AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #21 Skrevet 25. april 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du forstår sikkert "connaisseur" også hvis du hadde hørt det i en amerikansk/engelsk tv-serie. Ordet virker bare så fremmed i skrift. De tre første ordene var bare eksempler på ord jeg mener det ikke er vanlig å kunne. Ordene har også en betydning som ikke gjør dem særlig egnet til bruk i samtale med folk. Anonymkode: 0e289...ee1 Er ikke "connaisseur" et engelsk ord? Altså, sikkert fransk, men det er ikke i norsk ordbok, det heter "kjenner"? Jeg liker ikke at folk ("vanlige folk") bruker engelsk eller andre språk i dagligtalen sin, men jeg digger at romaner og andre tekster gjør det, at de har så stor tiltro til meg som leser at jeg kan lese sitater på fransk, engelsk, tysk etc. , og at fagtermer osv ikke blir forklart og oversatt ihjel, så får jeg heller slå ting opp når jeg står fast. Men dagligtale? -Nei. Anonymkode: 4f9ad...779
Klink Skrevet 25. april 2016 #22 Skrevet 25. april 2016 Det kommer veldig an på målgruppen også. Hvis jeg skulle skrevet en fagartikkel innenfor feltet mitt for folk som kan det samme som meg ville jeg brukt andre ord enn om jeg skulle forklart noen som ikke kan noenting om det.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #23 Skrevet 25. april 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Jeg bruker fem av de seks ordene du nevner i min dagligtale," AnonymBruker Da lurer jeg jo på hvilket ord du ikke bruker? Jeg tipper på "defenestrere", hvis du da ikke føler sterk animositet overfor andre mennesker? Anonymkode: 0e289...ee1 Antediluviansk. Det kunne jeg faktisk ikke. "Defenestrere" er nyttig ved trusler, ja, men også dersom jeg har glemt vantene mine og må be samboer om å kaste dem ned til meg slik at jeg slipper å gå alle trappene opp til leiligheten igjen. Anonymkode: 4d8f6...760 2
Arktis Skrevet 25. april 2016 #24 Skrevet 25. april 2016 9 timer siden, stan skrev: Det er vel viktig å bruke de ordene som fungerer best. Hva som fungerer best avhenger av hvem man kommuniserer med. Å bruke ord som mottakeren ikke skjønner eller missforstår er ikke god kommunikasjon. Dette. For å få til en god kommunikasjon er det viktig at man tuner seg inn på andres "bølgelengde" og "matcher" den stilen de bruker. Det gjelder både kroppsspråk, stemmebruk og ord. 1
Arabella Skrevet 25. april 2016 #25 Skrevet 25. april 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Antediluviansk. Det kunne jeg faktisk ikke. "Defenestrere" er nyttig ved trusler, ja, men også dersom jeg har glemt vantene mine og må be samboer om å kaste dem ned til meg slik at jeg slipper å gå alle trappene opp til leiligheten igjen. Anonymkode: 4d8f6...760 Ringer du eller sender sms og ber ham om å defenestrere vantene dine? 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #26 Skrevet 25. april 2016 9 minutter siden, Arktis skrev: Dette. For å få til en god kommunikasjon er det viktig at man tuner seg inn på andres "bølgelengde" og "matcher" den stilen de bruker. Det gjelder både kroppsspråk, stemmebruk og ord. Er ikke det mer et utdrag fra en bok om hvordan selge biler eller få napp på byen? Det synes som at det er veldig farlig dersom vi mennesker lærer noen nye ord av hverandre. I verdens best utdannede befolkning burde en kunne vente litt mer kunnskapstørst og glede over å lære noe nytt. Jeg kvikner til dersom noen bruker et ord jeg ikke forstår og får en forklaring på det. Jeg vil ikke at andre mennesker skal speile meg. Hvordan skal jeg utvikle meg språklig dersom du passer på å bare bruke ord jeg allerede kan? Og hvordan kan du vite hvilke ord jeg kan? Jeg vil at du skal snakke slik det faller deg naturlig. TS Anonymkode: 0e289...ee1
