AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #1 Skrevet 25. april 2016 Hei. For omtrent ett år siden kjøpte jeg meg iPhone 6, da min gamme 5'er avgikk med drukningsdøden 😝 Skjermen var løs, og den ble sendt inn på verksted (tok et par mnd før jeg oppdaget det/og at det var derfor touchen virket dårlig i det området). Fikk den tilbake, de hadde tatt av skjermen og limt den på på nytt. Et par mnd går hvor den virket greit- selv om skjermen fremdeles var løs i området (påpekte dette når jeg hentet ut mobilen igjen, men de sa den var reparert og bra nå- og at jeg ikke skulle kjenne etter 🙈) så begynte den å løsne i hjørnet i touchen begynte å virke dårlig igjen. Inn på verksted på nytt- hvor de gjør det samme som første gang. Får den tilbake- nå med et hakk/skrape i hjørnet som ille var der fra før. Men skjermen sitter fast og telefonen virker som den skal 👌 Frem til skjermen dør. Bokstavelig talt. Kutter helt ut, selv om det er liv i telefonen. Sendes inn igjen- og jeg får en erstatningsenhet i retur. Har i ettertid fått høre at disse er telefoner som har vært inne på reparasjon hvor de har gitt ut ny, men at de har reparert de så de tilsvarer nye.. denne telefonen var værre en noen sinne! Kunne ikke ha på glassplate på skjermen, eller deksel. Da levde touchen sitt eget liv og telefonen åpnet/lukket apper og ringte folk helt på egen hånd.. den er sendt inn på verksted- og jeg leverte med reklamasjonsskjema (?) for å prøve å heve kjøpet. Jeg er DRITT lei av å ha lånetelefon omtrent hele tiden, av å måtte fly opp dit hele tiden med den 👿 Var innom telenorhuset flere ganger før den ble sendt på verksted - fikk tips om at den trengte mer ledig plass for å virke (slettet så å si alt på den, og det hjalp ikke), jeg måtte bli bedre på å avslutte apper helt (vært dårlig på det, så tok tak og ble bedre- hjalp derimot ikke). Ser nå at telefonen min er på vei tilbake, og det ser ut som jeg får en ny erstatningsenhet.... Jeg ønsker rett og slett ikke ha iPhone 6 lenger. I hvertfall ikke en gammel en som har vært reparert for noe... Stemmer dette? Ikke vil jeg selge den "uåpnet" heller, den virker sikkert ikke og jeg orker ikke alt maset det medfører om jeg selger en rævva telefon.. Har dere noen tanker? det jeg tenkte først, var at jeg kunne få hevet kjøpet pga alt trøbbelet- få et gavekort og kjøpe meg ny telefon (var det de sa skjedde om reklamasjonen gikk gjennom). IPhone 6s har fått en helt ny type skjerm som visstnok ikke har disse problemene - og kanskje det er på tide å teste ut Samsung.. Hva er rettighetene mine? Kan jeg nekte å ta imot erstatningsenhet eller må jeg bite i det sure eplet og bare godta det? Jeg har hatt uflaks, det vet jeg, men det gjør på en måte ikke problemet mitt bedre 😣 Setter pris på Alle svar 😊 Anonymkode: 99e45...638
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #2 Skrevet 25. april 2016 Ingen som har noen erfaringer eller noen ting? 😔 Anonymkode: 99e45...638
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #3 Skrevet 25. april 2016 Hadde du postet i riktig kategori hadde du nok fått flere svar. Selv om det gjelder en elektronisk duppeditt, er det fortsatt et juridisk spørsmål. Over til saken. Utgangspunktet er at selger har rett til to reperasjonsforsøk på den samme feilen før du kan heve kjøpe, altså når den samme feilen oppstår for tredje gang. Gjelder det forskjellige feil, er det i rettspraksis trukket opp en grense på tre feil før du kan heve kjøpet, altså når telefonen får en fjerde feil kan du kreve å heve kjøpet. Men for begge tilfeller gjelder det at mangelen ikke er "uvesentlig". Dette er et absolutt vilkår for heving, men av rettspraksis er denne terskelen lav. Ved feil som ikke regnes som "vesentlig" vil det kunne bli aktuelt med et prisavslag. Feil på touch-skjermene på en iphone regnes helt klart som en "vesentlig" feil. En moderne smarttelefon vil i praksis være ubrukelig hvis berøringskjermen ikke fungerer. Og det er din opplevelse som avgjør om det er snakk om samme feil eller ikke. Kan du ikke bruke touch-skjermen regnes dette for å være én feil, selv om årsakene bak i elektronikken kan være forskjellig. Etter hva jeg har forstått fra innlegget ditt, har du hatt minst to reperasjoner på en løs touch-skjerm. Hvis disse to reperasjonene ikke løste problemet har du rett til å heve kjøpet. Du har altså oppfylt de to vilkårene for heving: 1. Samme feil er forsøkt reparert to ganger. 2. Feilen er vesentlig Altså at du rett til å få igjen kjøpssummen mot at butikken får igjen telefonen. Å gi kunden en brukt mobiltelefon regnes ikke som avhjelp eller erstatning, dette kan bare brukes når det snakk om en lånegjenstand i mens reperasjon foregår, og ikke en permanent løsning. Seriøse butikker kjenner til forbrukerkjøpsloven og vet hvilke rettigheter du har. Problemstillignen er såpass kjent i bransjen at alle seriøse mobilforhandlere vet at feil på berøringsskjerm regnes for å være en "vesentlig" mangel. Så det skal ikke være nødvendig for deg å slå i bordet med lovparagrafer og henvisnger til rettspraksis. Men vit at de finnes. Skulle de likevel sette seg på bakbena kan du klage de inn til forbrukerrådet. Da kan bli aktuelt å finne frem til paragrafer og diverse, men kryss den broen når du kommer dit. Anonymkode: 4deea...5d2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #4 Skrevet 25. april 2016 Tusen tusen takk! Jeg tenkte ikke på at dette ble feil underforum 🙈 Men du svarte veldig godt, og jeg føler meg tryggere nå på å ikke ta imot den "nye" telefonen i morgen.. Jeg betaler selvfølgelig mellomlegget til en annen type! Telefonen min har vært på verksted 3 ganger for samme feil, og en gang for at skjermen rett og slett sluttet å virke! Får nevne Forbrukerrådet om de blir vanskelige 🙈 Anonymkode: 99e45...638
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå