Gå til innhold

arbeidsuke 10.klasse

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Min 15 år gamles datter skal ut i arbeidsuke snart.

Og det virker som om vi foreldre må hjelpe til m dette.

På min arbeidsplass kan hun ikke være, og det som må til er at "vi" må ut i markedet for å spørre.

Hvordan går vi frem, og er det noen som har erfaringer med dette?

Gjerne også tips. Hun har lyst til å jobbe i butikk, men jeg har hørt mange ganger at de blir plassert bak på lageret for å feie og rydde søppel-og det er vel ikke det de har forestilt seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Skolen har vel hovedansvaret, men at dere kan finne en egen plass til henne, om dere ønsker det.

Det er jo merkelig om skolen forventer, at dere skal finne en praksisplass, for som sagt er det skolen sitt ansvar.

Hun kan jo gå i butikkene og spørre om praksisplass. Det kan hende hun må jobbe på lagere, for hun kan nok ikke bestemme det selv. Det er praksisplassen, som bestemmer arbeidsoppgavene, og beklageligvis er det noen som utnytter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun kommer ikke til å få sitte i kassa for å si det sånn! Husk at det er bare en uke-så noen opplæring er det alfor kort tid til...

Selv var jeg og en venninne på frisørsalong under arbeidsuka (som da var i 8. klasse). Det kostet vi gulv, vasket håret til kundene, ryddet, sorterte, vasket kammer osv. Vi syntes det var dritkjedelig! Men så var det liksom greit likevel, da vi fikk velge ut en shampo og fikk gjøre det vi ville gratis med håret vårt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi hadde arbeidsuke var det elevene selv som måtte skaffe seg jobb. Jeg jobbet i barnehage og det syns jeg var kjempe koselig.

hvis hun vil ha et annet alternativ enn butikk. Jeg gikk rudnt for å spørre og fikk faktisk ja i førte barnehagen jeg spurte. Vi var 3 som fikk jobb der.....en på hver avdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme her da jeg hadde slik arbuke måtte vi finne ut av dette selv.. en eneste gang fikk jeg jobbe hos pappa men det var vanskelig. men det kan jo være noen venner/venniners fam som kan hjelpe til også? jeg jobbet et år hos faren til vennina mi også og et annet år hos moren til ei annen-.

hørt om de som fikk jobb i en butikk og fikk fast stilling etterpå også, så en kan jo faktisk tjene litt på det også om en ser det fra den siden. ellers så er det de som blir satt til å gjøre drittarbeid ja.. du kjenner ingen da som kan hjelpe?

vi jobbet goså på frivilighetssentralen en uke! det er jo et veldig positivt arbeid da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi hadde arbeidsuke måtte vi selv finne arbeid, det var aldri noe problem. Husker flere jobbet i barnehage og på eldrehjem, tre stykker fikk jobbe i et bakeri. Selv jobbet jeg på biblioteket på høyskolen i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ms Chanandler Bong

Måtte også finne jobb selv. Jobbet ett år på en hobbybutikk og ett år på et gartneri. Begge stedene ble jeg svært postivt mottatt da jeg kom og spurte etter jobb. Min niese er nå ute i praksisuke, og hun hadde problemer med å skaffe seg jobb pga at hun var sent ute slik at alle stedene var "fulle", så det kan nok lønne seg å være tidlig ute dersom dere bor på et større sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte også skaffe oss arbeidsplass selv,da vi hadde arbeidsuke :)

Var så absolutt ikke noe problem å få tak i jobb,men det er som nevnt over her lurt å være tidlig ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min måtte selv finne jobb. Hun hadde lyst til å være hos en veterinær/dyreklinikk. Hun skrev et brev til alle i distriktet og presenterte seg og hvorfor hun ønsket akkurat det. Og hun fikk napp. Hadde en interessant uke på en dyreklinikk og fikk bl.a. være med på sterilisering av katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skolen skal kunne hjelpe med å finne en jobb dersom det er helt umulig for henne å finne noe på egen hånd, men hun bør være frampå og spørre etter jobb selv. (Det er jo også en erfaring mot det virkelige arbiedslivet å måtte søke etter jobb selv).

Får hun et bein innenfor et sted, så kan det være en flott mulighet til å få jobb senere.

Jeg er leder for en butikk, og har stadig vekk ungdommer på arbeidsuke. De fleste av dem har blitt tilbudt stillinger som sesonghjelper etc senere.

De vil nok få en god del arbeidsoppgaver som kan virke kjedelige for dem, men det er faktisk mye kjedelig drittarbeid som gjøres i butikker. Mye rydding og prising av varer. Men jeg er også ansvarlig for å gi dem varierte arbeidsoppgaver. De skal læres opp i hvordan butikken fungerer, og læres i "Hvordan være kremmer/selger"..

Siste dagen får de gjerne stå litt i kassen sammen med en ansatt. De er for unge til å få lov til å stå der med ansvaret for pengene alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte også skaffe arbeidsplasser selv. Det er oftest noen som ikke klarer/gidder dette, og skolen ordnet med plasser til disse. Jeg og en venninne var journalist/fotograf i lokalavisa den uka, og var veldig fornøyde med det! men hvis hun helst vil jobbe i butikk, er jo det noe helt annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg skaffet meg selv jobb i en barnehage jobbet en annen gang i SFO. Jeg stortrivdes og tok derfor praksisplass ett år i barnehage etter ungdomskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil på det sterkeste fraråde fra å jobbe i butikk. Alle som har vært hos oss har kjedet seg og vært litt sure fordi de får drittjobbene våre, problemet er bare at det er en drittjobb å stå i butikk, og de gjør alt det samme som oss (uten å stå i kassa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en 8klassing i butikken i fjor, og jeg tror hun storkoste seg jeg!

Hun fylte på varer og vasket litt (typisk kjedelig rutinearbeid), men hun fikk også ta del i varebestillinger, regnskap, varemottak med fakturakontroll osv. Hun fikk rett og slett ta del i alle de tingene vi gjør til daglig i butikken, bortsett fra å stå i kassa. Men, det krevde jo at jeg var tilgjengelig store deler av tiden da, om hun hadde blitt satt til å vaske vinduer kunne jeg bare "glemt" henne.

Tilbake til opprinnelig spørsmål; Jeg skaffet jobb selv, i barnehagen der jeg selv hadde gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...