Gå til innhold

Innleggelse i ung alder

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan dele erfaringer fra innleggelse, samme om det er frivillig eller tvang? :)

Anonymkode: 1cdb0...b82

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Generell innleggelse eller tenker du psykiske grunner?

Siden du nevner tvang. Sjelden jeg hører om tvang om det er fysiske grunner.

Endret av VinterSnø
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som kan dele erfaringer fra innleggelse, samme om det er frivillig eller tvang? :)

Hva er ung alder?

Anonymkode: adbf4...bfb

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, VinterSnø skrev:

Generell innleggelse eller tenker du psykiske grunner?

Siden du nevner tvang. Sjelden jeg hører om tvang om det er fysiske grunner.

Beklager, mener selvfølgelig av psykiske grunner!

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er ung alder?

Anonymkode: adbf4...bfb

Under 18, men vil gjerne ha erfaringer uansett!

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, mener selvfølgelig av psykiske grunner!

Da har jeg ingen erfaringer. Men har inntrykk at det ikke er så mange mindreårige som legges inn frivillig.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, VinterSnø skrev:

Da har jeg ingen erfaringer. Men har inntrykk at det ikke er så mange mindreårige som legges inn frivillig.

Den er grei, takk!

AnonymBruker
Skrevet

Ja, masse. Kan du utdype spørsmålet litt? 

Anonymkode: d1037...123

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, masse. Kan du utdype spørsmålet litt? 

Hvordan er det? Fortell gjerne alt!

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det? Fortell gjerne alt!

På tvang, helt jævlig. Var helt forferdelig å være uten de rettighetene man vanligvis har. Frivillig er det helt greit. Vet egentlig ikke hva du egentlig lurer på. 

AnonymBruker
Skrevet

Fint, frivillig. 

Anonymkode: d84b2...6fb

Skrevet

Har vært inn og ut av psykiatriske avdelinger i mange år og opplevd mye av den beryktede tvangsbruken i norsk psykiatri. Tvangsmedisinering. Kunne skrivd en bok om det.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

På tvang, helt jævlig. Var helt forferdelig å være uten de rettighetene man vanligvis har. Frivillig er det helt greit. Vet egentlig ikke hva du egentlig lurer på. 

Jeg lurer egentlig ikke på noe spesifikt, vil bare høre litt om hvordan det er å være lagt inn, hvordan det foregår, forskjellen på tvang/frivillig, hvordan man blir bedre av det osv - bare slike ting egentlig

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer egentlig ikke på noe spesifikt, vil bare høre litt om hvordan det er å være lagt inn, hvordan det foregår, forskjellen på tvang/frivillig, hvordan man blir bedre av det osv - bare slike ting egentlig

Det er jo kjempeindividuelt. Du er bødt til å still emer spesifikke spm for å få gode svar.

Anonymkode: 80aef...ce8

AnonymBruker
Skrevet

Ble innlagt ifjor, da jeg var 15. Var på frivillig tvang(?) - de sa altså at jeg teknisk sett ikke hadde valg, og måtte inn uansett, men om jeg godtok det ville de unngå å legge meg inn på tvang som var mer brutalt. Var et greit og kort opphold på knappe tre uker. Fikk orden på døgnrytmen og spisevanene, samt jeg gikk på skole. Dessverre fikk jeg dårlig oppfølging etter utskrivelse så alt gikk til helvete, men selve innleggelsen var helt OK.

Anonymkode: 123a5...e31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd å bli bedre av innleggelse, heller ikke da jeg var under 18. Men det kan ha mye å gjøre med ens egne utfordringer, samt kvaliteten på sykehuset og de som jobber der. Har de ikke et skikkelig opplegg til deg før du kommer inn er det fare for at hele oppholdet blir et vagt "hva er det egentlig jeg gjør her"-opphold, så pass på at innleggelsen er målrettet og at du vet nøyaktig hvordan behandlingen skal foregå.

Ellers er det greit, men i ettertid angrer på at jeg kastet bort såppas mye tid på det. Hadde det egentlig ikke så greit selv om det var frivillig, og siden jeg ikke følte jeg fikk noe ut av det ville jeg også helst vært foruten opplevelsen og heller brukt ungdomstiden på å fokusere på hyggelige ting. 

Anonymkode: 898cc...454

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...