AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #1 Skrevet 23. april 2016 Ok, teit tittel, jeg vet. Men jeg har vondt, på den ene siden. Midt på. Stråler ned til bak på leggen. Jeg har hatt masse blodpropper, og det kan kjennes litt ut som en blodpropp smertemessig, men! (Et stort men) jeg går på blodfortynnende (Xarelto 20 mg) og har den siste uken vært mye mer aktiv enn jeg pleier. Rørt på meg og gått masse. Lå og sov på ulendt terreng i natt, kan det være noe muskulært? Kjenner jeg er bekymret og redd pga nevnte historie. Man skal vel ikke få blodpropper av å være mer aktiv enn man pleier? Anonymkode: 8a6d7...da5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #2 Skrevet 23. april 2016 Prolaps kanskje. Men du skal gå til lege, og siden du har hatt masse blodpropper så bør du i alle fall komme deg til en lege ganske fort. Anonymkode: d3d73...573 1
NydeligMann Skrevet 24. april 2016 #4 Skrevet 24. april 2016 Da jeg hadde prolaps hadde jeg sykt vondt i venstre rumpeballe og ned til leggen, akkurat som du beskriver. Jeg fikk kikkehullsoperasjon og ble frisk som en fisk, men det skal være ganske alvorlig før de legger deg på operasjonsbenken. Prolapsen satt i nest nederste ryggvirvel, om jeg ikke husker helt feil, men hadde ikke noe særlig smerte akkurat der. Kom deg ihvertfall til legen, og eventuelt fysioterapi. Og hold deg langt unna kiropraktorer, homeopater, naprapater, forbønn og snåsamenn.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #5 Skrevet 24. april 2016 Takk for svar. Jeg tror det er prolaps eller noe, for har hatt andre symptomer på det. Hvor alvorlig må det være da? Jeg er ung og ønsker å kunne gå tur... kan jeg trene opp ryggen istedet for operasjon? Svigerfar har prolaps, en gang kom han seg ikke opp av badekaret, men han har ikke fått operasjon :o Anonymkode: 8a6d7...da5
Jerry Lee Skrevet 24. april 2016 #6 Skrevet 24. april 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Prolaps kanskje. Men du skal gå til lege, og siden du har hatt masse blodpropper så bør du i alle fall komme deg til en lege ganske fort. Anonymkode: d3d73...573 Tror også det. Prolaps. Den vil klemme nerver og blodårer som fører til smerter og/eller bortdovning i rumpe og lår/nedover i beina.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #7 Skrevet 24. april 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg tror det er prolaps eller noe, for har hatt andre symptomer på det. Hvor alvorlig må det være da? Jeg er ung og ønsker å kunne gå tur... kan jeg trene opp ryggen istedet for operasjon? Svigerfar har prolaps, en gang kom han seg ikke opp av badekaret, men han har ikke fått operasjon :o Anonymkode: 8a6d7...da5 Operasjon mot prolaps er veldig ofte ikke vellykket. Den anbefalte behandlingsmetoden er trening og få bygget opp muskulaturen rundt til å bli sterk nok. Ved operasjon fjerner du problemet, men ikke roten til problemet, det vil si at om du fortsetter å leve som før etter operasjonen er det ikke noe grunn til at det ikke skal skje igjen, og som sagt, veldig ofte er ikke operasjonene vellykket en gang. Jeg ville kommet meg til en fysioterapeut, aller best en fysioterapeut som samarbeider med trenerer, eller jobber som trener selv, veldig mange fysioterapeuter er dessverre alt for pusete i behandlingen. Anonymkode: 91902...1bb
Sinnatagg Skrevet 24. april 2016 #8 Skrevet 24. april 2016 Ut å gå i ulendt terreng, det kan hjelpe. Eller legg puter, ting og tang på gulvet, ett teppe over å gå slik at du går ulendt. Da får du brukt de små musklene i ryggen. Dette fikk jeg som tips fra fysio etter siste prolapsen. Men ta deg en tur til lege slik at du får tatt MR. Kanskje legen kan henvise deg til ryggskole også. Svømming er også veldig god trim for ryggpasienter, siden du da slipper å belaste kroppen så mye. God bedring! 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #9 Skrevet 24. april 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Operasjon mot prolaps er veldig ofte ikke vellykket. Den anbefalte behandlingsmetoden er trening og få bygget opp muskulaturen rundt til å bli sterk nok. Ved operasjon fjerner du problemet, men ikke roten til problemet, det vil si at om du fortsetter å leve som før etter operasjonen er det ikke noe grunn til at det ikke skal skje igjen, og som sagt, veldig ofte er ikke operasjonene vellykket en gang. Jeg ville kommet meg til en fysioterapeut, aller best en fysioterapeut som samarbeider med trenerer, eller jobber som trener selv, veldig mange fysioterapeuter er dessverre alt for pusete i behandlingen. Anonymkode: 91902...1bb Sikkert lurt, men er ikke fysio svært dyrt? Anonymkode: 8a6d7...da5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #10 Skrevet 24. april 2016 15 timer siden, Sinnatagg skrev: Ut å gå i ulendt terreng, det kan hjelpe. Eller legg puter, ting og tang på gulvet, ett teppe over å gå slik at du går ulendt. Da får du brukt de små musklene i ryggen. Dette fikk jeg som tips fra fysio etter siste prolapsen. Men ta deg en tur til lege slik at du får tatt MR. Kanskje legen kan henvise deg til ryggskole også. Svømming er også veldig god trim for ryggpasienter, siden du da slipper å belaste kroppen så mye. God bedring! Takk! Jeg fikk forverring av å gå i ulendt terreng. Kan nok ha noe med en diger og tung tursekk å gjøre. Liker å svømme, men har fobi mot svømmehaller/piss i vannet Anonymkode: 8a6d7...da5
Sinnatagg Skrevet 25. april 2016 #11 Skrevet 25. april 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk! Jeg fikk forverring av å gå i ulendt terreng. Kan nok ha noe med en diger og tung tursekk å gjøre. Liker å svømme, men har fobi mot svømmehaller/piss i vannet Anonymkode: 8a6d7...da5 Hehe, "svømmehallproblemet" kjenner jeg meg litt igjen i ja, ikke pisset men det å stå på utstilling i garderoben. Kan nok ha noe med sekken å gjøre at du ble verre ja, så prøv å rusle litt uten den. Trenger ikke være lange turen, kan være nok å gå i grøfta/på kanten istedenfor på selve gangfeltet når du skal på butikken feks. Poenget er at stabiliseringsmusklene i ryggen må jobbe litt ekstra. Nå hjalp ikke dette rådet på meg første gangen, men jeg vet det er mange som har god nytte av det. Jeg havna under kniven for mange år siden og er en av de relativt heldige med resultatet. Hadde mange gode år før prolapsen kom tilbake på grunn av dustete løft på jobb. Nektet operasjon sist gang mtp arrvevet som bare blir større og større, og gikk jevnlig til fysio. De går under egenandelsordningen, så du betaler bare litt over 2000 (?) før du slipper regning. Og en god fysio er gull verdt! Nå, 5 år etter er jeg kun plaget nå og da, og det er som oftest selvforskyldt/dårlige avgjørelser mtp løft på jobb. Da er det inn med en "lykkepille" og ut på plena når den virker slik at jeg kan gå avslappet å få ting på plass igjen. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #12 Skrevet 25. april 2016 2 timer siden, Sinnatagg skrev: Hehe, "svømmehallproblemet" kjenner jeg meg litt igjen i ja, ikke pisset men det å stå på utstilling i garderoben. Kan nok ha noe med sekken å gjøre at du ble verre ja, så prøv å rusle litt uten den. Trenger ikke være lange turen, kan være nok å gå i grøfta/på kanten istedenfor på selve gangfeltet når du skal på butikken feks. Poenget er at stabiliseringsmusklene i ryggen må jobbe litt ekstra. Nå hjalp ikke dette rådet på meg første gangen, men jeg vet det er mange som har god nytte av det. Jeg havna under kniven for mange år siden og er en av de relativt heldige med resultatet. Hadde mange gode år før prolapsen kom tilbake på grunn av dustete løft på jobb. Nektet operasjon sist gang mtp arrvevet som bare blir større og større, og gikk jevnlig til fysio. De går under egenandelsordningen, så du betaler bare litt over 2000 (?) før du slipper regning. Og en god fysio er gull verdt! Nå, 5 år etter er jeg kun plaget nå og da, og det er som oftest selvforskyldt/dårlige avgjørelser mtp løft på jobb. Da er det inn med en "lykkepille" og ut på plena når den virker slik at jeg kan gå avslappet å få ting på plass igjen. Lykke til! Takk. Ja, litt utstilling.. Hadde ikke hatt noe imot det for noen år siden, men har faktisk hørt noen skrekkhistorier. Og leser man her inne om svømmehaller og garderober så kan man jo tro det verste om folk. Jeg vurderer å få meg en hund som kan "dra meg ut i marka", da uten sekk ja Ikke moro å gå aleine.. Jeg løfter tungt hver dag, men det bør vel ryggen være vant til? Har løftet tung hver dag de siste 4 årene. Lykkepille? Anonymkode: 8a6d7...da5
Sinnatagg Skrevet 25. april 2016 #13 Skrevet 25. april 2016 Viktig at du løfter riktig, men vet selv at det ikke bestandig er mulig i enhver jobb. Og fort gjort å glemme når en har gode ryggdager. Men ett feil løft kan være nok. Nå er ikke jeg noen ekspert på dette altså, kun egen erfaring og tips fra fysio/leger så ikke ta alt jeg sier for god fisk. Så det som har hjulpet/vært feil med meg trenger ikke stemmer på deg. Kaller den typen smertestillende jeg har til ryggen for "lykkepille", for den gjør meg både smertefri og en smule lykkelig. (Fnisete og pratsom)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå