Ms. Steele Skrevet 20. april 2016 #1 Skrevet 20. april 2016 Man kan altså ikke ha mer enn 85% belåningsgrad ved boliglån. Det er greit nok, men hvordan regnes dette ut når det gjelder borettslagsleilighet? Si at en bolig har en kjøpesum for 2 mill. og en fellesgjeld på 200 000. Regnes belåningsgraden ut fra totalbeløpet eller er det kun kjøpesummen evt. verditaksten det regnet ut fra? Trodde først at det var kun taksten, men så blir jeg fortalt at fellesgjelden også regnes inn i den totale belåningsgraden. Hva er egentlig riktig? Har kontaktet banken, men de har litt lange svartider.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #2 Skrevet 20. april 2016 Salgssum minus fellesgjeld er vel det vanlige. Anonymkode: a8e26...cbb
Ms. Steele Skrevet 20. april 2016 Forfatter #3 Skrevet 20. april 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Salgssum minus fellesgjeld er vel det vanlige. Anonymkode: a8e26...cbb Mener du da altså at i dette tilfellet så vil kravet til egenkapital være 270 000?
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #4 Skrevet 20. april 2016 Jeg vet ikke om et er ulik praksis i bankene, men da jeg kjøpte borettslagsleilighet for 2 år siden måtte jeg betale 15% av totalen, altså 15% av kjøpesum + fellesgjeld. Jeg ga 1 760 000 kr for leiligheten, og det var 240 000 kr i fellesgjeld, altså en total på 2 mill, så måtte stille med 300 000kr i egenkapital. Anonymkode: a979c...637 1
Ms. Steele Skrevet 20. april 2016 Forfatter #5 Skrevet 20. april 2016 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke om et er ulik praksis i bankene, men da jeg kjøpte borettslagsleilighet for 2 år siden måtte jeg betale 15% av totalen, altså 15% av kjøpesum + fellesgjeld. Jeg ga 1 760 000 kr for leiligheten, og det var 240 000 kr i fellesgjeld, altså en total på 2 mill, så måtte stille med 300 000kr i egenkapital. Anonymkode: a979c...637 Var taksten også det samme som du ga, altså 1760000 ? For det er vel verdien av boligen som har noe å si vil jeg tro og ikke hva man faktisk har gitt for den.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #6 Skrevet 20. april 2016 I DnB er det totalpris inkludert fellesgjeld. En leilighet til 2,2 mill inkludert fellesgjeld, krever 330000 i egenkapital. De svarer forresten på alle slike spørsmål på chat. Anonymkode: 963af...7af
Ms. Steele Skrevet 20. april 2016 Forfatter #7 Skrevet 20. april 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: I DnB er det totalpris inkludert fellesgjeld. En leilighet til 2,2 mill inkludert fellesgjeld, krever 330000 i egenkapital. De svarer forresten på alle slike spørsmål på chat. Anonymkode: 963af...7af Ok, tusen takk for svar! Jeg tenkte ikke på å spørre via chat hos DnB siden det ikke er der jeg er kunde, men reglene er antakelig like for alle bankkunder uansett.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #8 Skrevet 20. april 2016 38 minutter siden, Ms. Steele skrev: Ok, tusen takk for svar! Jeg tenkte ikke på å spørre via chat hos DnB siden det ikke er der jeg er kunde, men reglene er antakelig like for alle bankkunder uansett. Bare hyggelig. Når du får finansieringsbevis står det vel der og. Da vi søkte lån, var rådgiver veldig opptatt av informasjon om det. Ved selveier må man bruke deler av egenkapital på dokumentavgift, også på andel av evt. fellesgjeld et sameie har. Greit å huske på Anonymkode: 963af...7af
Ms. Steele Skrevet 20. april 2016 Forfatter #9 Skrevet 20. april 2016 Finansieringsbeviset er på plass det, men det står ingenting om hvordan fordelingen mellom lån og egenkapital forholder seg når det gjelder borettslag og fellesgjeld, kun at jeg må ha minimum 15 % selv, aller helst mer. De var klare på at det totale lånebeløpet var inkludert eventuell fellesgjeld i borettslag eller dokumentavgift på selveier ja Så maksgrensen på hva jeg fikk låne har vært veldig klar.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #10 Skrevet 20. april 2016 6 timer siden, Ms. Steele skrev: Var taksten også det samme som du ga, altså 1760000 ? For det er vel verdien av boligen som har noe å si vil jeg tro og ikke hva man faktisk har gitt for den. Taksten på leiligheten var 1,69 mill. Gav 60 000 over takst. Betalte dermed 15% i egenkapital av det jeg ga for leiligheten. Jo mer du betaler for leiligheten jo mer må du faktisk låne i banken Anonymkode: a979c...637
Million Skrevet 21. april 2016 #11 Skrevet 21. april 2016 16 timer siden, Ms. Steele skrev: Finansieringsbeviset er på plass det, men det står ingenting om hvordan fordelingen mellom lån og egenkapital forholder seg når det gjelder borettslag og fellesgjeld, kun at jeg må ha minimum 15 % selv, aller helst mer. De var klare på at det totale lånebeløpet var inkludert eventuell fellesgjeld i borettslag eller dokumentavgift på selveier ja Så maksgrensen på hva jeg fikk låne har vært veldig klar. Du skriver "ELLER" her i den markerte setningen. Det er en liten feil, hvis du tror det. På alle selveierleiligheter jeg har sett på, er det BÅDE fellesgjeld OG dokumentavgift å betale. Ikke en av delene bare, det er begge. Dette er nok ikke noe som kommer utenom og lånes til i tillegg til det avtalte lånebeløpet du har fått. Fellesgjeld og dokumentavgift må man som regel stille med selv, hvis man ikke da har lav belåningsgrad og høy inntekt f.eks, og derfor lett kan få lånt litt ekstra uten problemer. Det er borettslagsleiligheter som ikke har dokumentavgift, kun fellesgjeld. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #12 Skrevet 21. april 2016 I begge boligerne jeg har eid er belånigsgraden inkludert fellegjeld. Anonymkode: d25f6...544
Ms. Steele Skrevet 21. april 2016 Forfatter #13 Skrevet 21. april 2016 8 timer siden, Million skrev: Du skriver "ELLER" her i den markerte setningen. Det er en liten feil, hvis du tror det. På alle selveierleiligheter jeg har sett på, er det BÅDE fellesgjeld OG dokumentavgift å betale. Ikke en av delene bare, det er begge. Dette er nok ikke noe som kommer utenom og lånes til i tillegg til det avtalte lånebeløpet du har fått. Fellesgjeld og dokumentavgift må man som regel stille med selv, hvis man ikke da har lav belåningsgrad og høy inntekt f.eks, og derfor lett kan få lånt litt ekstra uten problemer. Det er borettslagsleiligheter som ikke har dokumentavgift, kun fellesgjeld. Jeg har eid to selveierleiligheter. Der hadde vi ingen fellesgjeld, altså ingen lån. Så det er nok ingen feil. Det finnes faktisk leiligheter uten fellesgjeld. Ja, man må betale dokumentavgiften selv. Banken min tok høyde for det hvis jeg var uklar i forrige innlegg.
Ms. Steele Skrevet 21. april 2016 Forfatter #14 Skrevet 21. april 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: I begge boligerne jeg har eid er belånigsgraden inkludert fellegjeld. Anonymkode: d25f6...544 Ja, jeg chattet med DnB i dag og de bekreftet at det er slik det regnes. Det er den totale summen som gjelder, altså hva du faktisk betaler til selger + fellesgjelden som tilhører leiligheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå