AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #1 Skrevet 18. april 2016 Jeg er ufør, og dessverre ute av stand til å jobbe noe ekstra. Økonomien er dermed fast på 16000,- utbetalt etter skatt pr mnd. + noe bostøtte. Ingen barn. Bor i en bydel i Oslo, i en selveier hybel på 25 kvm. Har kommunalt lån på 1.3 mill + tilskudd. Har fått beskjed fra boligkontoret om at jeg ikke kan leie ut leiligheten om jeg skulle velge å flytte. Problemer ved å bo her: Mye støy, dag og natt. Rusmisbrukere og spesielt mange innvandrere som dealer, bråker, følger ikke ordensregler. Politiet er her ofte. Brannalarmen blir ofte utkoblet. Naboer (rusmisbrukere) røyker og doper inne. Røyken siver inn i leilighetene, bygget er fra 1930 og ikke tett. Generelt ofte utrygt her. Positivt: Jeg trives i leiligheten. Jeg liker området og det er all slags butikker og kollektivtrafikken er god. Jeg har gode bånd til helsetjenesten og denne type leilighet medfører ikke så mye kostnader med tanke på vedlikehold ute og inne. Det er et sameie. Og jeg elsker byen. Men jeg tenker endel på det som gjør meg utrygg, andre naboer, all kriminaliteten, støyen og er begynt å tenke at kanskje det er bedre for meg å flytte til ett utkantområde, nær naturen, evt annen kommune, for å få et roligere miljø rundt meg. Ulempen er dårlig kollektivforbindelser, lengre vei til alle helsetjenester, evt større utgifter med å eie en liten enebolig pga vedlikehold osv (tror ikke det blir aktuelt å bo tett på andre igjen). Lengre vei til sosiale aktiviteter, om det finnes der da. Og hører og leser så mye om innbrudd hos gamle at jeg lurer på om det er noen god ide i det hele tatt å flytte utenfor allfarvei. Pluss at jeg igrunn føler det litt som et nederlag å flytte ut på landet, for jeg bodde slik som barn og det var grusomt. Mest pga menneskene der. Jeg føler meg litt låst. Er det noen her som kjenner på noe av det samme eller som har erfaringer å dele? Råd til hvordan jeg evt kan takle urolighetene, naboene, kriminaliteten, støyen? Jeg har på en måte ikke lyst til å miste godene ved å bo her. Og vil det være fornuftig som ufør å bosette seg langt unna folk? Jeg skal nok klare det praktiske til en viss grad, men det blir jo unektelig stusselig å være avhengig av en buss som bare går to ganger for dagen. Jeg har sertifikat, men ser ikke for meg å kjøpe bil. Ekstra utgifter. Ikke vet jeg hvor jeg kunne flyttet heller, da alle boliger selv så langt unna ser ut til å koste mye. Pluss evt oppussing. Og jeg grøsser av tanken på å eie ett hus på 150 kvm. Utgifter til strøm og eiendomsskatt. Nei hjelp meg til å sortere tankene mine. Alle innspill mottas med takk. Anonymkode: 13039...ef9
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #2 Skrevet 18. april 2016 Jeg la kanskje denne tråden på feil sted? Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere den. Anonymkode: 13039...ef9
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #3 Skrevet 18. april 2016 Om jeg velger å flytte innenfor kommunen, hvordan kan jeg sikre meg at det ikke er naboer med rusproblemer, kriminalitet osv på et evt nytt sted? Anonymkode: 13039...ef9
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #4 Skrevet 18. april 2016 Håper noen kan ta seg tid til å svare. Anonymkode: 13039...ef9
Musefjes Skrevet 18. april 2016 #5 Skrevet 18. april 2016 Du skriver ikke hvor gammel du er, det gjør det litt vanskeligere å leve seg inn i situasjonen. Hvis jeg setter meg selv inn i din situasjon, tror jeg at jeg ville proritert nærhet til byen og lett tilgang til det sosiale fremfor å sitte ensom ute på landet et sted jeg ikke har tilknytning til. Jeg ville heller vurdere å flytte innad i Oslo. Vet ikke hvilken bydel du bor i nå, men det finnes jo mange, mange steder å bo i de fleste bydeler i Oslo uten veldig påtrengende rusmiljø. Jeg har inntrykk av at det ofte er bestemte blokker det gjelder, og ikke hele områder. Kanskje leilighetet din har steget litt i verdi, og du kan selge og kjøpe et annet sted? Man vet jo aldri helt hvem man får til nabo, men hvis du går tur i området og snakker med folk som er lokalkjente kan du nok finne ut av om det er "rusmiljøer" der hvor du kunne tenke deg å flytte. Lykke til! 1
Jacuzzi Skrevet 18. april 2016 #6 Skrevet 18. april 2016 Enig med hun over. Synes du tenker litt svart-hvitt her. Du tenker at enten så må du fortsette å bo der du bor, eller så må du flytte til et utkantsstrøk. Oslo er en svær by, og det er fullt mulig å finne en plass å bo i byen som ikke er et narkoreir vel? Med 16000 ubetalt i måneden trenger du heller ikke å knipe sååå hardt igjen mtp boutgifter, du kan fint bruke en del penger på å bo. Har du venner i Oslo, spør dem hvordan det er der de bor, om det er et bra strøk osv…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #7 Skrevet 18. april 2016 4 minutter siden, Musefjes skrev: Du skriver ikke hvor gammel du er, det gjør det litt vanskeligere å leve seg inn i situasjonen. Hvis jeg setter meg selv inn i din situasjon, tror jeg at jeg ville proritert nærhet til byen og lett tilgang til det sosiale fremfor å sitte ensom ute på landet et sted jeg ikke har tilknytning til. Jeg ville heller vurdere å flytte innad i Oslo. Vet ikke hvilken bydel du bor i nå, men det finnes jo mange, mange steder å bo i de fleste bydeler i Oslo uten veldig påtrengende rusmiljø. Jeg har inntrykk av at det ofte er bestemte blokker det gjelder, og ikke hele områder. Kanskje leilighetet din har steget litt i verdi, og du kan selge og kjøpe et annet sted? Man vet jo aldri helt hvem man får til nabo, men hvis du går tur i området og snakker med folk som er lokalkjente kan du nok finne ut av om det er "rusmiljøer" der hvor du kunne tenke deg å flytte. Lykke til! Jeg er 50. Noe av problemet med byen er at det er vanskelig å finne leilighet innenfor rammene på lånet. Bedre områder er ofte dyrere. Nå er jeg veldig mye alene her også, da jeg ikke har venner mer. De forsvant samtidig med uførevedtaket for 10 år siden. Jeg er derfor vant med og har det helt ok alene. Jeg opplever at det flere steder også er noe hysj hysj ang rusmisbruk. Feks har jeg vært på visninger og spurt beboere, men ingen vil uttale seg om det. Frykt kanskje. Anonymkode: 13039...ef9
Olaug Olsen Skrevet 18. april 2016 #8 Skrevet 18. april 2016 Jeg ville startet med å få en gratis verdivurdering fra en megler (dette er et tilbud de ofte har), for å se hva man har å rutte med. Det går an å få tips til rimelig oppussing før salg. Dersom du planlegger å flytte, kan det være lurt å få en realitetsorientering rundt verdien på din bolig. Kan hende det til og med er mulig å betale ned litt på lånet, etter en slik flytting. Oslo er jo stort, og mange områder kan ha både natur, gode naboer og nærhet til naturen. Dersom det er umulig å få regnestykket til å gå opp slik det er nå, ville jeg forsøkt å tenke om det kan være mulig over tid, å betale ned gjeld, for så å tenke på nytt rundt dette med kjøp, salg og lønnsomhet.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #9 Skrevet 18. april 2016 5 minutter siden, Jacuzzi skrev: Enig med hun over. Synes du tenker litt svart-hvitt her. Du tenker at enten så må du fortsette å bo der du bor, eller så må du flytte til et utkantsstrøk. Oslo er en svær by, og det er fullt mulig å finne en plass å bo i byen som ikke er et narkoreir vel? Med 16000 ubetalt i måneden trenger du heller ikke å knipe sååå hardt igjen mtp boutgifter, du kan fint bruke en del penger på å bo. Har du venner i Oslo, spør dem hvordan det er der de bor, om det er et bra strøk osv… 16000 er ikke mye når en god del går til medisinering og behandling hver mnd. Og som ufør vil jeg ikke få lån i ordinær bank. Anonymkode: 13039...ef9
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #10 Skrevet 18. april 2016 22 minutter siden, Olaug Olsen skrev: Jeg ville startet med å få en gratis verdivurdering fra en megler (dette er et tilbud de ofte har), for å se hva man har å rutte med. Det går an å få tips til rimelig oppussing før salg. Dersom du planlegger å flytte, kan det være lurt å få en realitetsorientering rundt verdien på din bolig. Kan hende det til og med er mulig å betale ned litt på lånet, etter en slik flytting. Oslo er jo stort, og mange områder kan ha både natur, gode naboer og nærhet til naturen. Dersom det er umulig å få regnestykket til å gå opp slik det er nå, ville jeg forsøkt å tenke om det kan være mulig over tid, å betale ned gjeld, for så å tenke på nytt rundt dette med kjøp, salg og lønnsomhet. Det er godt mulig verdien er økt noe da jeg har pusset opp litt i vinter. Jeg vet det er også boliger beregnet på de over en viss alder og ufør, jeg er bare bekymret for de kanskje er dyrere enn jeg vil ha råd til. Har som sagt endel utgifter til medisin og behandling. Skal absolutt tenke igjennom dette. Anonymkode: 13039...ef9 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #11 Skrevet 18. april 2016 Vet ikke om det er noe for deg, men tenkte å tipse om Karihaugen som et område med fortsatt lave boligpriser, hvor det er stille og rolig og rett ved østmarka. Ligger ved Ellingsrud, i ytterkanten av Oslo mot Lørenskog. Jeg vet noen mener det er "ghetto" og skummelt i denne bydelen, men jeg har bodd her i tre år og bare opplevd det som stille og fredelig (tror det bor mange pensjonister her!) Og veldig ryddig og ordentlig borettslag. Dessuten grønt og frodig, med buss og tbane rett i nærheten. Du kan få en toroms til under 2 mill. På minussiden: Lite "byliv"med cafeer og småbutikker! Anonymkode: 5e6e7...d56 1
Jacuzzi Skrevet 18. april 2016 #12 Skrevet 18. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 16000 er ikke mye når en god del går til medisinering og behandling hver mnd. Og som ufør vil jeg ikke få lån i ordinær bank. Anonymkode: 13039...ef9 Nei, 16000 er ikke mye hvis du har tenkt å eie bolig. Du har ikke vurdert å selge for deretter å gå inn på leiemarkedet i stedet? Jeg har selv en årsinntekt på 180 000 før skatt, kunne ikke falle meg inn å søke om lån noen plass. Hvis du leier, kan du jo bare flytte igjen hvis du oppdager at området ikke er passende for deg.
Musefjes Skrevet 18. april 2016 #13 Skrevet 18. april 2016 Det er vel en veldig stor økonomisk fordel å eie, om man har mulighet til det. TS får jo spart opp egenkapital gjennom avdragene, samtidig som leiligheten stiger i verdi. Var jeg TS, ville jeg helt klart fortsatt å eie i stedet for å leie!
Olaug Olsen Skrevet 18. april 2016 #14 Skrevet 18. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 16000 er ikke mye når en god del går til medisinering og behandling hver mnd. Og som ufør vil jeg ikke få lån i ordinær bank. Anonymkode: 13039...ef9 Sitat Nei, 16000 er ikke mye hvis du har tenkt å eie bolig. Du har ikke vurdert å selge for deretter å gå inn på leiemarkedet i stedet? Jeg har selv en årsinntekt på 180 000 før skatt, kunne ikke falle meg inn å søke om lån noen plass. Hvis du leier, kan du jo bare flytte igjen hvis du oppdager at området ikke er passende for deg. Jeg er uenig: Det er en trygghet i å eie selv, som er uvurderlig. Jeg ville heller blitt boende i narkostrøket, enn å gi opp egen leilighet. Om man greier å sparer bare noe sånt som 500-1000 kr pr mnd, så er det mulig å lage en plan for å betale ned ekstra gjeld, slik at framtiden ser lysere ut.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #15 Skrevet 18. april 2016 59 minutter siden, Jacuzzi skrev: Nei, 16000 er ikke mye hvis du har tenkt å eie bolig. Du har ikke vurdert å selge for deretter å gå inn på leiemarkedet i stedet? Jeg har selv en årsinntekt på 180 000 før skatt, kunne ikke falle meg inn å søke om lån noen plass. Hvis du leier, kan du jo bare flytte igjen hvis du oppdager at området ikke er passende for deg. Jeg betaler under 7000 inkl alle utgifter på å eie denne hybelen. Jeg måtte betalt 8-10000 på leiemarkedet i dette området og i tillegg betalt strøm. Økonomisk sett bor jeg billig nå. Slipper å bruke mye reiseutgifter da det aller meste er i gangavstand. Leie er ikke et alternativ over lang tid. Anonymkode: 13039...ef9 2
Jacuzzi Skrevet 18. april 2016 #16 Skrevet 18. april 2016 Hvorfor er det en trygghet å eie? Man vet aldri hva som kan skje med boligmarkedet. Utleieleiligheter vil man alltid klare å finne, over hele verden. Jeg leier selv, har aldri følt meg utrygg. HVORFOR ER MENNESKER I DETTE LANDET BESATT AV Å EIE BOLIG? Hvordan er det mer forsvarlig å sette seg i enorm gjeld enn å være gjeldsfri? 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #17 Skrevet 18. april 2016 59 minutter siden, Olaug Olsen skrev: Jeg er uenig: Det er en trygghet i å eie selv, som er uvurderlig. Jeg ville heller blitt boende i narkostrøket, enn å gi opp egen leilighet. Om man greier å sparer bare noe sånt som 500-1000 kr pr mnd, så er det mulig å lage en plan for å betale ned ekstra gjeld, slik at framtiden ser lysere ut. Ja tenker det samme selv. Fordelen er at det er mye utskifting av leieboere her med tanke på hvem som blir innhenta av politiet. Det hender jeg får naboer som heldigvis ikke sliter med rusproblemer. Anonymkode: 13039...ef9
Jacuzzi Skrevet 18. april 2016 #18 Skrevet 18. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg betaler under 7000 inkl alle utgifter på å eie denne hybelen. Jeg måtte betalt 8-10000 på leiemarkedet i dette området og i tillegg betalt strøm. Økonomisk sett bor jeg billig nå. Slipper å bruke mye reiseutgifter da det aller meste er i gangavstand. Leie er ikke et alternativ over lang tid. Anonymkode: 13039...ef9 Ok, bra at du bor såpass billig! Men tror fremdeles du vil klare å finne samme ordning i samme by, uten at det er et narkotikastrøk. Skulle gjerne hjulpet deg med å finne område, men jeg er ikke kjent i Oslo.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #19 Skrevet 18. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om det er noe for deg, men tenkte å tipse om Karihaugen som et område med fortsatt lave boligpriser, hvor det er stille og rolig og rett ved østmarka. Ligger ved Ellingsrud, i ytterkanten av Oslo mot Lørenskog. Jeg vet noen mener det er "ghetto" og skummelt i denne bydelen, men jeg har bodd her i tre år og bare opplevd det som stille og fredelig (tror det bor mange pensjonister her!) Og veldig ryddig og ordentlig borettslag. Dessuten grønt og frodig, med buss og tbane rett i nærheten. Du kan få en toroms til under 2 mill. På minussiden: Lite "byliv"med cafeer og småbutikker! Anonymkode: 5e6e7...d56 Takk for tips! Anonymkode: 13039...ef9
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #20 Skrevet 18. april 2016 1 minutt siden, Jacuzzi skrev: Ok, bra at du bor såpass billig! Men tror fremdeles du vil klare å finne samme ordning i samme by, uten at det er et narkotikastrøk. Skulle gjerne hjulpet deg med å finne område, men jeg er ikke kjent i Oslo. Takk for omtanken hvertfall Anonymkode: 13039...ef9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå