Gå til innhold

Dette med overvekt... Trøstespising

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noe på hjertet som jeg bare må få ut. Kan virke triggende for trøstespisere/selvskadere. 

Tråden "Har denne kvinnen ok kropp?" satt mange tanker i spinn hos meg. Jeg gir en god og blank faen i statistikk, nå snakker jeg om meg selv og mine erfaringer med samfunnets syn på kvinnekroppen og hva det har gjort mot meg. Jeg er overhodet ikke alene om å føle det slik som jeg gjør og jeg vet at det er mange som sliter på nøyaktig samme måte som meg (nøyaktig og nøyaktig, men dere skjønner greia). Jeg forsvarer ikke overvekt, men jeg forsvarer menneskene som sliter. 

Selv hadde jeg engang i tiden et midjemål på 75 cm. Kroppen min var relativt slank, men så klart hadde jeg litt "valpefett" her og der. Når jeg tenker tilbake på det var det ganske så minimalt, men der og da følte jeg meg som en hvalross. Jeg leste konstant på nettet at magen skal være helt flat og at man ikke skal ha fett på magen, fordi dette er svært lite tiltrekkende og menn liker ikke sånt. Det er svært viktig at man har gap mellom lårene, om ikke viser det til en usunn livsstil. Jeg hadde ikke gap mellom lårene. Jeg hadde et ekstra lag med fett på magen. Selv om jeg var normalvektig og hadde et midjemål på under 80 cm, var jeg tydeligvis ikke god nok. Det var også mye snakk om helse, hvor helseskadelig det var. Når jeg ser tilbake på hvordan kroppen min da så ut, blir jeg veldig lei meg, fordi jeg så ikke at jeg var en normalvektig og frisk kvinne (fysisk).

På grunn av alt presset og samfunnets uoppnåelige idealer og normer, la jeg faktisk på meg. Helt mot sin hensikt. Jeg går i terapi for mye rart, en av tingene var selvskading og dette var noe jeg og psykologen min snakket mye om. Over natta greide jeg faktisk å slutte med selvskadingen, jeg har vært skadefri i ganske mange måneder. Hva har jeg erstattet barberbladene med? Nemlig. Mat. Masse usunn, ekkel mat med høy andel mettet fett og sukker. Hvorfor kan man ikke trøstespise normal mat? Fordi det ikke smaker på samme måte. De som er veldig glad i sjokolade vet at det er ikke det samme å spise et eple når man har enorme cravings på melkesjokolade. Jeg beundrer dem som greier å erstatte sjokoladen med frukt og faktisk glemme hvor fantastisk deilig smaken på sjokolade er, men i en verden hvor alt er grått og jævlig så er det veldig godt å nyte en sjokolade. Det smaker godt og i mine øyne langt bedre enn et eple. Så da kan jeg like godt spise sjokoladen. Helseskadelig kropp har jeg uansett, jeg har vært normalvektig og hatt en sunn kropp, men god nok var jeg ikke, så hva har det å si hvordan jeg ser ut nå? Dette tenkte jeg ofte. Det var måten jeg forsvarte trøstespisingen min på. 

Føler man seg bedre etter å ha trøstespist? Man føler seg bra underveis. Smakseksplosjoner i munnen, tilførsel av glede gjennom føde. Det er ren nytelse. Etter man har kastet i seg gildet, føler man seg ikke så bra lenger. Da kommer man plutselig på at vekten kommer til å stige, centimeterne rundt midjen vil øke og kroppen vil bli tafatt og sliten. Det er en svært ond sirkel. Dette resulterer gjerne i at man da spiser enda mer, for å oppnå samme glede, igjen. Man er jo ikke bra nok uansett, ikke sant? 

Nå er jeg altså 80 cm rundt midjen, jeg er nok noen få cm over etter jeg har spist et større måltid (eksempelvis middag), med andre ord er jeg helseskadelig overvektig. Jeg får en klump i magen bare jeg tenker på det, fordi jeg blir dratt under samme kam som mennesker som er så overvektige at de ikke greier å gå. Jeg blir satt på linje med mennesker som er i øvre fedmeklasse og som får tilbud om operasjon for å miste vekt. Jeg mangler noen få kg før jeg kan bli normalvektig, men i følge samfunnet er jeg sykelig overvektig og feit. Noe sier meg at det er fader ikke nok å bli normalvektig, jeg må visst bli undervektig? Jeg kan ikke kjøpe en liten sjokolade på butikken uten å skamme meg og jeg kan bare drite i å kose meg med is en varm vårdag, noe jeg sjeldent gjør, fordi det er så skamfullt. Jeg er jo helseskadelig overvektig, jeg skal ikke kunne kose meg en eneste gang. Vekta må ned, jeg må bli undervektig, så blir det heller sosialt akseptabelt å kose seg med is minst en gang i måneden. 

Samfunnet tror at de ved å skylde på helse ikke høres overfladiske ut. Jeg leser mellom linjene og jeg ser rett gjennom dere når dere kommer med det jævla svadaet deres om hvor helseskadelig det er å være noen få kg for tung (her snakker jeg 4-5 kg for tung). Den gangen jeg var frisk fysisk og hadde en flott kropp, ble jeg sett ned på fordi jeg hadde litt magefett. Nei, det så ikke ut som jeg var gravid. Jeg hadde litt fett. Men jeg var fortsatt helseskadelig overvektig i følge mange mennesker, selv om jeg i følge legen, målene på målebåndet, vekten og fagfolk innen ernæring ikke var overvektig. Jeg var normalvektig. 

Den dag i dag har jeg i det små begynt å bytte ut trøstespisingen med selvskading igjen, "dessverre". Med andre ord bør det jubles for meg, for jeg kommer til å gå ned i vekt og bli normalvektig igjen så snart jeg har kuttet ut (no pun intended) trøstespisingen. Hadde det ikke vært for at jeg har litt mellom øra hadde jeg slutta å spise også, men jeg vet at mat trenger jeg og jeg har et relativt sunt kosthold sett bort ifra trøstespisingen. Jeg spiser mye fisk, spiser sjeldent rødt kjøtt og er glad i grønnsaker. Men sunn er jeg ikke, gud forby, jeg har noen ekstra kg. Det har ingenting å si at jeg spiser fisk over 3 dager i uken og ikke har mangler på næring. Jeg er feit, jeg er helseskadelig overvektig. 

Jeg vet ikke hvor jeg vil med dette innlegget. Kanskje bevise at latskap er ikke en faktor hos alle og at til tross for noen ekstra kg kan man være sunn? Jeg vet ikke. Jeg har blitt svært kynisk på hele greia og ser langt etter å bli sammen med en mann, da jeg kan risikere at han er utro, ikke tenner på meg lenger eller går ifra meg om jeg forandrer meg. Det er visst ikke forskjell på 5 kg og 30 kg. Der er ingenting mellom. 

Man er ikke bra nok uansett, man er ikke frisk nok uansett. 

Anonymkode: 0dd34...267

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Flott skrevet. Helt enig med deg.

Anonymkode: 398c5...7ef

AnonymBruker
Skrevet

Samfunnet er veldig krevende.

Og å spise usunt handler ikke bare om god smak, men en del hormoner blir slippet ut i hjernen din som gir deg følelsen av lykke. Tenk deg da. All sunn mat = rask energi. Dette var veldig viktig for forfedrene våres som ikke hadde mye mat, og belønner kroppen din deg for å spise usunt.

Men vet du hva? Av og til har du selv ansvar for å ta deg selv i nakken. 

Jeg har aldri hatt gap. Jeg har aldri vert syltynn Jeg har aldri skammet meg over det. Jeg har aldri mistet venner over det og jeg har aldri hatt mangel på gutter på grunn av det. Se de rundt. Er alle andre rundt deg undervektige modeller? er alle gutter fylt med muskler? 

Det mest populære i verden er vel å se best mulig ut. Men folk flest ser bare ok ut. Helt vanlig folk, med vanlig vekt, som finner hverandre og elsker hverandre. Samfunnet er faktisk ikke laget for modeller. Det er du selv som har lagt vekt på utseende. Du dømmer din egen verdi etter utseende og kanskje andre sin verdi også? 

Feilen er ikke bare samfunnet, men også deg. 

Ja, det er tung å høre. Men du er ulykkelig fordi du baserer lykken din på urealistiske forventninger. 

Vet du hva som også slipper ut lykke hormoner til hjernen? Trening. 
vet du hva som er ekte lykke? Å se verden for hva den er (helt vanlig) og nå sine mål deretter. 

Første gangen noen sa dette til meg var jeg helt i sjokk. De forstår ingenting tenkte jeg. Men etter at raseriet roet seg ned og jeg fikk tenkt over det, så var det utrolig sterkt å høre! den ga meg all makten! 

Ikke samfunnet, ikke media, ikke hormoner i hjernen, ikke tv, ikke venner, ikke familie. MEG! JEG! 

Anonymkode: 3d481...de6

• Liker 6
Skrevet

Trur omtrent aldri jeg har lest her inne at litt magefett etter noen få kilo over normalvektig er helseskadelig eller farlig, eller usexy for "alle".

Alle har preferanser, og det er ikke alle som passer for alle, men jeg synes ikke den generelle tonen verken her inne eller ellers er at sånne som du shames i noen særlig stor grad. Ikke mer enn "alle andre". 

• Liker 2
Gjest bruker83924
Skrevet (endret)

:klappe:

Edit: Skulle sitere AB de6. 

Endret av ElizabethTaylor
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samfunnet er veldig krevende.

Og å spise usunt handler ikke bare om god smak, men en del hormoner blir slippet ut i hjernen din som gir deg følelsen av lykke. Tenk deg da. All sunn mat = rask energi. Dette var veldig viktig for forfedrene våres som ikke hadde mye mat, og belønner kroppen din deg for å spise usunt.

Men vet du hva? Av og til har du selv ansvar for å ta deg selv i nakken. 

Jeg har aldri hatt gap. Jeg har aldri vert syltynn Jeg har aldri skammet meg over det. Jeg har aldri mistet venner over det og jeg har aldri hatt mangel på gutter på grunn av det. Se de rundt. Er alle andre rundt deg undervektige modeller? er alle gutter fylt med muskler? 

Det mest populære i verden er vel å se best mulig ut. Men folk flest ser bare ok ut. Helt vanlig folk, med vanlig vekt, som finner hverandre og elsker hverandre. Samfunnet er faktisk ikke laget for modeller. Det er du selv som har lagt vekt på utseende. Du dømmer din egen verdi etter utseende og kanskje andre sin verdi også? 

Feilen er ikke bare samfunnet, men også deg. 

Ja, det er tung å høre. Men du er ulykkelig fordi du baserer lykken din på urealistiske forventninger. 

Vet du hva som også slipper ut lykke hormoner til hjernen? Trening. 
vet du hva som er ekte lykke? Å se verden for hva den er (helt vanlig) og nå sine mål deretter. 

Første gangen noen sa dette til meg var jeg helt i sjokk. De forstår ingenting tenkte jeg. Men etter at raseriet roet seg ned og jeg fikk tenkt over det, så var det utrolig sterkt å høre! den ga meg all makten! 

Ikke samfunnet, ikke media, ikke hormoner i hjernen, ikke tv, ikke venner, ikke familie. MEG! JEG! 

Jeg måler aldri andres verdi etter utseende. Jeg vet hvor vondt det er å bli dømt pga utseendet, så hvorfor i huleste skal jeg da dømme andre? Det finnes forskjellige typer mennesker, det finnes de med så lavt selvbilde at de må rakke ned på alle andre for å føle seg bedre og det finnes de som ikke rakker ned på andre fordi de vet hvor vondt det er. Jeg er en av de sistnevnte. 

Uansett, takk for et godt svar. 

20 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Trur omtrent aldri jeg har lest her inne at litt magefett etter noen få kilo over normalvektig er helseskadelig eller farlig, eller usexy for "alle".

Alle har preferanser, og det er ikke alle som passer for alle, men jeg synes ikke den generelle tonen verken her inne eller ellers er at sånne som du shames i noen særlig stor grad. Ikke mer enn "alle andre". 

Med tanke på hvor mange antall innlegg du har på dette forumet finner jeg det svært merkelig, for det har blitt sagt ganske mange ganger at noen få kilo over normalvektig er helseskadelig og usexy for "alle". Veldig ofte. Mulig vi vanker i ulike seksjoner av forumet og ulike tråder. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måler aldri andres verdi etter utseende. Jeg vet hvor vondt det er å bli dømt pga utseendet, så hvorfor i huleste skal jeg da dømme andre? Det finnes forskjellige typer mennesker, det finnes de med så lavt selvbilde at de må rakke ned på alle andre for å føle seg bedre og det finnes de som ikke rakker ned på andre fordi de vet hvor vondt det er. Jeg er en av de sistnevnte. 

Jeg sa det egentlig mest for at du skal bli sint. Jeg vil at du skal se hvor stygt det er å si sånt om andre. Vet du hva? Hvis det er stygt å si det om andre, så er det stygt å si det om deg selv også. Du trenger virkelig å få opp øynene for en mer positiv verden. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på hvor mange antall innlegg du har på dette forumet finner jeg det svært merkelig, for det har blitt sagt ganske mange ganger at noen få kilo over normalvektig er helseskadelig og usexy for "alle". Veldig ofte. Mulig vi vanker i ulike seksjoner av forumet og ulike tråder. 

Eller så er du kanskje litt selektiv på hva du leser og tar til deg? Det er jo ganske naturlig at en legger mest merke til det som en føler gjelder en sjøl.

Her inne prates det dritt om alle. For tynne, for tykke, for utrente, for trente, alle får dritt. Men samtidig synes jeg nesten alltid at dritten veies opp med en drøss svar om det motsatte. Det er nesten alltid flere som kommer til og ber personen som kommer med dritt ta seg sammen, eller som kommer med en subjektiv mening som er motsatt. 

Jeg tror dette handler mest om at du er sensitiv for ting som skrives om din type kropp, og at problemet ligger mer i deg enn i "alle andre". 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du heller burde snakke med en profesjonell dersom dette ligger langt utenfor "latskap", som du selv hevder. Det å omfavne en offermentalitet er heller ikke noe svar. "Det er ikke godt nok uansett". Jo, det er det. De aller fleste mennesker er normalvektige, og mange av dem er likevel i lykkelige forhold med mennesker som elsker dem og er tiltrukket av dem.

Du kan selv velge å sitte på blogger og KG og la det være din realitet. Og det er ditt valg. Men ikke la dette bli "samfunnet".

Det å la overvekten forbli fordi "det aldri er godt nok uansett" er faktisk en barnslig mentalitet. Helse er helse og skjønnhet er skjønnhet. Helsen er det viktigste vi har - du har kun en kropp. Du kan ignorere de som fokuserer på fitness, men du bør ikke ignorere legene. Det er i så fall på eget ansvar, og ikke "samfunnets" feil.

Samfunnet er oss alle, inklusive deg. Og det er såpass komplekst at det er ikke en kollektiv, unison mening. Du har simpelthen valgt ut individer du vil lytte til og tillegge mening, slik at du kan anklage dem for kynisme i neste runde.

Hvis trening er lykke og du tror på det, så burde det ikke være et problem for deg å oppnå et sunt midjemål. 

Anonymkode: ad913...8fe

AnonymBruker
Skrevet

Haha. du er hele 80 cm rundt midjen?

Bufuckingshu.

Anonymkode: c55e8...e2e

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Eller så er du kanskje litt selektiv på hva du leser og tar til deg? Det er jo ganske naturlig at en legger mest merke til det som en føler gjelder en sjøl.

Her inne prates det dritt om alle. For tynne, for tykke, for utrente, for trente, alle får dritt. Men samtidig synes jeg nesten alltid at dritten veies opp med en drøss svar om det motsatte. Det er nesten alltid flere som kommer til og ber personen som kommer med dritt ta seg sammen, eller som kommer med en subjektiv mening som er motsatt. 

Jeg tror dette handler mest om at du er sensitiv for ting som skrives om din type kropp, og at problemet ligger mer i deg enn i "alle andre". 

Det er mulig, men det er klart man reagerer om noen skriver at en er sykelig overvektig om en veier litt over normalen. Igjen betegner jeg "litt" som maks 5 kg. Det er jo feil og gir mange forskrudde syn på hva som er riktig og galt, inkludert meg selv. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa det egentlig mest for at du skal bli sint. Jeg vil at du skal se hvor stygt det er å si sånt om andre. Vet du hva? Hvis det er stygt å si det om andre, så er det stygt å si det om deg selv også. Du trenger virkelig å få opp øynene for en mer positiv verden. 

Hvorfor skal jeg bli sint? Jeg snakker ikke stygt om andre (jeg kan kalle noen mennesker overfladiske da og det er fra min side ikke et kompliment men...) og jeg ser ikke ned på andre, dømmer ikke etter utseende osv. Hva jeg tenker om meg selv er ikke så veldig relevant. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du heller burde snakke med en profesjonell dersom dette ligger langt utenfor "latskap", som du selv hevder. Det å omfavne en offermentalitet er heller ikke noe svar. "Det er ikke godt nok uansett". Jo, det er det. De aller fleste mennesker er normalvektige, og mange av dem er likevel i lykkelige forhold med mennesker som elsker dem og er tiltrukket av dem.

Du kan selv velge å sitte på blogger og KG og la det være din realitet. Og det er ditt valg. Men ikke la dette bli "samfunnet".

Det å la overvekten forbli fordi "det aldri er godt nok uansett" er faktisk en barnslig mentalitet. Helse er helse og skjønnhet er skjønnhet. Helsen er det viktigste vi har - du har kun en kropp. Du kan ignorere de som fokuserer på fitness, men du bør ikke ignorere legene. Det er i så fall på eget ansvar, og ikke "samfunnets" feil.

Samfunnet er oss alle, inklusive deg. Og det er såpass komplekst at det er ikke en kollektiv, unison mening. Du har simpelthen valgt ut individer du vil lytte til og tillegge mening, slik at du kan anklage dem for kynisme i neste runde.

Hvis trening er lykke og du tror på det, så burde det ikke være et problem for deg å oppnå et sunt midjemål. 

Anonymkode: ad913...8fe

De fleste mennesker er overvektige. Det er snakk om det hele tiden, det er den nye "folkesykdommen". Uansett takk for et godt svar, sett bort ifra at du får det til å høres ut som jeg bare er lat og sitter på rumpa inne og fråtser med god samvittighet. Men jeg velger å se forbi det, man kan ikke være klok på alt her i verden. 

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mangler noen få kg før jeg kan bli normalvektig, men i følge samfunnet er jeg sykelig overvektig og feit.

Du har misforstått BMI-skalaen.

Det er et nivå mellom sykelig overvektig og normalvektig. Det nivået kalles overvektig. Der er du.

Innlegget ditt er så sutrete og tragisk at jeg har vanskelig for å ta deg alvorlig.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig, men det er klart man reagerer om noen skriver at en er sykelig overvektig om en veier litt over normalen. Igjen betegner jeg "litt" som maks 5 kg. Det er jo feil og gir mange forskrudde syn på hva som er riktig og galt, inkludert meg selv. 

Sykelig overvektig om en er 5 kilo over normalvekt?  Det har jeg ALDRI sett her inne, og dersom noen sa det er jeg helt sikker på at vedkommende hadde blitt møtt med en vegg av motstand. 

Tror som sagt du trenger å jobbe med deg sjøl, jeg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har misforstått BMI-skalaen.

Det er et nivå mellom sykelig overvektig og normalvektig. Det nivået kalles overvektig. Der er du.

Innlegget ditt er så sutrete og tragisk at jeg har vanskelig for å ta deg alvorlig.

Om du ikke tar meg alvorlig trenger du ikke svare heller. Om du bare ser på det som sutring forstår jeg ikke hvorfor du i det hele tatt gir innlegget oppmerksomhet? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke tar meg alvorlig trenger du ikke svare heller. Om du bare ser på det som sutring forstår jeg ikke hvorfor du i det hele tatt gir innlegget oppmerksomhet? 

Jeg kjeder meg og morer meg litt over at det finnes mennesker som er mer patetiske enn jeg er.

Du virker jo helt idiot.

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjeder meg og morer meg litt over at det finnes mennesker som er mer patetiske enn jeg er.

Du virker jo helt idiot.

Ååå. Men det er jeg ikke så. :) 

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kjære deg da, mennesker som skriver slikt er jo ikke mennesker man tar seriøst.

Vi leser sannsynligvis mange av de samme trådene, men jeg har absolutt ikke noe inntrykk av at meningen blant folket er noe i nærheten av at man med 5 kilo for mye er sykelig overvektig, at det ikke finnes noe mellom normalvektig og sykelig overvektig, eller at har du 79 cm midje er du sunn, mens 80 cm er overvektig. Har jeg lest slike innlegg har jeg enten scrollet videre, enkelte innlegg skjønner man etter bare noen ord at de ikke er verdt å kaste bort tid på, eller så har jeg satt meg godt til rette :popcorn: og ventet på å se stormen av motinnlegg komme skyllende over oss.

Det er gjerne sånn at det man fokuserer mest på, og det man er enig i, er det som fester seg best. Vi har alle en tendens til å søke bekreftelse på det vi allerede mener, å lete etter bevis for det vi vil tro er sant. Derfor har jeg funnet masse beviser på KG om at jeg er bra nok som jeg er, jeg trenger ikke slanke meg, selvsagt vil noen like meg, det er lov å ikke barbere leggene, jeg kan spise sjokolade til frokost hvis jeg vil (ok, den der var nok litt ønsketenkning).. kort sagt - jeg ser det jeg ønsker å se.

Og det gjør du også. Men du ser det negative. Og det er det ingen her som kan gjøre noe med. Vi kan skrive så mye positivt vi bare vil, men du ser det ikke. Og jeg ser ikke det du ser..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt litt av den samme tankegangen selv. Og har vært selvskader, overspiser, bulimiker, avhengig av alkohol, røyk,  you name it. Det ene erstatter det andre. Men prøver å leve livet uten noen slags avhengighet nå- og trøstespisingen/ bulimien har blusset opp igjen etter jeg kuttet ut de andre mer alvorlige tingene. Det er et slit. Og jeg tenker litt sånn som deg- at det spiller ingen rolle om man legger på seg 5 eller 50 kg, for stor er man uansett. Man blir satt i bås som overvektig, og da kan man jo like godt få litt nytelse ut av det.

Anonymkode: 36982...48d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så enig. Jeg har vel dårligst kondis i hele venninnegjengen og har en lei tendens til å spise usunt, men jeg er tynn. Går jeg ned noen kilo til så er jeg undervektig. Likevel er det jeg som blir sett på som den sunne, mens venninnene mine som veier mer, trener regelmessig og spiser sunt - er de som burde "gå ned 5-10" kilo i følge samfunnet. Det er så latterlig!

Anonymkode: ce72a...783

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...