AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #1 Skrevet 17. april 2016 Har trent styrke en stund og har tenkt lenge på å skjerpe meg med kostholdet slik at fettprosenten går ned. Har funnet ut at jeg må ligge på ca 1900 kalorier for å gå i underskudd. Har prøvd å telle kalorier tidligere, men da gav jeg opp fort. Kunne noen vært så greie å gitt eksempler på hva jeg kan spise på en dag? Spiser ganske sunt, men er glad i mat og mengdene kan ofte bli for store. I tillegg får jeg skikkelig ulvehunger av styrketreningen. Har begynt å løpe noen ganger etter styrketreningen. Anonymkode: c8952...8ff
Emalje Skrevet 17. april 2016 #2 Skrevet 17. april 2016 Dette kan du sikkert google, og få gode ukesmenyer laget av proffer.. ellers kan du gi kaloritellinga et nytt forsøk. Da får du jo mer valgfrihet! Om du laster ned en app, for eksempel Lifesum, er det kjempelett å telle kalorier! Da scanner du bare inn kaloriene og eventuelt veier det du spiser, om du ikke spiser en hel pakke med noe om gangen. Etterhvert blir det enklere og enklere å registrere mat, om du holder deg til samme type mat hver dag, fordi varene du har valgt før allerede ligger inne. Med f.eks.lifesum er det også lett å holde styr på hvor mye av kaloriene du spiser som er protein, karbohydrater og fett. Da kan du jo justere kosten utover dagen etter hva du trenger mer eller mindre av! 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #3 Skrevet 19. april 2016 Takk for tips, men jeg mistet så mye motivasjon sist jeg la inn på den måten, så har ikke så lyst å prøve det igjen... Andre? Anonymkode: c8952...8ff
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #4 Skrevet 19. april 2016 Nei, da har jeg ingen tips Jeg gikk inn her for å tipse om Lifesum, jeg synes den er fantastisk Anonymkode: 229fd...425
Amfeila Skrevet 19. april 2016 #5 Skrevet 19. april 2016 Jeg tenker at enten må du gjøre jobben selv med å telle kalorier, her kan apper som Myfitnesspal eller Lifesum fungere fint for der kan du scanne strekkoden på varer og få opp innholdet i produktet. Det er den billige og litt arbeidsomme varianten. Eller så kan du betale noen for å sette opp et matprogram til deg, det er den enkle og litt kostbare varianten. Dersom du fortsatt vil trene styrke og oppleve progresjon vil jeg anbefale et kosthold med en del proteiner i og ikke så mye karbohydrater, men du trenger ikke bli helt lavkarbo. Forsøk å få i deg proteinrik mat til hvert måltid, da unngår du kanskje noe av ulvehungeren som du forteller om.
Gjest Ajax Skrevet 20. april 2016 #6 Skrevet 20. april 2016 (endret) Jeg spiser følgende: Frokost: En liten porsjon havregryn, 1 scoop bcaa. Lunsj: En Quest-bar Mellommåltid: 2 scoops wheyprotein, 1 frukt Middag: 300g kjøtt/kylling/fisk, litt ris eller poteter, grønnsaker. Mellommåltid: En kvarg Mellommåltid: 2 scoops kasein, 1 frukt Kveldsmat: 3 egg Har foreløpig gått ned 11 kilo på 7 uker, og løfter like tungt som jeg gjorde før jeg begynte slankinga. Tar i tillegg disse kosttilskuddene: Multivitamin, omega 3, ALA, ZMA, L-Arginin Endret 20. april 2016 av Cyrus
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #7 Skrevet 20. april 2016 18 timer siden, Cyrus skrev: Jeg spiser følgende: Frokost: En liten porsjon havregryn, 1 scoop bcaa. Lunsj: En Quest-bar Mellommåltid: 2 scoops wheyprotein, 1 frukt Middag: 300g kjøtt/kylling/fisk, litt ris eller poteter, grønnsaker. Mellommåltid: En kvarg Mellommåltid: 2 scoops kasein, 1 frukt Kveldsmat: 3 egg Har foreløpig gått ned 11 kilo på 7 uker, og løfter like tungt som jeg gjorde før jeg begynte slankinga. Tar i tillegg disse kosttilskuddene: Multivitamin, omega 3, ALA, ZMA, L-Arginin Takk for din "plan"! Og du holder deg mett hele dagen? Synes det ser så lite ut det du spiser til frokost og lunsj. Ingen kritikk altså, men tror ikke jeg hadde holdt ut på jobb og trening med så lite Tror forresten jeg må gi Lifesum en sjanse likevel. Veldig bra app! Anonymkode: c8952...8ff 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #8 Skrevet 20. april 2016 Jogg mye med lav intensitet. Det bedrer kroppens evne til å forbrenne fett Anonymkode: b18ff...082
Emalje Skrevet 20. april 2016 #9 Skrevet 20. april 2016 19 timer siden, Cyrus skrev: Jeg spiser følgende: Frokost: En liten porsjon havregryn, 1 scoop bcaa. Lunsj: En Quest-bar Mellommåltid: 2 scoops wheyprotein, 1 frukt Middag: 300g kjøtt/kylling/fisk, litt ris eller poteter, grønnsaker. Mellommåltid: En kvarg Mellommåltid: 2 scoops kasein, 1 frukt Kveldsmat: 3 egg Har foreløpig gått ned 11 kilo på 7 uker, og løfter like tungt som jeg gjorde før jeg begynte slankinga. Tar i tillegg disse kosttilskuddene: Multivitamin, omega 3, ALA, ZMA, L-Arginin Oi, heftig mat! Hvor mye protein får du i deg på en dag? 1
Gjest Ajax Skrevet 21. april 2016 #10 Skrevet 21. april 2016 4 timer siden, Emalje skrev: Oi, heftig mat! Hvor mye protein får du i deg på en dag? Et sted mellom 220-250 gram. Jeg kunne selvfølgelig byttet ut noe av det med carbs, men i og med at jeg trener lite cardio så har jeg ikke det behovet. Jeg spiser jo selvsagt ikke slik til vanlig, men som en 12-ukers diett for å gå ned i fettprosent så fungerer det helt knall.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #11 Skrevet 21. april 2016 Den 17.4.2016 at 1.17, AnonymBruker skrev: Har trent styrke en stund og har tenkt lenge på å skjerpe meg med kostholdet slik at fettprosenten går ned. Har funnet ut at jeg må ligge på ca 1900 kalorier for å gå i underskudd. Har prøvd å telle kalorier tidligere, men da gav jeg opp fort. Kunne noen vært så greie å gitt eksempler på hva jeg kan spise på en dag? Spiser ganske sunt, men er glad i mat og mengdene kan ofte bli for store. I tillegg får jeg skikkelig ulvehunger av styrketreningen. Har begynt å løpe noen ganger etter styrketreningen. Anonymkode: c8952...8ff Hvor i huleste har du funnet ut dette ? å telle kalorier har lite med vektnedgang å gjøre direkte. Det kan i beste fall brukes som et referanse verktøy. Det er langt ifra avgjørende ..selv om du sammenligner 2 måltider side ved side i antall kalorier så vil det ene kunne være et langt bedre alternativ enn det andre. Det er hastigheten karbohydratene blir brutt ned til glukose i blodet ditt som i stor grad avgjør igangsettelsen av fettsyresyntsen i kroppen din. Da en raskt omdannelse til glukose vil forårsake et høyt blodsukker som igjen styrer frigjøringen av insulin i kroppen din. Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Insulin Insulin (fra latin: insula, dvs. øy) er et polypeptid-hormon som produseres av cellegrupper kalt langerhanske øyer ibukspyttkjertelen og utskilles til blodet avhengig av matinntak og blodsukkernivå. Insulin står sentralt i kroppenssukker-/karbohydrat-/glukose-metabolisme, og underskudd på insulin fører til diabetes mellitus, tidligere kalt sukkersyke. For lite insulin ved diabetes gir høyt blodsukker – hyperglykemi – og for mye insulin ved diabetesbehandling kan gi lavt blodsukker – hypoglykemi, såkalt føling. Insulin fungerer også som et anabolt (vevsbyggende) hormon i fett- og protein-stoffskiftet. Mangel på insulin kan derfor medføre tap av muskel- og fettvev, og vekttap er et vanlig symptom på diabetes mellitus. Selv om 2 sjokolader ved siden av hverandre representerer det samme antall kalorier så er det STOR forskjell på hvilke som får blodsukkeret til å stige i merkbar grad og ikke. Så det første du bør lære deg er å skille på dette. Mangelen på forståelsen av dette er grunnen til at 99.5% av de som forsøker en vektnedgang ved å kun telle kalorier failer totalt. Det er ikke fordi de teller feil eller gjør så mye galt sånn kun iforhold til det - MEN det er pga feilene de gjør iforhold til det jeg prater om her. Anonymkode: d31c3...002
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #12 Skrevet 21. april 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor i huleste har du funnet ut dette ? å telle kalorier har lite med vektnedgang å gjøre direkte. Det kan i beste fall brukes som et referanse verktøy. Det er langt ifra avgjørende ..selv om du sammenligner 2 måltider side ved side i antall kalorier så vil det ene kunne være et langt bedre alternativ enn det andre. Det er hastigheten karbohydratene blir brutt ned til glukose i blodet ditt som i stor grad avgjør igangsettelsen av fettsyresyntsen i kroppen din. Da en raskt omdannelse til glukose vil forårsake et høyt blodsukker som igjen styrer frigjøringen av insulin i kroppen din. Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Insulin Insulin (fra latin: insula, dvs. øy) er et polypeptid-hormon som produseres av cellegrupper kalt langerhanske øyer ibukspyttkjertelen og utskilles til blodet avhengig av matinntak og blodsukkernivå. Insulin står sentralt i kroppenssukker-/karbohydrat-/glukose-metabolisme, og underskudd på insulin fører til diabetes mellitus, tidligere kalt sukkersyke. For lite insulin ved diabetes gir høyt blodsukker – hyperglykemi – og for mye insulin ved diabetesbehandling kan gi lavt blodsukker – hypoglykemi, såkalt føling. Insulin fungerer også som et anabolt (vevsbyggende) hormon i fett- og protein-stoffskiftet. Mangel på insulin kan derfor medføre tap av muskel- og fettvev, og vekttap er et vanlig symptom på diabetes mellitus. Selv om 2 sjokolader ved siden av hverandre representerer det samme antall kalorier så er det STOR forskjell på hvilke som får blodsukkeret til å stige i merkbar grad og ikke. Så det første du bør lære deg er å skille på dette. Mangelen på forståelsen av dette er grunnen til at 99.5% av de som forsøker en vektnedgang ved å kun telle kalorier failer totalt. Det er ikke fordi de teller feil eller gjør så mye galt sånn kun iforhold til det - MEN det er pga feilene de gjør iforhold til det jeg prater om her. Anonymkode: d31c3...002 Hva skal jeg gjøre da? Anonymkode: c8952...8ff
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #13 Skrevet 21. april 2016 Her er det jeg har spist de siste tre dagene. Drikker kaffe og vann. Kalorier (cirka) i parentes. Dagsmeny 1 Kl 8: Havregrøt av 60 g gryn og vann (250) Kl 11.30: en boks Cottage cheese (240) og en banan (100) Kl 14.30: to knekkebrød (90) og to speilegg (200) Kl 17.30: fiskegrateng, grønnsaker, en potet (500) Kl 20.30: 2 knekkebrød med makrell i tomat (180) Dagsmeny 2: Kl 8: havregrøt (250) Kl 11.30: gresk yoghurt med müsli (216) og banan (90) Kl 15.30: 1 knekkebrød med speilegg (150), 1 med smøreost (100) Kl 16.30: middag, fiskegrateng (500) Kl 19.30: kvelds, to knekkebrød med makrell i tomat (180) og rett i koppen-suppe (80) Dagsmeny 3: Kl 9: havregrøt (250) Kl 11.30: tunfisk (160) med grønnsaker og 20 g majones (80) Kl 15: to knekkebrød (90) med to speilegg (200) Kl 17: fylt torsk med litt potet og grønnsak (500) Kl 19.30: to knekkebrød med makrell i tomat (180), banan (90) og gresk yoghurt (216) kan det være til hjelp? Anonymkode: 92b48...8d0 1
ajarRun Skrevet 21. april 2016 #14 Skrevet 21. april 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor i huleste har du funnet ut dette ? å telle kalorier har lite med vektnedgang å gjøre direkte. Det kan i beste fall brukes som et referanse verktøy. Det er langt ifra avgjørende ..selv om du sammenligner 2 måltider side ved side i antall kalorier så vil det ene kunne være et langt bedre alternativ enn det andre. Det er hastigheten karbohydratene blir brutt ned til glukose i blodet ditt som i stor grad avgjør igangsettelsen av fettsyresyntsen i kroppen din. Da en raskt omdannelse til glukose vil forårsake et høyt blodsukker som igjen styrer frigjøringen av insulin i kroppen din. Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Insulin Insulin (fra latin: insula, dvs. øy) er et polypeptid-hormon som produseres av cellegrupper kalt langerhanske øyer ibukspyttkjertelen og utskilles til blodet avhengig av matinntak og blodsukkernivå. Insulin står sentralt i kroppenssukker-/karbohydrat-/glukose-metabolisme, og underskudd på insulin fører til diabetes mellitus, tidligere kalt sukkersyke. For lite insulin ved diabetes gir høyt blodsukker – hyperglykemi – og for mye insulin ved diabetesbehandling kan gi lavt blodsukker – hypoglykemi, såkalt føling. Insulin fungerer også som et anabolt (vevsbyggende) hormon i fett- og protein-stoffskiftet. Mangel på insulin kan derfor medføre tap av muskel- og fettvev, og vekttap er et vanlig symptom på diabetes mellitus. Selv om 2 sjokolader ved siden av hverandre representerer det samme antall kalorier så er det STOR forskjell på hvilke som får blodsukkeret til å stige i merkbar grad og ikke. Så det første du bør lære deg er å skille på dette. Mangelen på forståelsen av dette er grunnen til at 99.5% av de som forsøker en vektnedgang ved å kun telle kalorier failer totalt. Det er ikke fordi de teller feil eller gjør så mye galt sånn kun iforhold til det - MEN det er pga feilene de gjør iforhold til det jeg prater om her. Anonymkode: d31c3...002 Du blir aldri lei av å spre dette tullet? Å telle kalorier funker alltid, dersom du klarer å telle kalorier. For de av oss som er for evneveike til å telle kalorier må man bare bytte ut matvarer og lage regler. 5
ajarRun Skrevet 21. april 2016 #15 Skrevet 21. april 2016 Den 20.4.2016 at 5.41, Cyrus skrev: Jeg spiser følgende: Frokost: En liten porsjon havregryn, 1 scoop bcaa. Lunsj: En Quest-bar Mellommåltid: 2 scoops wheyprotein, 1 frukt Middag: 300g kjøtt/kylling/fisk, litt ris eller poteter, grønnsaker. Mellommåltid: En kvarg Mellommåltid: 2 scoops kasein, 1 frukt Kveldsmat: 3 egg Har foreløpig gått ned 11 kilo på 7 uker, og løfter like tungt som jeg gjorde før jeg begynte slankinga. Tar i tillegg disse kosttilskuddene: Multivitamin, omega 3, ALA, ZMA, L-Arginin Hva er en kvarg?
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #16 Skrevet 21. april 2016 6 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Hva er en kvarg? Hehe. Hørtes litt ut som et skjellsord. Din j***a kvarg! men det er vel som en boks skyr? En type ferskost? har ikke smakt, men sett disse begrene på butikken. Anonymkode: 92b48...8d0
ajarRun Skrevet 21. april 2016 #17 Skrevet 21. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hehe. Hørtes litt ut som et skjellsord. Din j***a kvarg! men det er vel som en boks skyr? En type ferskost? har ikke smakt, men sett disse begrene på butikken. Anonymkode: 92b48...8d0 Nå ble jeg mer nysgjerrig, lavt fettinhold, mye proteiner, regner med det er like kalorier. Men konsistensen er et mysterie, og smaken.
Gjest Ajax Skrevet 21. april 2016 #18 Skrevet 21. april 2016 54 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Nå ble jeg mer nysgjerrig, lavt fettinhold, mye proteiner, regner med det er like kalorier. Men konsistensen er et mysterie, og smaken. En kvarg er nesten det samme som en skyr. Jeg kjøper det i Sverige og det kommer i veldig mange smaksvarianter. I starten syntes jeg ikke konsistensen var så verst, men etterhvert som det har gått med noen kilo så synes jeg det føles mer og mer som å spise sement.
ajarRun Skrevet 21. april 2016 #19 Skrevet 21. april 2016 18 minutter siden, Cyrus skrev: En kvarg er nesten det samme som en skyr. Jeg kjøper det i Sverige og det kommer i veldig mange smaksvarianter. I starten syntes jeg ikke konsistensen var så verst, men etterhvert som det har gått med noen kilo så synes jeg det føles mer og mer som å spise sement. Har du tenkt til å gå ned mye da? 11 kilo da burde du vel begynne å nærme deg riktig vekt? Matplanen din ser interessant ut, kanskje jeg burde prøve.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #20 Skrevet 21. april 2016 Kverg er en type ost som smaker yoghurt fromasj/pudding blanding ..eh? Uansett kjempe godt ikke mangen kcal i en boks (den nye pære er nam!) skulle ønske vi fikk inn sukkerfri varianter slik som i Svergie Anonymkode: 60669...286
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå