Gå til innhold

IBS - et helvete

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i flere år hatt problemer med magen, men i det siste har det bare blitt værre. Dro til legen og fikk da "diagnosen IBS". Er 20 år.

Jeg syns det er helt forferdelig å leve med. Går så kraftig utover livskvaliteten min. Jeg vil gjerne studere, men turte ikke søke, da jeg er redd dette ødelegger. Jeg vil ikke flytte inn med min kjæreste, pga de dårlige dagene mine.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal beskrive plagene mine. Jeg er forstoppet, UANSETT hva jeg spiser eser magen ut, og jeg ser ut som jeg er høygravid. Det er så vemmelig, vondt og irriterende. På natta får jeg ikke sove, er så oppblåst og full av luft. Føles ut som små ballonger som sprekker i magen hele tiden, med lyd. Jeg klarer nesten ingenting. Tvinger meg på jobb de få dagene jeg jobber, og det er så vondt.

Jeg har kjøpt meg to FODMAP bøker, prøvd å følge dette litt, ikke så lenge skal jeg være ærlig. Følte ikke store forskjellwn på den tiden. Skal prøve igjen. Hvis noen går på dette; hvordan klarer dere å la være å falle for fristelsen av brød, pålegg, godteri og andre ting? 

Prøvd blant annet V-Siblin, miniform, idoform uten effekt. Har nå prøvd constella med ok effekt første uka, etter det var det back to reality. Kan ikke huske sist jeg hadde en bra dag, time. Jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal leve med dette videre. Legen tar meg ikke seriøst virker det som, jeg måtte selv ta opp constella. Jeg måtte selv ta opp FODMAP. "Jeg vet ikke hva du kan gjøre annet enn å prøve deg frem med kosten". 

Er veldig blitt irritert og innestengt pga dette, går utover de rundt meg. De forstår heller ikke hvordan jeg har det, og det er forståelig nok. Alt dette gjør meg enda mer stresset og deprimert.

Noen som har tips? Alt tas imot.. Hilsen en egentlig livsglad og positiv jente 😥

Anonymkode: ec009...e78

Videoannonse
Annonse
Gjest Dwight
Skrevet

Jeg har ikke IBS selv, men er en med konstant kjipe mage selv. Jeg reagerer veldig på stress, så prøver å minske det mest mulig i livet. Blir til og med vond i magen hvis jeg stresser over det jeg har spist :fnise:

For det første, hva du gjør på do er din greie og skal ikke stoppe deg for å være med andre eller flytte inn med kjæresten. Alle driter, alle fiser og alle promper. Det er nødvendig og sunt, så fis i vei. 

For det andre, endringer ang kost tar tid, du må prøve det ut et par måneder før systemet er skikkelig renset. Kutt ut ting du vet gir deg oppblåst mage først, feks løk, brokkoli, kål osv. Så prøver du disse standard som reduserig av melk osv. Vær litt forsiktig ang gluten, hvis det skulle ligge en cøliaki så vil testen vise negativ hvis du kutter dette i dietten før testen. Ikke stress med det, prøv heller å gjøre smarte valg som er bra for kroppen uansett sykdom eller ei. 

Er du aktiv? Kan du legge inn en ekstra treningsøkt i uka, det kan gjerne hjelpe på bevegelse i tarmene. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Dwight skrev:

Jeg har ikke IBS selv, men er en med konstant kjipe mage selv. Jeg reagerer veldig på stress, så prøver å minske det mest mulig i livet. Blir til og med vond i magen hvis jeg stresser over det jeg har spist :fnise:

For det første, hva du gjør på do er din greie og skal ikke stoppe deg for å være med andre eller flytte inn med kjæresten. Alle driter, alle fiser og alle promper. Det er nødvendig og sunt, så fis i vei. 

For det andre, endringer ang kost tar tid, du må prøve det ut et par måneder før systemet er skikkelig renset. Kutt ut ting du vet gir deg oppblåst mage først, feks løk, brokkoli, kål osv. Så prøver du disse standard som reduserig av melk osv. Vær litt forsiktig ang gluten, hvis det skulle ligge en cøliaki så vil testen vise negativ hvis du kutter dette i dietten før testen. Ikke stress med det, prøv heller å gjøre smarte valg som er bra for kroppen uansett sykdom eller ei. 

Er du aktiv? Kan du legge inn en ekstra treningsøkt i uka, det kan gjerne hjelpe på bevegelse i tarmene. 

Jeg vet at det er "min greie", men fortsatt føles det flaut ut, og gjør at jeg ikke vil være sosial eller feks flytte ut med han. I sosiale sammenhenger, og dersom han overnatter, blir det merkelig nok ENDA værre. 

Stresse gjør jeg over ALT. Prøvd å slutte med det, men vet ikke hvordan. Får jeg besøk stresser jeg, tenker at nå får jeg ikke gått på do om jeg må, brukt tiden min etc, og da blir det vanskeligere. 

Har begynt å trene 5 ganger i uka, vil forme kroppen min (er ganske fornøyd fra før), men dette mageproblemet ødelegger, og gjør at jeg ikke klarer å få den markerte magen jeg egentlig er på vei mot, og kunne klart.

AnonymBruker
Skrevet

Om det kan være noen trøst, mange får feilaktig IBS diagnose. Senere viser det seg at de har endometriose og sannsynligvis har hatt dette i en årrekke. 

Anonymkode: 6bea2...7a3

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det kan være noen trøst, mange får feilaktig IBS diagnose. Senere viser det seg at de har endometriose og sannsynligvis har hatt dette i en årrekke. 

Har faktisk sjekket det på nett, men symptomene som forstoppelse, oppblåsthet etc stemmer ikke helt overens med dette tror jeg. 

Hvordan kan jeg eventuelt få sjekket dette?

Gjest Dwight
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at det er "min greie", men fortsatt føles det flaut ut, og gjør at jeg ikke vil være sosial eller feks flytte ut med han. I sosiale sammenhenger, og dersom han overnatter, blir det merkelig nok ENDA værre. 

Stresse gjør jeg over ALT. Prøvd å slutte med det, men vet ikke hvordan. Får jeg besøk stresser jeg, tenker at nå får jeg ikke gått på do om jeg må, brukt tiden min etc, og da blir det vanskeligere. 

Har begynt å trene 5 ganger i uka, vil forme kroppen min (er ganske fornøyd fra før), men dette mageproblemet ødelegger, og gjør at jeg ikke klarer å få den markerte magen jeg egentlig er på vei mot, og kunne klart.

Kjipt at det ødelegger. Som regel springer jeg alltid på do selv etter besøk, det har blitt en vane rett og slett. Det blir verre for du holder deg, gass osv må ut, og gjør det ikke det så ligger det bare å sirkulerer og lager en sinnsyk røre. 

Hvordan er kostholdet ditt ellers da? En del grønnsaker og frukt lager mye gass, banan feks er ikke det beste for tarmene. Fastfood sier seg selv, men spiser du mye melkeprodukter? Er du flink med fiber, vann og evnt biola? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Dwight skrev:

Kjipt at det ødelegger. Som regel springer jeg alltid på do selv etter besøk, det har blitt en vane rett og slett. Det blir verre for du holder deg, gass osv må ut, og gjør det ikke det så ligger det bare å sirkulerer og lager en sinnsyk røre. 

Hvordan er kostholdet ditt ellers da? En del grønnsaker og frukt lager mye gass, banan feks er ikke det beste for tarmene. Fastfood sier seg selv, men spiser du mye melkeprodukter? Er du flink med fiber, vann og evnt biola? 

Nei, helt ærlig har jeg gitt kostholdet helt opp. For 2 år siden fikk jeg kostholdsplan av pt, og husker det var like mye symptomer da. 

Prøver å tilsette litt chiafrø, psyllium osv i maten. Vann er det eneste jeg drikker. Biola skal jeg prøve, samt fodmap kosthold. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har faktisk sjekket det på nett, men symptomene som forstoppelse, oppblåsthet etc stemmer ikke helt overens med dette tror jeg. 

Hvordan kan jeg eventuelt få sjekket dette?

Enten vente og se, eller bli henvist til gynekolog med kompetanse og interesse for endometriose og utredning den veien. 

Oppplåsthet, forstoppelse, luft og diare og ikke minst smerter er helt vanlig ved endometriose i eller på tarm. Ofte blir det forverring i forbindelse med mens og eggløsning. 

IBS er jo og en diagnose man får når man ikke finner noen medisinsk/fysisk forklaring på plagene på samme måte som ME er. 

AnonymBruker
Skrevet

Vondt å høre at du blir så plaget at det går ut over livskvaliteten din. Kan du kikke litt på sidene til landsforeningen for fodøyelsessykdommer? Tenker at å lære så mye som mulig vil være en fordel. 

Anonymkode: 3abd5...f1f

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke alene. Sliter med det samme. IBS er noe dritt. Har utrolig mye blod i avføringen, både ferskt og gammel koagulert blod. Oppblåst så mye at klær ikke passer lenge. uansett hva jeg spiser. Har prøvd det meste av dietter og det eneste som hjelper er å ikke spise. Får svettetokter og feber om jeg drikker brus, øl, cider eller vin

Anonymkode: 6ca0d...e62

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mye oppblåst og føler meg full i magen. Står vel IBS på papiret, men ganske sikker på at det ikke er det. For meg hjelper det å spise hjemmelagede supper og lett fordøyelig mat. Tungt kjøtt, melkeprodukter, mye fett og annen tung mat har magen min problem med. Supper, drikker, lette karbohydrater (ris, grønnsaker) går bra, jeg må bare ikke blande det med mye fett eller ferdiglagede sauser med rare ting i. Drikker proteinpulver de dagene magen min føles ekstra full. Dette har hjulpet meg mye. For meg funker det også bedre å ha lengre tid mellom måltidene, slik at magen min "får tid" til å ta unna det jeg spise.

Men det kommer veldig an på hva problemene kommer av. Jeg tror i mitt tilfelle fordøyer ikke magen maten så bra som den skal, eventuelt det er noe som gjør at den ikke beveger seg gjennom tarmsystemet så raskt som den burde, og jeg kan lett få opphopninger av mat som magen ikke klarer ta unna slik at jeg blir oppblåst og fysisk dårlig/ føler meg dårlig i kroppen.

Anonymkode: 4f9f5...056

AnonymBruker
Skrevet

Uff,det kan ikke være godt å ha det sånn! Jeg har fått samme diagnose selv,og kjenner meg igjen i mange av problemstillingene. Hadde samme vegring mot å flytte sammen med kjæresten min. Har likevel lyst til å si til deg at det er så viktig at du får slippet ut den luften og rett og slett gått på toalettet når du må. Er det mulig å skru opp lyden på TV-en, skru på springen eller noen andre triks for at du skal få slappet av nok til å få gjort ditt? Eller rett og slett ta en skikkelig prat med kjæresten om hvordan det er for deg,om du ikke har gjort det ennå?

En ting som har hjulpet meg det er å drikke en kopp med 1/2 kopp kokt vann og 1/2 kopp kaldt vann blandet sammen med 1/2 sitron på morgenen,og så venter jeg til den får "virke" så jeg får gått på toalettet. Det finnes også forskjellige yogastillinger som stimulerer tarmene; har du forsøkt det? Det kan gjerne også hjelpe deg med å stresse ned. Særlig på kvelden kan det i det minste hjelpe deg med å bli kvitt luft. 

Kjenner veldig godt igjen det med å stresse med å få venner på besøk. Vet de om diagnosen din? Kan du si det til dem, at du stresser med det? Skjønner at det er flaut, men det midlertidige ubehaget forsvinner jo,men magen din verker og blir verre om du holder deg.. Jeg har venninner som har et mer naturlig forhold til dette med å gå på toalettet (men så sliter de til gjengjeld ikke med det) som jeg tenker det er mye å lære av. Er det mulig å ufarliggjøre det hele? Bruke litt galgenhumor? Jeg unner deg uansett bedre enn å gå rundt og ha så vondt! Anbefaler forresten "Sjarmen med tarmen"-boka, den er lærerik og morsom-

Vet det er "oppbrukt" som råd mot altmulig,men vil likevel anbefale mindfullness. Både for å stresse ned og for å akseptere at magen din er som den er akkurat nå. Det vil jo ikke si at den ikke vil bli bedre. Anbefaler deg også å gi ulike dietter en skikkelig sjanse- det midlertidige ubehaget med å si nei til mat som kanskje gjør magen din vondt er verdt det om du kommer ut på andre siden med en velfungerende mage.

Dette ble plutselig langt, -beklager på forhånd om jeg virker belærende eller som om jeg bagatelliserer problemet ditt. Det er virkelig ikke meningen. Og du,jeg bor sammen med kjæresten min nå. Håper du også klarer å drite i (no pun intended :) ) den magen og prioritere hjertet og gjøre det samme etterhvert,eller i hvert fall være åpen for muligheten! Med de beste ønsker om en god magefølelse og et bedre liv fra en "med-IBS-er".

Anonymkode: d7982...d86

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt sikkert en god dose Placebo,men denne har hjulpet meg de gangene jeg stresser og ikke får til å gå på toalettet 

Anonymkode: d7982...d86

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enten vente og se, eller bli henvist til gynekolog med kompetanse og interesse for endometriose og utredning den veien. 

Oppplåsthet, forstoppelse, luft og diare og ikke minst smerter er helt vanlig ved endometriose i eller på tarm. Ofte blir det forverring i forbindelse med mens og eggløsning. 

IBS er jo og en diagnose man får når man ikke finner noen medisinsk/fysisk forklaring på plagene på samme måte som ME er. 

Jeg har ekstreme smerter ved eggløsning og menstruasjon, altså besvimer og kaster opp av smertene,mog må nærmest dope meg ned på smertestillende, når jeg går på prevensjon hjelper det veldig, og jeg trenger bare vanlig dose av smertestillende. Gynekologen min mener at alt er normalt, og at det er helt vanlig at noen kvinner har så mye smerter i syklus. (Sengeliggende i to av fire uker, fra eggløsning til halvveis ut i mensen, syntes ikke jeg er normalt akkurat, men...)

I tillegg har jeg veldig ille ibs, mye løs mage, oppblåst, smerter osv., går på aap og fungerer ikke i jobb en gang, er alltid totalt utslitt med store magesmerter. 

Går på lav fodmap dietten, og har fått veldig god bedring av den. (Fra å tidligere bo på badet døget rundt, våknet alltid kl 3 av store smerter, og satt på bade og gråt hver eneste natt siden jeg var så sliten, men måtte være nærme doen... Nå sliter jeg mest med smerter og sterkt ubehag, og dårlig mage som oftest på morgene. Så mye bedre, men fremdeles alt for dårlig)

Så det jeg lurer på, kan "ibs" plagene mine være grunnet endometriose selv om jeg blir bedre av dietten? Tenker at om smertene og fordøyelsen er teit bare grunnet endometriose, så ville ikke dietten ha funket liksom :/? 

Anonymkode: 4956c...d0f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig fått diagnosen selv etter en årrekke med mye plager. Jeg har vert gjennom titusen blodprøver, koloskopi og gastroskopi.
Jeg har fått noen tabeletter som heter Egazil. De første ukene var magen min mye verre en ellers med luft, diare og forstoppelse om en annen. Nå, ca en mnd etter jeg begynnte på dem, er ting en del bedre faktisk. Jeg kan "skjeie ut" og spise litt meieriprodukter uten at jeg får sinnsyke magesmerter. Jeg er fortsatt plaget når det blir mye meieriprodukter og brødmat, men alt i alt er det bedre. Jeg er mindre oppblåst og opplever ikke like ofte akutt dotrang. Har heller ikke vert plaget med forstoppelse.
Eneste ulempen er at kvalmen har blitt noe mere fremtedende, men jeg tror jeg skal takle det fremfor slik ting har vert før dette.

Kanskje noe du kan sjekke ut? Jeg ble ikke advart av legen mot at det kunne bli mye verre før det ble bedre, så jeg var på nippet til å kaste hele pilleesken i søpla da det lutselig snudde og begynnte å fungere for meg.

Jeg har forresten mann og barn. Jeg slet skikkelig de første ukene etter jeg og mannen ble sammen. Jeg hadde konstante smerter i magen fordi jeg ikke turte å gå på do eller slippe ut luft, men tro meg, det blir bedre. Det tok ikke lange stunden fr jeg ble komfortabel med situasjonen. Nå spør jeg bare om noen må på toalettet før meg siden jeg vet at det fort kan gå en del tid og at det ikke akkurat lukter roser etter meg :lol:

Anonymkode: f704e...d66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...