Gå til innhold

Kan du førstehjelp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Litt inspirert av den tråden med spørsmål ang. besvimelse på kjøpesenter og førstehjelp.
Er nysgjerrig på hvordan førstehjelpskunnskapene til folk er :)

Kan du førstehjelp?
Kan du det så godt at du ville følt deg trygg nok til å sette igang tiltak om du kom opp i en situasjon der det var nødvendig?
Hadde du turt å tatt i bruk en hjertestarter, eller ville du helst unngått det?

Hvor ofte er du på kurs?
Har du kurs både i HLR og hjertestarter, og annen type førstehjelp?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja kan førstehjelp.Har oppfriskningskurs en gang i året + livredning i basseng. Har også førstehjelpskurs for elevene mine. Har dog aldri fått opplæring i,  eller trengt å brukt hjertestarter. (Er kroppsøvingslærer)

Anonymkode: c8804...3de

AnonymBruker
Skrevet

Ja, og jeg kan det godt fordi jeg er med i sivilforsvaret. Så er trygg på alt, og kunne brukt en hjertestarter om jeg måtte, selv om jeg tror de fleste syns det er litt skummelt uansett. Har kurs et par ganger i året. 

Anonymkode: 87f58...f31

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har flere kurs både HLR og DLHR i tillegg til førstehjelp. Men nå må jeg virkelig kunne det og pga utdanningen min. Har med en pocketmaske i ryggsekken hele tiden, så jeg er klar for action. 

Er veldig, veldig ofte på kurs. 

Anonymkode: 8cd81...d3e

Skrevet

Jeg kan førstehjelp, men ikke så godt jeg skulle ønsket. Har tatt kurs, og er med på kurs i forbindelse med trafikalt grunnkurs (unngår å undervise i det da jeg ikke føler meg så flink til det).

Jeg ville gjort mitt beste hvis jeg kom over en ulykke.

Jeg ville definitivt brukt en hjertestarter, de er enkle å bruke og kan starte hjertet. Brystkompresjon holder bare personen i live, med mindre de er ung vil ikke hjertet starte. Prøv på en dukke i 5 minutter, eller 10. Du vil være søkksvett og utslitt før ambulansen kommer.

Skrevet

Njaaaa, jeg kan det grunnleggende og hadde nok prøvd meg om jeg hadde måttet, men de siste årene har de byttet sånn på reglene om innblåsning/kompresjon ved HLR at der roter jeg fælt. (Vi har år om annet obligatorisk førstehjelpskurs på jobb, men får heldigvis sjelden eller aldri praktisert det så det går litt i glemmeboka. )

Men jeg hadde forhåpentlig ikke kommet til å ta livet av den skadde ved å telle feil. 

Hjertestarter har  jeg aldri vært borti, så det ville jeg nok ikke tatt sjansen på å prøve hvis jeg på noen måte kunne unngått det. Men hadde jeg stått der med en klar hjertestanspasient og en hjertestarter i nærheten, så kan det være jeg hadde tatt sjansen. Hadde liksom ikke vært så mye å tape da. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg kan førstehjelp, men ikke så godt jeg skulle ønsket. Har tatt kurs, og er med på kurs i forbindelse med trafikalt grunnkurs (unngår å undervise i det da jeg ikke føler meg så flink til det).

Jeg ville gjort mitt beste hvis jeg kom over en ulykke.

Jeg ville definitivt brukt en hjertestarter, de er enkle å bruke og kan starte hjertet. Brystkompresjon holder bare personen i live, med mindre de er ung vil ikke hjertet starte. Prøv på en dukke i 5 minutter, eller 10. Du vil være søkksvett og utslitt før ambulansen kommer.

HLR holder ikke personen i live, men forsinker døden litt. Det er flott å trene på en dukke, men du holder ut mye lengre i virkeligheten enn når du trener på det pga adrenalin. Men hvis du blir søkksvett etter 5 min med HLR bør du kanskje trene litt mer? :P 

• Liker 1
Skrevet

Ja,føler jeg kan det godt.

Er med i Hjelpekorpset og vi har kurs,ringløype øvelser,oslomesterskap i førstehjelp osv.

kan HLR og bruke DHLR.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HLR holder ikke personen i live, men forsinker døden litt. Det er flott å trene på en dukke, men du holder ut mye lengre i virkeligheten enn når du trener på det pga adrenalin. Men hvis du blir søkksvett etter 5 min med HLR bør du kanskje trene litt mer? :P 

Merk at jeg skriver før ambulansen kommer, den kommer ikke på 5 minutter, det har tatt mellom 20 og 60 minutter de gangene jeg har ringt etter en. Da regner jeg med at jeg ville vært svett. 

Skrevet
11 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Merk at jeg skriver før ambulansen kommer, den kommer ikke på 5 minutter, det har tatt mellom 20 og 60 minutter de gangene jeg har ringt etter en. Da regner jeg med at jeg ville vært svett. 

Men hvor bor du? I oslo og store deler av Akershus som regel 6-8min.

når du ringte etter en,var det akutt?det er litt avgjørende det og☺

Skrevet
Et øyeblikk siden, SunnivaOslo skrev:

Men hvor bor du? I oslo og store deler av Akershus som regel 6-8min.

når du ringte etter en,var det akutt?det er litt avgjørende det og☺

6 til 8 minutter? Det tror jeg ingenting på. Nordre-Aker er vel den eneste bydelen jeg har ringt etter ambulanser til.

Selv med kuttet pulsåre (ikke min, håndledet til noen andre) tok det en halvtime før de dukket opp. De fleste var entox, aner ikke hvor akutt det regnes. 

Skrevet

Jeg har på kurs via jobben for et par, tre år siden, men jeg kan ikke si at jeg faktisk husker så mye dessverre. Skulle gjerne hatt et slikt kurs en gang i året for å friske opp hukommelsen om hva jeg skal gjøre. 

Legge personen i stabilt sideleie kan jeg vel, det terpa vi på i speideren. Men hvordan det var med hjerte og lunge, hvor mange blås og dunk (det har endret seg med årene), det husker jeg ikke. 

Hadde jeg kommet opp i en situasjon hvor det var behov for førstehjelp kunne jeg nok ikke rukket opp hånda og meldt meg som kompetent. 

Jeg har forresten bedt om kurs der jeg jobber nå, og håper vi får det. 

Skrevet
21 minutter siden, Cata skrev:

Njaaaa, jeg kan det grunnleggende og hadde nok prøvd meg om jeg hadde måttet, men de siste årene har de byttet sånn på reglene om innblåsning/kompresjon ved HLR at der roter jeg fælt. (Vi har år om annet obligatorisk førstehjelpskurs på jobb, men får heldigvis sjelden eller aldri praktisert det så det går litt i glemmeboka. )

Men jeg hadde forhåpentlig ikke kommet til å ta livet av den skadde ved å telle feil. 

Hjertestarter har  jeg aldri vært borti, så det ville jeg nok ikke tatt sjansen på å prøve hvis jeg på noen måte kunne unngått det. Men hadde jeg stått der med en klar hjertestanspasient og en hjertestarter i nærheten, så kan det være jeg hadde tatt sjansen. Hadde liksom ikke vært så mye å tape da. 

Husk bare på at de fleste hjertestartere er med en stemme som forteller deg NØYAKTIG hva du skal gjøre. Men så forteller den deg jo ikke om at personen må ligge rett/ikke ligge vått eller at du må være obs på armer og bein... (armer og bein kan fyke hit og dit og treffe deg og gi deg støt)☺☺

Skrevet
2 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

6 til 8 minutter? Det tror jeg ingenting på. Nordre-Aker er vel den eneste bydelen jeg har ringt etter ambulanser til.

Selv med kuttet pulsåre (ikke min, håndledet til noen andre) tok det en halvtime før de dukket opp. De fleste var entox, aner ikke hvor akutt det regnes. 

Beklager men jeg tror ikke helt på deg. Isåfall så må det ha vært en stor ulykke der 95% av ambulansene ikke var tilgjengelige eller at du oppgaver feil info som de tolket at problemet var mindre viktig enn det faktisk var. 30min og  til pulsåre?hvis personen overlevde så  forbandt du ihvertfall såret korrekt☺☺

Skrevet
Et øyeblikk siden, SunnivaOslo skrev:

Beklager men jeg tror ikke helt på deg. Isåfall så må det ha vært en stor ulykke der 95% av ambulansene ikke var tilgjengelige eller at du oppgaver feil info som de tolket at problemet var mindre viktig enn det faktisk var. 30min og  til pulsåre?hvis personen overlevde så  forbandt du ihvertfall såret korrekt☺☺

Aner ikke hvorfor de var så trege. Det var noen fra NiH som forbandt såret, og det stoppet blødningen, når legen tok det av og det begynte å sprute bantes han. Men jeg er imponert over hvor mye blod man kan miste, jeg måtte tømme bøtte etter bøtte med vann fordi blodet gjorde at alt jeg vasket ble rødt.

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt mange førstehjelpskurs også DHLR. Mange kurs fokuserer kun på HLR, litt synd for man kan komme opp i flere alvorlige situasjoner enn hjertestans. 

Anonymkode: 200a3...ddb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan det godt. Vært oppe til førstehjelpsprøva for noen måneder side  via røde kors og besto godt. Så det forventes på en måte st jeg skal stille opp. Jeg har også vært igjennom et par ganger med hjertestarter. Og den forteller alt du skal gjøre. Hva du skal trykke på når osv. Det er 2 innblåsninger og 30 kompresjoner (5 innblåsninger først på barn før 2*30). Tørr du ikke bruke hjertestarteren og ingen andre kan gjøre det og du er aleine og ambulansen er et stykke unna er det ikke mye vits å gjøre noe. En kan alltids starte hlr. Men det vil nesten aldri få en person i live igjen. Det bare holder hjerte i gang og blodet pumper. Men det må en hjertestarter til for å få hjerte igang igjen. Og selv om du er sprek så vil de fleste slite etter kanskje 5 runder med hlr. Ikke fordi de ikke er trente nok. Men fordi en blir sliten i armene og svimmel. Og selv om en klarer å fortsette så vil kompresjonene bli dårligere i kvalitet. Selv en ambulansearbeider med god styrke, utholdenhet og riktig teknikk vil slite etterhvert. Derfor er det best om en er 2-personer som kan rullere og etter et par runder så bytter en. Da holder en ut lengre. En trenger heller ikke da å ta seg helt ut. For da får en en pause. 

Anonymkode: add54...6b4

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan det godt. Vært oppe til førstehjelpsprøva for noen måneder side  via røde kors og besto godt. Så det forventes på en måte st jeg skal stille opp. Jeg har også vært igjennom et par ganger med hjertestarter. Og den forteller alt du skal gjøre. Hva du skal trykke på når osv. Det er 2 innblåsninger og 30 kompresjoner (5 innblåsninger først på barn før 2*30). Tørr du ikke bruke hjertestarteren og ingen andre kan gjøre det og du er aleine og ambulansen er et stykke unna er det ikke mye vits å gjøre noe. En kan alltids starte hlr. Men det vil nesten aldri få en person i live igjen. Det bare holder hjerte i gang og blodet pumper. Men det må en hjertestarter til for å få hjerte igang igjen. Og selv om du er sprek så vil de fleste slite etter kanskje 5 runder med hlr. Ikke fordi de ikke er trente nok. Men fordi en blir sliten i armene og svimmel. Og selv om en klarer å fortsette så vil kompresjonene bli dårligere i kvalitet. Selv en ambulansearbeider med god styrke, utholdenhet og riktig teknikk vil slite etterhvert. Derfor er det best om en er 2-personer som kan rullere og etter et par runder så bytter en. Da holder en ut lengre. En trenger heller ikke da å ta seg helt ut. For da får en en pause. 

Adrenalin spiller litt inn her. Du kan orke mye på den følelsen☺ men det kan også ha motsatt effekt,du kan bli så forskremt at du ikke engang husker nr til AMK.

Jeg gjorde HLR på noen for endel år siden og jeg husket ikke først hva jeg skulle gjøre..det var da det var 15×3 og jeg husket ikke hva som var av hva. Da jeg ringte så ringte jeg 1 1 0.....men når først kom til hektene,kunne jeg sikkert gjort kompresjoner til jeg falt om☺

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er fullstendig hjernedødt at du skriver at "det ikke er mye vits å gjøre noe" når man ikke har en hjertestarter. Som oftest har ikke lekfolk tilgang på en hjertestarter i forbindelse med hjertestans. Derfor SKAL det oppfordres til HLR. Å prate om hvor lite nyttig det er, at det nesten aldri vil få en person i livet igjen, at kompresjonene blir dårligere og dårligere etc. vil potensielt få flere til å ikke utføre førstehjelp i stedet for å få flere handlingsorienterte mennesker. Det er bedre å gjøre noe enn ingenting. Det første man skal gjøre er uansett å varsle 113, så man skal gjøre det man kan til ambulansepersonell ankommer stedet. 

Anonymkode: 55875...eb3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Evans skrev:

Jeg har på kurs via jobben for et par, tre år siden, men jeg kan ikke si at jeg faktisk husker så mye dessverre. Skulle gjerne hatt et slikt kurs en gang i året for å friske opp hukommelsen om hva jeg skal gjøre. 

Legge personen i stabilt sideleie kan jeg vel, det terpa vi på i speideren. Men hvordan det var med hjerte og lunge, hvor mange blås og dunk (det har endret seg med årene), det husker jeg ikke. 

Hadde jeg kommet opp i en situasjon hvor det var behov for førstehjelp kunne jeg nok ikke rukket opp hånda og meldt meg som kompetent. 

Jeg har forresten bedt om kurs der jeg jobber nå, og håper vi får det. 

30:2. :) I Storbritannia har de vel fjernet innblåsningene i retningslinjene for lekfolk for å få flere til å utøve HLR. Kombinasjonen er det mest effektive, men hvis man vegrer seg for innblåsningene er det bedre å bare utføre kompresjoner enn ingenting. 

Kjempeflott at du har bedt om kurs der du jobber. :) 

Anonymkode: 55875...eb3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...