AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #1 Del Skrevet 25. april 2016 Jeg er ikke en veeeldig erfaren strikker, men jeg har strikket noen plagg nå, og føler at jeg begynner å få teken på det. Det er bare det at når jeg skal strikke lengre stykker i bare rett eller rett-vrang, så blir det skrått... Vet ikke hvorfor. Jeg trodde ikke jeg strikket veldig stramt eller løst. Noen som har noen tips? legger ved et bilde Anonymkode: c6771...fcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 25. april 2016 #2 Del Skrevet 25. april 2016 Passer du på at oppleggsrunden ikke vrir seg? Hvis den gjør det, kan nemlig hele plagget blir skrått. Det kan også bli skrått hvis du strikker vridd rett (altså at du går inn på høyre side av masken på baksiden av arbeidet) istedenfor vanlig rett (stikk pinnen inn på venstre side av løkken på forsiden av arbeidet). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tekopper Skrevet 25. april 2016 #3 Del Skrevet 25. april 2016 jeg tror du vrir maskene faktisk, både rett og vrangmaskene. Om du har ett glattstrikk eksempel jeg kan se for å være sikker så er det kjekt. Vanligvis tar man høyre strikkepinne inn gjennom fremre del av maska på venstre hånd, ser ca slik ut (ignorer at garnet holdes i høyre hånd forøvrig, så på pinnene) Det jeg lurer på om du gjør er å ta høyre pinne gjennom bakre "fot" av maska på venstre pinne. Om du bare strikker rettmaskene slik, og vrangmaskene vanlig, eller omvendt, kan føre til at hele strikketøyet vrir seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #4 Del Skrevet 25. april 2016 Ja, det gjør jeg faktisk.. Det var noen som sa at maskene blir finere slik, så da har jeg vendt meg til å strikke slik Åå, da må jeg vel begynne heeelt på nytt igjen da? Hvordan passer jeg på at oppleggsrunden ikke vrir seg? her er et rettstikk-eksempel Tusen takk for svar forresten Anonymkode: c6771...fcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 25. april 2016 #5 Del Skrevet 25. april 2016 Når du legger opp må du bare passe på at du ikke snurrer på maskene. Pass på at de holder seg på rad og rekke, slik de gjør naturlig når du legger opp. Når du strikker sammenhengende på rundpinner, er det lett at det blir krøll når du skal "skjøte sammen" første og siste maske helt i starten. Vridde rettmasker blir strammere og finere, men kan ikke brukes til alt. Når du skal øke ved å plukke opp tråden mellom to masker, er det supert å bruke vridd rett på denne ene masken, slik at det ikke blir hull i strikketøyet der man økte. Jeg bruker det også ofte i vrangbord for å få en strammere kant (f.eks 2 vridd rett 2 vanlig vrang), og har aldri opplevd at det vrir seg. Hvis du strikker bare vridd rett, vil det garantert bli skrått. Mulig det blir skrått i ribbestrikk fordi du strikker vridd rett og vridd vrang? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #6 Del Skrevet 25. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det gjør jeg faktisk.. Det var noen som sa at maskene blir finere slik, så da har jeg vendt meg til å strikke slik Åå, da må jeg vel begynne heeelt på nytt igjen da? Hvordan passer jeg på at oppleggsrunden ikke vrir seg? her er et rettstikk-eksempel Tusen takk for svar forresten Anonymkode: c6771...fcd Sånne merkelige strikketøy har jeg aldri sett før. Ta det med deg inn i en garnbutikk og be om hjelp! Anonymkode: b22a2...c10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tekopper Skrevet 25. april 2016 #7 Del Skrevet 25. april 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det gjør jeg faktisk.. Det var noen som sa at maskene blir finere slik, så da har jeg vendt meg til å strikke slik Åå, da må jeg vel begynne heeelt på nytt igjen da? Hvordan passer jeg på at oppleggsrunden ikke vrir seg? her er et rettstikk-eksempel Tusen takk for svar forresten Anonymkode: c6771...fcd Bytta du fra å strikke frem og tilbake til å strikke sirkulært (rundt og rundt) på strikketøyet i bildet? For da tror jeg du strikker rettmsakene vridd og vrang maskene vanlig. På begge skal du ta pinne gjennom fremre del av maska hvertfall, om du strikker normalt. Og ja, du bør rekke opp. Sorry. De vridde maskene er ikke like fleksible som vanlige masker. Det fine er at det bare er garn, tenk om alle feil I livet var like enkle å fikse Å strikke vridde rettmasker er en teknikk som er fin å kunne, jeg syns det er kjempefint på ribbekant (da strikker du bare rettmaskene på rettsida vridd, veldig enkelt sirkulært, litt mer tungvint frem og tilbake siden de maskene som er rette på rettsida må være vridde hele tida, og de som er vrange på rettsida hele tiden ikke skal vris). En slik ribbekant ser veldig "crisp" ut. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå