Gå til innhold

Problemadferd i klassen for 6-åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter som blir 7 om noen måneder og går i første klasse. Det har stort sett gått greit å begynne på skole, og hun trives godt. 

Men det er et par ting vi har fått tilbakemelding fra læreren på, som jeg ikke helt vet hvordan vi skal takle. Det ene er at hun kan reagere med gråte- og sinneanfall om hun må gjøre noe annet enn hun har forestilt seg. Type, klassen er delt inn i 2 grupper der den ene skal gjøre noe annet enn den andre. Hvis hun da ikke får være med den gruppen hun vil, kan hun bli fryktelig sint og lei seg, og det tar kan lang tid før hun slutter. Dette virker forstyrrende både på lærer og elever, og flere blir irriterte og ber henne slutte. Det virker som hun rett og slett "mister" seg selv i disse situasjonene, og det er ikke lett å nå inn til henne med fornuftig prat og nedroing.

I tillegg er hun en litt vimsete person som sliter med å klare å konsentrere seg i lange perioder om skolearbeidet. Hun gir lett opp hvis hun ikke får til noe med én gang, og da er det vanskelig for henne å få motivasjonen tilbake. Hun kan også synge, nynne, leke rollelek med en blyant (!) og så videre, alt mens hun egentlig skal jobbe. Dette er også forstyrrende på de andre. 

Hun er ikke egentlig et utagerende barn og er stort sett en rolig jente som kan konsentrere seg om sine egne ting lenge av gangen, men hun kan dessverre reagere med å slå hvis andre barn gjør noe med henne hun ikke liker. Det har ikke skjedd ofte, men det skjer. 

Har noen en idé om hva som kan gjøres for å hjelpe henne (og resten av klassen og læreren ;) ), slik at skolehverdagen blir bedre? Det er så vanskelig for meg å håndtere dette, for jeg er jo ikke til stede når det skjer. Hvis noe lignende skjer hjemme, får hun alltid reaksjon og konsekvenser, og hun er alltid enig i at hun ikke skal gjøre det igjen, men så skjer det likevel. 

Anonymkode: 8c57a...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å prøve med noe belønning av noe slag? Samle stjerner hvis hun har oppført seg bra. Så får hun en is eller noe hver fredag hvis hun har nok stjerner. Dette kan du samarbeide med lærer om. Be hun gi tilbakemelding om hvordan datteren din har vært på skolen. Hvis det har vært bra, får hun stjerne. 

 

Anonymkode: 5d781...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder gruppeinndelingen, kan det hjelpe at lærer deler inn i  grupper først, og så forklarer opplegget? Da vil din datter (og alle de andre som er usikre og trenger forutsigbarhet, men som ikke utagerer på samme måte) få vite akkurat hva hun skal gjøre, og ikke få forventninger om at hun skal være med i en annen gruppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å prøve med noe belønning av noe slag? Samle stjerner hvis hun har oppført seg bra. Så får hun en is eller noe hver fredag hvis hun har nok stjerner. Dette kan du samarbeide med lærer om. Be hun gi tilbakemelding om hvordan datteren din har vært på skolen. Hvis det har vært bra, får hun stjerne. 

 

Anonymkode: 5d781...ef9

Takk for svar! Det kan godt hende belønning i en periode hjelper. Jeg vil liksom ikke mase for mye på lærerne, de har jo nok å gjøre, men blir bare snakk om en mail om dagen i en periode. Kan høre med dem om det kan være aktuelt!

4 timer siden, Alan Smithee skrev:

Når det gjelder gruppeinndelingen, kan det hjelpe at lærer deler inn i  grupper først, og så forklarer opplegget? Da vil din datter (og alle de andre som er usikre og trenger forutsigbarhet, men som ikke utagerer på samme måte) få vite akkurat hva hun skal gjøre, og ikke få forventninger om at hun skal være med i en annen gruppe.

Jeg er litt usikker på hvordan de gjør dette med gruppene. Det er en fast gruppe hun er medlem av (klassen er så stor at de må dele den), der det er slik at første time har gruppe 1 matte og gruppe 2 norsk, og så bytter de senere, ev. endrer på det neste dag. Jeg vet ikke helt hvor mye de forbereder, det kan jeg forhøre meg om.

Takk for svar!

Anonymkode: 8c57a...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en datter som blir 7 om noen måneder og går i første klasse. Det har stort sett gått greit å begynne på skole, og hun trives godt. 

Men det er et par ting vi har fått tilbakemelding fra læreren på, som jeg ikke helt vet hvordan vi skal takle. Det ene er at hun kan reagere med gråte- og sinneanfall om hun må gjøre noe annet enn hun har forestilt seg. Type, klassen er delt inn i 2 grupper der den ene skal gjøre noe annet enn den andre. Hvis hun da ikke får være med den gruppen hun vil, kan hun bli fryktelig sint og lei seg, og det tar kan lang tid før hun slutter. Dette virker forstyrrende både på lærer og elever, og flere blir irriterte og ber henne slutte. Det virker som hun rett og slett "mister" seg selv i disse situasjonene, og det er ikke lett å nå inn til henne med fornuftig prat og nedroing.

I tillegg er hun en litt vimsete person som sliter med å klare å konsentrere seg i lange perioder om skolearbeidet. Hun gir lett opp hvis hun ikke får til noe med én gang, og da er det vanskelig for henne å få motivasjonen tilbake. Hun kan også synge, nynne, leke rollelek med en blyant (!) og så videre, alt mens hun egentlig skal jobbe. Dette er også forstyrrende på de andre. 

Hun er ikke egentlig et utagerende barn og er stort sett en rolig jente som kan konsentrere seg om sine egne ting lenge av gangen, men hun kan dessverre reagere med å slå hvis andre barn gjør noe med henne hun ikke liker. Det har ikke skjedd ofte, men det skjer. 

Har noen en idé om hva som kan gjøres for å hjelpe henne (og resten av klassen og læreren ;) ), slik at skolehverdagen blir bedre? Det er så vanskelig for meg å håndtere dette, for jeg er jo ikke til stede når det skjer. Hvis noe lignende skjer hjemme, får hun alltid reaksjon og konsekvenser, og hun er alltid enig i at hun ikke skal gjøre det igjen, men så skjer det likevel. 

Anonymkode: 8c57a...2f8

Jeg tenker at det ikke er sikkert at hun helt klarer å organisere følelsene sine, og derfor trenger hjelp til dette. Da hjelper det lite at andre blir irriterte på henne. Jeg ville i første omgang prøvd å hjelpe henne å organisere følelsene som oppstår når hun kommer i vanskelige situasjoner, og se om det blir bedre da. Da kan du f.eks snakke med henne hvorfor hun reagerer som hun gjør og sette ord på følelsene hun føler type "jeg ser at du er sint, og forstår at du synes dette er vanskelig". Altså bekrefte, organisere og sette ord på egne følelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk hjelp hos helsesøster/ppt. Det er helt urimelig å forvente at en lærer skal hanskes med et barn som utagerer på slik måte. Når det er barn utenfor normen, må man få støtte hos andre instanser. Kanskje hun kan få hjelp til sinnemestring eller hvordan man skal reagere på følelser. Men dette kan vel ikke være første gang du hører om dette? Denne type reaksjonsmønster starter ikke i første klasse, men har nok vært et reaksjonsmønster hun også har hatt i bhg...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lærer vetvel hva h*n skal gjøre?

Mitt tips er forutsigbarhet og korte økter. Hvis datteren din vet på søndag at mandag er det grupper og hva hun skal, blir det nok mye lettere. Og å jobbe med noe i evigheter er vanskelig for de fleste,da kan ta et avbrekk og synge en sang eller ta en liten lek e.l.

Anonymkode: 47371...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er for øvrig helt normalt for et lite barn! Men det er flere gutter som er slik enn jenter. Kan ikke se at dette er grunn for henvisning til ppt.

Anonymkode: 47371...cb3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er for øvrig helt normalt for et lite barn! Men det er flere gutter som er slik enn jenter. Kan ikke se at dette er grunn for henvisning til ppt.

Anonymkode: 47371...cb3

Send henne til sosiallærer da. Samme det. Poenget er at hvis dette er en klasse med 28 elever og en lærer, er det helt urimelig å forvente at læreren skal sette til side 27 elever for å ta vare på den ene som ikke klarer å følge opplegget. Da må den ene få hjelp av noen andre. Om det kommer fra sosiallærer, ppt, helsesøster eller hvem, vet ikke jeg, men læreren har ikke den muligheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette har vart hele året og skjer hyppig, er det vel helt innafor med PPT. Det betyr ikke at hun er "unormal" eller noe. PPT er ikke lik at ungen er gæren ;)

Jeg hadde det også slik da jeg var barn, det verste jeg visste var uforutsigbarhet og endringer (har det for så vist slik ennå, men takler det jo bedre nå som voksen). Skulle ønske noen voksne hadde tatt tak i det da, så kanskje mange ting hadde blitt lettere for meg gjennom ungdomstiden. 

Så ikke nøl med å søke hjelp! Heller en gang for mye enn en gang for lite! Alle problemer er lurt å ta tak i mens de ennå er håndterbare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, atropos skrev:

Søk hjelp hos helsesøster/ppt. Det er helt urimelig å forvente at en lærer skal hanskes med et barn som utagerer på slik måte. Når det er barn utenfor normen, må man få støtte hos andre instanser. Kanskje hun kan få hjelp til sinnemestring eller hvordan man skal reagere på følelser. Men dette kan vel ikke være første gang du hører om dette? Denne type reaksjonsmønster starter ikke i første klasse, men har nok vært et reaksjonsmønster hun også har hatt i bhg...

Det er absolutt ikke urimelig å forvente at en lærer skal hanskes med dette. Hvor moden en seksåring er varierer, men barnet i HI høres ut som om er innenfor normalen.

læreren bør være tydelig i beskjeder og forventninger til barnet, ingen grunn til å blande inn ppt pga. en litt umoden seksåring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.4.2016 at 20.38, Juami skrev:

Jeg tenker at det ikke er sikkert at hun helt klarer å organisere følelsene sine, og derfor trenger hjelp til dette. Da hjelper det lite at andre blir irriterte på henne. Jeg ville i første omgang prøvd å hjelpe henne å organisere følelsene som oppstår når hun kommer i vanskelige situasjoner, og se om det blir bedre da. Da kan du f.eks snakke med henne hvorfor hun reagerer som hun gjør og sette ord på følelsene hun føler type "jeg ser at du er sint, og forstår at du synes dette er vanskelig". Altså bekrefte, organisere og sette ord på egne følelser. 

Nei, det hjelper ikke at de andre barna blir irriterte, men det er ikke så mye å gjøre med ;) De er jo små de også, og kan ikke alltid kontrollere hva de føler (rettmessig). Det er nok absolutt slik at hun ikke klarer å organisere og kontrollere følelsene sine, og vi har snakket ganske mye om dette hjemme og hva hun kan gjøre når hun føler hun blir sint. Da er hun alltid fornuftig og helt enig i det vi sier, men så glemmer hun det når det oppstår en ny situasjon.

Den 22.4.2016 at 20.47, atropos skrev:

Søk hjelp hos helsesøster/ppt. Det er helt urimelig å forvente at en lærer skal hanskes med et barn som utagerer på slik måte. Når det er barn utenfor normen, må man få støtte hos andre instanser. Kanskje hun kan få hjelp til sinnemestring eller hvordan man skal reagere på følelser. Men dette kan vel ikke være første gang du hører om dette? Denne type reaksjonsmønster starter ikke i første klasse, men har nok vært et reaksjonsmønster hun også har hatt i bhg...

Jeg synes egentlig ikke det er urimelig at lærerne (de er 2 + en assistent) skal måtte hanskes med dette, de kan ikke forvente at alt skal gå knirkefritt i en klasse med 25 meget forskjellige 6-åringer. Men jeg har ingenting imot at de ev. drar inn PPT dersom de føler det er nødvendig. Min far er pensjonert spesialpedagog, jeg har tenkt å spørre ham litt til råds. Litt av problemet er at vi i familien ikke har førstehånds kjennskap til det som skjer, for dette skjer ikke hjemme. 

Nei, vi har tidligere fått beskjed fra barnehagen at hun kunne bli veldig lei seg (ikke sint) og det tok lang tid før hun roet seg, hvis hun følte at hun ble urettferdig behandlet eller noen var slemme mot henne. Men der var problemet mindre, det skjedde sjeldnere, noe som er naturlig da de var flere voksne på færre barn.

Den 22.4.2016 at 20.48, AnonymBruker skrev:

Lærer vetvel hva h*n skal gjøre?

Mitt tips er forutsigbarhet og korte økter. Hvis datteren din vet på søndag at mandag er det grupper og hva hun skal, blir det nok mye lettere. Og å jobbe med noe i evigheter er vanskelig for de fleste,da kan ta et avbrekk og synge en sang eller ta en liten lek e.l.

Anonymkode: 47371...cb3

Barnet mitt vet at det er grupper hver dag, de er "permanent" delt inn i grupper deler av dagen. Men jeg kan jo prøve å minne henne på det med jevne mellomrom. Nei, jeg tror nok det er flere som sliter med utholdenhet og konsentrasjon, de er jo ikke gamle akkurat, men de færreste er så "trallete" som henne ;) Koselig hjemme, men det blir vanskelig på skolen. 

Den 22.4.2016 at 20.50, AnonymBruker skrev:

Dette er for øvrig helt normalt for et lite barn! Men det er flere gutter som er slik enn jenter. Kan ikke se at dette er grunn for henvisning til ppt.

Anonymkode: 47371...cb3

Jeg tror forsåvidt også at det er normalt, ettersom "normalt" er et ganske vidt begrep, men jeg har ingenting imot dersom PPT kommer inn i bildet og observerer litt. Men det beste hadde selvsagt vært om det løste seg av seg selv. 

Den 22.4.2016 at 20.56, atropos skrev:

Send henne til sosiallærer da. Samme det. Poenget e at hvis dette er en klasse med 28 elever og en lærer, er det helt urimelig å forvente at læreren skal sette til side 27 elever for å ta vare på den ene som ikke klarer å følge opplegget. Da må den ene få hjelp av noen andre. Om det kommer fra sosiallærer, ppt, helsesøster eller hvem, vet ikke jeg, men læreren har ikke den muligheten.

 

Den 22.4.2016 at 21.01, lingua franca skrev:

Hvis dette har vart hele året og skjer hyppig, er det vel helt innafor med PPT. Det betyr ikke at hun er "unormal" eller noe. PPT er ikke lik at ungen er gæren ;)

Jeg hadde det også slik da jeg var barn, det verste jeg visste var uforutsigbarhet og endringer (har det for så vist slik ennå, men takler det jo bedre nå som voksen). Skulle ønske noen voksne hadde tatt tak i det da, så kanskje mange ting hadde blitt lettere for meg gjennom ungdomstiden. 

Så ikke nøl med å søke hjelp! Heller en gang for mye enn en gang for lite! Alle problemer er lurt å ta tak i mens de ennå er håndterbare!

Skolen kommer til å henvende seg til PPT om det ikke bedrer seg. De er heldigvis 2 lærere og 1 assistent, men det er likevel ikke mange når det er 25 barn der hvorav flere har spesielle behov og flere ikke kan norsk / lite norsk. Tror ikke det er så lett å være lærer ;)

Den 22.4.2016 at 21.07, minister-mio skrev:

Det er absolutt ikke urimelig å forvente at en lærer skal hanskes med dette. Hvor moden en seksåring er varierer, men barnet i HI høres ut som om er innenfor normalen.

læreren bør være tydelig i beskjeder og forventninger til barnet, ingen grunn til å blande inn ppt pga. en litt umoden seksåring.

Jeg har godt inntrykk av lærerne, og barnet mitt er tydelig glad i "sin" lærer. Jeg har inntrykk av at de er ganske snille mot henne i valg av ord og trøsting og sånt, men jeg har sagt at de gjerne kan være litt tøffere. 

----------------

Takk for svar, alle!

Min datter har nå fått et "kodeord" som lærerne eller andre kan si dersom en slik situasjon oppstår. Kodeordet skal minne henne på at hun må beherske seg og at hun klarer det. Det er nå blitt brukt noen gang, og det virker som det fungerer foreløpig. Håper det fortsetter slik.

Anonymkode: 8c57a...2f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er nok bare umoden og er nok ikke den eneste i klassen som reagerer annerledes. Jeg har en sønn som kan minne meg litt om din datter i det du beskriver. I 1 og 2 klasse var han svært umoden og taklet ikke at ting forandret seg eller at dagen/aktiviteten ble annerledes enn han forestillet seg. Og måten han reagerte på var med sinne/frustrasjon og gikk for seg selv og nektet å komme tilbake eller bli pratet med. Kunne også skylde på andre for han så ikke seg selv i situasjonene. Sånn var det hjemme også.

Vi hadde samtaler med læreren og når de lærte å bli kjent så klarte hun å takle han veldig bra. Nå går han i 4 og det er ikke slike problemer, han har modnet. 

Å være lærer på småbarnstrinnet må være veldig vanskelig. Alle ære til dem.

Anonymkode: 5f59f...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 22. april 2016 at 20.50, AnonymBruker skrev:

Dette er for øvrig helt normalt for et lite barn! Men det er flere gutter som er slik enn jenter. Kan ikke se at dette er grunn for henvisning til ppt.

Anonymkode: 47371...cb3

Nei det er ikke normalt. Har ikke lov å skrive yrketittel her inne,men... 

Så jo dette er grunnlag for ppt.

Anonymkode: cb0d7...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke normalt. Har ikke lov å skrive yrketittel her inne,men... 

Så jo dette er grunnlag for ppt.

Anonymkode: cb0d7...8ad

Jeg også mener det er normalt. Jeg skrev innlegget over her og har da en sønn som oppførte seg ganske så likt som TS sin datter. Dette gikk over, han var rett og slett umoden. 

Bra at man får hjelp, jeg er ikke motstander av det. Men jeg synes mye oppførsel sykeliggjøres, at man leter etter feil og en diagnose.

Anonymkode: 5f59f...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også mener det er normalt. Jeg skrev innlegget over her og har da en sønn som oppførte seg ganske så likt som TS sin datter. Dette gikk over, han var rett og slett umoden. 

Bra at man får hjelp, jeg er ikke motstander av det. Men jeg synes mye oppførsel sykeliggjøres, at man leter etter feil og en diagnose.

Anonymkode: 5f59f...7da

Men da mener du det er normalt fordi din sønn også var sånn.Hadde det vært normalt hadde flertallet av barn vært sånn.

Jeg er enig at altfor mye adferd sykliggjøres og at man ikke må være fokusert på å finne feil og plassere en diagnose.Det er jeg motstander av. Men man må ikke da være så fokusert på det at all adferd bortforklares og normaliseres sånn at de barna som faktisk trenger hjelp ikke blir fanget opp. Det er en balansegang der.

Anonymkode: cb0d7...8ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...