AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #1 Skrevet 20. april 2016 Jeg har et lite problem. Jeg har blitt frastjålet IDen min, og har fått beskjed om at jeg må belage meg på to-tre ukers ventetid før jeg får nytt (utenlandsk statsborger). Jeg går på medisiner jeg snart er tomme for, og lurer på hvordan jeg da skal få hentet dem ut. Har sånn resept man kan bruke flere ganger. De kjenner meg ikke på apoteket, og jeg er alene her i byen, har ikke f.eks. familie som kanskje kunne gått god for meg. Finnes det en løsning her, eller bør jeg bare akseptere at jeg må slutte med medisinene i et par uker, med de bivirkninger/farer det medfører? Jeg snakket med fastlegen, men han hadde ikke noe forslag. Anonymkode: c146b...3e8
StineN Skrevet 20. april 2016 #2 Skrevet 20. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et lite problem. Jeg har blitt frastjålet IDen min, og har fått beskjed om at jeg må belage meg på to-tre ukers ventetid før jeg får nytt (utenlandsk statsborger). Jeg går på medisiner jeg snart er tomme for, og lurer på hvordan jeg da skal få hentet dem ut. Har sånn resept man kan bruke flere ganger. De kjenner meg ikke på apoteket, og jeg er alene her i byen, har ikke f.eks. familie som kanskje kunne gått god for meg. Finnes det en løsning her, eller bør jeg bare akseptere at jeg må slutte med medisinene i et par uker, med de bivirkninger/farer det medfører? Jeg snakket med fastlegen, men han hadde ikke noe forslag. Anonymkode: c146b...3e8 Dra til politiet, de kan nok hjelpe deg,
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #3 Skrevet 20. april 2016 Du kan spørre apoteket og legen, kanskje de kan lage en avtale om at legen kontakter de og forteller sitausjonen (få de til å lagre det på datan) slik at du for hentet medisinen? Anonymkode: be915...603
tinaf Skrevet 20. april 2016 #4 Skrevet 20. april 2016 Vanligvis må man vise legitimasjon når man skal hente medisiner, men ikke alle som jobber på apotek er like nøye med det. Jeg ville forklart situasjonen, si at de kan ringe fastlegen for bekreftelse om de må.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #5 Skrevet 20. april 2016 Du har papirer fra politiet på at du har anmeldt tyveri av id. Du skal og ha fått midleritidige dokumenter som skal kunne burkes inntil du får nytt pass. Medisiner får ingen andre enn deg ut uten kopi av din id + fullmakt fra deg. Det spørs og hvilken medisin dette gjelder, og om du har papirresept eller elektronisk resept. Anonymkode: d564c...50e 2
ajarRun Skrevet 20. april 2016 #6 Skrevet 20. april 2016 Kommer helt an på medisinen. Hvis dette er medisiner som man ikke bare kan slutte med uten konsekvenser (nesten alle medisiner) ville jeg bare dratt på Apoteket og spurt hva de kan foreslå. Hvis det er et C-preparat kan jeg ikke tenke meg at de nekter deg det, hvis det er vanedannende vil det være en mulighet å kontakte politiet for å bekrefte identiteten din. Jeg tviler dog på at det er nødvendig, i Norge er det viktigste at pasienten får medisinen, derfor kan man hente ut valium med en resept skrevet på en serviett. Eventuelt tar du med deg dokumenter som viser at du er deg (ta med regninger og offisielle brev) med navnet ditt på, eller be dem ringe navnet nummeret ditt fra telefonkatalogen. Har du nettbank? Da ville jeg tatt med en laptop/telefon og tilbydd meg å logge inn på nettbanken med bankID, det vil vise dem at du er deg. Hvis første apotek sier nei går du til det neste, hvis alle sier nei går du til legevakten. Jeg kan ikke se for meg at det blir problematisk. Jeg har selv opplevd at farmasøyten oppgraderte pillene mine til sterkere piller fordi de var tomme for sine piller. Og det var et A-preparat. Du har ikke noe utgått ID du kan bruke?
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #7 Skrevet 20. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du har papirer fra politiet på at du har anmeldt tyveri av id. Du skal og ha fått midleritidige dokumenter som skal kunne burkes inntil du får nytt pass. Medisiner får ingen andre enn deg ut uten kopi av din id + fullmakt fra deg. Det spørs og hvilken medisin dette gjelder, og om du har papirresept eller elektronisk resept. Anonymkode: d564c...50e Jeg har dokumentasjon på anmeldt (og henlagt) sak, men midlertidige dokumenter har jeg ikke fått, eller for den saks skyld hørt om. Passet mitt er ikke norsk, så de kan ikke gi noen midlertidig variant av det. Jeg har papirresepter. Det gjelder ikke livreddende medisiner, men smertestillende som gjør at jeg kan fungere i jobben. Anonymkode: c146b...3e8
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #8 Skrevet 20. april 2016 Dette løser seg ved kommunikasjon med de rette instansene. Her er politi og legekontor viktig. Anonymkode: 96c8c...c1b
Millimani Skrevet 20. april 2016 #9 Skrevet 20. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har papirer fra politiet på at du har anmeldt tyveri av id. Du skal og ha fått midleritidige dokumenter som skal kunne burkes inntil du får nytt pass. Medisiner får ingen andre enn deg ut uten kopi av din id + fullmakt fra deg. Det spørs og hvilken medisin dette gjelder, og om du har papirresept eller elektronisk resept. Anonymkode: d564c...50e Original id og original legitimasjon.
Thorn Skrevet 20. april 2016 #10 Skrevet 20. april 2016 Viser man id med papirresept, da? Nå er det riktignok noen år siden jeg sist hadde det, men da kan jeg ikke huske at jeg måtte vise legitimasjon.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #11 Skrevet 20. april 2016 Et øyeblikk siden, Thorn skrev: Viser man id med papirresept, da? Nå er det riktignok noen år siden jeg sist hadde det, men da kan jeg ikke huske at jeg måtte vise legitimasjon. A + B resepter skal alltid legitimeres. Resepten taes inn av apoteket og sendes inn pårørt leg nummer/type. Anonymkode: d564c...50e 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #12 Skrevet 20. april 2016 Jeg har tatt ut B preparat på papirresept uten å vis ID, flere ganger på forskjellige apotek. Anonymkode: 72e54...be2
Millimani Skrevet 20. april 2016 #13 Skrevet 20. april 2016 28 minutter siden, Thorn skrev: Viser man id med papirresept, da? Nå er det riktignok noen år siden jeg sist hadde det, men da kan jeg ikke huske at jeg måtte vise legitimasjon. Det er noen år siden alle apotekene ble pålagt å be kunder vise legitimasjon ved utlevering av medisiner. Er man et kjent fjes blant de ansatte kan man slippe det. Men dessverre er det også sånn at i noen tilfeller får man ut ved å bare vise papir-resepten, da hele personnummeret står skrevet der. Med andre ord...hvem som helst kan da misbruke den resepten, derfor skal apoteket kreve legitimasjon, slik at de vet at riktig person henter
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #14 Skrevet 20. april 2016 Bruk BankID og kjøp medisinene gjennom nettapotek f.eks. Komplett. Anonymkode: a7f29...eac 1
Poserose Skrevet 20. april 2016 #15 Skrevet 20. april 2016 Gå på/ring apoteket og hør hva de foreslår der, uten å be om å få ta ut medisiner uten ID samtidig. Du er sikkert ikke den første det her har skjedd med så de har nok en løsning
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #16 Skrevet 20. april 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg snakket med fastlegen, men han hadde ikke noe forslag. Hvis du har helt rent mel i posen, må du ikke nøye deg med det svaret fra legen. Klart vedkommende kan hjelpe på et vis! Anonymkode: eebc0...12f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå