Gå til innhold

Åpenhet om diagnose

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere rundt det?

Selv har jeg en somatisk diagonse med mye smerter, men den fører også med seg psykiske problemer på grunn av at kroppen begrenses så pass mye. Blir deprimert av å ikke kunne være en del av omgangskretsen min på samme måte som før. Men er så usikker på hvor mye man skal si til hvor mange...

Anonymkode: fbe1c...90c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må du nesten føle litt på selv.En trenger ikke fortelle til alle,men kanskje din alle nærmeste krets?

Jeg har mye smerter jeg også.Innimellom er det utrolig vanskelig med disse begrensningene kroppen setter.Jeg blir i alle fall både sinna,deppa og frustrert til tider.

AnonymBruker
Skrevet

Dette må du vurdere helt selv. Sier du bare nei til å være sosial uten noen forklaring så blir det vanskelig å forstå for omgivelsene. Sqmtidig trenger de ikke mye info for å kunne forstå.

Jeg var syk penge uten diagnose og uten å forstå hvorfor jeg var alvorlig syk. Det hjalp meg og mine omgivelser mye da jeg fikk en slags diagnose (uvanlig sykdom/skade) og forstod både selv og kunne si til andre at jeg har en skade som følge av.....

Anonymkode: b0684...d6d

AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke du vil si at du er deprimert, så kan du jo f.eks si at du blir veldig sliten av å ha den somatiske diagnosen? Og derfor kan du ikke være med på så masse? 

Anonymkode: 0b2ff...d16

Skrevet

Om man forteller om seg og sine plager til alle og enhver så vil nok mange mennesker trekke seg langt unna. Det vil tolkes som selvsentrert, "meg-meg-meg"- holdning og som drar all energien ut av andre. 

Det må komme naturlig, ikke noe man må føle at man må si. 

Jeg er selv fysisk syk, og med det så sliter det også på psyken. Sjeldent jeg prater med folk om det fordi jeg ikke ser vitsen med det. Dersom man kommer inn i en mer fortrolig samtale hvor det er naturlig å ta opp dette så har jeg ingen problemer med det. Hvor mye jeg forteller kommer helt an på hvordan samtalen går. Noen ganger nevner jeg så vidt sykdommen, andre ganger forteller jeg alt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville forklart symptomene på den somatiske sykdommen i korte trekk så du får mer forståelse

Anonymkode: ffba7...f3b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forteller om mine diagnoser dersom de har relevans i samtalen som ellers foregår.
Har aldri opplevd at folk har trukket seg unna eller lignende.

Spør noen meg hvordan det går kan jeg f. eks. si at det går greit, at jeg har vært hos legen tidligere på dagen. Spør de mer om det forklarer jeg, men sier de ok tar jeg hintet. Om du skjønner. Vurderingssak hele tiden.

Anonymkode: 3dbde...20a

AnonymBruker
Skrevet

Forteller om diagnoser som kommet fysisk. Men psykisk sier jeg ikke noe om.

Anonymkode: 2f82a...f53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...