Gå til innhold

Bruktbilkjøp, skrekkscenario


Bolthorn

Anbefalte innlegg

Kjøpe i Januar en bruktbil fra ett kjent firma i Nord-norge. 

Bilen fremsto som fin da jeg kjøpte den, nylig eu godkjent og service nettopp utført. Har etter den tid dukket opp en del mangler og feil som ikke ble nevnt når jeg kjøpte bilen. 

Begge bremsekaliper bak var sunnrustet og det var ikke bremseklosser igjen, demperene bake må byttes (Autorregulerte dempere så ikke direkte billig), den drikker kjølevæske (Lekasje men ikke synlig så jeg vet ikke helt hvor væsken går), Glødeplugglampen lyser under kjøring og motorkraften forsvinner (Dette ble oppstod i dag under kjøring). 

Har ikke noen garanti igjen så lurer litt på hva man kan gjøre? Har man krav på noe som helst i en slik sak? Reklamasjon? 

Har vært på verksted med bilen og dem kunne ikke skjønne hvordan i alle dager denne bilen hadde blitt Eu godkjent med tanke på at bremser var ikke eksisterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Gullik skrev:

Først og fremst. Hva sier selger?

Tok kontakt for 9 dager siden, har ringt hver dag siden da. Og han sier da at verkstedet skal ta kontakt siden dem godkjente bilen før salg. Hver dag jeg ringer sier dem at "Ojj, har dem ikke ringt enda? Skal be dem ta kontakt med en gang!" Så hører jeg ingen ting. Har gitt mobilnummeret mitt og e-post 6 ganger til nå, men får ingen tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat tatt kontakt med dem, igjen..Og ble som vanlig lovet at dem skulle ringe meg idag.

Endret av Bolthorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kostet bilen? Er det en bil som kostet litt så har du rett til å få fikset bilen hos dem med mindre det er typiske slitasjedeler det er snakk om. Selv om garantien er gått ut. Om det står 6 mnd garanti i kontrakten er det forventet av en bil du betaler 150.000 for skal holde mer enn 6 mnd liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bolthorn skrev:

Kjøpe i Januar en bruktbil fra ett kjent firma i Nord-norge. 

Bilen fremsto som fin da jeg kjøpte den, nylig eu godkjent og service nettopp utført. Har etter den tid dukket opp en del mangler og feil som ikke ble nevnt når jeg kjøpte bilen. 

Begge bremsekaliper bak var sunnrustet og det var ikke bremseklosser igjen,

Hvordan kunne så dårlig bremser gå igjennom eu-kontroll? Kanskje bilen må avskiltes? Du bør ta kontakt med biltilsynet for å få sjekket opp den eu-kontrollen.

Anonymkode: 0af70...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kunne så dårlig bremser gå igjennom eu-kontroll? Kanskje bilen må avskiltes? Du bør ta kontakt med biltilsynet for å få sjekket opp den eu-kontrollen.

Anonymkode: 0af70...7e7

Er det jeg også stusser på. Har vært tilfeller hvor firma har lurt systemet med slikt tidliger, Eu kontrollen ble jo utført på firmaets eget verksted. Biltilsynet kan ikke annet enn å se på papirene de fikk av firmaet som tilsier at Eu kontrollen er godkjent. Vet dem tar stikkprøver av å til og mye fusk ble jo avdekket for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du reiser til firmaet som EU godkjente bilen. Legger frem dokumentasjonen på defekte bremser og krever at de fikser det. Siden bilen er eldre og brukt er det ikke umulig at dere kan møtes på halvegen. Du betaler deler med rabatt og de reparerer gratis? Hvis ikke kan du true med anmeldelse slik at de mister mulighet til å EU godkjenne. Kjenner folk som har gjort dette før når det dreier seg om "kjentfolk og kompis" godkjenning.

Men husk at det er en bruktbil, at biler er dyre i Norge betyr ikke at de er i bra stand og at de vil gå lenge uten påkostninger.

Ofte har folk et urealistisk bilde av hvor lite problemer man skal ha på en 6 år gammel bil til 150.000 kr. Ting går i stykker , sånn er det. Kjøpte bruktbil i fjor har har siden dengangen fikset eksosen, byttet bærebruer, jordingsfeil, glødeplugger, styreledd + endel andre småting.

Har i tillegg en bil som ikke har gått spesielt langt hvor jeg byttet deler for 20.000 ifjor. Slitasjedeler som støtdempere, opphengskuler, styreledd, stab stag.foringer osv. Siden jeg bytter dette selv så er det ikke store kostnaden. hadde jeg måtte betalt et verksted så hade prisen lett blitt 50-60.000.

Det dyrt med bil , sånn er det bare. Alt som roterer vil tilslutt havarere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med forbrukerrådet.. De hjelper deg ! Og henvend deg SKRIFTLIG til verkstedet/bilselger, slik at du har korrespondansen på mail. Veldig greit å ha som dokumentasjon, istedenfor "han sa- hun sa". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Katie_med_lua skrev:

Snakk med forbrukerrådet.. De hjelper deg ! Og henvend deg SKRIFTLIG til verkstedet/bilselger, slik at du har korrespondansen på mail. Veldig greit å ha som dokumentasjon, istedenfor "han sa- hun sa". 

Syntes det er litt realt å snakke med de først. Se om dere kan komme til en enighet uten å innvolvere andre. Tror verkstedet også vil være interessert i unngå dårlig publisitet. Man snakker med naboen for man kontakter kommunen angående hekkens høyde?!. Er ikke sikker det er så mye goodwill å få hvis de ikke først har fått muligheten til å sjekke hva som er skjedd internt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bolthorn skrev:

Kjøpe i Januar en bruktbil fra ett kjent firma i Nord-norge. 

Bilen fremsto som fin da jeg kjøpte den, nylig eu godkjent og service nettopp utført. Har etter den tid dukket opp en del mangler og feil som ikke ble nevnt når jeg kjøpte bilen. 

Begge bremsekaliper bak var sunnrustet og det var ikke bremseklosser igjen, demperene bake må byttes (Autorregulerte dempere så ikke direkte billig), den drikker kjølevæske (Lekasje men ikke synlig så jeg vet ikke helt hvor væsken går), Glødeplugglampen lyser under kjøring og motorkraften forsvinner (Dette ble oppstod i dag under kjøring). 

Har ikke noen garanti igjen så lurer litt på hva man kan gjøre? Har man krav på noe som helst i en slik sak? Reklamasjon? 

Har vært på verksted med bilen og dem kunne ikke skjønne hvordan i alle dager denne bilen hadde blitt Eu godkjent med tanke på at bremser var ikke eksisterende.

EU kontroll er en falsk trygghet! Det er slik bilen er akkurat der og da som gjelder. At bremser bake er utslitt kan være at du har brukt opp siste av de, som var "godt nok" under godkjenning. Slitte dempere er noe som må undersøkes nærmere når en klar over at de er autoregulerte, er nok ikke mer holdbare enn vanlige. Kjølevæska kan forsvinne inn i motor og komme ut som damp bak. Mye grå røyk? Glødelampa kan indikere at EGR ventil sitter fast, siden du sier den trekker dårlig. (Vært borti det selv) 

Reklamasjonsrett er nok fraværnde vil jeg tro. Det står nok i kjøpskontrakten din hva som gjelder, og det variere nok. Har likevel hørt om de som har krevd å få reparert motor som ikke fikk noe hjelp hos forhandler hvor bilen ble kjøpt, men til en uavhengig forhandler som selger samm merke, der fikk vedkommende hjelp, da det viste seg å være en kjent produksjonsfeil fra fabrikk! Slå den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Commander skrev:

Syntes det er litt realt å snakke med de først. Se om dere kan komme til en enighet uten å innvolvere andre. Tror verkstedet også vil være interessert i unngå dårlig publisitet. Man snakker med naboen for man kontakter kommunen angående hekkens høyde?!. Er ikke sikker det er så mye goodwill å få hvis de ikke først har fått muligheten til å sjekke hva som er skjedd internt.

Hvor mange ganger skal man egentlig snakke med selger, mener du. Ts har tatt kontakt gjentatte ganger uten å få ordentlig svar, og uten at saken er blitt tatt seriøst. 

Anonymkode: 8df23...fad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bolthorn skrev:

Kjøpe i Januar en bruktbil fra ett kjent firma i Nord-norge. 

Bilen fremsto som fin da jeg kjøpte den, nylig eu godkjent og service nettopp utført. Har etter den tid dukket opp en del mangler og feil som ikke ble nevnt når jeg kjøpte bilen. 

Begge bremsekaliper bak var sunnrustet og det var ikke bremseklosser igjen, demperene bake må byttes (Autorregulerte dempere så ikke direkte billig), den drikker kjølevæske (Lekasje men ikke synlig så jeg vet ikke helt hvor væsken går), Glødeplugglampen lyser under kjøring og motorkraften forsvinner (Dette ble oppstod i dag under kjøring). 

Har ikke noen garanti igjen så lurer litt på hva man kan gjøre? Har man krav på noe som helst i en slik sak? Reklamasjon? 

Har vært på verksted med bilen og dem kunne ikke skjønne hvordan i alle dager denne bilen hadde blitt Eu godkjent med tanke på at bremser var ikke eksisterende.

Har du bilforsikring som dekker rettshjelp? Da kontakter du advokat asap. Undersøk evt om du kan ha rettshjelp på innboforsikringen din som kan dekke dette. Få bilen på en NAF kontroll, de vet der hva du skal ha, når du forklarer problemet. Melder du deg inn i NAF får du og advokathjelp fra dem. Dette kjøpet må du bare få hevet, du er lurt. Noe jeg og har blitt en gang i fortiden ved bilkjøp. 

Anonymkode: 1f055...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Katie_med_lua skrev:

Snakk med forbrukerrådet.. De hjelper deg ! Og henvend deg SKRIFTLIG til verkstedet/bilselger, slik at du har korrespondansen på mail. Veldig greit å ha som dokumentasjon, istedenfor "han sa- hun sa". 

Forbrukerrådet skal i alle saker være en nøytral mellompart. De bruker lang tid, og selger kan avvise å forholde seg til forbrukerrådet. Da jobber tiden mot ts, til ingen nytte for henne. 

Anonymkode: 1f055...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar her. Som nevnt over ble jeg lovet at dem skulle ringe meg opp i dag fra verkstedet (Fikk sms fra selger). Dem stenger nå klokken 15.00 og har ikke hørt noe så langt, som vanlig. 

Slitedeler kan man jo forvente at skal ryke, men her var det mye på en gang på en bil som ble annonsert som strøken. Når det kommer til lekkasje av kjølevæske virker det ikke som den kommer inn i motor (Ingen hvit/utvasket eksos). Når Kaliper er sunnrustet føler jeg at EU kontrollen ikke har vært utført skikkelig. (Så rustet at dem til slutt sto fast.) Så mye feil på en "strøken" bil har jeg ikke vært borti før iallefall. Å har hatt en del biler til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Bolthorn skrev:

Takker for alle svar her. Som nevnt over ble jeg lovet at dem skulle ringe meg opp i dag fra verkstedet (Fikk sms fra selger). Dem stenger nå klokken 15.00 og har ikke hørt noe så langt, som vanlig. 

Slitedeler kan man jo forvente at skal ryke, men her var det mye på en gang på en bil som ble annonsert som strøken. Når det kommer til lekkasje av kjølevæske virker det ikke som den kommer inn i motor (Ingen hvit/utvasket eksos). Når Kaliper er sunnrustet føler jeg at EU kontrollen ikke har vært utført skikkelig. (Så rustet at dem til slutt sto fast.) Så mye feil på en "strøken" bil har jeg ikke vært borti før iallefall. Å har hatt en del biler til nå.

En "sunnrustet" kaliper synes ikke før du evt. demonterer den, da den ruster innvendig som fører til at stemplet setter seg fast.
Om stemplet i kalipperen ikke satt fast når eu-kontrollen ble utført er det umulig å forutse at det kommer til å skje, kontrolløren har nemlig ikke lov å skru på bilen i det heletatt på en eu-kontroll.

Anonymkode: 0ecc3...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

En "sunnrustet" kaliper synes ikke før du evt. demonterer den, da den ruster innvendig som fører til at stemplet setter seg fast.
Om stemplet i kalipperen ikke satt fast når eu-kontrollen ble utført er det umulig å forutse at det kommer til å skje, kontrolløren har nemlig ikke lov å skru på bilen i det heletatt på en eu-kontroll.

Anonymkode: 0ecc3...f7b

Med tanke på at selger har kjøpt denne bilen for så å videreselge den så skulle dem jo ha sjekket over bilen før dem la den ut på salg "Strøken". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...