Gå til innhold

Er han schizofren eller borderline?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en venn som er ganske utilregnelig vanskelig å vite hvordan reagerer og humør han er i for han endrer hele tiden. Vi bor i samme kollektiv så omgås mye men noe er ikke riktig. Vet at det ikke er opp til meg å sette diagnose men håper å få en pekepinn så jeg kan forstå han lettere.

Han endrer humør hele tiden uten spesielle grunner. Det ene øyeblikket kan han komme inn i fellesstuen  å fortelle hvor mye han gleder seg til et emne på skolen og vise seg kjempe interessert og engasjert og være så glad at han løfter meg eller hun andre jenten i kollektivet opp og ned og hopper ,  og bare ti minutter senere hate hele skolen og si at det faget er det værste han vet så han kan bare henge seg. Han blir ofte sinna og vi hører han slå i veggen og madrassen og ser ofte han løpe seg en sinnatur uten at vi skjønner hva som har skjedd. Noen ganger snakker han om ting som er helt fjernt og drømmende men fremstiller det som ekte. I samtaler kan han spørre hvordan det går og være hyggelig, men så ut fra ingenting angripe og kjefte uten at noen har sagt noe galt. 

Innimellom har han banket på døren til mitt rom gråtende og sagt han ikke vil leve og at han har hatt det så vanskelig, men han forteller også om mennesker som forfølger han og har paranoide vrangforestillinger. F eks kan han ringe å spørre om vi har gjester fordi han hører stemmer i bakgrunnen når det er helt stille og ingen har gjester.  da ringer han gjerne fire ganger på en halvtime for å forsikre seg om dette. 

Mest av alt er dethumørsvingningene han har, hater alt og alle og bli skikkelig aggressiv til å elske alt og være kjempe motivert. Når vi har fest er det han som drikker mest og da ender han alltid opp med å sloss eller bli arrestert. Han er forresten den eldste i kollektivet på 31 år så tror ikke akuratt det kan være hormoner men vet at han har slitt en del psykisk i oppveksten. 

Anonymkode: c3e5b...87e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo nå skal du høre hvilken av de to diagnosene han har:..... :ironi::ironi::ironi::ironi::ironi::ironi::ironi::ironi::ironi::ironi::ironi::ironi::ironi::ironi:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Wow, dette minnet meg utrolig mye om meg selv. Har dog skjerpet meg veldig. Jeg har borderline,også masse paranoia. Jeg har ikke schizofreni, men det ligger i slekten. Jeg kan også finne på å snakke om ting som er helt merkelig, men jeg aner ikke hvorfor jeg får disse tankene. Feks: "Jeg gikk inni hjernen på pus og der så jeg mye rart.." litt som et lite barn?

Får han hjelp? 

Anonymkode: 33da4...a29

Skrevet

Dette høres bekymringsverdig ut. Har du mulighet til å kontakte hans pårørende? I såfall synes jeg så absolutt du skal gjøre det!

Skrevet

Det høres ihvertfall ut som vedkommende trenger hjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som flere diagnoser på en gang. Kanskje det kan være rus involvert også. Får håpe han får noen form for hjelp. Det er umulig å fjerndiagnostisere noen på internett basert på persepsjonen til en enkeltperson som ikke vet hva det er selv.

Anonymkode: 09a01...e20

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en venn som er ganske utilregnelig vanskelig å vite hvordan reagerer og humør han er i for han endrer hele tiden. Vi bor i samme kollektiv så omgås mye men noe er ikke riktig. Vet at det ikke er opp til meg å sette diagnose men håper å få en pekepinn så jeg kan forstå han lettere.

Han endrer humør hele tiden uten spesielle grunner. Det ene øyeblikket kan han komme inn i fellesstuen  å fortelle hvor mye han gleder seg til et emne på skolen og vise seg kjempe interessert og engasjert og være så glad at han løfter meg eller hun andre jenten i kollektivet opp og ned og hopper ,  og bare ti minutter senere hate hele skolen og si at det faget er det værste han vet så han kan bare henge seg. Han blir ofte sinna og vi hører han slå i veggen og madrassen og ser ofte han løpe seg en sinnatur uten at vi skjønner hva som har skjedd. Noen ganger snakker han om ting som er helt fjernt og drømmende men fremstiller det som ekte. I samtaler kan han spørre hvordan det går og være hyggelig, men så ut fra ingenting angripe og kjefte uten at noen har sagt noe galt. 

Innimellom har han banket på døren til mitt rom gråtende og sagt han ikke vil leve og at han har hatt det så vanskelig, men han forteller også om mennesker som forfølger han og har paranoide vrangforestillinger. F eks kan han ringe å spørre om vi har gjester fordi han hører stemmer i bakgrunnen når det er helt stille og ingen har gjester.  da ringer han gjerne fire ganger på en halvtime for å forsikre seg om dette. 

Mest av alt er dethumørsvingningene han har, hater alt og alle og bli skikkelig aggressiv til å elske alt og være kjempe motivert. Når vi har fest er det han som drikker mest og da ender han alltid opp med å sloss eller bli arrestert. Han er forresten den eldste i kollektivet på 31 år så tror ikke akuratt det kan være hormoner men vet at han har slitt en del psykisk i oppveksten. 

Anonymkode: c3e5b...87e

Om en person oppfører seg som beskrevet, bør du kanskje sende inn en bekymringsmelding til helsevesenet eller politiet. Nå har du skrevet på kg. Å diagnostisere noen via nettet er ikke mulig. Han må tvangsinnlegges og utredes. Mulig også tvangsbehandles dersom han selv ikke forstår hvor syk han virkelig er. 

Anonymkode: 10860...99c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...