Gå til innhold

Jerntabletter og menstruasjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lavt jern-innhold i kroppen, ifølge legen, - uten at han har utdypet det noe mer. Jeg har i lengre tid (noen år?) hatt ekstreme blødninger de to første dagene i menstruasjons-uka. Har da sovet med håndkle under lakenet, og med dag-bind som forlengelse av natt-bindet. Har nå prøvd å ta jerntabletter i menstruasjons-uka, og opplevde nå at jeg nesten ikke blødde i det hele tatt. Smertene var også betydelig svakere, men de var der jo. Har ikke tatt jerntabletter utenom den uka jeg har hatt menstruasjon. Det er andre gang jeg gjør det nå. Begynner med tablettene på dagen, eller dagen før ventet menstruasjon. Er det andre som gjør dette, og som opplever det samme? Dette er jo godt for meg å få slippe de ekstreme blødningene, og det å ikke ha de store smertene jeg hadde tidligere....selv om jeg fortsatt har lette menstruasjons-smerter

Anonymkode: 1c325...369

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du lavt jerninnhold i blodet så har dumog for lite av de blodcellene som sørger for å stanse blødninger enten det er fra livmora/mensblødning eller om blødninge n skyldes andre ting, f.eks. at du er uheldig og skjærer deg faller eller andre ting som fremkaller blødning. 

Jo lavere jerninnhold desto mer blødning, så få i deg gjevnlig rerntabletter til du kommer opp på et nivå legen sier er akseptabelt nivå for deg, da tar du vedlikeholdsdose 1 -2 uker for måneden. 

En annen ting er at du bør få en gu for å få us at der ikke er noe galt som er årsak til så voldsom blødning. 

Anonymkode: cd685...51e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en gu høsten 2012 på privat klinikk, og gynekologen skjønte ikke hvorfor jeg kom :ohmy:...da jeg ikke er seksuelt aktiv. Gjennomførte undersøkelsen, men fikk beskjed om at slike undersøkelser ikke er nødvendig for meg. Syntes jo det var litt merkelig, men har latt det bli med det. Enn så lenge. Jeg er nå 33 år, og grunnen til at jeg mannet meg opp til å ta gu var at ei i omgangskretsen fikk underlivs-kreft. 

Må jo tilføye at jeg blør mye hvis jeg f.eks. skjærer meg, eller hvis jeg faller, ja..  

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en gu høsten 2012 på privat klinikk, og gynekologen skjønte ikke hvorfor jeg kom :ohmy:...da jeg ikke er seksuelt aktiv. Gjennomførte undersøkelsen, men fikk beskjed om at slike undersøkelser ikke er nødvendig for meg. Syntes jo det var litt merkelig, men har latt det bli med det. Enn så lenge. Jeg er nå 33 år, og grunnen til at jeg mannet meg opp til å ta gu var at ei i omgangskretsen fikk underlivs-kreft. 

Må jo tilføye at jeg blør mye hvis jeg f.eks. skjærer meg, eller hvis jeg faller, ja..  

Gynekolog er ikke nødvendig for celleprøve. Annet hvert år er anbefalt fra fylte 25 år. Men dette er det meningen at kvinner flest skal bruke fastlegen til. 

Jeg synes forøvrig du skal få deg en time hos fastlegen for å kontrollere at du ikke har en annen blodsykdom eller andre årsaker til mye generell blødning ved både mens og skader. (Uten at jeg vet noe om hva som er gjort og tatt av blodprøver da du fikk beskjed om anemi.)

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det akkurat likt deg ts.Blødde mindre og fikk mindre smerter etter at jeg fikk behandlet jernmangelen.Det skyldes det som AB # 1 skriver.Hvis du ikke bruker p-piller eller annen hormonprevansjon kan du be legen om resept på Cyclokapron tabletter. Da vil blødningene bli enda mindre.Jeg tar 2 tabletter noen ganger om dagen de dagene jeg blør menst.Dette er spesielt om kvelden, og det er fantastisk å slippe å stå opp flere ganger hver natt og sove med dobbelbeskyttelse og håndkle i sengen.

Anonymkode: 26a23...742

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar begge to. Må få tatt det ordentlig opp med legen en dag :) 

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Den 18.4.2016 at 12.41, AnonymBruker skrev:

Har du lavt jerninnhold i blodet så har dumog for lite av de blodcellene som sørger for å stanse blødninger enten det er fra livmora/mensblødning eller om blødninge n skyldes andre ting, f.eks. at du er uheldig og skjærer deg faller eller andre ting som fremkaller blødning. 

Jo lavere jerninnhold desto mer blødning, så få i deg gjevnlig rerntabletter til du kommer opp på et nivå legen sier er akseptabelt nivå for deg, da tar du vedlikeholdsdose 1 -2 uker for måneden. 

En annen ting er at du bør få en gu for å få us at der ikke er noe galt som er årsak til så voldsom blødning. 

Legen har nå sagt til mamma da hun spurte under sitt siste legebesøk - at jeg har lavt jern-innhold, og at jeg kan ta jerntabletter. Dette er noen uker siden, husker ikke eksakt, men det var etter at min forrige menstruasjon var ferdig. Jeg har ikke bestilt time hos han ang dette, og har ikke fått resept på noe. Får kanskje vurdere å bestille en time for at jeg selv kan få snakka litt mer om sånne synspunkter. Jeg skulle hatt menstruasjonen for fire dager siden, den har fortsatt ikke kommet. Det kommer noe som kan minne om murringer, ellers er det ikke tegn til blødninger enda. Kan dette komme av at jeg har tatt jerntabletter daglig de siste to-tre ukene? Burde kanskje ha et opphold iblant, og ikke ta det hver dag? Gjøre som deg, ta vedlikeholds-dose en til to uker pr mnd?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må jo le nå da, for en halvtime etter at jeg skrev mitt forrige innlegg her, så var jeg på toalettet, og gjett hva jeg oppdaga da...? :P Etter fire døgn med truse-innlegg var det "godt" å se at det endelig var begynt å blø :P Lenge siden jeg har opplevd at den har kommet så mange dager for sent...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...