Gå til innhold

Da dere begynte å løpe


Sharon90

Anbefalte innlegg

https://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram

 

jeg anbefaler på det sterkeste dette programmet. Jeg klarte ikke jogge i 1 minutt en gang, men ved en så rolig progresjon så har jeg i løpet av 12 uker blitt veldig utholden. Jeg hatet jogging, nå elsker jeg det. 

Anonymkode: e4990...8f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ulvepopcorn

Mange gode tips her :) Jeg er også sesongløper, løper helst bare om sommeren. Og starter alltid forsiktig om våren, men i år har jeg pådratt meg beinhinnebetennelse jeg tydeligvis ikke blir kvitt :( noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet å løpe for 2-3 mnd siden. Jeg løper kun om sommeren, skal prøve å fortsette til vinteren da. Men jeg startet med en kort rute på ca 3km. Jeg startet med å løpe 3lyktestolper og gå 1 lyktestolpe. Så økte jeg til fler og fler lyktestolper men alltid maks 1lyktestolpe med gåing. Nå kan jeg løpe 4km med kun 2 gåpauser på 1lyktestolpelengde. Unødvendig stopp kanskje men jeg trives med det. Jeg bruker også endomondo hvor jeg følger med om jeg forbedrer meg osv. Løp samme runde så greier du å følge med på lyktestolpene. Så blir det mer gøy når du finner en ny runde senere. 

Lytt til kroppen er viktig. Føler du for å ta det rolig så kan du jogge en kort oppvarmingstur å ta litt styrke. Jeg bruker å finne meg ei lita trapp. Hopper opp med knebøy, løper 10m med høye kneløft og 10 utfall tilbake til trappen. Denne rutinen liker jeg godt da, utgjør 8-10 gang.

Anonymkode: 37e0c...ff6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.4.2016 at 0.25, AnonymBruker skrev:

https://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram

 

jeg anbefaler på det sterkeste dette programmet. Jeg klarte ikke jogge i 1 minutt en gang, men ved en så rolig progresjon så har jeg i løpet av 12 uker blitt veldig utholden. Jeg hatet jogging, nå elsker jeg det. 

Anonymkode: e4990...8f8

 

Prøvde denne i dag! Begynte på dag to da, går ofte tur med bikkja - og følte virkelig for å presse meg meg mer.

Og herlig ! Det var så gøy! Rett og slett. Det var heeeelt overkommelig! 

Fikk veldig sting på slutten og de 1x4 minuttene ble noe delt- men gjennomførte! 

Så stolt! 

Gleder meg til neste tur! Må ordne meg barnevakt en dag!! :)

Orker ikke vente helt til helga :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg virkelig hatet å løpe da jeg begynte. Jeg var rundt 22 år, og greide ikke løpe 20 min sammenhengende på 8 kmt. Syntes det var et slit hele tiden og følte aldri at jeg ble noe bedre eller at det ble mindre slitsomt. sånn holdt jeg på i nesten ett år (skjønner ikke at jeg greide å bevare motivasjonen). Problemet mitt var nok at jeg ikke løp nok (løp ca. en dag i uka) og at jeg ikke løp intervaller. Når jeg begynte med intervaller så jeg fremgang med en gang og sakte men sikkert har løping blitt noe jeg liker å holde på med :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å følge et 7-ukers treningsprogram utviklet på ntnu. Bare å søke på nett så finner man det. Er nå i min 4-uke. Syns det har gått veldig greit til nå. Har veldig dårlig kondis og er overvektig, så det er spennende å se om jeg merker framgang. 

Anonymkode: 3ae7c...0fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en jobb der jeg blir testet i 3000m årlig, så jeg må løpe enten jeg vil eller ikke. Kravet er absolutt overkommelig for alle i vanlig fysisk form, men jeg vil jo gjerne forbedre meg selv om jeg blir eldre. 

Det er veldig individuelt, men min kropp vil ikke løpe mer enn to ganger i uka, selv om målet mitt er 3-4. Får den ikke to hviledager mellom hver løpeøkt, så blir den stiv og umedgjørlig, og tidene blir katastrofalt dårlige. Får den hvildagene sine, ser jeg jevn fremgang. Jeg løper vanligvis en intervalløkt og en 7-10 km tur i middels tempo i uka. De andre dagene trener jeg styrke, sykling eller går tur i ulendt terreng. Skulle gjerne løpt mer, men jeg har absolutt mest fremgang med kun to løpedager i uka😏

Anonymkode: 040f2...74e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig fascinerende :)

 

Løpeøkt nr 2 resulterte i at jeg jogget i 2min gikk i 1 og gjorde dette x4; da var jeg i enden av stien. 

Deretter jogget jeg hele veien tilbake, pluss litt, 8min til sammen og hadde ikke hatt noen problem med å jogge mer, men da var det blitt så mye jogging på asfalt- og siden dette er nytt for meg gav jeg meg heller på topp. 

 

I helga har jeg vært på en fjelltur på lørdagen, lite intensitet dog.  Og søndagen en topptur med HØY intensitet - herlig !!

 

Så er spent på joggeturen på tirsdagen... :)

 

Lurer på å gå til uke 4 eller 5 på den løplabbet 12 ukers program, for føler jeg er mer der. 

Og heller bare justere intensiteten etterhvert om jeg merker det er for mye for fort :)

Men jeg er nok ikke i så dårlig form som jeg trodde nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg jogger for lett, eller er i tilnærmet ok form?

Men tirsdag jogget og gikk jeg i 55minutt. 

Gikk først i 10min til oppvarming. Deretter lett jogg i ,2.5minutt. 40sekund gange og deretter 8.5min jogg igjen.  

1.5min gange, 4.5min jogg igjen. 

Gikk deretter en god 5-6minutt, da var jeg veldig sliten og mye motbakker, hadde i løpet av turen presset meg i en bakke, som gjorde meg ufattelig sliten.

Og ila den lange gå perioden så spurtet jeg opp en kort liten bakke da :) 

Deretter jogget jeg i 10minutt og gikk av meg noen minutter etter. Alt tok altså 55.5 minutt. 

 

Personlig er jeg utrolig fornøyd. 

Men hvor bra et dette egentlig?

Og er det bare til å kjøre på, være obs på underlag og belastning? Jogget på grus nå. Og litt i lyng/ og myr. 

Er flink å tar "hviledag" og to ..

 

Men har utrolig vondt i overkroppen, prøvde å tenke avslappet skuldre - men bruker man så mye muskler i overkroppen også? Kjenner det i ryggen òg.

 

Uansett, synes det er utrolig gøy å jogge!! :) Håper bare jeg gikk går for hardt eller for lite hardt, frem og spolerer dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sharon90 skrev:

Men har utrolig vondt i overkroppen, prøvde å tenke avslappet skuldre - men bruker man så mye muskler i overkroppen også? Kjenner det i ryggen òg.

Ja det går faktisk an å få det. Jeg merket det selv for 2 uker siden da jeg var ute på langtur. Var skikkelig støl i skuldrene utover kvelden. Jeg tror det jeg ubevisst gjør er å heise opp skuldrene litt når jeg løper? Jeg prøver å tenke at skuldrene skal være avslappet og at armene skal være bøyd ca. 90 grader eller litt mindre og pendle langs siden, men tydeligvis lever jeg ikke helt etter det i praksis. :ler: . Jeg må ha vært et syn da jeg kom ut av skauen med armene dinglende fritt langs siden for å riste løs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe !!

Ja, med armene dinglende rett ned ser det nok litt morsomt ut! Men ja, man må jo ha rett holdning og teknikk der også ... 

Håper mange har tips og erfaringer :) jeg er helt helt fersk! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok bli støl i overkroppen også, men Som Cata sier,  kan det nok godt hende du spenner deg ubevisst.

 

For de fleste bedrer kondisjonen seg raskt når man begynner å jogge, mens det tar lengre tid å styrke sener og muskler, derfor kan man pådra seg belastningsskader hvis man "følger kondisjonen".  Hviledagen er gull, det samme er gode sko og variert underlag. Hvor mye beina tåler, er imidlertid også avhengig av hvor mye og hva slags aktivitet du har vært i før. Kjenn etter vondter som ikke er stølhet og ta dem på alvor tidlig, er mitt råd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Sharon90 skrev:

Hehe !!

Ja, med armene dinglende rett ned ser det nok litt morsomt ut! Men ja, man må jo ha rett holdning og teknikk der også ... 

Håper mange har tips og erfaringer :) jeg er helt helt fersk! :)

 

:skratte: Jeg så normal ut mesteparten av tiden altså. Det var bare et øyeblikk der jeg kjente jeg var anspent i armer og skuldre, så jeg tenkte jeg skulle riste løs, og så var det med ett slutt på stien og jeg kom inn i et boligområde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Cata skrev:

:skratte: Jeg så normal ut mesteparten av tiden altså. Det var bare et øyeblikk der jeg kjente jeg var anspent i armer og skuldre, så jeg tenkte jeg skulle riste løs, og så var det med ett slutt på stien og jeg kom inn i et boligområde. 

Typisk og komme inn i et boligområde også da ;)

 

Jeg kom ut av stien jeg, stor grusvei, tilrettelagte greier - men ombestemte meg og trodde man kunne hopper over litt lyng og være tilbake på andre sida- men neida. 

Så der sprang jeg i myr og lyng i turkis jakke slik at jeg var sikker på at jeg ikke ble 'oversett' oppi der ;)

Men viktig med variert underlag ..eller ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Wolfmoon skrev:

Hviledagen er gull, det samme er gode sko og variert underlag. Hvor mye beina tåler, er imidlertid også avhengig av hvor mye og hva slags aktivitet du har vært i før. Kjenn etter vondter som ikke er stølhet og ta dem på alvor tidlig, er mitt råd ;)

Det der signerer jeg også med bred penn. For to år siden fikk jeg nye joggesko, Nike Air Max som jeg hadde brukt med stort hell sist jeg prøvde å være aktiv for "noen" år siden. Første turen føltes de litt rare, men det gikk jo på et vis. Etter tre turer var ene leggen/ankelen totalt rabiat. Aner til dags dato ikke hva jeg pådro meg (mistenker kanskje beinhinnebetennelse, selv om det var mer på siden av leggen), men det gjorde dritvondt. Det kom altså temmelig fort og det satte meg ut av spill i flere måneder. Tror jeg slet med den greia i 4-5 måneder før jeg var innom et spa i sommerferien og ba massøren fokusere ekstra på det området. Han var sterk i klypa, men det hjalp. Massase + "sirkulasjonsfremmende" gel fikk meg bra i løpet av 2-3 uker etter det. Det kan selvsagt ha vært en tilfeldighet, men jeg tror ikke det siden jeg hadde slitt med "vondtet" såpass lenge. 

Det ble skobytte etter det, og mine Mizuno har ikke voldt meg noen problemer i så måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sharon90 skrev:

Men viktig med variert underlag ..eller ;)

Ja, eller variasjon i det store og hele. Jeg har løpt stort sett på asfalt de siste to årene, det er først nå i vår jeg er blitt klar over en del OK grusveier og stier som kan løpes på litt utenfor byen. Men jeg har vært ganske flink til å variere ellers slik at jeg ikke løper samme løypa hver gang. Og noen ganger dropper jeg hele "løpe så langt som mulig" konseptet og finne meg en bakke og tar bakkeintervaller. Løpe opp, gå ned - gjenta. Eller jeg løper en løype der jeg vet det er en del bakker både opp og ned. En sjelden gang setter jeg også kursen mot et par "monsterbakker" jeg har i nærheten og prøver å "løpe" helt opp, eller i det minste så langt jeg klarer. Løpe settes der i anførselstegn for det går så tregt at en låghalt gås hadde sikkert glatt gått forbi meg, men teknisk sett er det en fot i bakken ad gangen - altså løping. :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Cata skrev:

Ja, eller variasjon i det store og hele. Jeg har løpt stort sett på asfalt de siste to årene, det er først nå i vår jeg er blitt klar over en del OK grusveier og stier som kan løpes på litt utenfor byen. Men jeg har vært ganske flink til å variere ellers slik at jeg ikke løper samme løypa hver gang. Og noen ganger dropper jeg hele "løpe så langt som mulig" konseptet og finne meg en bakke og tar bakkeintervaller. Løpe opp, gå ned - gjenta. Eller jeg løper en løype der jeg vet det er en del bakker både opp og ned. En sjelden gang setter jeg også kursen mot et par "monsterbakker" jeg har i nærheten og prøver å "løpe" helt opp, eller i det minste så langt jeg klarer. Løpe settes der i anførselstegn for det går så tregt at en låghalt gås hadde sikkert glatt gått forbi meg, men teknisk sett er det en fot i bakken ad gangen - altså løping. :ler:

:fnise:

Fantastisk !! 

Ser det for meg !! ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i veldig dårlig løpeform når jeg begynte. Hadde trent en del gruppetimer på treningssenteret men jeg hadde ikke løpekondis. Jeg begynte med å veksle mellom å "jogge" på 6.5 på mølla og gå på 5.5. Jeg hatet hvert eneste sekund. Det gjorde vanvittig vondt i leggene også, husker jeg. Jeg økte gradvis, både tiden og hastigheten. Jeg husker lykkefølelsen når jeg klarte å jogge på 7 og ikke minst på 9. Jeg har aldri klart å løpe fort. Det kjappeste jeg har klart er intervaller på 9 jogging og 11 løping - selv om jeg var normalt slank og hadde god kondis til å gå på fjellet eller trene step. 

Etter hvert så begynte jeg å jogge ute. Det var mye verre og jeg følte at jeg nesten var tilbake til scratch. Jeg vekslet mellom å jogge og gå og tenkte at dette får jeg aldri til. Det føltes helt håpløst. Jeg pleide å jogge/gå rundt et vann og jeg brukte som motivasjon at jeg en gang skulle få til å jogge hele veien rundt. Det tok kanskje 1 eller 2 mnd så gikk det helt fint og jeg begynte nesten å like og jogge. Jeg likte det vel helst fordi jeg så resultater på kondisen veldig fort og fordi jeg fikk en kroppsform som jeg likte.

Nå har jeg falt ut av joggingen igjen (sikkert fordi jeg ikke liker det sånn innerst inne) og holder meg til gruppetimer. Drømmer om å få den der fantastiske følelsen av løping som alle snakker om, men ser ikke helt for meg at jeg kommer der noen gang.

Anonymkode: 1f2ba...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...