Gå til innhold

Legejournal

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har byttet fastlege:-)  nylegen min har etterlyst journalen min, å jeg har maset i 2 mnd etter den. Endte med at jeg sendte brev til legesenteret og krav å true med fylkesmannen hvis dem ikke fikk fingern ut.  Igår fikk jeg sms at journalen var klar til henting... Ehh går ikke dette elektronisk??  Hva skal jeg med journalen, det er legen min som skal ha den...

Anonymkode: d1507...277

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke alle har elektroniske journaler og om de har det, så er det ikke slik at man kan sende mellom legekontor. Mellom sykehus o.l. og leger ja, men ikke nødvendigvis mellom kontorene. Derfor får du muligens papirjournal utlevert.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har byttet fastlege:-)  nylegen min har etterlyst journalen min, å jeg har maset i 2 mnd etter den. Endte med at jeg sendte brev til legesenteret og krav å true med fylkesmannen hvis dem ikke fikk fingern ut.  Igår fikk jeg sms at journalen var klar til henting... Ehh går ikke dette elektronisk??  Hva skal jeg med journalen, det er legen min som skal ha den...

Anonymkode: d1507...277

Dette finnes det rikelig med tråder på fra før, og av nyere dato. Leger har faktisk lov til å be om skriftlig henvendels før de overfører en journal. Pasientrettighetslovens paragraf 5.1. Å true er ikke nødvendig. Leger har og lov til å ta betalt for arbeidet med å klargjøre en journal for utlevering til pasinten, ny lege eller andre. Derfor må du nok hente og betale for nournalutskriften din. 

Leger bruke rog ulike pasientjournalsystemer. Disse snakker ikke sammen og det er heller ikke lov å sende en pasientjournal elektronisk via nettet til en annen lege. Sett deg inn i systemet før du klager og truer med Fylkeslegen, som forhøvrig nå heter Helsetilsynet. 

Anonymkode: 2544b...a6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...