AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #1 Skrevet 20. april 2016 Altså, dette reagerte jeg på den tiden før jeg ble astmatiker og, men forskjellen nå er vel at jeg faktisk ikke får puste dermed noen lukter veldig sterkt av parfyme eller røyk. Det er noen (heldigvis ikke de aller fleste) som tydeligvis absolutt MÅ røyke AKKURAT før de går inn på bussen slik at det stinker eller de som absolutt MÅ dynke kroppen sin i en flaske med parfyme hver dag. For ikke å snakke om de som står rett utenfor inngang til bygninger og røyker uten å bry seg om at de røyker oppi trynet til de som går forbi. Og det hjelper ikke gå unna de som stinker på bussen, for det stinker for søren meg over hele bussen av disse menneskene. Jeg vurderer faktisk å kjøpe meg gassmaske, så neste gang noen setter seg noen nærme meg som stinker røyk eller parfyme skal jeg ta på meg denne. Kanskje de skjønner hintet. Jeg skjønner bare ikke hvorfor disse menneskene ikke klarer å tenke lengre enn sin egen nesetipp. Og takk til dere som tar hensyn, både de som gjør det med viten og vilje og de som bare ikke gjør sånt. Anonymkode: 20f4f...cbb 10
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #2 Skrevet 20. april 2016 Du kan ikke vente at hele verden skal ta hensyn til deg. Anonymkode: f8b7b...128 25
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #3 Skrevet 20. april 2016 Jeg syntes absolutt du skal kjøpe deg gassmaske, ikke vits å irritere deg over fremmede som du ikke får gjort noe med. - Hilsen en som tar to sprut med parfymeflasken hver morgen Anonymkode: 47899...c11 10
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #4 Skrevet 20. april 2016 Alt jeg klarte å lese ut av dette var "buhu jeg fikk litt røyk på meg". Stakkars deg. Anonymkode: c759b...c74 13
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #5 Skrevet 20. april 2016 Jeg tilber deg dersom du kjøper en gassmaske og bruker den til det formålet du oppnevner. Jeg forstår godt at det er plagsomt, særlig for deg som er astmatiker. Jeg reagerer på det selv og enkelte som bor i bygningen min må alltid røyke rett utenfor (som ikke er lov ifølge husreglene) til tross for gjentatte mail fra huseier og SKILT som er satt opp. Et annet tilfelle har arbeidere røyket rett ved ventilasjonssystemet på universitetet (det står et tydelig skilt om at røyking i det området ikke er lov) slik at forelesningssalene blir forpestet med røyklukt. Personlig får jeg lett hodepine av sterk parfymelukt, røyklukt og annet i samme kategori, men det er jo ikke så ille som de plagene allergikere og astmatikere får. Anonymkode: a0599...d8e 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #6 Skrevet 20. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke vente at hele verden skal ta hensyn til deg. Anonymkode: f8b7b...128 Det handler ikke om å ta hensyn til TS. Det handler om å ta hensyn til andre mennesker på generelt grunnlag. Hvilke mennesker er det som trives i røyklukt (sett bort fra røykere selv)? Anonymkode: a0599...d8e 8
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #7 Skrevet 20. april 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syntes absolutt du skal kjøpe deg gassmaske, ikke vits å irritere deg over fremmede som du ikke får gjort noe med. - Hilsen en som tar to sprut med parfymeflasken hver morgen Anonymkode: 47899...c11 Nå mener jeg ikke de som bruker 2 sprut med parfyme. Ja, jeg gjør ikke det selv pga at jeg vil ta hensyn til alle som har parfymeallergi, men personlig overlever jeg det. Min samboer bruker også 2 sprut med parfyme mange dager i uka. Jeg mener nå de som gjerne bruker nærmest hele flaska- eller det er jo ihvertfall sånn det lukter. 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler ikke om å ta hensyn til TS. Det handler om å ta hensyn til andre mennesker på generelt grunnlag. Hvilke mennesker er det som trives i røyklukt (sett bort fra røykere selv)? Anonymkode: a0599...d8e Ja, sant! Noen som skjønner hva jeg mener. Folk flest synes jo det er ekkelt at andre mennesker stinker røyk og parfyme uavhengig av lungesykdom eller allergi. 