jabx Skrevet 23. april 2016 #21 Skrevet 23. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke bedre med sukker enn kunstig søtstoff? Har lest at noe det verste man får i seg er kunstig søtstoff, som aspartam ol, sånne små tabeletter noen har i teen for søtning. Anonymkode: d22b2...eb3 Nei, kunstig søtstoff er mye bedre enn sukker (sukker lager mye helvete i kroppen). Aspartam er helt trygt. 1
jabx Skrevet 23. april 2016 #22 Skrevet 23. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er forresten sukralose i Iduns sukkerfrie ketchup. Det går for å være en tryggere sukkererstatning enn f.eks. aspartam. Anonymkode: a23b1...825 Helt feil. Aspartam er faktisk "tryggere" enn sukralose fordi det kreves mer av det for at det skal være giftig. Aspartam er det tryggeste søtningsstoffet man vet om. Men begge deler må man uansett få i seg enorme mengder av før det begynner å bli farlig, så man kan trygt spise eller drikke ting som inneholder disse søtningsstoffene. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #23 Skrevet 23. april 2016 22 minutter siden, jabx skrev: Du sprer feilinformasjon. Søker du på "MSG smaksforsterker" er psykonettsteder som Nyhetsspeilet de eneste kildene til at det er skadelig. Her kan du lese reell informasjon om MSG: http://www.bramat.no/kosthold/naeringsstoffer/1311-glutamat-en-smaksforsterker http://forskning.no/mat-menneskekroppen/2011/06/smaken-umami Vennligst kutt ut Nyhetsspeilet-pisspreik. Forøvrig er bearbeidede tomater sunt. Faktisk gir det mange fordeler med godt bearbeidede tomater. Men også vanlige modne tomater inneholder mye MSG. Det er du som sprer feilinformasjon. MSG er ikke bra. Anonymkode: d22b2...eb3
Gjest Hapi Skrevet 23. april 2016 #24 Skrevet 23. april 2016 33 minutter siden, jabx skrev: Du sprer feilinformasjon. Søker du på "MSG smaksforsterker" er psykonettsteder som Nyhetsspeilet de eneste kildene til at det er skadelig. Her kan du lese reell informasjon om MSG: http://www.bramat.no/kosthold/naeringsstoffer/1311-glutamat-en-smaksforsterker http://forskning.no/mat-menneskekroppen/2011/06/smaken-umami Vennligst kutt ut Nyhetsspeilet-pisspreik. Forøvrig er bearbeidede tomater sunt. Faktisk gir det mange fordeler med godt bearbeidede tomater. Men også vanlige modne tomater inneholder mye MSG. Faktisk får jeg reaksjoner på MSG, så jeg vet veldig godt hva jeg snakker om. DU sprer feilinformasjon, for jeg og mange andre blir syke av det. Et annet problem er at man kan tilsette MSG for å få mat med dårlig kvalitet til å smake godt, altså man kan servere dritt og få det til å smake som mat. Dette er tillfelle med alt tørrfor til hund og katt. Det finnes ikke èn hundefor-produsent som ikke bruker det, og hvorfor det? Dyra hadde ikke spist det uten. Og stoffet blir ofte kamuflert som hydrolyserte proteiner, gjærekstrakt, gjær, naturlig aroma etc., og hvorfor? Fordi folk har blitt oppmerksom på farene ved det så produsenten vil ikke skrive det på. Jeg siterer fra den øverste artikkelen i innlegget ditt: "Selv om det ikke er dokumentert gjennom klinisk forskning, er det noen som mener at de får intoleransesymptomer som hodepine, svette, en brennende følelse i halsen og illebefinnende hvis de får i seg store mengder glutamat. Reaksjonene kommer med det samme eller etter noen timer etter inntak." Sikkert bare inbildning det da.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #25 Skrevet 23. april 2016 Tusen takk for alle svar! Nå sier jeg god natt med en liten godnattsang Anonymkode: fb1f2...c54 3
jabx Skrevet 23. april 2016 #26 Skrevet 23. april 2016 9 timer siden, Isabel70 skrev: Faktisk får jeg reaksjoner på MSG, så jeg vet veldig godt hva jeg snakker om. DU sprer feilinformasjon, for jeg og mange andre blir syke av det. Det er ingen forskning som tilsier at det er noen som reagerer på MSG. Er det slik at du ikke kan spise sopp, tomater, soya, osv.? Eller hva med kjøtt og fisk? Reagerer du på det også, siden det inneholder MSG? Sitat Et annet problem er at man kan tilsette MSG for å få mat med dårlig kvalitet til å smake godt, altså man kan servere dritt og få det til å smake som mat. Hva så? Det er irrelevant for diskusjonen om det er skadelig eller ikke. Du er virkelig desperat nå. Sitat Jeg siterer fra den øverste artikkelen i innlegget ditt: "Selv om det ikke er dokumentert gjennom klinisk forskning, er det noen som mener at de får intoleransesymptomer som hodepine, svette, en brennende følelse i halsen og illebefinnende hvis de får i seg store mengder glutamat. Reaksjonene kommer med det samme eller etter noen timer etter inntak." Sikkert bare inbildning det da. Ja, det er nettopp det det er. Som du kan se er det ikke støttet av forskning. Det er bare noen som mener at de får reaksjoner. De har ingen dokumentasjon på slikt. Og dessuten, selv om noen skulle reagere på MSG så er det irrelevant. Mange er allergiske mot appelsiner. Betyr det at man generelt skal advare mot å spise appelsiner? Selvsagt ikke. Argumentasjonen din er bare latterlig. 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #27 Skrevet 23. april 2016 Hjelper ikke med sunn ketchup for ifølge KG er det uansett ikke lov å spise det. Ref.: Ketchuptråden Anonymkode: fb9e5...a83 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #28 Skrevet 23. april 2016 Wow! Du spiser myyyyye ketsjup! Det "daglige kostholdet"? En flaske per to uker? Det høres helt voldsomt ut! Anonymkode: 1ee8c...ea2 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #29 Skrevet 23. april 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Wow! Du spiser myyyyye ketsjup! Det "daglige kostholdet"? En flaske per to uker? Det høres helt voldsomt ut! Anonymkode: 1ee8c...ea2 Før priskrigen spiste jeg sjelden ketchup Men nå har jeg jo kjøpt inn alle disse ketchupflaskene, og da må jeg jo spise dem også Anonymkode: fb1f2...c54 1
Pawn Hearts Skrevet 23. april 2016 #30 Skrevet 23. april 2016 20 timer siden, Isabel70 skrev: Det er ikke direkte sunt, siden det innneholder raffinert sukker og "krydderekstrakt" som rimelig sikkert er MSG eller smaksforsterker (google det), og tomatene mest sannsynlig er ekstremt bearbeidet. Men siden det ikke er en hovedrett blir jo skadevirkningene mye mindre, og hva man har ketchupen på er viktigere. Tror Heinz ketchup er reinere og mer naturlig, smaker bedre gjør den også. Heinz inneholder mer sukker og mindre tomat enn Idun: http://www.bramat.no/kosthold/tester/987-bramat-tester-tomatketsjup Men fullt så ille som denne gærningen skal ha det til, er det nok ikke – les og le: http://healthywildandfree.com/warning-avoid-heinz-ketchup-like-the-plague/
jabx Skrevet 23. april 2016 #31 Skrevet 23. april 2016 hva gjør Heinz "reinere og mer naturlig"? Hva er det som er urent og unaturlig med Idun?
Gjest Bond Skrevet 24. april 2016 #32 Skrevet 24. april 2016 Tråden er ryddet for persondebatt. Generell diskusjon om vitenskap, tilstrekkelig evidens og natur er delt ut i egen tråd: http://forum.kvinneguiden.no/topic/1020913-hva-kan-regnes-som-tilstrekkelig-evidens/ Bond, forumansvarlig
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #33 Skrevet 24. april 2016 Den 23.4.2016 at 3.09, jabx skrev: Helt feil. Aspartam er faktisk "tryggere" enn sukralose fordi det kreves mer av det for at det skal være giftig. Aspartam er det tryggeste søtningsstoffet man vet om. Men begge deler må man uansett få i seg enorme mengder av før det begynner å bli farlig, så man kan trygt spise eller drikke ting som inneholder disse søtningsstoffene. O`hellige du. Du er så innmari på bærtur med dine utsagn. Blir så komisk å lese hvor lite kunnskaper du egentlig har. Anonymkode: d538e...dd5 1
jabx Skrevet 24. april 2016 #34 Skrevet 24. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: O`hellige du. Du er så innmari på bærtur med dine utsagn. Blir så komisk å lese hvor lite kunnskaper du egentlig har. Anonymkode: d538e...dd5 Jeg forholder meg til det forskningen viser. Den som er på bærtur er noksagten som påstår at vitenskapelige fakta er feil. 3
Gjest Hapi Skrevet 25. april 2016 #35 Skrevet 25. april 2016 2 timer siden, jabx skrev: Jeg forholder meg til det forskningen viser. Den som er på bærtur er noksagten som påstår at vitenskapelige fakta er feil. Javisst. Vis meg den forskningen som viser at Aspartam er det tryggeste søtstoffet man vet om da.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #36 Skrevet 25. april 2016 2 timer siden, jabx skrev: Jeg forholder meg til det forskningen viser. Den som er på bærtur er noksagten som påstår at vitenskapelige fakta er feil. Du lever livet ditt etter statistikker du...Tror alt kan forskes på og bevises....... Beklager å si det, men du mangler noe i det firkanta topplokket ditt! Anonymkode: d22b2...eb3
jabx Skrevet 25. april 2016 #37 Skrevet 25. april 2016 2 timer siden, Isabel70 skrev: Javisst. Vis meg den forskningen som viser at Aspartam er det tryggeste søtstoffet man vet om da. Jeg har allerede linket til tjomlid.com som skriver svært detaljert om dette emnet. 1
jabx Skrevet 25. april 2016 #38 Skrevet 25. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du lever livet ditt etter statistikker du...Tror alt kan forskes på og bevises....... Beklager å si det, men du mangler noe i det firkanta topplokket ditt! Anonymkode: d22b2...eb3 Er det din måte å innrømme at du ikke har bevis for at aspartam er farlig? Det som mangler er er din redelighet og kunnskap. Det eksisterer ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #39 Skrevet 25. april 2016 Det er sunnere med tomater. Og spørsmålet er jo også: er ketsjup egentlig godt?? Ja, på pølser. Men kan ikke skjønne at du klarer å bruke ketsjup daglig....?? Hva tar du det på? Absolutt alt du spiser? Da smaker jo alt ketsjup. Og du må jo strengt tatt ikke spise det selv om du kjøpte det? Og siden du ikke spiste det så mye før, hvorfor i alle dager kjøpte du så enormt mye? jeg hadde ikke en gang visst hvor jeg skulle oppbevart alle flaskene, haha! gi det i gave til folk og behold den ene flasken selv. Og bruk det innimellom. Anonymkode: 1ee8c...ea2
Shneppi Skrevet 25. april 2016 #40 Skrevet 25. april 2016 Her er noen linker til dere som diskuterer hvilket søtningsmiddel som er best: HER HER HER Så får det være opp til hver enkelt hvordan man tolker all informasjonen. Tror ikke det er mulig å finne et klart svar på hva som er "sunnest".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå