Gå til innhold

Navn som uttales helt annerledes rundt om i landet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Thomas: tÅmmass eller tOmas

Katrine: katRine eller kaTTrine

Anders: anners eller anDers

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lars, som heter Lasj de aller fleste steder unntatt i skarre-r-beltet. 
I Gausdal, og kanskje andre steder i Gudbrandsdalen også, så uttales Steinar for Stænar. 

Anonymkode: dba56...481

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lovise: enten rett frem med v-en, eller som Louise.

Anonymkode: 53258...9d7

Eller som "Lovvise" med kraftig trykk på første stavelse. Jeg tror den uttalen er mest utbredt blant den eldre garde i arbeiderstrøk på Østlandet. 

Anonymkode: ac8fa...65c

AnonymBruker
Skrevet

Jenny- Jænni..:fnise:

Anonymkode: 114ec...b72

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Liker at du spesifiserer fintrøndersk:fnise: Det er vel vanlig å si Geir (ikke Gæjr) fra hele Trøndelag og videre nordover.

Anonymkode: a7540...766

He,he. Han jeg kjente som het Geir, og som alltid retta på min GÆjr, iden grad at jeg og andre begynte å kalle ham Gir for å klare å uttale det, han var fintrønder. Har ikke blitt retta på av andre Geir'er, Stein'er, Svein'er Leif'er osv, men det kan godt være at det uttales likt og overalt nordpå.

Anonymkode: 9d450...be2

AnonymBruker
Skrevet

Aslaug uttales i noen deler av landet som Achlaug. Min gamletante Aslaug hatet det så mye at hun byttet navn til Astrid da hun flyttet.

Anonymkode: ea7df...ca3

AnonymBruker
Skrevet
Den 19.4.2016 at 11.47, AnonymBruker skrev:

Aslaug uttales i noen deler av landet som Achlaug. Min gamletante Aslaug hatet det så mye at hun byttet navn til Astrid da hun flyttet.

Anonymkode: ea7df...ca3

Aklaug?

Anonymkode: 5db52...58e

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det nok ikke så mange som heter Søren, men på Nordvestlandet uttales det  Sørn...  Samme med Steffen, det blir til Steffå :))

Anonymkode: 6bf0a...98f

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Austlendingar kan ikkje uttale Erlend.

Andre eksempel er Anders (som er nemt fleire gonger) og Erle (var dei eg kom på no)

Me vestlendingar er ikkje så flinke på Ellen

Skrevet (endret)
2 timer siden, Stjerner og planeter skrev:

Austlendingar kan ikkje uttale Erlend.

Andre eksempel er Anders (som er nemt fleire gonger) og Erle (var dei eg kom på no)

Me vestlendingar er ikkje så flinke på Ellen

Det er vel ikke sagt at dere bergensere uttaler navn riktigere enn folk på Østlandet. På østlandsknorsk (hvis det er noe som kalles det) er lydene "rl" og "rs" trukket sammen, noe de ikke er på bergensk/vestlandsk. Jeg husker ikke hva disse sammensetningene heter.

Jeg har ingen problemer med å kunne uttale Erlend og Anders m.fl. på bergensk. Jeg forstår ikke hva du mener.

Endret av Arabella
Satt inn en bokstav. Lunefullt tastatur!
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet (endret)
11 minutter siden, Arabella skrev:

Det er vel ikke sagt at dere bergensere uttaler navn riktigere enn folk på Østlandet. På østlandsknorsk (hvis det er noe som kalles det) er lydene "rl" og "rs" trukket sammen, noe de ikke er på bergensk/vestlandsk. Jeg husker ikke hva disse sammensetningene heter.

Jeg har ingen problemer med å kunne uttale Erlend og Anders m.fl. på begensk. Jeg forstår ikke hva du mener.

Det heiter retrofleksar.

Sjølvsagt er det austendingane som gjer feil!

Anders blir "anesj"

Erlend blir "æln"

No snakkar eg ikkje om dei som kan slå over til bergensk, men dei som snakkar dialektar frå austlandet.

Endret av Stjerner og planeter
Skrevet

Uff ja, vi østlendinger er noen fæle drog. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...