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tilber deg dersom du kjøper en gassmaske og bruker den til det formålet du oppnevner. Jeg forstår godt at det er plagsomt, særlig for deg som er astmatiker. Jeg reagerer på det selv og enkelte som bor i bygningen min må alltid røyke rett utenfor (som ikke er lov ifølge husreglene) til tross for gjentatte mail fra huseier og SKILT som er satt opp. Et annet tilfelle har arbeidere røyket rett ved ventilasjonssystemet på universitetet (det står et tydelig skilt om at røyking i det området ikke er lov) slik at forelesningssalene blir forpestet med røyklukt. Personlig får jeg lett hodepine av sterk parfymelukt, røyklukt og annet i samme kategori, men det er jo ikke så ille som de plagene allergikere og astmatikere får. Anonymkode: a0599...d8e Hahaha, ja! Det hadde bare vært så gøy å se reaksjonen De fleste mennesker tror jeg også reagerer sånn som deg. Det virker i alle fall sånn. Skjønner bare ikke at det går an å være så egoistisk som disse menneskene er at de faktisk driter i alle andre enn seg selv. De bryr seg tydeligvis ikke om at alle andre blir dårlige av hvordan de lukter. Snakk om å være egoistisk! Anonymkode: 20f4f...cbb
SRC Skrevet 20. april 2016 #8 Skrevet 20. april 2016 Det lukter jævlig ekkelt, ja, men det hjelper vel lite å klage. Jeg og du gjør sikkert også ting som plager/irriterer andre, man kan ikke forvente å bli tatt hensyn til. Røykeren vil ha seg en røyk før han går inn på bussen, og at vi synes det lukter ekkelt bryr han seg sikkert midt i ryggen om. That's life, liksom 6
Gjest FarDareisMai Skrevet 20. april 2016 #9 Skrevet 20. april 2016 Problemet er som regel ikke den ene som tar på litt parfyme, men at det er femti som har tatt på seg litt, og i deres øyne er litt parfyme tydeligvis ensbetydende med en halv flaske. Mange blir blinde for parfymelukta si og tror at en dusj ikke er nok. Faktisk er det mer enn nok, parfyme skal anes, ikke luktes på milevis avstand. Synd at mange er så egoistiske at de tenker at eget velvære og egne rettigheter er viktigere enn alt annet. Men med en slik holdning fratar de jo andre folk deres rett til å ha bedre livskvalitet. Det er ikke snakk om å utslette seg selv, men å ta hensyn. Selv sluttet jeg med parfyme siden flere i min omgangskrets er allergiske, og har klart meg fint uten etter det. Man dør ikke av å redusere/slutte med parfyme.
Nøste~ Skrevet 20. april 2016 #10 Skrevet 20. april 2016 Enig med deg! Jeg blir fysisk uvel av røyklukt og er ikke interessert i å være passiv røyker! Derfor sier jeg ifra til den det gjelder at de skal flytte seg et annet sted og forgifte kroppen sin! Samme med parfyme, blir kvalm om det oser parfymelukt av dem. Noen mennesker tar bare ikke hensyn til andre sine følelser. Æsj. 1
Gjest O.G. Skrevet 20. april 2016 #11 Skrevet 20. april 2016 Vel, det er en hel del jeg ikke tåler, er allergisk mot pollen også. La oss bare slå av vår og sommer totalt og få høst igjen.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #12 Skrevet 20. april 2016 3 minutter siden, SRC skrev: Det lukter jævlig ekkelt, ja, men det hjelper vel lite å klage. Jeg og du gjør sikkert også ting som plager/irriterer andre, man kan ikke forvente å bli tatt hensyn til. Røykeren vil ha seg en røyk før han går inn på bussen, og at vi synes det lukter ekkelt bryr han seg sikkert midt i ryggen om. That's life, liksom Hvis ingen klager på noe, blir ingenting gjort noe med. Så det er litt dumt å ha sånne holdninger at det ikke hjelper å klage, for om nok mennesker klager så vil det selvsagt bli endringer. Anonymkode: 20f4f...cbb
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #13 Skrevet 20. april 2016 4 minutter siden, Nøste~ skrev: Enig med deg! Jeg blir fysisk uvel av røyklukt og er ikke interessert i å være passiv røyker! Derfor sier jeg ifra til den det gjelder at de skal flytte seg et annet sted og forgifte kroppen sin! Samme med parfyme, blir kvalm om det oser parfymelukt av dem. Noen mennesker tar bare ikke hensyn til andre sine følelser. Æsj. Så flink du er til å si ifra. Jeg synes det av og til er vanskelig å gjøre det, men jeg signalerer at jeg ikke synes det er greit. Som regel flytter jeg meg hvis jeg kan. En gang kom en vilt fremmed person og stilte seg under paraplyen jeg og en venninne stod under og røykte oss midt i fleisen. Hun slo av en samtale og mente ikke å være noe annet enn hyggelig, men så ignorant kan man vel umulig være? Anonymkode: a0599...d8e
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #14 Skrevet 20. april 2016 6 minutter siden, O.G. skrev: Vel, det er en hel del jeg ikke tåler, er allergisk mot pollen også. La oss bare slå av vår og sommer totalt og få høst igjen. Totalt malplassert sammenligning. Anonymkode: a0599...d8e 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #15 Skrevet 20. april 2016 Har det samme med lukten av appelsin, får røde øyne og klør meg ihjel. Folk burde ta hensyn til meg og. Ikke lukt av noe som helst, ikke parfyme, tøymykner, røyk, appelsiner, ikke spis nøtter på bussen, ihvertfall ikke spis makrell i tomat før du er helt sikker på at du ikke skal ta mere buss. Anonymkode: 50b10...182
Chizue Skrevet 20. april 2016 #16 Skrevet 20. april 2016 Er så glad for at på min arbeidsplass er det forbud mot parfyme og ansatte skal helst ikke røyke i arbeidstiden heller. Dette pga vi jobber med mange barn og er flere barn som er hyperallergisk mot parfyme/røyklukt. Er spesielt ett barn som krever sitt og kan dermed ikke si ifra om han ikke får puste, han går rett i bakken om noen har parfyme på seg. Ingen varsler i forkant. Bussen er det ikke så mye å gjøre med. Ett kollektivt tilbud skal/bør være for alle, men jeg kunne ønske folk kunne ta hensyn og ikke bare tenke; "Jeg driter i folk rundt meg, jeg gjør hva jeg vil!" -Skaff deg bil, så kan du dynke deg selv med så mye parfyme som du vil. Om ikke, vær så snill, ta hensyn Det samme gjelder de som finner ut at de vil skrelle en appelsin/klementin, eller spise nøtter, det kan være en person med de allergiene og de kan likevel bli riktig syke selv om de sitter ett par rader bort fra deg. Ta hensyn når du reiser kollektivt Jeg har selv måtte byttet plass på en langtur med buss, fordi personen satt seg ned ved siden av meg, med en katt i bånd ._. Jeg er ekstremt allergisk mot katter og lurte først på om personen kunne sette seg en annen plass..Men det nektet hun på..Så jeg byttet plass med noen lenger bak og fortalte "hun som satt seg ned ved meg, har katt, jeg tåler desverre ikke katt, så jeg må bytte plass" og det gikk helt fint -Takk for du ville hjelpe du ukjente person!:D -Så vær grei, har du dyr med deg, vær grei og spør om det går greit om du setter deg ned...For det kan godt hende at personen er allergisk. 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #17 Skrevet 20. april 2016 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler ikke om å ta hensyn til TS. Det handler om å ta hensyn til andre mennesker på generelt grunnlag. Hvilke mennesker er det som trives i røyklukt (sett bort fra røykere selv)? Anonymkode: a0599...d8e Glemte du parfymen som også ble nevnt? Anonymkode: 2c464...eeb
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #18 Skrevet 20. april 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har det samme med lukten av appelsin, får røde øyne og klør meg ihjel. Folk burde ta hensyn til meg og. Ikke lukt av noe som helst, ikke parfyme, tøymykner, røyk, appelsiner, ikke spis nøtter på bussen, ihvertfall ikke spis makrell i tomat før du er helt sikker på at du ikke skal ta mere buss. Anonymkode: 50b10...182 Med makrell i tomat er det vel bare lukta som er problemet. Det er vel ingen som er hyperallergisk mot det. Jeg har heller aldri merket lukten av tøymykner, og de fleste bruker vel parfymefri tøymykner om folk i det hele tatt bruker sånt nå til dags. Heldigvis er det sånn at de fleste lar være å dynke seg i parfyme eller andre ekle lukter og bruker heller ikke å spise nøtter og appelsiner på bussene. Her jeg bor er det ikke lov å spise på bussene. Har sett bussjåfører bedt passasjerer om å kaste maten når de går på for eksempel. -TS Anonymkode: 20f4f...cbb
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #19 Skrevet 20. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Glemte du parfymen som også ble nevnt? Anonymkode: 2c464...eeb Jeg kan virkelig ikke tro at noen andre enn den som dynker seg i en flaske parfyme synes at den lukta er behagelig når den er så sterk. Har i alle fall sett mange på bussen som legger nesa og munnen i skjerf/jakker eller snur seg unna når det kommer på passasjerer som lukter veldig sterkt parfyme. Jeg skjønner bare ikke at et menneske synes selv at det er behagelig at så mange rundt reagerer på hvordan dette mennesket lukter? Eller har ikke disse menneskene antenner nok til å se at folk faktisk synes det er ubehagelig? De må jo leve i en boble. Anonymkode: 20f4f...cbb
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #20 Skrevet 20. april 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Glemte du parfymen som også ble nevnt? Anonymkode: 2c464...eeb Alt med måte. Glemte du å svare på spørsmålet som også stod i innlegget? Anonymkode: a0599...d8e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå