Gå til innhold

Er dette en spiseforstyrrelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når man tenker, muligens litt for mye, på mat, måltider, hva som er sunneste, hvilke råvarer/matretter det er færrest kalorier i. Når man utfordrer seg selv på hvor lite man kan spise (og sunnest), men likevel komme seg gjennom dagen uten å bli svimmel/besvime. 

Altså at man tenker mye omkring mat og sunn, kalorifattig mat, men egentlig ikke gjør noe annet enn å tenke over det. Er det en spiseforstyrrelse? 

Videoannonse
Annonse
Gjest Margit Spat
Skrevet

Google ortoreksi og se om du kjenner deg igjen. 

Skrevet

Å tenke mye på mat tror jeg mange kvinner gjør.

MEN det å utfordre seg selv på hvor lite man kan spise uten å besvime, DET setter i gang varselbjellene hos meg. Husk at kroppen og hjernen trenger energi og vitaminer og et variert kosthold for å holde seg sunn og frisk. Kaloriinnhold er ikke alt. Man trenger vitaminene fra alle matgruppene for å føle seg bra, være sunn og frisk, og ikke minst se bra ut! 

Hjelper ikke å være tynn hvis du er slapp og trist, med gusten hud, tynt og livløst hår, rynker og dårlig ånde.

Skrevet

Det er umulig å stille diagnosen på deg over nettet, men det er ingen tvil om at dette må være forferdelig slitsomt for deg! Hvorvidt dette er et anstrengt forhold til kropp & mat, en begynnende spiseforstyrrelse eller spiseforstyrrelse kan jeg ikke si med såpass få opplysninger, men ta kontakt med en lege før det utviklere seg til det verre! :hug:

Skrevet
23 timer siden, Margit Spat skrev:

Google ortoreksi og se om du kjenner deg igjen. 

Jeg tenker nok over gjennomsnittet mye på mat, men er nok for feit til å være syk. Slanker meg ikke nok, tror jeg. 

23 timer siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Å tenke mye på mat tror jeg mange kvinner gjør.

MEN det å utfordre seg selv på hvor lite man kan spise uten å besvime, DET setter i gang varselbjellene hos meg. Husk at kroppen og hjernen trenger energi og vitaminer og et variert kosthold for å holde seg sunn og frisk. Kaloriinnhold er ikke alt. Man trenger vitaminene fra alle matgruppene for å føle seg bra, være sunn og frisk, og ikke minst se bra ut! 

Hjelper ikke å være tynn hvis du er slapp og trist, med gusten hud, tynt og livløst hår, rynker og dårlig ånde.

Målet mitt er å bli tynn sånn at jeg kan bli lykkelig. Og det er jo en økonomisk gevinst ved å spise lite. 

23 timer siden, veraa94 skrev:

Det er umulig å stille diagnosen på deg over nettet, men det er ingen tvil om at dette må være forferdelig slitsomt for deg! Hvorvidt dette er et anstrengt forhold til kropp & mat, en begynnende spiseforstyrrelse eller spiseforstyrrelse kan jeg ikke si med såpass få opplysninger, men ta kontakt med en lege før det utviklere seg til det verre! :hug:

Jeg tror nok at jeg er frisk altså, er nok for feit til å være syk ;-) 

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Iona skrev:

Jeg tenker nok over gjennomsnittet mye på mat, men er nok for feit til å være syk. Slanker meg ikke nok, tror jeg. 

Målet mitt er å bli tynn sånn at jeg kan bli lykkelig. Og det er jo en økonomisk gevinst ved å spise lite. 

21 timer siden, Iona skrev:

Jeg tror nok at jeg er frisk altså, er nok for feit til å være syk ;-) 

En spiseforstyrrelse sitter i hodet og ikke på badevekta.De som har en sf kommer i alle ulike former og fasonger.

Ang spørsmålet ditt vil jeg si at du har en spiseforstyrra tankegang,og dette kan fort bikke over i en sf.Så mitt råd er søk hjelp pronto

Anonymkode: 0b852...1a8

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En spiseforstyrrelse sitter i hodet og ikke på badevekta.De som har en sf kommer i alle ulike former og fasonger.

Ang spørsmålet ditt vil jeg si at du har en spiseforstyrra tankegang,og dette kan fort bikke over i en sf.Så mitt råd er søk hjelp pronto

Anonymkode: 0b852...1a8

Jeg tror nok bare at dette er overtenking fra min side :-) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...