AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #1 Skrevet 20. april 2016 God kveld, folkens. Jeg har ikke mye erfaring i å bruke dette forumet, så håper jeg ikke poster i feil forum etc, i såfall får dere gi beskjed Jeg har fått beskjed om at den ene tannen må rotfylles, så derfor lurer jeg på følgende: 1. Forløp? 2. Hvor lang tid? 3. Hvor mange ganger må man til tannlegen? 4. Hva skjer etterpå? Om man ikke kan svare på alle spørsmålene, så spiller det ingen rolle. Alle svar mottas med et hjertelig takk fra undertegnede! Anonymkode: ba624...4ce
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #2 Skrevet 20. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: God kveld, folkens. Jeg har ikke mye erfaring i å bruke dette forumet, så håper jeg ikke poster i feil forum etc, i såfall får dere gi beskjed Jeg har fått beskjed om at den ene tannen må rotfylles, så derfor lurer jeg på følgende: 1. Forløp? 2. Hvor lang tid? 3. Hvor mange ganger må man til tannlegen? 4. Hva skjer etterpå? Om man ikke kan svare på alle spørsmålene, så spiller det ingen rolle. Alle svar mottas med et hjertelig takk fra undertegnede! Anonymkode: ba624...4ce Det varierer hvor mange ganger man må til tannlegen men minimum to ganger. Først må tannen bores ut og røttene renses (du får selvsagt bedøvelse i massevis), og dette kan ta litt tid da de må være pinlig nøyaktige for at ingen betente røtter eller skumle bakterier skal ligge igjen. Mens dette foregår har du en gummiduk i munnen med et lite hull akkurat over tanna. Dette for å beskytte resten av munnen mot bakterier. Tidsbruk kommer an på flere ting som hvilken tann du rotfyller (hvor mange røtter den har) og hvor kronglete røtter du har. Nå alt er renset godt ut fyller de tanna med en midlertidig fylling. Så går man med denne fyllinga til alt har roet seg i tanna og tannlegen er sikker på at alle røttene og all infeksjon er borte. Noen ganger må tanna renses flere ganger og da vil denne perioden vare lenger. Da får du ny fylling hver gang. Når alt har roet seg og tannlegen er fornøyd får du enten en endelig fylling eller en krone på tanna. Dette kommer an på hvor mye av tanna som er igjen til å holde en vanlig fylling. Rotfylte tenner blir ekstra sprø og tåler mindre, så er det lite tann igjen risikerer du at tanna brekker i stykker rundt fyllinga. Dersom du får bare en fylling gjøres det på normal måte som etter boring. Dersom du må ha krone må du ta avtrykk av tanna og får en midlertidig metallkrone frem til den spesialtilpassede krona er ferdig. Noen ganger får du lite problemer i ettertid og kan leve lenge med den rotfylte tanna og fyllingen/krona, mens andre ganger kan man få smerter, miste biter av tanna eller miste fyllinga eller krona. Jeg kan jo legge til at jeg synes rotfylling er mindre vondt/ekkelt enn å bore. Det tar riktignok lengre tid så du blir litt gåen i kjeften av å gape, men ellers synes jeg det går helt fint. Anonymkode: fd02a...6eb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå