AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #1 Skrevet 23. april 2016 Hvor lenge holder en åpnet hvitost seg i kjøleskapet? Mener da en sånn stor som man skjærer med høvel, ikke sånn pakning med skiver. Spør fordi jeg prøver å bruke litt mindre penger på mat, og har alltid brukt å kjøpe skivet ost. Kjøper man hel ost så er jo det billigere kilospris, men det har jo ingen hensikt hvis den blir gammel før jeg rekker å spise den opp (er bare én person i husstanden). Anonymkode: 2ddaa...5ae
strawberry Skrevet 23. april 2016 #2 Skrevet 23. april 2016 Det går an å fryse ned raspet, til å bruke på f.eks pizza o.l Ellers har jeg erfaringer med at åpnet ost oppbevart i kjøleskap tørker inn etter 2-3 uker, uansett om den er innpakket eller ikke (holder litt lengre om den er innpakket, da).
Gjest Kaffekrus Skrevet 23. april 2016 #3 Skrevet 23. april 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge holder en åpnet hvitost seg i kjøleskapet? Mener da en sånn stor som man skjærer med høvel, ikke sånn pakning med skiver. Spør fordi jeg prøver å bruke litt mindre penger på mat, og har alltid brukt å kjøpe skivet ost. Kjøper man hel ost så er jo det billigere kilospris, men det har jo ingen hensikt hvis den blir gammel før jeg rekker å spise den opp (er bare én person i husstanden). Anonymkode: 2ddaa...5ae Den holder seg ganske lenge Har du fryser? Ost kan fryses. Del den i 2-3, så er du sikker på at den ikke blir dårlig
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #4 Skrevet 23. april 2016 Mine kilopakker har fått mugg på seg eller en liten uke. Når jeg har sendt epost til Tine har jeg fått tilbakemelding på at ost er ferskvare og holder seg fra 5 til 7 dager etter at pakken er åpnet. Har du fryser så del opp i passende pakker om du ikke klarer å spise hele osten i løpet av en uke, og frys. Eller riv osten og putt den i pose eller boks før frysing så kan du bruke den til både ostesmørbrød, pizza og andre ting ved å ta opp litt og litt om gangen. Anonymkode: ed105...347
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #5 Skrevet 23. april 2016 Mine oster har alltid pleid å holde seg i en 3-4 uker. Pakker de inn i brødpose. Anonymkode: 829e7...82f
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #6 Skrevet 23. april 2016 8 minutter siden, strawberry skrev: Det går an å fryse ned raspet, til å bruke på f.eks pizza o.l Ellers har jeg erfaringer med at åpnet ost oppbevart i kjøleskap tørker inn etter 2-3 uker, uansett om den er innpakket eller ikke (holder litt lengre om den er innpakket, da). 7 minutter siden, Kaffekrus skrev: Den holder seg ganske lenge Har du fryser? Ost kan fryses. Del den i 2-3, så er du sikker på at den ikke blir dårlig 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine kilopakker har fått mugg på seg eller en liten uke. Når jeg har sendt epost til Tine har jeg fått tilbakemelding på at ost er ferskvare og holder seg fra 5 til 7 dager etter at pakken er åpnet. Har du fryser så del opp i passende pakker om du ikke klarer å spise hele osten i løpet av en uke, og frys. Eller riv osten og putt den i pose eller boks før frysing så kan du bruke den til både ostesmørbrød, pizza og andre ting ved å ta opp litt og litt om gangen. Anonymkode: ed105...347 Jeg bruker sjeldent revet ost, så vil helst ikke gjøre det. Men går det an å fryse ned hele ostebiter da, hvis jeg deler den i to/tre og fryser ned? Kan se for meg at den bruker en evighet på å tine da, og at det kanskje blir litt rar konsistens? Eller kanskje jeg bare skal holde meg til skivet ost siden jeg er kun én person, og det derfor ikke er lønnsomt å kjøpe sånne store oster. Anonymkode: 2ddaa...5ae
Gjest Kaffekrus Skrevet 23. april 2016 #7 Skrevet 23. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker sjeldent revet ost, så vil helst ikke gjøre det. Men går det an å fryse ned hele ostebiter da, hvis jeg deler den i to/tre og fryser ned? Kan se for meg at den bruker en evighet på å tine da, og at det kanskje blir litt rar konsistens? Eller kanskje jeg bare skal holde meg til skivet ost siden jeg er kun én person, og det derfor ikke er lønnsomt å kjøpe sånne store oster. Anonymkode: 2ddaa...5ae Selvfølgelig er det lønnsomt å kjøpe en hel ost! Den kan fint fryses ned i biter, og konsistensen holder seg helt fin. Tiner over natten i kjøleskap
Hectine Skrevet 23. april 2016 #8 Skrevet 23. april 2016 Vi kjøper i blokk og putter i osteklokke fra tupperware. Holder seg fersk i minst 2 uker (kan hende lenger, men vi spiser opp osten innen 2 uker)
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #9 Skrevet 23. april 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker sjeldent revet ost, så vil helst ikke gjøre det. Men går det an å fryse ned hele ostebiter da, hvis jeg deler den i to/tre og fryser ned? Kan se for meg at den bruker en evighet på å tine da, og at det kanskje blir litt rar konsistens? Eller kanskje jeg bare skal holde meg til skivet ost siden jeg er kun én person, og det derfor ikke er lønnsomt å kjøpe sånne store oster. Anonymkode: 2ddaa...5ae Det spørs litt på hvilken type ost vi snakker om og hvilken pris du kjøper til og mengder. Norwegia er ofte på tilbud i kilopakker. Deler du en sli i tre eller fire bite og fryser ned, så kan dette svare seg dersom du klarer å spise opp en slik bit. Fryser du Norwegia ned så tar du den opp og legger denntil tining i kjøleskapet i god tid før du tenker å bruke den. Osten smuldrer litt lettere etter å ha vært fryst. Smaksmessig er det ikke store forskjellen. Anonymkode: ed105...347
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå