Jeg er nok en typisk litt for slepphendt mor, som bare tar de vitigste kampene
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #11 Skrevet 24. april 2016 Finnes andre måter. Ville ikke dummet dem ut offentlig. Anonymkode: fd3c2...9b9
Gjest Klopp Skrevet 24. april 2016 #12 Skrevet 24. april 2016 Synes det er kjempebra at hun kastet isen deres. Kanskje de kan lære seg å si takk neste gang? Dagens barn har sjelden folkeskikk så godt at noen foreldre viser hvem som bestemmer fortsatt.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #13 Skrevet 24. april 2016 19 minutter siden, SS skrev: Fantastisk 👍 Og utrolig spesielt at noen får seg til å slakte reaksjonen hennes. Hadde bare flere lært barna folkeskikk. Jeg er nok en typisk litt for slepphendt mor, som bare tar de vitigste kampene Eh, dette lærer da ungene lenge før de er så gamle! Å plutselig oppdra dem med en offentlig utdriting er jo helt latterlig. Gjør jobben godt fra start så slipper man slike tilfeller. Anonymkode: 6b6cc...298 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #14 Skrevet 24. april 2016 Det er mange som mener at man ikke skal si til barna "nå må du si takk",men heller stå frem som et godt eksempel. Den yngste av barna her var jo bare 5 år. Jeg vet at i mange tilfeller må du både si og gjøre, og gjenta, og det går ann å vise respekt på andre måter enn å kaste mat. Tenk hvis barna bare var sjenerte ? Tenk at hun ikke har lært dem det før nå, og nå straffer hun dem for det? Anonymkode: 231cc...5dd 1
peppermyntete Skrevet 24. april 2016 #15 Skrevet 24. april 2016 Synes det var litt dramaqueen. Hun kunne fint bedt barna gå tilbake og takke pent for isen sin i stede for å hive den. Bortkastede penger og unødvendig søppel.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #16 Skrevet 24. april 2016 Vi slet med at vår eldste ikke satt i ro ved matbordet, men gikk fra bordet fordi han bare skulle et eller annet eller hørte noe ute som han måtte se hva var osv osv og så kom han tilbake og fortsatte å spise. Til slutt så sa vi at hvis han gikk fra bordet så betød det at han var ferdig og ikke skulle ha mer mat. Gutten løp plutselig fra bordet og vi tok resten av middagen hans og kastet den i søpla. Skal si han ble sjokka, gråt og bar seg. Han ble sittende ved bordet til maten var spist opp etter dette. Men dette var ikke i all offentlighet, selvfølgelig, men noen ganger trenger barn er real vekker for å forstå. Anonymkode: 732af...fb2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #17 Skrevet 24. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Vi slet med at vår eldste ikke satt i ro ved matbordet, men gikk fra bordet fordi han bare skulle et eller annet eller hørte noe ute som han måtte se hva var osv osv og så kom han tilbake og fortsatte å spise. Til slutt så sa vi at hvis han gikk fra bordet så betød det at han var ferdig og ikke skulle ha mer mat. Gutten løp plutselig fra bordet og vi tok resten av middagen hans og kastet den i søpla. Skal si han ble sjokka, gråt og bar seg. Han ble sittende ved bordet til maten var spist opp etter dette. Men dette var ikke i all offentlighet, selvfølgelig, men noen ganger trenger barn er real vekker for å forstå. Anonymkode: 732af...fb2 Syns det er bra av dere. Dere sa ifra, at det ikke var greit. Dere sa ifra om konsekvensene. Likevel ble det ikke fulgt. Jeg forstår at det kan være vanskelig for et lite barn å ha konsentrasjonen et sted gjennom et helt måltid, men dere fulgte konsekvensene og det er det så mange foreldre som ikke gjør. Hva er vitsen med dine ord hvis de ikke bety noe? Det kommer barnet til å forstå ganske raskt! Selv om jeg forstår det er vanskelig for barn, og barn er ikke nødvendigvis slemme fordi de ikke alltid klarer det,syns jeg det er lov å stille krav til barn også. Det er jo det som foreldre skal. Anonymkode: 231cc...5dd
Gjest MadameDeRosa Skrevet 24. april 2016 #18 Skrevet 24. april 2016 Effektiv måte, men jeg hadde nok ikke valgt den metoden selv. Jeg hadde bedt barna se henne i øynene og si takk, foran henne.
Leeloo Skrevet 24. april 2016 #19 Skrevet 24. april 2016 Langt fra det samme, men da min eldste var 2-3 år hadde hun en periode hvor smågodthylla var litt for fristende og tilgjengelig i butikken, og jeg var konsekvent på å få henne til å spytte ut, uansett, og hadde hun noe i hånda ble det tatt med til kassa og betalt for, og så kastet jeg det etterpå. Mulig det var lite pedagogisk, men det funket, hun ga seg ganske raskt. Forklarte selvfølgelig i tillegg at man betaler før man spiser. Om dette var siste dråpe etter å ha sett seg lei på konsekvent utakknemlige og uhøflige unger synes jeg det var innafor; om det var en sjelden forglemmelse fra barnas side var det langt over streken. Har inntrykk av at i hvert fall min eldste nå takker rimelig automatisk i tilfeller der dette er høflig etter å ha blitt oppdratt til dette både ved å gå foran som et godt eksempel og ved påminnelser. Yngste på fire kan fortsatt glemme seg, ev. bli litt sjenert, og det er greit, så lenge det ikke er fordi hun ikke skjønner konseptet overhode, noe jeg har inntrykk av at enkelte unger virkelig ikke gjør, "Takke??! Hvorfor det lizzom???!".
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #20 Skrevet 25. april 2016 På The View diskuterte de det med å lære barn å si takk. En mor skriver på nett at hun tar barna sine ut for å kjøpe is, og når barna ikke sier takk til den bak kassen når de får den tar hun isen ifra dem og kaster den i søppelet. Jeg ble ikke oppdratt til å si takk og vær så snill, men jeg sier det alltid som voksen. Det er en vane jeg har gitt meg selv. Barna til søskene mine er oppdratt til å si takk, men det er noe de lærte fra før de kunne snakke. Hvis en ettåring gir deg noe så kan du si "tusen takk" slik at hun vet at sånn sier man når man får noe. Og man kan minne barn på at man skal si takk ved å si "hva sier du når du får noe?" Men trenger ikke kaste isen de nettopp har fått for å lære de en lærepenge. Waste of ice cream! Stakkars barn. Anonymkode: 9a574...59e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå