Gå til innhold

Tips for å stresse ned

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

De siste ukene har jeg stresset helt ekstremt mye. Stresser over ting jeg kan gjøre noe med, men mest ting jeg ikke kan gjøre noe med. Alt fra økonomi(stor faktor), skole, både skolearbeid og andre utdanningsrelaterte ting, ja you name it. Noen ting er bagateller, mens andre har stor innvirkning hvis det jeg stresser med at kan skje, faktisk skjer. Sliter med å få sove om nettene, ligger kun våken og grubler, med en slags adrenalinfølelse i kroppen, et slags sug i magen. 

Noen tips for å mestre dette? Holder på å bli gal...:(

Anonymkode: 27a81...d59

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klassisk musikk og baking hjelper i alle fall meg :) 

Skrevet

Det som hjelper meg - til en viss grad - i slike tilfeller er fysisk aktivitet. Det trenger ikke nødvendigvis være ei knallhard treningsøkt, men en lang gåtur kan fungere. Jeg liker best å gå uten å ha musikk på øret, mens andre slapper best av MED musikk på øret. En slik gåtur gir meg litt fri fra tankekjøret, det gir en god endorfinrush i kroppen, og hjelper på nattesøvnen. Med bedre søvn takler man også utfordringer bedre.

Ellers kan det hjelpe å skrive lister og få krysset ut ettersom du får tatt tak i /får unna det som kan tas unna. Selv om ikke alt kan takles ved enkle grep, så gir en slik liste og avkryssing en etterlengtet følelse av en viss kontroll over situasjonen.

Har du noen du kan drøfte problemene med? Om ikke alle problemer, så noen? Kan hjelpe litt på det også!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt lik deg, tenker altfor mye, gjerne på kveld/natterstid. Det som hjelper meg er å ta meg en gåtur, eller joggetur med musikk på ørene. Jeg kan finne på å ta meg en joggetur kl 04 på natta, bare fordi jeg trenger å få roet ned tanker, nerver og alt som foregår. Heldigvis er nabolaget vårt veldig trygt, men det er noe jeg virkelig vil anbefale. Jeg elsker å få ut sinne og all frustrasjon ved å gå, jogge eller løpe meg en tur. Håper det ordner seg for deg, klem 

Anonymkode: 42610...1a6

Skrevet

Yoga og vodka bruker å hjelpe meg. Ikke nødvendigvis i den rekkefølgen. 

AnonymBruker
Skrevet

Sett av tid til å tenke gjennom, skrive lister og gjøre tiltak som kan bidra til å løse problemene. Kall det gjerne for kontortid og legg bort alt etter den oppsatte tiden. Har du store økonomiske problemer kan det hjelpe å være åpen om det til noen du stoler på. Kanskje du kan få et privat lån (selv om det er pinlig) eller skaffe deg en ekstra jobb. Sett opp et budsjett.

Lag gjerne en timeplan til trening (gåturer), lesing, "kontorarbeid" og prøv å følg den. Legg vekk forum som dette /bruk mindre tid på det. Jeg grubler sjelden på kvelden, er bevisst på det og velger å tenke på "det" senere (uten å utsette det i uoversiktlig fremtid). Yoga, meditasjon og trening hjelper på psyken og gir energi.

Etter at jeg igjen begynte på johannesurt har jeg blitt en som gjør mer og grubler mindre. Sjekker facebook par minutter morgen og kveld. Ser på pcen som en arbeidsplass som bare tar opp litt av fritiden.

Anonymkode: ada41...0c7

Skrevet

Skriv lister over alt som skal gjøres. Kryss av for hver ting som blir gjort, samtidig som at du forteller deg selv at man får ikke gjort mer enn man kan

Når du får tid, forsøk deg på yoga og/eller meditasjon. Dette trenger ikke ta langt tid. Meditasjon på 5 minutter er veldig bra

Gå gjerne en tur om dagen. Ikke nødvendigvis tren, men bare gå, lytt til naturen, kjenn godt på luften, regnet, sola etc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...