Gå til innhold

15 ungdommer med balltre angrep elev!

Fremhevede innlegg

Skrevet
ps. i England er det folk fra Jamaica og asiatere (husker ikke hvilket land..) som er mest uglesett. Så ulike land velger ulike "utgrupper" som er laglig for skyts. Og veldig bra å skylde på hvis noe er dårlig! Her i landet er jo pakistanere og vietnamesere de "dårligste"..

Bare et litt teit spørsmål, men hvilke norske gjenger som er mer eller mindre kjente og dominerende i storbyer kan nevnes i slike situasjoner som denne tråden dreier seg om?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
Velkommen til gjengsamfunnet. Til de som latterliggjør amerikanske skoler med metalldetektorer' date=' vent noen år og se. Et multikulturelt samfunn fører til konflikt.[/quote']

Dette er et fenomen som naturlig nok er begrenset til fattige bydeler med stor andel afro-amerikanere.

Vil ikke si det har mye med multikulturelt samfunn å gjøre - da denne gruppen har bodd i USA i flere hundre år.

Skrevet

http://www.forskning.no/Artikler/2004/okto...r/1098345022.82

? Innvandrergjenger, maskulinitet og vold blir ofte presentert nyhetene som noe fremmed i norsk kultur. Men gjenger ble ikke introdusert gjennom innvandring; de har eksistert i Norge i lang tid. Vold er heller ikke en ukjent faktor i vårt samfunn for å konstruere maskulinitet.
Gjest Anonymous
Skrevet
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=100926

Er det rart ungdom idag blir fyllt med fremmedhat?

Hvordan bør vi som et sammfunn egentlig reagere på noe slikt?

Om jeg noengang skulle oppleve vold utført av en etnisk nordmann - er det da naturlig at jeg skal føle hat mot alle andre nordmenn?

Som samfunn bør vi reagere likt på dette som vi reagerer på all annen vold. Eller mener du det bør reageres annerledes fordi disse har en annen hudfarge?

Gjest Anonymous
Skrevet

Om jeg noengang skulle oppleve vold utført av en etnisk nordmann - er det da naturlig at jeg skal føle hat mot alle andre nordmenn?

Som samfunn bør vi reagere likt på dette som vi reagerer på all annen vold. Eller mener du det bør reageres annerledes fordi disse har en annen hudfarge?

Jeg mener ikke at at bør reageres annerledes pga. hudfarge, men det må være lov til å stille spørsmålstegn ved om det er tilfeldig at i mange av epsiodene i den sernere tid så har det vært innvandrere innvolvert. Kan han noe med pressedekning å gjøre, men det kan også ha med at mange innvandrere kommer fra områder hvor de har sett og opplevd mye fælt?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg mener ikke at at bør reageres annerledes pga. hudfarge, men det må være lov til å stille spørsmålstegn ved om det er tilfeldig at i mange av epsiodene i den sernere tid så har det vært innvandrere innvolvert. Kan han noe med pressedekning å gjøre, men det kan også ha med at mange innvandrere kommer fra områder hvor de har sett og opplevd mye fælt?

Generelt kan man si at kriminalitet utføres av personer med følgende kjennetegn.

- Menn

- Lav inntekt

- Lav utdannelse

Så skal man være litt konsekvent kan man si at det kan være riktig å stille spørsmålstegn ved denne gruppen i samfunnet - og eventuelt iverksette tiltak ovenfor disse.

• Liker 1
Gjest Anonymous
Skrevet

Generelt kan man si at kriminalitet utføres av personer med følgende kjennetegn.

- Menn

- Lav inntekt

- Lav utdannelse

Så skal man være litt konsekvent kan man si at det kan være riktig å stille spørsmålstegn ved denne gruppen i samfunnet - og eventuelt iverksette tiltak ovenfor disse.

Jada, jada - fikk med meg det i kriminologien jeg også. MEN, jeg syns likevel at man ikke kan utelukke at gruppen av kriminelle innvandrere, og da særlig innvandrere fra belastede områder, står bak mange av voldshandlingene som blir begått i dag. Og, dette er vel såpass "nytt" i forskningsøyemed at vi har vel ikke fått disse gruppene inn i statistikken enda? Selv om mange av de nok går under kjennetegnene du beskriver over.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jada, jada - fikk med meg det i kriminologien jeg også. MEN, jeg syns likevel at man ikke kan utelukke at gruppen av kriminelle innvandrere, og da særlig innvandrere fra belastede områder, står bak mange av voldshandlingene som blir begått i dag. Og, dette er vel såpass "nytt" i forskningsøyemed at vi har vel ikke fått disse gruppene inn i statistikken enda? Selv om mange av de nok går under kjennetegnene du beskriver over.

Vel, spørsmålet er da hvorfor man fokuserer på innvandrermenns kriminalitet - da de bare er en undergruppe innenfor gruppen som står bak majoriteten av lovbrudd?

Ville det ikke være mer rasjonelt å ta tak i hele denne gruppen og spørre seg selv hvorfor disse er overrepresentert? og hva man kunne gjøre for å forebygge kriminalitet.

Det er da det psykologiske behovet vi mennesker har for å definere en "utgruppe" som vi kan se på som forskjellige fra oss - det er liksom det faktum at de er innvandrere som er årsaken til problemene.

Som det kan leses i undersøkelsen kom de typiske gjengen på 50-tallet fra østkanten av Oslo. Og de var typisk lavt utdannede, arbeidsløse gutter.

Per i dag er det i stor grad innvandrerne som bor på østkanten - og de er i stor grad den nye "underklassen" - det bør ikke komme som noen overraskelse at de også er overrepresentert på kriminalstatistikken.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vel, spørsmålet er da hvorfor man fokuserer på innvandrermenns kriminalitet - da de bare er en undergruppe innenfor gruppen som står bak majoriteten av lovbrudd?

Ville det ikke være mer rasjonelt å ta tak i hele denne gruppen og spørre seg selv hvorfor disse er overrepresentert? og hva man kunne gjøre for å forebygge kriminalitet.

Det er da det psykologiske behovet vi mennesker har for å definere en "utgruppe" som vi kan se på som forskjellige fra oss - det er liksom det faktum at de er innvandrere som er årsaken til problemene.

Som det kan leses i undersøkelsen kom de typiske gjengen på 50-tallet fra østkanten av Oslo. Og de var typisk lavt utdannede, arbeidsløse gutter.

Per i dag er det i stor grad innvandrerne som bor på østkanten - og de er i stor grad den nye "underklassen" - det bør ikke komme som noen overraskelse at de også er overrepresentert på kriminalstatistikken.

Enig i mye her. Men, hvorfor skal det være så ille å trekke ut ulike grupper innenfor denne statistikken?

Og, hva med de som kjører rundt i BMWer og Ferrarier..går de også inn i denne "underklassen"?

• Liker 1
Gjest Anonymous
Skrevet
Enig i mye her. Men, hvorfor skal det være så ille å trekke ut ulike grupper innenfor denne statistikken?

Og, hva med de som kjører rundt i BMWer og Ferrarier..går de også inn i denne "underklassen"?

Slik jeg ser det er det inkonsekvent og virker mot sin hensikt. Har du et problemkompleks, så må fjerne årsakene til symptomene.

Men det er klart det er mye mer bekvemt å fokusere på symptomene(for politikere og media) - som "innvandrer-kriminalitet". Et mye mer begrenset problem, som er enklere/billigere å løse.

Hvor mange kjører egentlig rundt i Ferrari? Og jeg har forøvrig aldri underslått at enkelte innvadrergrupper er overrepresentert på kriminalstatistikken.

Skrevet

Med de straffene vi har i Norge i dag er det jo fritt frem for alle og gjøre hva de vil :ler:

Unnskyld at jeg sier det, men skulle håpe politikere ble mer rammet av kriminelle handlinger så de våkner opp og ser hva slags samfunn vi lever i. De lever et temmelig beskyttet liv og har ikke peiling på hva som foregår :klø:

• Liker 1
Gjest Anonymous
Skrevet
Med de straffene vi har i Norge i dag er det jo fritt frem for alle og gjøre hva de vil :ler:

Dette er jo "universalmiddelet" som enkelte politiske partier elsker å slå mynt på.

Bare vi får mye strengere straffer og mer politi så vil kriminaliteten nærmest forsvinne.

Dette til tross for at alle undersøkelser viser at det ikke er spesielt effektivt.

Selvfølgelig har man et alternativ i amerikanske straffepolitikk - hvor målet er å sperre forbrytere inne så lenge som mulig.

Dette har jo også resultert i at de har en av verdens største fangebefolkning, sett i forhold til antall innbyggere. Dette er i seg selv en kjempeindustri, da mesteparten av fengslene er driftet av private. Og det har heller ikke gjort at USA har spesielt lav kriminalitet.

Om du begrenser deg til Norge og ser på narkotika-kriminalitet. På 70-tallet steg strafferammene for denne typen kriminalitet drastisk. Fra maks noen år, til den såkalte "proff-paragrafen", hvor man kan få landets strengeste straff.

I ettertid har det vist seg at narkotikakriminaliteten har vokst ekstremt i samme tidsrom.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor mange kjører egentlig rundt i Ferrari? Og jeg har forøvrig aldri underslått at enkelte innvadrergrupper er overrepresentert på kriminalstatistikken.

Takk, var det jeg ville frem til! BMWer og Ferrarier var et eksempel satt på spissen.

Gjest Valhalla
Skrevet

Om du begrenser deg til Norge og ser på narkotika-kriminalitet. På 70-tallet steg strafferammene for denne typen kriminalitet drastisk. Fra maks noen år, til den såkalte "proff-paragrafen", hvor man kan få landets strengeste straff.

I ettertid har det vist seg at narkotikakriminaliteten har vokst ekstremt i samme tidsrom.

Er det så rart når utenlandsk mafia kommer inn og tar over handelen?

• Liker 1
Skrevet

Det lønner seg jo å bli kriminel i et land med latterlig lav strafferamme på alvorlige forbrytelser.. Kan gjøre et millionkupp, kanskje bli tatt, sitte inne i 2 år, ute etter 1 og et halvt med god oppførsel, og leve som en greve på renter resten av livet.

• Liker 1
Gjest Anonymous
Skrevet
Det lønner seg jo å bli kriminel i et land med latterlig lav strafferamme på alvorlige forbrytelser.. Kan gjøre et millionkupp' date=' kanskje bli tatt, sitte inne i 2 år, ute etter 1 og et halvt med god oppførsel, og leve som en greve på renter resten av livet.[/quote']

Om det er slik kan man jo spørre seg om hvorfor ikke alle i Norge er blitt kriminelle....det lønner seg jo...

Skrevet

Det er vel fortsatt en del av oss som har det som kalles samvittighet da :)

• Liker 1
Skrevet

Når det gjelder straffer i Norge, mener jeg bestemt at vi behandler kriminelle feil. Jeg synes at de som gjør noe galt skal får jobbe for seg. Da mener jeg hardt fysisk arbeid, for eksempel å sende de til skogs å hogge tømmer 10-12 timer pr dag. Tror de hadde tenkt seg om to ganger neste gang de tenker på å gjøre noe galt :Nikke:

Gjest Valhalla
Skrevet

Ja jeg støtter straffarbeid. Da får de jo frisk luft også.

• Liker 1
Gjest StoreSky
Skrevet

Faktisk enig i at fengselstraff bør være noe mer enn å bli sperret inn.

Fysisk arbeid, man får en sunn kropp, aktiviseres -lettere å holde seg unna dop (ikke så kjedelig, ikke mye dødtid). Hvis målet er at fengslede skal ut i samfunnet, så må man jo "forbedre" evnen, altså lære å gjøre et arbeidslag. Da har man jo faktisk en attest og kunnskap å henvise til. Tror det da også blir lettere å få seg en ordentlig jobb etter at fenselstraffen er unnagjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...