Gå til innhold

Kalkun med...??

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg spiser vanligvis kalkun en gang i året, og det er på nyttårsaften. Da spises den sammen med poteter, fløtesaus, grønnsaker og waldorfsalat.

I går kjøpte jeg en kalkun fordi den var så billig...! Tenkte å servere den når vi skal ha venner på middag til helgen. Og lurer på om dere har forslag til andre måter å servere den på enn det over? Vil liksom "spare" fløtesausen og waldorfsalaten til nyttårsaften! Gjerne droppe potetene også, synes det blir litt "tungt" når vi skal på fest etterpå!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stuffing må du ha, og hva med søtpotetmos til?

Baconstuffing til kalkun

1 liter brødterninger av fersk loff

1 dl melk

2 egg

100 g bacon

150 g champignon

1 løk

salt/pepper

litt muskat

persille

Klipp bacon i små biter. Løk og persille finhakkes. Soppen skjæres i skiver. Brun bacon, løk og sopp. Ha i persille. Hell over brødet som er blandet med egg og melk. Smak til med salt, pepper og muskat.

Søtpotetmos kan du enkelt lage som vanlig potetmos (altså koke og mose med melk, smør, salt og pepper), men denne varianten er annerledes og god.

Søtpotetmos

1 kg søtpoteter

2 dl usøtet kokosmelk

70 g smør

saften av 1 lime

salt/pepper

Skjær potetene i biter og kok møre i ca 20 minutter. Kok samtidig inn kokosmelken til det er igjen ca 1 ½ dl. Damp potetene og mos demi den varme kokosmelken. Rør inn smør og limesaft, smak til med salt og pepper.

Jeg synes også kremede rotgrønnsaker er godt til. Skjær gulrøtter, sellerirot og kålrot i terninger og kok knapt møre. Finsnitt en purre som kokes med de siste 2 minuttene. Lag en hvit saus (smeltet smør, rør inn mel, spe med melk, smak til med salt, pepper og muskat) og rør inn grønnsakene.

Gjest Zim-zum
Skrevet

Du kan pensle kalkunen med denne marinaden:

3 ss honning

1/2 ts malt ingefær

3 ss soyasaus

saften fra en appelsin

Pensles på før og under steking. Denne kalkunen kan også serveres kald.

Skrevet

Tusen takk for spennende oppskrifter fra begge to!! Satser på å bruke noe av dette, selv om det er litt skummelt å servere noe jeg ikke har smakt selv!!?

Skrevet

Jeg er skikkelig tradisjonell jeg om MÅ ha rosenkål til kalkun :ler:

Skrevet

Forslag til saus, anyone???

Skrevet

Sjyen fra kalkunen heller du i en kjele og lar småkoke noen minutter. Hell i 2 kartonger fløte, saften av 1 appelsin og smak til med salt og pepper.

Skrevet

Takk! har akkurat handlet inn til baconstuffingen din nå, Arkana!!

Skrevet

Lukter godt!!!!!

Skrevet
Stuffing må du ha' date= og hva med søtpotetmos til?

Baconstuffing til kalkun

1 liter brødterninger av fersk loff

1 dl melk

2 egg

100 g bacon

150 g champignon

1 løk

salt/pepper

litt muskat

persille

Klipp bacon i små biter. Løk og persille finhakkes. Soppen skjæres i skiver. Brun bacon, løk og sopp. Ha i persille. Hell over brødet som er blandet med egg og melk. Smak til med salt, pepper og muskat.

color]

Hei igjen Arkana!! Nå har jeg stekt ferdig kalkunen med baconstuffingen inni. Det lukter og smaker himmelsk (var jo nødt til å smake!!!) men jeg har et spørsmål: jeg skal skjære kalkunen i stykker før den serveres, og lurer på hvordan jeg skal servere stuffingen (hvordan får jeg den ut, liksom??? :oops: )?

Og har du prøvd å fryse stuffingen?? Er jo litt lenge til lørdag, usikker på om den holder seg i kjøleskap?! Selvfølgelig ikke helt smart av meg å lage maten i dag, men det passet best, og jeg ville ha mulighet til å lage noe annet hvis det ikke ble bra (men det ble det, så neste gang lager jeg maten dagen før/samme dag som selskapet!!)

Skrevet

Bare grav ut stuffingen med en skje og putt i en skål eller serveringsfat og sett på bordet. Noen putter det gjerne i ovnen i ca 10 minutter for å få litt skorpe også.

Skrevet
Bare grav ut stuffingen med en skje og putt i en skål eller serveringsfat og sett på bordet. Noen putter det gjerne i ovnen i ca 10 minutter for å få litt skorpe også.

Takk! SÅ vanskelig var det, liksom... :wink:

Skrevet

Du kan godt ha den i en skål ja, selv foretrekker vi å servere den rett fra kalkunen.

Skrevet
Du kan godt ha den i en skål ja' date= selv foretrekker vi å servere den rett fra kalkunen.

Du har kanskje ikke prøvd å fryse den da (eller oppbevare den i kjøleskap i 3 døgn)? Er litt usikker på hvordan konsistensen vil bli hvis jeg fryser den... (denne middagen må jeg gi deg all cred. for!!!)

Skrevet

Nei, jeg har ikke prøvde å fryse den, har alltid laget stuffing samme dag. Men jeg søkte litt på nettet og stuffing kan trygt fryses.

Skrevet
Nei' date= jeg har ikke prøvde å fryse den, har alltid laget stuffing samme dag. Men jeg søkte litt på nettet og stuffing kan trygt fryses.

Gjorde du det for min skyld?? Takk!!! :blomst_opp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...