Gjest Gjesten Skrevet 26. oktober 2004 #1 Skrevet 26. oktober 2004 Igjen har Kvinneorganisasjonen slått til. Denne gangen er det Ikea-reklamen med bare rumper som anmeldes. Åpnebart er det et bilde som kan "gi assosiasjoner om prostitusjon, da bildet viser en naken kvinne utenfor en bil". Dette slo meg overhodet ikke da jeg så bildet. Er de Kvinnefronten som går rundt og tenker sex hele tiden? Det er jo flere bilder av mannerumper også.. Greit nok at man ikke syntes noe om en seksualisering av samfunnet ved å henge opp rumper overalt, men det blir en helt annen debatt http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=251746
kitty Skrevet 26. oktober 2004 #2 Skrevet 26. oktober 2004 Enig med deg i at jeg tenkte heller ikke prostitusjon eller sex av det bildet. Men kan jo ikke si at kampanjen var veldig god heller som sofareklame....... Den nakne rumpa er jo der kun for å vekke oppsikt om reklamen. Syns man burde revurdere yrket som reklamemaker dersom man må vise nakne kropper i sofareklame. Så ikke enig med at den er sexfiksert, men det gjør jo ikke noe om noen tar opp hvor dårlig den er.
Gjest reklama Skrevet 26. oktober 2004 #3 Skrevet 26. oktober 2004 Jeg syns det er helt latterlig at kvinneorganisasjonene skriker opp om dette. Det har da ingenting med kjøp og salg av sex å gjøre. Om kampanjen er god eller ikke kan jo diskuteres..Selv syns jeg faktisk ikke den er så dårlig. De får rettet blikket mot reklameplakaten ved hjelp av en naken rumpe, som også skal symbolisere at de har sofaer til enhver rumpe, man ser også forskjellige sofaer..og de har til og med med prisene.. Helt grei reklame i min bok.
Gjest Melk Skrevet 26. oktober 2004 #4 Skrevet 26. oktober 2004 De reagerer ikke på kampanjen som sådan, men det ene bildet, av en kvinnerumpe sett fra en bil med nedrullet vindu. De som har vært i nærheten av horestrøket i Oslo i det siste og sett de nyankomne østeuropeiske kvinnene i nettingstrømper, g-streng og hofteholdere kan dra kjensel på situasjonen... Hvis de vil reagere på ett bilde, så værsegod for meg.
natasha Skrevet 26. oktober 2004 #5 Skrevet 26. oktober 2004 De får rettet blikket mot reklameplakaten ved hjelp av en naken rumpe... Enig med deg i dette - men synes det er litt trist at det må være nakne mennesker for at folk skal legge merke til reklamen. Snart kan man jo ikke selge noe uten å markedsføre det med nakne mennesker. Sier jo litt om samfunnet vårt da... :-?
kitty Skrevet 26. oktober 2004 #6 Skrevet 26. oktober 2004 De får rettet blikket mot reklameplakaten ved hjelp av en naken rumpe' date=' som også skal symbolisere at de har sofaer til enhver rumpe, man ser også forskjellige sofaer..og de har til og med med prisene.. Helt grei reklame i min bok.[/quote'] Nå har vi vel ikke så forskjellige rumper at de ikke passer ned i enhver sofa da. ! Syns fortsatt at nakne rumper er et billig og lite oppfinnsomt triks for å skaffe oppmerksomhet
Superlammet Skrevet 26. oktober 2004 #7 Skrevet 26. oktober 2004 Er det ikke også plakater med nakne mannerumper? Burde ikke de også fjernes og anmeldes? Var det likestilling de ville ha, eller vil de heller ha "likestilling" i kvinners favør?
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #8 Skrevet 26. oktober 2004 Enig med deg i dette - men synes det er litt trist at det må være nakne mennesker for at folk skal legge merke til reklamen. Snart kan man jo ikke selge noe uten å markedsføre det med nakne mennesker. Sier jo litt om samfunnet vårt da... :-? Jeg syns faktisk noen av bildene er ganske så flotte jeg, og jeg tenker ikke på det som nakenhet i den forstand. Hva er det som er så farlig med en naken rumpe? Det er ingenting seksuellt over kampanjen og jeg vil faktisk mye heller se på dette enn mange av de andre intetsigende kampanjene som går!
Gjest GreenSky Skrevet 26. oktober 2004 #9 Skrevet 26. oktober 2004 Jeg synes ikke at reklamen ga meg assosiasjon til til prostitusjon. Men da jeg gikk forbi en reklameplakat i går, tenkte jeg; - Hæ? :klø: Hva har det med sofaer/Ikea å gjøre?
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #10 Skrevet 26. oktober 2004 Selvfølgelig har vi ikke det! Men, det har med litt fantasi å gjøre da. Forskjellige rumper, forskjellige sofaer.
Diaz Skrevet 26. oktober 2004 #11 Skrevet 26. oktober 2004 Karnsje Kvinnefronten trenger en liten oppfriskning i hva det vil si og ha litt humoristisk sans.... Og ikke bare tenke undertrykking hver gang det vises bilde av en flott dame. Bilde var flott det og med en liten humoristisk undertone (for de som ser det )
natasha Skrevet 26. oktober 2004 #12 Skrevet 26. oktober 2004 Jeg syns faktisk noen av bildene er ganske så flotte jeg, og jeg tenker ikke på det som nakenhet i den forstand. Hva er det som er så farlig med en naken rumpe? Det er ingenting seksuellt over kampanjen og jeg vil faktisk mye heller se på dette enn mange av de andre intetsigende kampanjene som går! Tenker du ikke på bilder av nakne rumper som nakenhet? Det gjør iallefall jeg, men synes i likhet med deg at det ikke var noe seksuelt over akurat denne kampanjen. Poenget for meg er at nettopp slike kampanjer blir intetsigende, når nakenheten så absolutt ikke passer med produktet/firmaet det reklameres for.
Gjest Melk Skrevet 26. oktober 2004 #13 Skrevet 26. oktober 2004 Er det ikke også plakater med nakne mannerumper? Burde ikke de også fjernes og anmeldes? Var det likestilling de ville ha' date=' eller vil de heller ha "likestilling" i kvinners favør?[/quote'] Nok en gang: det er ikke kampanjen de har reagert på, men ETT bilde. Ikke fordi hun var naken, men fordi hun var naken og sett ut gjennom et åpent bilvindu, fordi det kunne gi assosiasjoner til prostitusjon. Få menn på horestrøket i oslo som selger seg.
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #14 Skrevet 26. oktober 2004 Tenker du ikke på bilder av nakne rumper som nakenhet? Det gjør iallefall jeg, men synes i likhet med deg at det ikke var noe seksuelt over akurat denne kampanjen. Poenget for meg er at nettopp slike kampanjer blir intetsigende, når nakenheten så absolutt ikke passer med produktet/firmaet det reklameres for. Selvfølgelig er en naken rumpe naken..Men, denne kampanjen har så flotte bilder at det overskygger den store "skumle" nakenheten. Du sier at nakenheten ikke passer med produktet. Hva passer for å reklamere for sofaer? Om det hadde vært bilde av en jeanskledd rumpe hadde det da passet? Jeg syns en rumpe er ganske treffende, man sitter på rumpa i sofaen.
Gjest gjest1 Skrevet 26. oktober 2004 #15 Skrevet 26. oktober 2004 Alt skal seksualiseres - og nakenhet er ikke naturlig; det har jo med sex å gjøre. Jeg blir helt lam av tankegangen hos enkelte jeg... Sofaer for alle slags romper - morsom ide synes jeg.
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #16 Skrevet 26. oktober 2004 Alt skal seksualiseres - og nakenhet er ikke naturlig; det har jo med sex å gjøre. Jeg blir helt lam av tankegangen hos enkelte jeg... Sofaer for alle slags romper - morsom ide synes jeg. Derfor syns jeg kampanjen er ganske så god. For jeg ser ikke noe seksuelt ved denne kampanjen selv om det er nakne rumper involvert, og for meg er nakenhet en naturlig ting. Syns kampanjen minner litt om noen av Benetton-reklamene på et vis.
Melissa Gioberti Skrevet 26. oktober 2004 #17 Skrevet 26. oktober 2004 Mine assosiasjoner gikk i retning av "svensk natur, renhet/rene linjer og svensk natur...ikke sex og prostitusjon. IKEA ville vel fremstå som naturlig og rent med dette? Men jeg kan forstå at noen reagerer for selv er jeg temmelig lei av all nakenheten og rumpene vi ser overalt: musikkvideoer, filmer, blader, forsider, magasiner, aviser, internett, osv.: er overmettet. Men å tenke prostitusjon er kanskje å være litt vel overivrig i jobben sin..Da har de jammen en skitten fantasi.
ps Skrevet 26. oktober 2004 #18 Skrevet 26. oktober 2004 Skulle ønske kvinneorganisasjonene kunne hyle høyt om litt mer (for meg) viktige ting, som feks arbeidsgivere og deres org. mer og mer overser Likestillingsloven i forhold til kvinner og -permisjon-vikariatbruk-deltid-tap av permisjonspoeng-likelønn-nedbemanning og andre ting som gjør meg MYE mer forbanna enn en av mange rumper i en Ikea-reklame!
Gjest Melk Skrevet 26. oktober 2004 #19 Skrevet 26. oktober 2004 Skulle ønske kvinneorganisasjonene kunne hyle høyt om litt mer (for meg) viktige ting' date=' som feks arbeidsgivere og deres org. mer og mer overser Likestillingsloven i forhold til kvinner og -permisjon-vikariatbruk-deltid-tap av permisjonspoeng-likelønn-nedbemanning og andre ting som gjør meg MYE mer forbanna enn en av mange rumper i en Ikea-reklame! [/quote'] Tror du ikke de fleste gjør det? Tror du det får like mye oppmekrsomhet av media?
Nelle Skrevet 26. oktober 2004 #20 Skrevet 26. oktober 2004 Enig med deg i dette - men synes det er litt trist at det må være nakne mennesker for at folk skal legge merke til reklamen. Snart kan man jo ikke selge noe uten å markedsføre det med nakne mennesker. Sier jo litt om samfunnet vårt da... :-?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå