Gå til innhold

"fersk suppe" med tilbehør


KalloRilla

Anbefalte innlegg

Min avdøde farmor laget alltid noe hun kalte for "boller" eller når hun laget fersksuppe, kjøtt og løksaus. Hun hadde så klart ikke skrevet ned oppskriften på disse "bollene" i kokeboken sin fordi hun hadde oppskriften innarbeidet fra sin mor igjen.

Noen som kan hjelpe meg med oppskrift på dette? Tenkte be foreldrene mine og farfar på middag til helgen og da overraske dem litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en som kommer fra sandefjord, jeg. Det er sikkert ikke den du tenker på, men jeg legger ut likevel.

Som alle andre, så går dette på ren husk, jeg tror aldri en oppskrift har blitt skrevet ned. Og dette her er _ikke_ slankemat!

Smelt masse smør, og ha oppi masse mel, og spe med melk. Men ikke for mye. Den skal ha en konsistens som er en del tjukkere enn fløyelsgrøt/rømmegrøt. Ha oppi sukker til det er søtt nok(skal være ganske søtt), kardemomme til du mener det er nok, og ei eggeplomme eller to, avhengig av mengde.

Jeg lager alltid slike ting på gefühlen, jeg. Liker ikke oppskrifter :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to oppskrifter, den ene litt fetere enn den andre.

60 g smør

60 g hvetemel

1 egg

1 dl kokende vann

1/2 ts kardemomme

1/2 ts salt

1/2 ts sukker

Smelt smøret, ha i mel og spe med kokende vann. Ta kjelen av varmen og ha i egg, salt, sukker og kardemomme. Form boller og legg i kraften. Kok på svak varme til bollene flyter opp.

Eller:

1 egg

Fettskum fra kjelen

1 dl fløte

1/2 ts muskatnøtt

Hvetemel til passe konsistens.

Bland sammen alle ingrediensene og lag boller som ovenfor.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det er Sandegjord varianten som jeg er oppvokst med ;)

Ikke er jeg så innmarri venn med kokke kunskten heller så jeg kan ikke ta "litt av ditt og litt av datt", men tror jeg skal forsøke meg på den første oppskriften til Elbereth. Virker som det er den som er mest lik...

Takker for kjappe svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...