Gå til innhold

Urolig baby, på bristepunktet


Missmanga

Anbefalte innlegg

Vi har en 3 mnd gammel gutt. Han har, frem til den siste tiden vært en så blid å rolig baby! I men plutselig en dag, rundt 2-3 uker siden snudde alt seg på hode. Han er ekstremt urolig! Han er så blid å fornøyd når han våkner å ligger på stelle matta om morgenen, så blir han urolig resten aV dagen. Jeg kan ikke legge han fra meg, da hyler han ut. Han spreller med bein å armer. Sutrer å syter å ynkee seg. Han klarer ikke finne søvnen selv, men kjemper i herdig mot når han nesten sovner. Han vrenger hele kroppen til han til slutt ikke orker mer. Jeg går rundt med han nesten hele tiden for å trøste, jeg legger han på stelle matta for å skifte fokus. Dette går, i noen minutter! Så er det ny runde med trøst før han enten sovner, eller legger han ned på lekegynmen i et par minutter før han krangler IGJEN! Jeg begynner å bli så utrolig sliten å jeg skjønner ikke hva det er. Han har bæsja, spist, Gulpa, rapa, skiftet på osv. Jeg begynner å bli ekstremt sliten med all denne "kranglinga" hver eneste dag, flere gsbger om dagen! Vi har vært hos HS, fyso. Men ingebying endrer seg. HS kunne ikke finne noen svar å sa at noen unger er bare urolige. Han legger på seg å er akurat son han skal. Noen som har gått igjennom det samme? Jeg trenger å høre at jeg ikke er alene. For jeg er utslitt å gråter selv! Å alle mine venninners barn er rolige, har rutiner, finner søvnen selv osv. Jeg føler meg ekstremt frustrert å ensom. Å ikke minst en dårlig mamma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved 4 månedersalder har babyer en urolig periode. Den kan begynne før eller senere. Dette er helt normalt. 
Det kan også være tenner. De kan plage månedsvis i forveien. Det kan være utviklingssprang, at han jobber med å lære noe nytt (f.eks rulle rundt), men jeg syntes det var litt tidlig for dette (uten at jeg har annen enn egen erfaring å basere på). 
Rundt 6 uker gamle har mine unger "kviknet" litt til. De er blitt mer våkne, mer bevisste på omgivelsene. Dette vil bare bli tydeligere og tydeligere, og det kan jo også være dette som er skjedd. Blid om morgenen; lite inntrykk. Urolig utover dagen; mer og mer inntrykk. Han blir trøtt og sliten. Overstimulert. Noen barn blir veldig fort overstimulert.
Ingen av mine unger har likt å sovne etter de bikket 2-3 måneder. Det kan være ulike grunner til det; for mye som skjer (de vil få med seg alt). De er overstimulerte eller overtrøtte. 
Det kan også være mangel på rutiner som gjør ham urolig. Kanskje på tide å innføre faste måltider og/eller fast leggetid. Mine har vært klare for dette ved 2-3 månedersalder. 
Har du spist noe nytt eller annerledes? Han kan ha magesmerter, selv om du ikke ser tydelige tegn til at det er i magen problemet ligger. Det kan være intoleranse mot f.eks melk eller laktose. 

Jeg ville forsikret meg at det ikke var sykdom og smerte; legesjekk. Kan det være ørene? En kiropraktor eller manuellterapeut vil også kunne sjekke for låsninger, om det skulle være dette. Fysio har ikke samme utdannelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene. Jeg har hatt to urokråker, den første verst. Bæresele og avlastning var redningen for meg. Med den første prøvde vi hele tiden å finne ut hvordan vi kunne gjøre ting bedre. Vi brukte blant annet timevis på å prøve å få inn søvnrutiner til ingen nytte. Med nummer to sparte vi oss mye stress ved å bare godta at barnet var urolig, gjøre det som måtte til for å lindre uroen og sette vår lit til at det ville bedre seg med alderen. For det blir bedre. I mellomtiden, ta imot så mye avlastning du kan få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at det går over!! Det er masse som skjer nå, med utviklingssprang, tenner osv. 

Regner med at du har kontroll på at han spiser nok, ikke har låsninger, refluks osv. Det tar tid å få på plass rutiner for søvn, mat osv.

Mitt beste forslag er bæretøy, avlastning, aksepter situasjonen (såfremt han ikke har plager) og aldri glem at det går over... :)

Anonymkode: 6860d...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest om 3-månederskrisen? Vanlig at mye går i stå og at etablerte rutiner faller bort for en stund da😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæretøy. Barnet mitt har først nå den siste tiden akspetere å være litt alene på gulvet. Han er straks ett år.

Anonymkode: 5f725...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange opplever at perioder i permisjonen er DRITT. Det er ikke uvanlig, og du skal ikke føle på at det er noe feil med deg. Min hadde kolikk i 3 mnd og  tenkte ulogisk nok at slik kom det til å være i 18 år. Men det gikk over.

Når du står midt opp i det ser du ikke et lys i enden av tunellen, du har lyst å kaste fra deg babyen og bare stikke av eller i det minste få et par timer bare med deg selv.

Det du opplever er helt normalt, og det vil gå over! Snart er det din tur til å kose deg! 

Anonymkode: 64035...d5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...