Arktis Skrevet 25. april 2016 #27 Skrevet 25. april 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke det mer et utdrag fra en bok om hvordan selge biler eller få napp på byen? Det synes som at det er veldig farlig dersom vi mennesker lærer noen nye ord av hverandre. I verdens best utdannede befolkning burde en kunne vente litt mer kunnskapstørst og glede over å lære noe nytt. Jeg kvikner til dersom noen bruker et ord jeg ikke forstår og får en forklaring på det. Jeg vil ikke at andre mennesker skal speile meg. Hvordan skal jeg utvikle meg språklig dersom du passer på å bare bruke ord jeg allerede kan? Og hvordan kan du vite hvilke ord jeg kan? Jeg vil at du skal snakke slik det faller deg naturlig. TS Anonymkode: 0e289...ee1 Man kan ikke vite hvilke ord andre kan eller ikke, men man kan tilpasse seg på best mulig måte. Man kan jo se an hvem man snakker til, om personen er mye yngre, eldre, har et annet fagfelt osv. Hva er målet for kommunikasjonen? Er det at man bruker mest mulig fremmedord, eller er det at man forstår hverandre? Noen fremmedord er jo mer vanlige enn andre fremmedord. Hvis det er ord som man sjeldent hører eller leser, eller som er mest vanlig innenfor et fagfelt, så vil det være til irritasjon og frustrasjon for mottakeren. Det trenger ikke å være mange uforståelige ord i en setning før man ikke aner hva personen egentlig prøver å kommunisere. Ja, man kan jo alltids pugge fremmedord og øve seg på å bruke de i dagligtalen, noen vil jo finne interesse i det. Men, hvis selve målet i kommunikasjonen blir å bruke flest mulig fremmedord, vil man fort fremstå som jålete. Hvorfor komplisere kommunikasjonen unødvendig med fremmedord når man allerede har et annet tilsvarende ord som forstås umiddelbart? 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #28 Skrevet 25. april 2016 54 minutter siden, Arabella skrev: Ringer du eller sender sms og ber ham om å defenestrere vantene dine? Ringer, så klart! Kan ikke stole på at han ser SMS-en umiddelbart. Anonymkode: 4d8f6...760
Arabella Skrevet 25. april 2016 #29 Skrevet 25. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ringer, så klart! Kan ikke stole på at han ser SMS-en umiddelbart. Anonymkode: 4d8f6...760 Ok, men sier du "defenestrere" i fullt alvor?
stan Skrevet 25. april 2016 #30 Skrevet 25. april 2016 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke det mer et utdrag fra en bok om hvordan selge biler eller få napp på byen? Det synes som at det er veldig farlig dersom vi mennesker lærer noen nye ord av hverandre. I verdens best utdannede befolkning burde en kunne vente litt mer kunnskapstørst og glede over å lære noe nytt. Jeg kvikner til dersom noen bruker et ord jeg ikke forstår og får en forklaring på det. Jeg vil ikke at andre mennesker skal speile meg. Hvordan skal jeg utvikle meg språklig dersom du passer på å bare bruke ord jeg allerede kan? Og hvordan kan du vite hvilke ord jeg kan? Jeg vil at du skal snakke slik det faller deg naturlig. TS Anonymkode: 0e289...ee1 Det er noe som heter den proksimale sone. Den forteller oss at det som er innenfor den har vi mulighet til til å lære. Det som er utenfor må vi først tilegne oss annen kunnskap for å kunne lære. Feks vil selv den enkleste kinesiske tekst være uforståelig, selv for det fleste voksne og vel utdannede i Norge. Mens selv små barn i Kina vil lett skjønne : 我爱z中国人。 Samme er det med fremmedord. Men fremmedord kan også brukes til å demonstrere at jeg vet mer enn deg, og fungerer da som hersketeknikk.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #31 Skrevet 25. april 2016 33 minutter siden, Arabella skrev: Ok, men sier du "defenestrere" i fullt alvor? Jeg må innrømme at jeg har et bevisst forhold til bruken av slike ord, og at jeg bruker dem for å fargelegge språket mitt og gi det en bestemt tone. Jeg pleier å merke meg ord jeg liker for deretter bevisst å flette dem inn i mitt eget språk, og etter hvert blir noen av dem helt naturlige for meg å bruke. Så svaret på spørsmålet ditt er kanskje både ja og nei. Jeg må igjen understreke at jeg ikke ville bedt hvilken som helst stakkar om å defenestrere noe for meg. Litt antenner har jeg! Anonymkode: 4d8f6...760
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #32 Skrevet 25. april 2016 2 timer siden, stan skrev: Det er noe som heter den proksimale sone. Den forteller oss at det som er innenfor den har vi mulighet til til å lære. Det som er utenfor må vi først tilegne oss annen kunnskap for å kunne lære. Jeg har aldri hørt det uttrykket før. Det synes å være en veldig viktig tanke. Google nevner Vygotskij i den forbindelse. Det skal jeg lese litt mer om. TS Anonymkode: 0e289...ee1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå