Gå til innhold

Veggiser

Fremhevede innlegg

Skrevet

For å få i dere nok proteiner, spiser dere haugevis med bønner da eller? Og egg? :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sjelden noe problem for vegetarianere å få i seg nok protein. Dette er en av de seigeste mytene om vegetar-kostholdet faktisk. Protein får vi fra frø, bønner, linser, nøtter, kornprodukter samt egg/melk/ost for de som spiser det. Og nei, propper ikke i meg bønner akkurat, men har det som en naturlig del av kostholdet.

Skrevet

Det var ikke sånn ment altså.

Bare lurte hva dere spiste for å få nok protein.

Selv er jeg ikke vegetarianer, men får fortsatt ikke i meg nok protein.

Skrevet

Vel, veggiser har kanskje et mer bevisst forhold til dette enn kjøttetere som tror de får det de trenger fordi de har kjøtt i dietten?

Veggiser får i seg såkalte enkle protein, og disse må kombineres med andre protein for å bli fullverdige. Det vil si at jeg spiser ulike typer protein til samme måltid. Nå har jeg f.eks. spist frokost: musli med kornprodukter, nøtter, frø og yoghurt = 3-4 proteintyper. Til lunsj spiser jeg kanskje brødskiver (havre- eller speltbrød er favoritten nå om dagen) med f.eks ost, hummous eller peanøttsmør = 2 proteintyper. Til middag spiser vi f.eks pasta eller ris med ristede solsikkefrø, eller en ostesaus, eller en tomatsaus med bønner eller linser, eller vegetar pølser eller kjøttdeig = 2-3 proteintyper. Men dette er second nature for meg, så det er ikke noe jeg konser på gjennom dagen. Men det betyr altså at jeg spiser proteinrik mat gjennom hele dagen, mens en kjøtteter kanskje satser på at pølsa til middagen skal dekke behovet.

Skrevet

Folk i 'vesten' spiser visstnok alt for mye proteiner har jeg lest flere steder.

Enkelte grønnsaker inneholder en del protein. Pluss jeg spiser litt sånt som peanøttsmør, og noen ganger bønner. Pluss jeg liker diverse nøtter. Så jeg tror heller jeg får i meg for mye :)

Står mere om det i linken min.

Kjæresten til muttern min påsto en gang at man hadde problemer med å bygge opp muskler uten proteiner. Så nå må jeg trene opp muskler for å motbevise det ass! :ler:

Det er flere kjente atleter som er veggiser da. Som feks Carl Lewis.

Skrevet
Kjæresten til muttern min påsto en gang at man hadde problemer med å bygge opp muskler uten proteiner. Så nå må jeg trene opp muskler for å motbevise det ass! :ler:

Det er flere kjente atleter som er veggiser da. Som feks Carl Lewis.

Ja det stemmer jo det. Kan ikke bygge muskler uten proteiner. Og det er en kjent sak det at veggiser ikke øker like mye i muskelvekst som kjøttspisere.

Men som nevnt, er det mye proteiner i melkeprodukter, nøtter, linser etc.

Skrevet

Tror man bare kan komplimentere det med andre stoffer hvis man er obs på det til og begynne med. Men sånn vanemessig sett, siden man er så vant med å spise kjøtt og kanskje plutselig slutter å spise så mye proteiner, så er jeg enig i at det blir vanskeligere.

Blant sportsatleter er det flere kjente styrkeløftere osv som er vegetarianere også:

Andreas Cahling (Bodybuilder(hva i alle huleste heter dette på godt gammeldags norsk?))

Chris Campbell (1980 verdensmester i bryting)

Killer Kowalski (bryter)

Donnie LaLonde (Tidligere lett tungvekts verdensmester)

Katherine Monbiot (verdensmester i arm-bryting og nutronist)

Edwin Moses

Bill Pearl (Bodybuilder, Mr America)

Det var måten han sa det på, som han antydet at det var så innmari vanskelig. Ivertfall er sånne komentarer motiverende for å få meg til å trene mer :ler:

Skrevet

Skjønner..

Vet det er flere toppidrettsutøvere som er vegetarianere. Og proteinpulver er til for de som ikke får i seg nok gjennom maten!

Han kjæresten til moren din har helt rett uansett hvordan han sa det. Proteiner er byggestenene til muskelfibre og det er fullstendig umulig å bygge muskler uten nok proteiner, men de trenger absolutt ikke komme fra kjøtt da. *kverulere-kverulere* 8)

bodybuilder=kroppsbygger :wink:

Skrevet

Kroppsbygger heter det vel ja.

Tror det er veldig mange kroppsbyggere som spiser proteinpulver og sånt uansett.

Men ja. Hva er det jeg skriver! :hoho: Det skal jo stå 'når man ikke spiser kjøtt', ikke 'proteiner'. Det var jo det han sa. Er litt fjern.. Noen moderatorer kan modde vekk dette tullet! :oops:

Skrevet

Hoho.. ikke så greit alltid... :ler: Da forstår jeg vet du!

Spiser proteinpulver jeg og, 50% av proteinene jeg spiser kommer derfra. Og pulver er laget av melk eller eggeproteiner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...