Kittykat Skrevet 24. april 2016 #1 Skrevet 24. april 2016 (endret) Jeg blør mye ved mensen. Jeg blør kraftig i 3-4 dager og så avtar det litt. 6-7 dagen så er jeg som oftest ferdig, men det kan gå 1 dag eller 2 så får jeg småblødninger som varer kanskje 1-2 dager. En gang vi skulle til spania, så utsatte jeg mensen med Primolut. Vel hjemme, så avsluttet jeg og når jeg fikk mensen så fikk jeg det kraftig. Det rant nedover beina mine. Det var nesten som Niagra Falls der nede med klumper av koagulert blod ser det ut som. Og sånn er det fremdeles (Niagra falls delen iallefall + klumper). Jeg fikk mensen i går og i dag har jeg blødd igjennom 5-6 tamponger på under 6 timer! Og da har jeg bind i tillegg.... Sorry for ekle detaljer Dette er til enorm sjenanse for meg og jeg kan så og si ikke gå ut når jeg har mensen fordi jeg blør igjennom hele tiden. En gang var vi på fest og da blødde jeg igjennom på sofaen deres! Takk gud for at det var skinnsofa og at den var svart.... Jeg har søkt litt om dette og har kommet over noe som heter Menoragi. Jeg har jernmangel og jeg mistenker at mensen er med på det punktet det. Men jeg vil ikke ta en haug med piller (som naproxen, ibuprofen o.l.) mot dette problemet for det har jeg prøvd. Og da er jo neste steg og fjerne hele livmoren... Men jeg kan jo ikke bare valse inn til legen og si at jeg mistenker det og det, men en tur til legen må jeg jo skaffe meg. Jeg hadde ikke dette problemet før, men kanskje alder+tidligere graviditeter+livsstil+vekt m.m spiller inn? Er det flere som har dette problemet? Fikk dere hjelp til det? Endret 24. april 2016 av Kittykat
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #2 Skrevet 24. april 2016 Jeg har også hatt kraftige blødninger og redningen for meg ble Cyklocapron kaplser som legen ga meg.De er på resept og gjør blødningene langt mindre for meg.Det er fantastisk å kunne sove uten dobbel beskyttelse med bind og tampong,og bekymringer når man er ute.Kanskje du kan diskutere med legen din om det er noe å teste ut.Særlig om du ikke bruker p-piller. Er du jernfattig bør du også ta jerntilskudd.Selv tar jeg 27mg.daglig.Bruker noe som heter Amino Jern,som jeg ikke får vondt i magen av og de kan tas utenom måltid.De dagene jeg har mensen tar jeg dobbel dose.Det mange ikke vet er at jernmangel i seg selv kan gjøre blødningene enda større,fordi mangel på jern svekker kroppens evne til å stoppe/begrense blødninger.Så det er veldig viktig for de med store mensblødninger å få korrigert jernmangelen.Når jeg fikk orden på jernet ble også menssmertene nesten borte. Jeg har også brukt Primolut og fått slike kraftige blødninger etterpå.Tror det er ganske vanlig etter det jeg har lest rundt på nettet men det var jo helt forferdelig.Derforfor bruker jeg bare Primolut om jeg virkelig trenger det og ikke mer enn et par dager.Jo lengre man går på dem jo sterkere blir den blødningen man får etterpå tror jeg. Anonymkode: 45b33...026 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #3 Skrevet 24. april 2016 Går du på prevensjon? Hvis ikke, start på det. Selv har jeg resept på primolut + cyklapron som jeg bruker de gangene mensen kommer selv om jeg går på cerazette. Tar det da alle dager jeg blør. Anonymkode: 5b083...7f3 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #4 Skrevet 24. april 2016 Jeg hadde det helt likt som deg og fikk satt inn Mirena hormonspiral for et par uker siden. Det hjelper MANGE Jeg har også brukt Cyklocapron før men legen sa at man helst ikke skal bruke de for lenge Anonymkode: 0ec15...202 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #5 Skrevet 24. april 2016 Jeg hadde det sånn da jeg var yngre. Har alltid hatt uregelmessig, men til tider kraftig mens. Selv de største tampongene holdt bare i en time eller to de første par dagene og i tillegg varte mensen i mer enn en uke. På grunn av fare for blodpropp har jeg aldri gått på p-piller heller. Men det har normalisert seg veldig etter hvert. Har gått på primulut et par ganger og har vel ikke hatt kraftigere mens etterpå, men menssmerter lengre enn normalt. For meg hjelper faktisk naproxen veldig godt. Tar det bare de to første dagene og blødningene avtar relativt fort i forhold til om jeg ikke tar dem og mensperioden blir kortere. Anonymkode: a75dc...85c 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #6 Skrevet 24. april 2016 Jeg har det likt som deg. Har riktignok alltid blødd kraftig, men de siste 3-4 årene har det økt merkbart og jeg trodde det var pga at jeg nærmet meg overgangsalderen. Og jeg har også kronisk jernmangel. Men så viste det seg at jeg har en autoimmun sykdom (itp) som gjør at immunforsvaret dreper blodplatene. I en periode med svært aktiv sykdom, var det så ille at jeg ved en anledning måtte innlegges på sykehus og få overført 1,5 ltr blod; jeg holdt bokstavelig talt på å blø i hjel.. Det trenger ikke å bety at du har noe slikt, men det skader ikke å få sjekket hvilke nivåer blodplatene dine ligger på. Jeg selv ante ikke at denne sykdommen fantes.. Anonymkode: 23db4...763 1
peppermyntete Skrevet 24. april 2016 #7 Skrevet 24. april 2016 Jeg har også kraftige blødninger når jeg ikke går på prevensjon. P-piller hjalp veldig og nå satser jeg på suksess med spira også. 1
Kittykat Skrevet 24. april 2016 Forfatter #8 Skrevet 24. april 2016 Går ikke på noe prevensjon. Har ikke behov for det da mannen min har sterilisert seg. Har også lest noe om at overvekt kan føre til kraftige blødninger og desverre så har jeg noen kilo for mye. Så det kan jo være det og.... Men får vel egentlig bare høre hva legen tenker først.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #9 Skrevet 24. april 2016 43 minutter siden, Kittykat skrev: Jeg blør mye ved mensen. Jeg blør kraftig i 3-4 dager og så avtar det litt. 6-7 dagen så er jeg som oftest ferdig, men det kan gå 1 dag eller 2 så får jeg småblødninger som varer kanskje 1-2 dager. En gang vi skulle til spania, så utsatte jeg mensen med Primolut. Vel hjemme, så avsluttet jeg og når jeg fikk mensen så fikk jeg det kraftig. Det rant nedover beina mine. Det var nesten som Niagra Falls der nede med klumper av koagulert blod ser det ut som. Og sånn er det fremdeles (Niagra falls delen iallefall + klumper). Jeg fikk mensen i går og i dag har jeg blødd igjennom 5-6 tamponger på under 6 timer! Og da har jeg bind i tillegg.... Sorry for ekle detaljer Dette er til enorm sjenanse for meg og jeg kan så og si ikke gå ut når jeg har mensen fordi jeg blør igjennom hele tiden. En gang var vi på fest og da blødde jeg igjennom på sofaen deres! Takk gud for at det var skinnsofa og at den var svart.... Jeg har søkt litt om dette og har kommet over noe som heter Menoragi. Jeg har jernmangel og jeg mistenker at mensen er med på det punktet det. Men jeg vil ikke ta en haug med piller (som naproxen, ibuprofen o.l.) mot dette problemet for det har jeg prøvd. Og da er jo neste steg og fjerne hele livmoren... Men jeg kan jo ikke bare valse inn til legen og si at jeg mistenker det og det, men en tur til legen må jeg jo skaffe meg. Jeg hadde ikke dette problemet før, men kanskje alder+tidligere graviditeter+livsstil+vekt m.m spiller inn? Er det flere som har dette problemet? Fikk dere hjelp til det? Det viktigste kom til slutt, du har lave jernverdier i blodet, det må du få endret på. Når du har lite jern blør du automatisk mer fordi du og har lite av de komponentene i blodet som virker stoppende på blødninger. Tror neppe noen lege vil gjøre noen større utredning på deg før jern og ferritin er kommet godt over nedre referanseområde. Og å fjerne livmoren med en slik problemstilling blir heller neppe aktuelt. Du skriver ingenting om alder og om du er ferdig med barnefødsler? En annen mulig problemstilling er adenomyose (?), polypper/-myomer i livmoren. Dette kan som oftest avklares med en MR/CT. Overvekt som du nevner i ny post har jeg ikke noe tro på som årsak. Anonymkode: f0865...b94 1
Kittykat Skrevet 24. april 2016 Forfatter #10 Skrevet 24. april 2016 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det viktigste kom til slutt, du har lave jernverdier i blodet, det må du få endret på. Når du har lite jern blør du automatisk mer fordi du og har lite av de komponentene i blodet som virker stoppende på blødninger. Tror neppe noen lege vil gjøre noen større utredning på deg før jern og ferritin er kommet godt over nedre referanseområde. Og å fjerne livmoren med en slik problemstilling blir heller neppe aktuelt. Du skriver ingenting om alder og om du er ferdig med barnefødsler? En annen mulig problemstilling er adenomyose (?), polypper/-myomer i livmoren. Dette kan som oftest avklares med en MR/CT. Overvekt som du nevner i ny post har jeg ikke noe tro på som årsak. Anonymkode: f0865...b94 Er 38 år og ferdig med å få barn. Men vil liksom ikke fjerne livmoren heller da. Jeg bør jo ta jern og der må jeg ta meg kraftig sammen for å få jernlageret opp mot normalen. Mitt lager er veldig lavt, sånn som jeg har skjønt det (har lav blodprosent), men jeg tenker liksom ikke over det, fordi jeg har ingen direkte plager av jernmangelen, sånt sett. Får ta en tur innom apoteket i morgen. Har Nycoplus multi som jeg har kjøpt tidligere fordi det inneholder både jern og vitamin d blant annet og jeg mangler begge de to. Men jern er bare 15 mg og det er kanskje ikke nok til å begynne med. Men kan ikke ta 2 stk pga anbefalt dosering. Endret 24. april 2016 av Kittykat
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #11 Skrevet 24. april 2016 19 minutter siden, Kittykat skrev: Er 38 år og ferdig med å få barn. Men vil liksom ikke fjerne livmoren heller da. Jeg bør jo ta jern og der må jeg ta meg kraftig sammen for å få jernlageret opp mot normalen. Mitt lager er veldig lavt, sånn som jeg har skjønt det (har lav blodprosent), men jeg tenker liksom ikke over det, fordi jeg har ingen direkte plager av jernmangelen, sånt sett. Får ta en tur innom apoteket i morgen. Har Nycoplus multi som jeg har kjøpt tidligere fordi det inneholder både jern og vitamin d blant annet og jeg mangler begge de to. Men jern er bare 15 mg og det er kanskje ikke nok til å begynne med. Men kan ikke ta 2 stk pga anbefalt dosering. Det du der her er kosttilskudd ikke jerntilskudd. Begge deler er reseptfritt. Kjøp Niferex og følg bruksanvisningrn på pakken. Om du bør gå til legen først og få kontrollert hele regla med jern, fritt jern, kobalaminer, m.m. og Feritin samt HB må du nesten vurdwre selv. Har du fått beskjed om at du har lave vit. D i tillegg så går jeg ut fra at du har fått beskjed om hva du skal bruke mot dette? Å slurve med jern og D vit. Tilskudd når man ligger lavt og har fått dette påvist av lege er ikke lurt. Og dete r der roten til hovedproblemet ditt sannsynligvis ligger. Anonymkode: f0865...b94 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #12 Skrevet 24. april 2016 36 minutter siden, Kittykat skrev: Går ikke på noe prevensjon. Har ikke behov for det da mannen min har sterilisert seg. Har også lest noe om at overvekt kan føre til kraftige blødninger og desverre så har jeg noen kilo for mye. Så det kan jo være det og.... Men får vel egentlig bare høre hva legen tenker først. Jeg har heller ikke behov for prevensjon men legen foreslo Mirena pga blødningene. Blødningsmengden reduseres med 85% med hormonspiral så det er noe å vurdere Anonymkode: 0ec15...202 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #13 Skrevet 24. april 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har heller ikke behov for prevensjon men legen foreslo Mirena pga blødningene. Blødningsmengden reduseres med 85% med hormonspiral så det er noe å vurdere Anonymkode: 0ec15...202 Jeg liker ikke å komme med påstander uten å bakke de opp så her er litt info https://books.google.no/books?id=JY5UnPV2HCEC&pg=PA50&lpg=PA50&dq=mirena+85%25&source=bl&ots=c2lfEffC78&sig=tnkRK6czXmrH73qDcjwaYjEq9_8&hl=no&sa=X&ved=0ahUKEwiypbTS6afMAhWpYpoKHdL7Ai8Q6AEIUDAG#v=onepage&q=mirena%2085%25&f=false Det kommer opp kjempemye om mirena for å redusere blødninger hvis du søker Anonymkode: 0ec15...202 1
Kittykat Skrevet 24. april 2016 Forfatter #14 Skrevet 24. april 2016 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det du der her er kosttilskudd ikke jerntilskudd. Begge deler er reseptfritt. Kjøp Niferex og følg bruksanvisningrn på pakken. Om du bør gå til legen først og få kontrollert hele regla med jern, fritt jern, kobalaminer, m.m. og Feritin samt HB må du nesten vurdwre selv. Har du fått beskjed om at du har lave vit. D i tillegg så går jeg ut fra at du har fått beskjed om hva du skal bruke mot dette? Å slurve med jern og D vit. Tilskudd når man ligger lavt og har fått dette påvist av lege er ikke lurt. Og dete r der roten til hovedproblemet ditt sannsynligvis ligger. Anonymkode: f0865...b94 Har fått sjekket alt tidligere ved blodprøver m.m. Fikk svar fra legen om at jeg har lite jern/lav blodprosent og lite vitamin d. Legen har foreslått tilskudd av dette, men jeg tenker at jeg kan ta jerntabletter + multivitamin (uten jern) for det inneholder blant annet vitamin d. Og jeg har ikke vondt av å få i meg de andre vitaminene og mineralene heller da Gudene vet at jeg har behov for dem og. Men ja, jeg har jo hatt mistanke om at dette kan være årsaken også. Får høre med de på apoteket også, hva som er best dose å begynne med. Endret 24. april 2016 av Kittykat
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #15 Skrevet 24. april 2016 48 minutter siden, Kittykat skrev: Går ikke på noe prevensjon. Har ikke behov for det da mannen min har sterilisert seg. Har også lest noe om at overvekt kan føre til kraftige blødninger og desverre så har jeg noen kilo for mye. Så det kan jo være det og.... Men får vel egentlig bare høre hva legen tenker først. Man kan ha behov for prevensjon av andre grunner enn sex, feks. for å kontrollere eller minke blødninger. Anonymkode: 5b083...7f3 1
Cata Skrevet 24. april 2016 #16 Skrevet 24. april 2016 27 minutter siden, Kittykat skrev: Er 38 år og ferdig med å få barn. Men vil liksom ikke fjerne livmoren heller da. Jeg bør jo ta jern og der må jeg ta meg kraftig sammen for å få jernlageret opp mot normalen. Mitt lager er veldig lavt, sånn som jeg har skjønt det (har lav blodprosent), men jeg tenker liksom ikke over det, fordi jeg har ingen direkte plager av jernmangelen, sånt sett. Et lite tips, siden du ikke skal ha flere barn: Sjekk muligheten for å få fjernet livmorslimhinnen. Jeg blødde som en gris til jeg var i førtiårene. Da var det en lege som fortalte meg om den muligheten. Noen måneder senere lå jeg på operasjonsbordet. Prosedyren er først en utskrapning og så varmebehandling av livmorslimhinnen slik at den blir "brent" helt eller delvis vekk. Inngrepet er ikke idiotsikkert. Noen mister all mens, andre får redusert mens og noen opplever liten eller ingen forbedring. For min del gikk det helt supert. Jeg ble ikke kvitt mensen helt, men der jeg før brukte et lite lass nattbind klarer det seg etter operasonen med normale bind og det er kun hygiene og ikke mengde som gjør at jeg bytter dem i løpet av dagen.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #17 Skrevet 24. april 2016 Menoragi er bare det latinske uttrykket for kraftig/langvarig mensblødning. Jeg blødde meg ned i hb, ble sendt til gykekolog som tok innvendig ul og påviste felere muskelknuter som var årsak til blødningene. Startet med Cyklocapron for å dempe blødningene, noe som hjalp godt, men for min del ikke nok. Etter et halvt år begynte jeg med Cerazette, selv om jeg ikke trenger prevansjonsdelen av behandlingen. Har brukt disse i nesten to år, hatt mensen 2 ganger, samt et par småblødninger der det har vært nok med truseinnlegg i en dag. Anbefaler deg virkelig å ta kontakt med fastlege og evt bli henvist til gyn, samt å få målt hb, jern og ferritin. Det er ikke nok jern i multivitamin til å få opp lagrene om du er lav, da må du ha ekstra tilskudd utenom. Anonymkode: c7c53...270
Kittykat Skrevet 24. april 2016 Forfatter #18 Skrevet 24. april 2016 2 minutter siden, Cata skrev: Et lite tips, siden du ikke skal ha flere barn: Sjekk muligheten for å få fjernet livmorslimhinnen. Jeg blødde som en gris til jeg var i førtiårene. Da var det en lege som fortalte meg om den muligheten. Noen måneder senere lå jeg på operasjonsbordet. Prosedyren er først en utskrapning og så varmebehandling av livmorslimhinnen slik at den blir "brent" helt eller delvis vekk. Inngrepet er ikke idiotsikkert. Noen mister all mens, andre får redusert mens og noen opplever liten eller ingen forbedring. For min del gikk det helt supert. Jeg ble ikke kvitt mensen helt, men der jeg før brukte et lite lass nattbind klarer det seg etter operasonen med normale bind og det er kun hygiene og ikke mengde som gjør at jeg bytter dem i løpet av dagen. Jeg leste om dette i sted, ved Menoragi. Det var en av metodene for å få bukt med problemet. Jeg fortår bare ikke hvorfor blodet koagulerer seg på en måte. Det blir som en propp som dannes når jeg f eks sitter i ro og når jeg reiser meg så detter proppen ned og så "fosser" det ut, så må jeg nesten løpe på doen.... Ja ja, kroppen er ikke alltid like lett å forstå seg på.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #19 Skrevet 24. april 2016 14 minutter siden, Kittykat skrev: Har fått sjekket alt tidligere ved blodprøver m.m. Fikk svar fra legen om at jeg har lite jern/lav blodprosent og lite vitamin d. Legen har foreslått tilskudd av dette, men jeg tenker at jeg kan ta jerntabletter + multivitamin (uten jern) for det inneholder blant annet vitamin d. Og jeg har ikke vondt av å få i meg de andre vitaminene og mineralene heller da Gudene vet at jeg har behov for dem og. Men ja, jeg har jo hatt mistanke om at dette kan være årsaken også. Får høre med de på apoteket også, hva som er best dose å begynne med. Har du lite vit. D så skal du ha spesialprodukter ikke kosttilskudd, her må det være en missforståelse ute og går. Kosttilskudd er for å vedlikehold ikke fylle på. Skal du fylle fordi det er for lite så må du ha sterkere produkter. Noen får vit D på resept andre får beskjed om å bruke reseptfrie produkter. Snakk med apoteket. Er du usikker snakker du med legekontoret og får dem til å konferere med legen. Hvilke produkter du bør velge er apoteket best til å veilede deg i. Anonymkode: f0865...b94
Kittykat Skrevet 24. april 2016 Forfatter #20 Skrevet 24. april 2016 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler deg virkelig å ta kontakt med fastlege og evt bli henvist til gyn, samt å få målt hb, jern og ferritin. Det er ikke nok jern i multivitamin til å få opp lagrene om du er lav, da må du ha ekstra tilskudd utenom. Anonymkode: c7c53...270 Har fått mål hb, jern og ferritin tidligere (så tidlig som mot slutten i fjor). Har fått påvist lav blodprosent/lavt jernlager. Tror det var nede på 5 eller 6, og det var veldig lavt i følge legen. Men jeg tenker multivitaminer uten jern og så tar jeg jerntabletter utenom det igjen. Sjekket nettsiden til apoteket og de skal ha nycoplus jern 27 mg. Og de har også multivitaminer uten jern. Må gi meg sjøl et spark i ræva og være flinkere til å ta tilskudd! Endret 24. april 2016 av Kittykat
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå